Andries Knevel laat creationisme los

Luther
Contacteer:

Re: Andries Knevel laat creationisme los

Bericht door Luther »

ZWP schreef:Is het dan waar dat de aarde op pilaren rust, de zon om de aarde draait, er wateren onder de aarde zijn etc etc. (we kennen de voorbeelden)?
Vanuit mijn perspectief is dat inderdaad waar:
- Ik zie vandaag de zon om de aarde draaien, de wateren zijn onder mij (aan de andere kant van de wereld, de stille oceaan) en vanuit mijjn perspectief staat de wereld behoorlijk vast ja.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Luther schreef:
ZWP schreef:Is het dan waar dat de aarde op pilaren rust, de zon om de aarde draait, er wateren onder de aarde zijn etc etc. (we kennen de voorbeelden)?
Vanuit mijn perspectief is dat inderdaad waar:
- Ik zie vandaag de zon om de aarde draaien, de wateren zijn onder mij (aan de andere kant van de wereld, de stille oceaan) en vanuit mijjn perspectief staat de wereld behoorlijk vast ja.
Dus letterlijk is het niet waar dat de aarde op pilaren rust. ZWP vraagt zich af waarom we Genesis dan wel letterlijk moeten nemen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Waarom zou dat letterlijk niet waar zijn?
Als ergens op iets gegrondvest is, hoef je niet noodzakelijkerwijs aan letterlijke pilaren te denken.
Dit forum, om hetzelfde voorbeeld nog maar eens te gebruiken, rust ook op bepaalde pijlers.
ZWP

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef:Waarom zou dat letterlijk niet waar zijn?
Als ergens op iets gegrondvest is, hoef je niet noodzakelijkerwijs aan letterlijke pilaren te denken.
Dit forum, om hetzelfde voorbeeld nog maar eens te gebruiken, rust ook op bepaalde pijlers.
Niet echt overtuigend. Zelfde redenatie:

"Als er in Genesis staat dat de aarde geschapen is in 7 dagen, hoef je niet aan 7 letterlijke dagen te denken."

God spreekt over onuitsprekelijke grote dingen in gewone mensentaal. Of, om met Afgewezen te spreken, in een paar pennestreken wordt het ontstaan van alles getekend. Dat kunnen we moeilijk letterlijk nemen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nee, je hebt gelijk. Ik zei het verkeerd.
Ik bedoelde niet "letterlijke pilaren" (want dat zijn het wel natuurlijk), maar "fysieke pilaren".

En een dag heeft, ook in het Hebreeuws, nooit de betekenis van miljoenen jaren.
Bovendien:
1. De schepping in zes dagen wordt voortdurend door de Bijbel heen herhaald. Dus als je dat weg gaat redeneren, houd je op enig moment niets meer nodig.
2. Zelfs de meest simpele schaapherder kon 3000 jaar geleden het verschil begrijpen tussen een dag en een periode van vele duizenden jaren. Dus aanpassing zou in dat opzicht overbodig zijn.

Maar laat ik het eens omdraaien: waarom zou je in de evolutietheorie willen geloven?
ZWP

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef:Nee, je hebt gelijk. Ik zei het verkeerd.
Ik bedoelde niet "letterlijke pilaren" (want dat zijn het wel natuurlijk), maar "fysieke pilaren".
Ok, duidelijk. Maar dacht die schaapherder 3000 jaar geleden wel aan figuurlijke pilaren, denk je?
En een pilaar in het Hebreeuws, wat voor betekenissen heeft die?
Bovendien:
1. De schepping in zes dagen wordt voortdurend door de Bijbel heen herhaald. Dus als je dat weg gaat redeneren, houd je op enig moment niets meer nodig.
2. Zelfs de meest simpele schaapherder kon 3000 jaar geleden het verschil begrijpen tussen een dag en een periode van vele duizenden jaren. Dus aanpassing zou in dat opzicht overbodig zijn.

Maar laat ik het eens omdraaien: waarom zou je in de evolutietheorie willen geloven?
Hoho, je gaat te snel. Ik wil overigens niet perse in de evolutietheorie geloven, misschien wel juist niet. Maar ik wil wel eerlijke vragen kunnen stellen.

