Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
(Op 3)
Gelijk het antwoord op de vraag wie er aan het avondmaal thuishoren. Maar ach, het zal wel arminiaans zijn...
(Op 3)
Gelijk het antwoord op de vraag wie er aan het avondmaal thuishoren. Maar ach, het zal wel arminiaans zijn...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dat heeft Hij ons ook.refo schreef:Jouw reactie is Steenblokkiaans redeneren: "Als je A zegt, dan zeg je volgens mij B. Ik ga je nu bestrijden wegens B."Erasmiaan schreef:...
Terwijl B helemaal niet is gezegd.
I rest my case. 1.5 en 1.6 zeggen niets over wat je moet doen als je het evangelie hoort. En kan daar dus ook niet voor dienen.
De bijbel heeft helemaal geen 'structurisering' nodig. Maar wanneer iemand iets zegt wat tegen de Schriften is, dan kun je heel goed een document als de DL opstellen om dat te weerleggen. Maar dat document is dan wel ALLEEN daar geschikt voor. Want de totaliteit van de Schrift laat zich niet in zo'n keurslijf stoppen. Anders had God ons wel de drie formulieren van enigheid gegeven.
En: dat document is soms ook voor andere dingen geschikt maar in dit geval pas ik het dus ook toe waarvoor het geschreven is.
Wat heeft deze bijbeltekst met Arminius te maken?Marnix schreef:20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
(Op 3)
Pardon?Erasmiaan schreef:Dat heeft Hij ons ook.refo schreef: Anders had God ons wel de drie formulieren van enigheid gegeven.

Wat gelooft gij van de voorzienigheid Gods?Afgewezen schreef:Pardon?Erasmiaan schreef:Dat heeft Hij ons ook.refo schreef: Anders had God ons wel de drie formulieren van enigheid gegeven.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, mitsgaders de drie formulieren van enigheid, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen.-DIA- schreef:Wat gelooft gij van de voorzienigheid Gods?Afgewezen schreef:Pardon?Erasmiaan schreef:Dat heeft Hij ons ook.refo schreef: Anders had God ons wel de drie formulieren van enigheid gegeven.
Erasmiaan, wat die tekst met Arminius te maken heeft vroeg ik me ook al af, naar aanleiding van onderstaande reactie:
Alexander CD schreef:Erg arminiaans, ik was er uit gelopen, ik wil niet lastig gevallen worden met een "ander evangelie".Lapressa schreef:Vanavond ging het over de rijkelijke genade die in Jezus bloed over de aarde stroomde. Dat de zonden ons willen doen laten verzinken er in maar de Heilige Geest ons daarvoor behoed, Dat Jezus aan de deur klopt en wij de deur open moeten doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ok, jij ziet het verschil niet tussen de tekst van Lapressa en de Bijbeltekst?Marnix schreef:Erasmiaan, wat die tekst met Arminius te maken heeft vroeg ik me ook al af, naar aanleiding van onderstaande reactie:
Alexander CD schreef:Erg arminiaans, ik was er uit gelopen, ik wil niet lastig gevallen worden met een "ander evangelie".Lapressa schreef:Vanavond ging het over de rijkelijke genade die in Jezus bloed over de aarde stroomde. Dat de zonden ons willen doen laten verzinken er in maar de Heilige Geest ons daarvoor behoed, Dat Jezus aan de deur klopt en wij de deur open moeten doen.
Juist... ook die!freek schreef:-DIA- schreef:De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, mitsgaders de drie formulieren van enigheid, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen.Afgewezen schreef:
Wat gelooft gij van de voorzienigheid Gods?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
freek schreef:Roept dit herkenning op, Albion?albion schreef: lastige jongens die niet luisteren

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
En andere poppenkast. Zelfs een ander evangelie.refo schreef:Maar die heeft kaarsjes in de kerk, vergeet dat niet!JolandaOudshoorn schreef:ik moet denken aan het onderschrift van lapressa!Tiberius schreef:![]()
Waarom, denk je, worden er een grondslag en een doelgroep (inclusief kerkverbanden) in de forumregels geformuleerd?
Lees anders ook even het gedoogbeleid voor mensen buiten de doelgroep.
Er zijn andere fora waar volop ruimte is voor directe of indirecte kritische geluiden richting de Bijbel en de belijdenisgeschriften en voor een eigenwillige godsdienst, en waar geen ruimte meer is om daar tegen in te gaan.
Een heleboel, maar niet dat de drie Formulieren van Enigheid ons zó zijn gegeven als de Heilige Schrift. En dát is wat refo bedoelde.-DIA schreef:Wat gelooft gij van de voorzienigheid Gods?
Dát werd niet bedoeld Freek, en dat zal jij ook wel weten. Je hebt tenslotte geschiedenis gestudeerd en je hebt vast wel geleerd waarom de drie formulieren van enigheid zijn ontstaan, en ja dat is door de voorzienigheid Gods ook gebeurt (let je even op de tijd wanneer dit allemaal geschreven is?)freek schreef:
De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, mitsgaders de drie formulieren van enigheid, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Nou, dat weet ik zeker. Maar je zegt het zelf al: 'let je even op de tijd wanneer dit allemaal geschreven is'.albion schreef:Dát werd niet bedoeld Freek, en dat zal jij ook wel weten. Je hebt tenslotte geschiedenis gestudeerd en je hebt vast wel geleerd waarom de drie formulieren van enigheid zijn ontstaan, en ja dat is door de voorzienigheid Gods ook gebeurt (let je even op de tijd wanneer dit allemaal geschreven is?)freek schreef:
De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, mitsgaders de drie formulieren van enigheid, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen.
Daarnaast, zelfs dat wij Gods Woord hebben wordt in deze zondag niet eens genoemd mbt voorzienigheid, terwijl dat zeker ook met voorzienigheid te maken heeft.
Dus DIA, de drie formulieren zou ik ook maar weglaten in deze cathechismusvraag.
Tiberius schreef:En andere poppenkast. Zelfs een ander evangelie.refo schreef:Maar die heeft kaarsjes in de kerk, vergeet dat niet!JolandaOudshoorn schreef:ik moet denken aan het onderschrift van lapressa!Tiberius schreef:![]()
Waarom, denk je, worden er een grondslag en een doelgroep (inclusief kerkverbanden) in de forumregels geformuleerd?
Lees anders ook even het gedoogbeleid voor mensen buiten de doelgroep.
Er zijn andere fora waar volop ruimte is voor directe of indirecte kritische geluiden richting de Bijbel en de belijdenisgeschriften en voor een eigenwillige godsdienst, en waar geen ruimte meer is om daar tegen in te gaan.
Het lijkt erop (ik zeg niet dat het zo is) dat de laatste zin is toegevoegd als vermeende correctie op de eenzijdigheid in refokring. Ben alleen bang dat je met dat gehamer op 'wij moeten die deur open doen' niet zover komt. Al helemaal los je daar de eenzijdigheid in de gereformeerde gezindte niet mee op. Als je niet hoort dat Jezus aan de deur klopt, kun je wel hameren op het 'opendoen', maar blijft Jezus nog steeds in de kou staan.Lapressa schreef:Vanavond ging het over de rijkelijke genade die in Jezus bloed over de aarde stroomde. Dat de zonden ons willen doen laten verzinken er in maar de Heilige Geest ons daarvoor behoed, Dat Jezus aan de deur klopt en wij de deur open moeten doen.
Ik denk dat het is zoals Tiberius het in een ander topic verwoordde: "Ik ben er vast van overtuigd, dat als mensen in hun hart overtuigd zijn van het bestaan van God, overtuigd dat ze na dit leven voor Zijn rechterstoel gaan verschijnen, dat ze dan niet meer in ongeloof en schijngeloof kunnen voortleven." Laat de prediking maar gericht zijn op Christus als levende werkelijkheid, op de (inderdaad!) 'rijkelijke genade die in Jezus bloed over de aarde stroomde'. En dan gaat die deur vanzelf open. Dat noemen we nou 'onwederstandelijke genade'.