Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Tiberius
Administrator

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Tiberius »

helma schreef:ben weer in Ambrosius begonnen
het is toch echt het mooiste boek wat ik ooit gelezen heb
"Het zien op Jezus"?
Daar blijf je inderdaad in lezen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:ben weer in Ambrosius begonnen
het is toch echt het mooiste boek wat ik ooit gelezen heb
'Het zien op Jezus' bedoel je zeker. Nou ik hem vandaag weer geleend bij de bieb. Verder ben ik aan het lezen: "Christusprediking" van Ds.J.J.van Eckeveld.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

De brieven van S. Rutherford

.............als je dit leest besef je pas in welk een armoedige geesteloze tijd we leven.........
en..........hoe geesteloos, wereldgezind, en gericht op het hier en nu jezelf bent!

Dit is taal die ik nauwlijks meer verneem en niet bij mezelf waarneem! Dat het niet alleen jaloersheid mag geven, maar ook inkeer en wederkeer door God zelf gewerkt!

Natuurlijk volgen nu de reacties: Je doet Gods werk tekort, God is dezelfde, de tijden zijn anders enz. enz.

Het zal wel zo zijn, maar in deze brieven lees je levende dieptes en hoogtes uit het geloofsleven! Hierin lees ik een onafgevlakte radicaliteit van zonde en genade!
Gian

Bericht door Gian »

Allemaal prachtig, maar volgens mij is er niets scherpsnijdender dan het Woord van onze God.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-Ben nog steeds in het "aloude kerkenpad deel 2" van Ds.E.Venema
-ben ook een keer begonnen in: "de tempel" van Ds.G.van Reenen. 14 samenspraken over de tempel, waarvan ik er inmiddels 1 gelezen heb.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:Na het lezen van "Het leven en sterven van Mientje Vrijdag",
lees ik nu wat je het vervolg kan noemen: "Geliefde vriendin"
Brieven van Bart Roest aan Mientje Vrijdag.

Voowaar, een taal die welhaast niet meer gehoord wordt!
Aanbevolen voor degenen die Sion niet gram zijn!

-DIA-
Bekeringsgeschiedenissen zijn aan ds. Van Gelder niet besteed. „Het wordt vaak allemaal zo mooi. Van Petrus en Paulus lees ik ook geen uitgebreide bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel. De Bijbel zegt heel kort hoe ze geroepen zijn, waar ze gewerkt hebben, en wat de vrucht op hun werk was. Dat is genoeg. Hoe de Heere met Zijn kinderen en knechten handelt, is heel persoonlijk.”
Pffff... ik ben gelukkig niet de enige die niet van bekeringsgeschiedenissen houdt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
helma

Bericht door helma »

Oude Paden schreef:De brieven van S. Rutherford

.............als je dit leest besef je pas in welk een armoedige geesteloze tijd we leven.........
en..........hoe geesteloos, wereldgezind, en gericht op het hier en nu jezelf bent!

Dit is taal die ik nauwlijks meer verneem en niet bij mezelf waarneem! Dat het niet alleen jaloersheid mag geven, maar ook inkeer en wederkeer door God zelf gewerkt!

Natuurlijk volgen nu de reacties: Je doet Gods werk tekort, God is dezelfde, de tijden zijn anders enz. enz.

Het zal wel zo zijn, maar in deze brieven lees je levende dieptes en hoogtes uit het geloofsleven! Hierin lees ik een onafgevlakte radicaliteit van zonde en genade!
Hé, die heb ik ook pas weer ter hand genomen! En me inderdaad ook verwonderd over de diepgang
wat moet Rutherford een innige band met Christus gehad hebben!
en ik vond het zo beschamend hoe hij steeds weer heenwees naar het leven wat nog komt. We leven hier maar zo kort; de eeuwigheid wacht!
Dat we niet zo moeten zien op de (hoe moeilijk ook) de omstandigheden van het leven want dat we niet moeten denken dat onze weg hier op aarde aangenaam en moeiteloos verloopt. Zeker als we zien op de weg die Christus heeft moeten gaan en willen gaan op deze aarde.
ik vond het ook heel beschamend voor mezelf.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

JolandaOudshoorn schreef:
-DIA- schreef:Na het lezen van "Het leven en sterven van Mientje Vrijdag",
lees ik nu wat je het vervolg kan noemen: "Geliefde vriendin"
Brieven van Bart Roest aan Mientje Vrijdag.

Voowaar, een taal die welhaast niet meer gehoord wordt!
Aanbevolen voor degenen die Sion niet gram zijn!

-DIA-
Bekeringsgeschiedenissen zijn aan ds. Van Gelder niet besteed. „Het wordt vaak allemaal zo mooi. Van Petrus en Paulus lees ik ook geen uitgebreide bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel. De Bijbel zegt heel kort hoe ze geroepen zijn, waar ze gewerkt hebben, en wat de vrucht op hun werk was. Dat is genoeg. Hoe de Heere met Zijn kinderen en knechten handelt, is heel persoonlijk.”
Pffff... ik ben gelukkig niet de enige die niet van bekeringsgeschiedenissen houdt.
Ik lees vrijwel ook nooit bekeringsgeschiedenissen. Gods weg is met iedereen anders,
en het gevaar bestaat dat jezelf gaat afmeten aan een ander.
De brieven zijn trouwens helemaal geen bekeringsgeschiednissen.