Andere zaken, bijvoorbeeld een platte aarde, wateren onder de aarde (noem maar op) zijn destijds ook ontkracht door de wetenschap. En dat werd die wetenschappers vaak niet in dank afgenomen door de kerk. Vallen we nu niet in dezelfde valkuil als de kerk destijds? Is het mogelijk dat de kerk over 200 jaar zegt: “Waar waren ze 200 jaar geleden mee bezig?”.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat je een verschil moet maken tussen feit en interpretatie. Ik heb elders het voorbeeld genoemd van een inlander die een vliegtuig waarneemt, en later tegen zijn stamgenoten vertelt, dat hij een 'brullende vogel' heeft gezien.
Die inlander vertelt waarheid, het feit klopt. Hij fantaseert niet, hij verzint er niets bij, hij vertelt zijn waarneming. Maar zijn interpretatie wordt vertekend door het feit dat hij achtergrondinformatie mist. Toch zeg je niet dat deze man geen waarheidsgetrouw verslag doet.
Zo ook moet je denk ik lezen wat ons in de Bijbel over de schepping e.d. verhaald wordt. Of de mensen echt gedacht zullen hebben dat de aarde op reusachtige pilaren steunde? Zullen ze niet begrepen hebben dat dit tot de geheimenissen behoorde, waarvan ze nog geen kennis hadden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:
Tiberius schreef:Nee, je hebt gelijk. Ik zei het verkeerd.
Ok, duidelijk. Maar dacht die schaapherder 3000 jaar geleden wel aan figuurlijke pilaren, denk je?
En een pilaar in het Hebreeuws, wat voor betekenissen heeft die?
Welke tekst bedoel je precies? Dan zoek ik het even voor je op.
Als het bijvoorbeeld gaat over de pilaren in de tempel of de wolkkolom, dan wordt het woord ammud gebruikt. Maar die woordstam wordt niet overdrachtelijk gebruikt (zover ik het in de gauwigheid kan zien).
Bovendien:

Hoho, je gaat te snel. Ik wil overigens niet perse in de evolutietheorie geloven, misschien wel juist niet. Maar ik wil wel eerlijke vragen kunnen stellen.

Andere zaken, bijvoorbeeld een platte aarde, wateren onder de aarde (noem maar op) zijn destijds ook ontkracht door de wetenschap. En dat werd die wetenschappers vaak niet in dank afgenomen door de kerk. Vallen we nu niet in dezelfde valkuil als de kerk destijds? Is het mogelijk dat de kerk over 200 jaar zegt: “Waar waren ze 200 jaar geleden mee bezig?”.[/quote]
Die platte aarde, daar twijfel ik over of dat door theologen echt geloofd is. Vorige week stond er juist een artikel in het RD, waarin aangegeven werd, dat dat niet het geval was.
Wat ik zelf al eens te berde gebracht heb, is dat Galilei veroordeeld werd op het toppunt van de pauselijke macht en die van de Inquisitie. Er zijn er zelfs wel verbrand omdat ze een Bijbel in eigen taal bezaten.
Dus dan kan je wel zeggen: "waar waren ze toen mee bezig?", maar ik neem daar graag afstand van.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Toevoeging:
Ik zie dat het woord "pilaar" in Psalm 75 wel overdrachtelijk wordt gebruikt.
Maar ook in dat geval zal niemand van de oorspronkelijke luisteraars/lezers aan een fysieke van zuil gedacht hebben.

In het Nederlands kan dat ook zo. Het woordenboek geeft als betekenissen:
1. elk rechtopstaand lichaam van aanmerkelijk groter lengte dan breedte
2. iemand of iets waarop iets voornamelijk steunt
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Uit het RD van heden. Sorry, ik zal wel kinderlijk naïef zijn, maar hier val ik nu bovenop. Het antwoord van prof. G. van de Brink overtuigt me totaal niet. Hij gaat niet in op de aangedragen argumenten in het onderstaande stuk.
Beste Gijsbert,

Veel christenen accepteren vandaag de dag dat de aarde (zoals de meeste wetenschappers beweren) miljoenen jaren oud is en ook zeggen ze dat het er niet toe doet hoe oud de aarde is. Eén reden waarom ik het hier niet mee eens ben, is het Bijbelse onderwijs over de dood. Op ieder continent bevatten duizenden meters sedimenten miljarden gefossiliseerde planten en dieren die ooit in leven waren. Evolutionistische geologen geloven dat dit een geschiedenis van miljoenen jaren van ziekte, dood en uitsterving laat zien.

Het Bijbelse onderwijs over de dood staat hiermee in sterk contrast. In Genesis 1 noemt God de schepping van voor de val zesmaal ”goed”. Nadat Hij de schepping op de zesde dag beëindigt, noemt Hij alles ”zeer goed” (Gen. 1:31). Volgens Genesis 1:29 en 30 waren de mens, dieren en vogels oorspronkelijk vegetariërs; de planten dienden hun tot voedsel. Voor de zondvloed mocht de mens geen vlees te eten (Gen. 9:3). Deze en andere verzen laten zien dat mensen, dieren en vogels voor de zondeval geen vlees aten.

