Groei wereldbevolking

Kippetje

Groei wereldbevolking

Bericht door Kippetje »

Vandaag staat op nu.nl het volgende artikel:
AMSTERDAM - De snelle groei van de wereldbevolking zal over 20 jaar leiden tot een wereldwijde crisis wegens tekorten aan voedsel, energie en water. Dat voorspelt de wetenschappelijke adviesraad van de Britse regering.

Volgens berekeningen van de Britse wetenschapsraad zullen er in 2030 meer dan 8,3 miljard mensen op aarde leven (1,5 miljard meer dan nu).

De vraag naar voedsel en energie zou daardoor stijgen met 50 procent. Het waterverbruik neemt door de bevolkingsgroei waarschijnlijk toe met 30 procent.

Milieuconferentie

De aanwezige grond- en brandstoffen op aarde zijn volgens hoofdwetenschapper John Beddington ontoereikend voor die situatie. Hij presenteerde de voorspelling op de milieuconferentie Sustainable Development UK 09 in Londen.

"Het wordt een noodlottige storm", zo verklaart Beddington op BBC News. "De wereld zal weliswaar niet totaal instorten, maar als we niets aan deze problemen doen, dan wordt het een erg zorgelijke situatie. Er zullen grote internationale voedsel- en watertekorten ontstaan. "

Niet afwachten

De huidige lage prijzen voor olie en voedsel zorgen volgens Beddington voor onderschatting van het probleem. "Dat de prijzen nu zijn gedaald, betekent niet dat we rustig kunnen afwachten."

Volgens de wetenschapper kan een wereldcrisis in 2030 mogelijk worden voorkomen door nieuwe technologieën. Zo gaat in de landbouwsector op dit moment gemiddeld 20 tot 30 procent van de oogst verloren door ziektes en dierenplagen.

Betere oogsttechnieken

"We hebben meer resistente planten nodig en betere oogsttechnieken", aldus Beddington. "Genetische modificatie kan een deel van de oplossing vormen. Met genetische technologie zouden we mogelijk plantsoorten kunnen kweken die resistent zijn tegen droogte."

Ik vraag me dan toch weleens af: is het (in het kader van ons rentmeesterschap en het feit dat we tegenwoordig veel meer weten t.o.v. vroeger) nog wel verantwoord om grote gezinnen te hebben? Of het bovenstaande stuk een doemscenario is of niet boeit me nu niet zo. We weten allemaal dat de wereldbevolking hard groeit en dat de aarde zucht onder alle vervuiling e.d. die dit met zich mee brengt.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
freek

Re: Groei wereldbevolking

Bericht door freek »

Misschien keert het feit dat we zoveel weten zich nu wel tegen ons?
Kippetje

Bericht door Kippetje »

freek schreef:Misschien keert het feit dat we zoveel weten zich nu wel tegen ons?
Wat bedoel je precies Freek?
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Kippetje schreef:Vandaag staat op nu.nl het volgende artikel:
AMSTERDAM - De snelle groei van de wereldbevolking zal over 20 jaar leiden tot een wereldwijde crisis wegens tekorten aan voedsel, energie en water. Dat voorspelt de wetenschappelijke adviesraad van de Britse regering.

Volgens berekeningen van de Britse wetenschapsraad zullen er in 2030 meer dan 8,3 miljard mensen op aarde leven (1,5 miljard meer dan nu).

De vraag naar voedsel en energie zou daardoor stijgen met 50 procent. Het waterverbruik neemt door de bevolkingsgroei waarschijnlijk toe met 30 procent.

Milieuconferentie

De aanwezige grond- en brandstoffen op aarde zijn volgens hoofdwetenschapper John Beddington ontoereikend voor die situatie. Hij presenteerde de voorspelling op de milieuconferentie Sustainable Development UK 09 in Londen.

"Het wordt een noodlottige storm", zo verklaart Beddington op BBC News. "De wereld zal weliswaar niet totaal instorten, maar als we niets aan deze problemen doen, dan wordt het een erg zorgelijke situatie. Er zullen grote internationale voedsel- en watertekorten ontstaan. "

Niet afwachten

De huidige lage prijzen voor olie en voedsel zorgen volgens Beddington voor onderschatting van het probleem. "Dat de prijzen nu zijn gedaald, betekent niet dat we rustig kunnen afwachten."

Volgens de wetenschapper kan een wereldcrisis in 2030 mogelijk worden voorkomen door nieuwe technologieën. Zo gaat in de landbouwsector op dit moment gemiddeld 20 tot 30 procent van de oogst verloren door ziektes en dierenplagen.

