ZWP schreef:Tiberius schreef:Nee, je hebt gelijk. Ik zei het verkeerd.
Ik bedoelde niet "letterlijke pilaren" (want dat zijn het wel natuurlijk), maar "fysieke pilaren".
Ok, duidelijk. Maar dacht die schaapherder 3000 jaar geleden wel aan figuurlijke pilaren, denk je?
En een dag heeft, ook in het Hebreeuws, nooit de betekenis van miljoenen jaren.
En een pilaar in het Hebreeuws, wat voor betekenissen heeft die?
Welke tekst bedoel je precies? Dan zoek ik het even voor je op.
Als het bijvoorbeeld gaat over de pilaren in de tempel of de wolkkolom, dan wordt het woord ammud gebruikt. Maar die woordstam wordt niet overdrachtelijk gebruikt (zover ik het in de gauwigheid kan zien).
Bovendien:
1. De schepping in zes dagen wordt voortdurend door de Bijbel heen herhaald. Dus als je dat weg gaat redeneren, houd je op enig moment niets meer nodig.
2. Zelfs de meest simpele schaapherder kon 3000 jaar geleden het verschil begrijpen tussen een dag en een periode van vele duizenden jaren. Dus aanpassing zou in dat opzicht overbodig zijn.
Maar laat ik het eens omdraaien: waarom zou je in de evolutietheorie willen geloven?
Hoho, je gaat te snel. Ik wil overigens niet perse in de evolutietheorie geloven, misschien wel juist niet. Maar ik wil wel eerlijke vragen kunnen stellen.
Andere zaken, bijvoorbeeld een platte aarde, wateren onder de aarde (noem maar op) zijn destijds ook ontkracht door de wetenschap. En dat werd die wetenschappers vaak niet in dank afgenomen door de kerk. Vallen we nu niet in dezelfde valkuil als de kerk destijds? Is het mogelijk dat de kerk over 200 jaar zegt: “Waar waren ze 200 jaar geleden mee bezig?”.[/quote]
Die platte aarde, daar twijfel ik over of dat door theologen echt geloofd is. Vorige week stond er juist een artikel in het RD, waarin aangegeven werd, dat dat niet het geval was.
Wat ik zelf al eens te berde gebracht heb, is dat Galilei veroordeeld werd op het toppunt van de pauselijke macht en die van de Inquisitie. Er zijn er zelfs wel verbrand omdat ze een Bijbel in eigen taal bezaten.
Dus dan kan je wel zeggen: "waar waren ze toen mee bezig?", maar ik neem daar graag afstand van.