Vaak wordt tegengeworpen dat als mensen en dieren destijds planten aten, er voor de val ook sprake was van dood. De Schrift zegt echter duidelijk dat planten niet op dezelfde manier leven en sterven als mensen en dieren. Planten worden nooit ”levende zielen” genoemd, wat wel geldt voor mensen, landdieren, vogels en zeedieren (Gen. 1:20-21, 24, 30; Gen. 2:7; Gen. 6:19-20 en Gen. 9:10-17).

Vleeseters
Toen Adam en Eva zondigden, strafte God de hele schepping. Geestelijk bezien stierven Adam en Eva meteen (Gen. 3:8). Maar ze begonnen ook lichamelijk te sterven (Rom. 5:12 en 1 Kor. 15:21, 22). De apostel Paulus zegt dat de dood het menselijk geslacht is binnengekomen door Adams zonde. De context van beide zojuist genoemde passages laat zien dat het hier ging om een fysieke dood.

Ook vertelt Genesis 3:14 ons dat de slang vervloekt werd, bóven enig ander dier. Deze vloek zorgde ervoor dat de lichaamsbouw van de slang of zijn fysieke gedrag veranderd werd. Het is daarom redelijk om te veronderstellen dat de andere vervloekte dieren ook op een bepaalde manier veranderd werden, wat er blijkbaar onder meer toe leidde dat sommige ervan vleeseters werden.

Ook Eva onderging een lichamelijke verandering, waardoor ze bij het baren van kinderen meer pijn zou ervaren (Gen. 3:16). En het aardrijk zelf werd vervloekt (Gen. 3:17-19), wat bij Lamech in het geheugen gegrifd stond, toen zijn zoon Noach duizend jaar na deze vervloeking werd geboren (Gen. 5:29).

Tijdens de zondvloed werd de hele aarde nogmaals vervloekt, samen met de landdieren en de vogels die niet in de ark waren, omdat de mens voortdurend bleef zondigen (Gen. 8:22). Goddelijke vloeken zijn altijd een reactie op menselijke opstandigheid en vaak sterven ook dieren die met deze mensen verbonden zijn.

Kanker
Vanwege de vloek zucht nu de hele schepping in onderworpenheid aan het verderf (Rom. 8: 19-25), zoals de meeste verklaarders van de Romeinenbrief erkennen. Christus zal wederkomen om alle dingen te herstellen en te verlossen (Hand. 3:21 en Kol. 1:20), tot een toestand die gelijk is aan en zelfs beter dan de wereld van voor de val. Dan zullen er geen vleeseters meer zijn (Jes. 11:6-9, 65:24-25) en geen ziekte, lijden of dood voor mensen (Openb. 21:3–5), want er zal geen vloek meer zijn (Openb. 22:3).

Evolutionisten zeggen dat zich in rotslagen fossiele dorens bevinden die volgens hen 350 miljoen jaar oud zijn. Als dit waar is, loog God in Genesis 3:18 toen Hij zei dat de dorens ná Adam kwamen. Evolutionisten hebben kanker aangetroffen in dinosaurusbotten die 110 miljoen jaar oud zouden zijn. Als de datering juist is, noemde God de kanker zeer goed. Als de Bijbel waar is, zijn deze dateringen onjuist en bestonden zowel de dorens als de kanker niet voordat Adam zondigde.

Verder geloven evolutionisten dat in de loop van 500 miljoen jaren er vijf grote catastrofes hebben plaatsvonden, waarbij 65 tot 90 procent uitstierf van alle schepselen die destijds in leven waren. Als dat waar is, wat voor uitwerking had de val dan op de schepping? Dan was de ”zeer goede” schepping aanzienlijk slechter dan de ”vervloekte” wereld waarin we nu leven. Dan verbeterde de val in feite de ”zeer goede” schepping van voor de val en moet deze als een zegen worden beschouwd!

Mythe
Ik concludeer dat als het Bijbelse onderwijs over de val en over het verlossingswerk van Christus waar is, dan de claim van miljoenen jaren een grote mythe is, werkelijk een leugen die de Bijbel verdraait. Anderzijds, als de aarde werkelijk miljoenen jaren oud is, dan moet het Bijbelse onderwijs over deze onderwerpen volkomen onjuist zijn, wat vernietigend is voor het Evangelie. Dus ik wijs de claims van de wetenschappelijke meerderheid over miljoenen jaren af.