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:-Ben nog steeds in het "aloude kerkenpad deel 2" van Ds.E.Venema
-ben ook een keer begonnen in: "de tempel" van Ds.G.van Reenen. 14 samenspraken over de tempel, waarvan ik er inmiddels 1 gelezen heb.
Beide heb ik ook gelezen.
Ds van Reenen is heel helder, maar de stijl is wat ouderwets,
in ieder geval toch wel vergeleken bij het boekje van ds. E. Venema.
De laatste vind ik erg aansprekend.
Treffende stukjes trouwens uit de praktijk van de kinderlijke vreze Gods.

-DIA-
BJD

Bericht door BJD »

-DIA- schreef:, maar de stijl is wat ouderwets,
-DIA-
Als het voor DIA al ouderwets is zal het voor mij wel onleesbaar zijn ;)
helma

Bericht door helma »

als wij vroeger ziek thuis bleven uit de kerk mocht er altijd een van de grotere zussen bij je oppassen
soms luisterden we dan een preek via cassette, maar vaak lazen we dan met z'n tweeën Bart en Kees
we vonden dat wat levendiger dan een gewone preek...
je had ook nog een samenspraak over Jona (Ds Hofman geloof ik) maar daar was een heel gezin bij betrokken, en zoveel figuranten hadden we dan niet....
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:als wij vroeger ziek thuis bleven uit de kerk mocht er altijd een van de grotere zussen bij je oppassen
soms luisterden we dan een preek via cassette, maar vaak lazen we dan met z'n tweeën Bart en Kees
je had ook nog een samenspraak over Jona (Ds Hofman geloof ik) maar daar was een heel gezin bij betrokken, en zoveel figuranten hadden we dan niet....
Die samenspraak over Jona wordt momenteel bij ons in de kerkbode gepubliceerd of die van Ds.Hofman weet ik niet. Is een vader en een moeder en de dochters Martha en Maria bij betrokken. Als we zo'n betrokken godvrezend huisgezin hadden...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
helma schreef:als wij vroeger ziek thuis bleven uit de kerk mocht er altijd een van de grotere zussen bij je oppassen
Die samenspraak over Jona wordt momenteel bij ons in de kerkbode gepubliceerd of die van Ds.Hofman weet ik niet. Is een vader en een moeder en de dochters Martha en Maria bij betrokken. Als we zo'n betrokken godvrezend huisgezin hadden...
Ja, die is van ds. M. Hofman, die heeft nog in Rijssen gestaan avn 1917-1924
Heel fout trouwens, dat ze dat niet vermelden in het Kerkelijk Jaarboek.
Hij stond in die tijd in de Eschkerk, maar die behoorde tot het kervervand
van de Gereformeerde Gemeenten, in tegenstelling tot de Walkerk, waar wel
alle gegevens van worden gepubliceerd in het Kerkelijk Jaarboek. Ze gaan er daar
(foutief!) van uit dat de Walkerk de Gereformeerde Gemeente was. Niet dus.
De walkerlk sloot zich pas aan bij de GG toen ds. van Wier hier kwam (die kwam in
1927, en in 1933 werd de Walkerk pas GG.) De Eschkerk was al GG vanaf (weet niet
precies, maar bijna vanaf het tijdstip dat de GG bestaat).
Waarom ze de gegevens (van ds. M. Hofman en ook ds. D.L. Aangeenbrug) niet
opnemen snap ik niet. Je kan alleen veronderstellen dat ze de Eschkerk (Nu Eskerk)
beschouwen als een GGiN, maar dat was (toen) geenszinds het geval! Dus het raadsel
blijft!

-DIA-
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Waarom ze de gegevens (van ds. M. Hofman en ook ds. D.L. Aangeenbrug) niet
opnemen snap ik niet. Je kan alleen veronderstellen dat ze de Eschkerk (Nu Eskerk)
beschouwen als een GGiN, maar dat was (toen) geenszinds het geval! Dus het raadsel
blijft!

-DIA-
Stuur even een mailtje naar het kerkelijk bureau in Woeren, dan kunnen ze het controleren en in het eerstvolgende jaarboek eventueel corrigeren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Waarom ze de gegevens (van ds. M. Hofman en ook ds. D.L. Aangeenbrug) niet
blijft!

-DIA-
Stuur even een mailtje naar het kerkelijk bureau in Woeren, dan kunnen ze het controleren en in het eerstvolgende jaarboek eventueel corrigeren.[/quote]

Het kan ook dat ze het weglaten (al is het wel foutief!) om de duidelijkheid. Maar je had in
Rijssen tussen 1933 en 1953 twee GG's. Vergelijkbaar met de situatie zoals die nu is tussen
West, Noord en Zuid. Als je die gegevens gaat ineenschuiven wordt het er ook niet duidelijker
op, hoewel ze dat wel hebben gedaan met de Rijssen-Zuid en Rijssen-Noord. Dus... gewoon
een wat ingewikkelde toestand in Rijssen die ze misschien het liefst maar omzeilen...

-DIA-
Laatst gewijzigd door -DIA- op 14 apr 2009, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten