Groei wereldbevolking

refo

Re: Groei wereldbevolking

Bericht door refo »

Afgewezen schreef:Ik heb ook nog in een Talbot gereden. Het is altijd mijn 'lievelingsauto' geweest.
:yahoo
Dat was toch een Triumph?

Afbeelding
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

::please
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
zusterelly schreef:sorry dat quoten lukt niet goed, paar keer geprobeerd.
Zuster Elly, dat is niet waar. Onze predikant bidt er regelmatig voor!
Een beetje vreemd gequote in dit geval.
Maar we begrijpen je bedoeling.

Edit> Ik heb die quotes voor jullie gecorrigeerd.
Kippetje

Bericht door Kippetje »

jvdg schreef:Het gaat niet over het zielig zijn als we de kinderzegen niet hebben ontvangen of dat door het alleenstaan die kinderwens niet wordt vervuld.
Ik vroeg alleen om "ingetogenheid" jegens de missenden als over dit onderwerp wordt gesproken.

Ik wil ook verwijzen naar een eerdere uitspraak op dit forum:
Het is een zegen als we kinderen mogen ontvangen, maar geen vloek als we die kinderen niet mogen ontvangen.
Troostvol, maar het neemt de pijn niet weg.

Het is mss. kort door de bocht, maar als jullie wel kinderen hebben mogen ontvangen (hoewel mss. gehandicapt of anderszins ongezond), het beoordelen van hen die geheel verstoken blijven van die zegen, is niet recht mogelijk.

Daarbij speelt ook nog mee dat algemeen wordt gesteld (bijbels) dat het krijgen van kinderen een kroon op het huwelijk is.
jvdg, ik ben het helemaal met u eens dat wij ten opzichte van mensen die ongewild kinderloos zijn ingetogen moeten zijn bij een onderwerp als dit.
Het zou nog mooier zijn als we die ingetogenheid ten alle tijden richting onze medemens betrachten! Ik denk dan bijvoorbeeld aan de onderwerpen op dit forum als homoseksualiteit, vakantiebestemmingen (hoeveel mensen zouden hun kinderen niet eens een onbezorgde vakantie gunnen, maar hebben er gewoonweg het geld niet voor)en zo kan ik nog wel doorgaan. Het punt is namelijk dat kinderloosheid nogal duidelijk is voor de buitenwacht, maar er zijn vele andere diepe pijnen en gemissen die wij niet zien of kennen.
Er kan soms zó bot worden gereageerd op dit forum, dat ik met kromme tenen achter mijn beeldschermpje zit.....
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
zusterelly schreef:sorry dat quoten lukt niet goed, paar keer geprobeerd.
Zuster Elly, dat is niet waar. Onze predikant bidt er regelmatig voor!
Een beetje vreemd gequote in dit geval.
Maar we begrijpen je bedoeling.

Edit> Ik heb die quotes voor jullie gecorrigeerd.
:haha
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef::offtopic

Over het algemeen zie je wel dat grote gezinnen kwamen door meerdere vrouwen. En verder, ik denk dat een groot gezin geen eis is. Aan de andere kant, kinderen zijn wel een zegen!
Klopt. Dat is ook zo. Ik ben het alleen niet zo eens met het idee: Hoe meer kinderen, hoe meer zegen. Zo van, als je er 3 hebt mag je niet zeggen: Zo is het genoeg.... omdat je je dan de zegen van de 4e, de 5e, de 6e, de 7e, de 8e etc. onthoudt. Of: Moeten we zoveel mogelijk kinderen krijgen opdat we ook zoveel mogelijk zegen ontvangen?

Klinkt misschien wat oneerbiedig, maar wat ik duidelijk wil maken is dat we zegen niet aan hoeveelheid, kwantiteit, moeten koppelen. Want volgens mij ging het daar over, niet over gezinnen maar over de grootte van gezinnen, of dat een opdracht is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het ging over de vraag: is het verantwoord om een groot gezin te hebben, in het licht van één of ander vaag artikeltje in de beginposting?
Ik kan me wel vinden in het artikel dat Helma gepost heeft. Vooral de laatste alinea's geven een mooi antwoord op de vraag van de topicstarter.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm ja, maar toen kwam jij met: Hoezo: vragen we ons af of het verantwoord is? Het is een Bijbelse opdracht.

En daar ben ik nog steeds tegenin aan het gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
henriët

Bericht door henriët »

jvdg schreef:Het gaat niet over het zielig zijn als we de kinderzegen niet hebben ontvangen of dat door het alleenstaan die kinderwens niet wordt vervuld.
Ik vroeg alleen om "ingetogenheid" jegens de missenden als over dit onderwerp wordt gesproken.

Ik wil ook verwijzen naar een eerdere uitspraak op dit forum:
Het is een zegen als we kinderen mogen ontvangen, maar geen vloek als we die kinderen niet mogen ontvangen.
Troostvol, maar het neemt de pijn niet weg.

Het is mss. kort door de bocht, maar als jullie wel kinderen hebben mogen ontvangen (hoewel mss. gehandicapt of anderszins ongezond), het beoordelen van hen die geheel verstoken blijven van die zegen, is niet recht mogelijk.
Daarbij speelt ook nog mee dat algemeen wordt gesteld (bijbels) dat het krijgen van kinderen een kroon op het huwelijk is.
Dit is een onderwerp waar zoveel emoties en vragen en wellicht twijfels bij kunnen bovenkomen, en vanzelfsprekend, net als alle andere 'gevoelige'onderwerpen is nuchterheid op zn plaats. Maar de een zal dat beter kunnen dan de ander.
In het kader van dit onderwerp geef ik een titel door, wat ik voor een ieder aanbeveel, die te maken heeft met (ongewenste) kinderloosheid, of het niet in vervulling zien gaan van de wens voor een 2e/ 3e kindje.

"Het gaat nooit over"
Alie Hoek-van Kooten/ Arja de Jong-Kalkman e.a

Het gaat nooit over gaat over de verwerking van ongewenste kinderloosheid. Hoe je omgaat met een probleem dat zo'n grote rol in je leven speelt, en telkens weer - op onverwachte momenten - terugkomt? Diverse echtparen vertellen op persoonlijke wijze hoe zij kinderloosheid ervaren. Hun verhalen zijn uit het hart gegrepen. Vanuit zowel de psychologie als medische invalshoek wordt de problematiek gedetailleerd in kaart gebracht. Ook pastorale zorg (en onzorgvuldigheid) krijgen een plaats in het boek
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Hm ja, maar toen kwam jij met: Hoezo: vragen we ons af of het verantwoord is? Het is een Bijbelse opdracht.

En daar ben ik nog steeds tegenin aan het gaan.
Nee, dat was voor zij dat artikel postte.
Dat artikel verwoordt de scope van deze Bijbelse opdracht duidelijk. Of vind je van niet?
Ik voor mij kan me daar wel in vinden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Daar kan ik me aardig in vinden.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Om nog even terug te komen op de openingspost, die wetenschappelijke adviesraad van de Britse regering schijnt uit een stelletje radicalen te bestaan, zie link: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/p ... 950442.ece

Als ze nu bij zichzelf beginnen als het gaat om bevolkingsreductie...
Maar dat zal vast wel niet.... :hum
Plaats reactie