Terry

De auteur is spreker, schrijver en onderzoeker voor Answers in Genesis in Petersburg, Kentucky.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Wapenveld laat zich nu ook horen in de discussie, wel boeiende artikelen!
freek

Bericht door freek »

Het is de vraag of geref. gezindte nog leeft

„De mens kan wat, en weet het een en ander, en is zelfs in staat de Bijbel te verdedigen, ook zonder genade.”

De discussie rond Andries Knevel legt volgens dr. C. A. van der Sluijs het geesteloze karakter van de gereformeerde gezindte bloot.

Het gesprek met ongelovigen verzandt vaak in een welles-nietesspel, aldus dr. H. van den Belt in zijn artikel over apologetiek (RD van zaterdag ). Volgens hem komt dat door de insteek bij verstandelijke bewijzen voor het christelijk geloof. Als voorbeeld noemt hij het debat over schepping en evolutie.

Ik ben het van harte met mijn collega eens, maar wat mij betreft had hij het mes ook mogen zetten in het eigen vlees van de gereformeerde gezindte. In het debat rond Andries Knevel meende die namelijk het pleit te kunnen beslechten met het aanvoeren van verstandelijke bewijzen. Met dit zogenaamde historisch geloof menen velen de waarheid van de Bijbel te kunnen toestemmen zonder zaligmakend geloof.

Zonder het standpunt van Andries Knevel te delen meen ik dat de wijze waarop de gereformeerde gezindte massaal over Knevel heen viel, haar innerlijke zwakte op een onthullende wijze aan het licht heeft gebracht. In feite deed men hetzelfde als hij: het eigen standpunt verabsoluteren op basis van verstandelijke bewijzen.

Het historisch geloof is onder ons een eigen leven gaan leiden, zonder het leven der genade. En daar zit de ellende, ten diepste van remonstrantse oorsprong. De mens kan wat, en weet het een en ander, en is zelfs in staat de Bijbel te verdedigen, ook zonder genade en zonder geloof.

Het historisch geloof is dan een opstapje naar het zaligmakend geloof, en daarmee komt het semipelagiaanse gif aan het licht. Men belijdt de doodstaat van de mens, maar loochent deze in de praktijk. Het toestemmen van de waarheid van de Bijbel zonder genade en zonder geloof is een ootmoedig lijkende, maar ondertussen hoogmoedig blijkende karikatuur van het zaligmakende geloof.

Bevindelijk

Het spanningsveld tussen het Schriftgetuigenis en onze verwoording daarvan dient intact dan wel geestelijk in beweging te blijven. Men kan niet schriftuurlijk spreken zonder dit tegelijk ook bevindelijk te doen.

Dat was juist het kenmerkende van de Reformatie. Allerlei scholastieke denkkaders werden doorbroken opdat de Schrift aan het Woord zou komen op een geestelijke wijze. Het sola Scriptura (alleen door de Schrift) functioneert bij de Reformatie alleen maar samen met het sola gratia (alleen door genade) en het sola fide (alleen door het geloof).

Het geesteloze karakter van onze gereformeerde gezindte is daarmee vele malen ernstiger dan men over het algemeen denkt. Nergens komt de verlichting uit de 18e eeuw in zo’n schril contrast met de Schrift aan het licht als juist onder reformatorischen in de 21e eeuw.

Blijkens het gedegen artikel van mijn collega Van den Belt wilde Herman Bavinck de kerk van zijn dagen wapenen met een waarlijk gereformeerde apologetiek. In de recente discussie rond Andries Knevel bleek de gereformeerde gezindte daarvan geen weet meer te hebben. Het is de vraag of zij nog leeft.

De auteur is hervormd emeritus predikant.

Bron: refdag

:tilt :tilt :tilt
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

:bobo

Had zeker niets beters te doen?
freek

Bericht door freek »

Tja, dit zijn de artikelen waarin echt in eigen vlees gesneden wordt. Laten we elkaar maar niet de bloemhoven injagen of kussentjes onder de oksels naaien.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:Tja, dit zijn de artikelen waarin echt in eigen vlees gesneden wordt. Laten we elkaar maar niet de bloemhoven injagen of kussentjes onder de oksels naaien.
Hij mag best zeggen dat er veel dodigheid is in de gereformeerde gezindte. Maar kom dan wel met argumenten. De discussie over schepping en evolutie is er echt aan de oren bijgehaald.
Van der Sluijs schreef:In het debat rond Andries Knevel meende die namelijk het pleit te kunnen beslechten met het aanvoeren van verstandelijke bewijzen. Met dit zogenaamde historisch geloof menen velen de waarheid van de Bijbel te kunnen toestemmen zonder zaligmakend geloof.
Waren de mensen met de verstandelijke argumenten dan mensen zonder zaligmakend geloof? Hoe weet hij dat?
Plaats reactie