Betere oogsttechnieken

"We hebben meer resistente planten nodig en betere oogsttechnieken", aldus Beddington. "Genetische modificatie kan een deel van de oplossing vormen. Met genetische technologie zouden we mogelijk plantsoorten kunnen kweken die resistent zijn tegen droogte."

Ik vraag me dan toch weleens af: is het (in het kader van ons rentmeesterschap en het feit dat we tegenwoordig veel meer weten t.o.v. vroeger) nog wel verantwoord om grote gezinnen te hebben? Of het bovenstaande stuk een doemscenario is of niet boeit me nu niet zo. We weten allemaal dat de wereldbevolking hard groeit en dat de aarde zucht onder alle vervuiling e.d. die dit met zich mee brengt.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Vooralsnog is er voedselgenoeg voor alle mensen en dit is een zoveelste poging om genetische modificaties een extra boost te geven.
Dat er hongersnoden zijn heeft veel vaker met centen en macht te maken, dan met gebrek aan voedsel. In de rijke landen wordt enorm veel voedsel en energie verspilt, maar dat scheelt ons (ik generaliseer wel wat) niet zoveel. De derde wereld is best, maar we houden 't dikwijls voor het lest. Het wordt bij de overheden alleen interessant gevonden als er bijv. waardevolle delfstoffen in de bodem zitten. Met alle respect voor regeringen, maar de schatkist telt en 'it doesn't matter what it costs'. Neem nu bijvoorbeeld het milieu, Als het er voor de regeringen er werkelijk toe doet, dan hadden we allang vele malen zuinigere auto's/vervoermiddelen. Notabene, in 1973 hadden ze een auto gemaakt die 1:160(!!) reedt. Maar om daarmee verder te ontwikkelen? Nee, dat schaadt de inkomsten van de olieboeren en de accijnsheffingen van de overheden.
Het is volgens mij nooit anders geweest en ik vrees dat het ook nooit anders zal worden.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
memento

Bericht door memento »

Notabene, in 1973 hadden ze een auto gemaakt die 1:160(!!) reedt
Bewijs? Bron?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Bewijs? Bron?
Afbeelding
Rochus

Bericht door Rochus »

memento schreef:
Bewijs? Bron?
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht ... /40004478/
http://www.seattlepi.com/local/351903_needle20.html

etc.
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Da Capo schreef: Vooralsnog is er voedselgenoeg voor alle mensen
Dus?
Als je 1 schaap in een weitje zet, is er genoeg gras. Zijn het er twee, dan wordt het al wat minder. Heb je er 100, dan heb je vooralsnog genoeg voedsel, maar de voorraad is wel eindig (doordat het gras sneller wordt gegeten dan het weer aangroeit)! En de voorraad van de aarde lijkt op die manier ook eindig te zijn/worden, of je het nu over voedsel hebt of brandstoffen dat maakt niet uit.

Ik heb trouwens ook nog niet echt antwoord gekregen op mijn vraag........ ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kippetje schreef:Ik vraag me dan toch weleens af: is het (in het kader van ons rentmeesterschap en het feit dat we tegenwoordig veel meer weten t.o.v. vroeger) nog wel verantwoord om grote gezinnen te hebben?
Waarom zou dat niet verantwoord zijn?
Het is zelfs een Bijbelse opdracht. Hoewel ik het desondanks niet eens ben met de stelling, dat een groot gezin een vrucht is van het geloof.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Club_van_Rome

Ook een club die zo'n 40 jaar geleden voorspelde dat de wereld zo'n beetje alle mogelijke milieu- en bevolkingsrampen te wachten stond, maar de meeste van hun prognoses zijn niet uitgekomen. Dat krijg je als je lijntjes in grafieken gaat doortrekken en denkt dat dat de werkelijkheid zal worden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Kippetje schreef:Ik vraag me dan toch weleens af: is het (in het kader van ons rentmeesterschap en het feit dat we tegenwoordig veel meer weten t.o.v. vroeger) nog wel verantwoord om grote gezinnen te hebben?
Het is zelfs een Bijbelse opdracht. Hoewel ik het desondanks niet eens ben met de stelling, dat een groot gezin een vrucht is van het geloof.
Die opdracht had ook een doel en we moeten opdracht en doel niet uit het oog verliezen. De mens kreeg de opdracht om de aarde te bevolken en talkrijk te worden. De aarde was niet bedoeld voor 2 mensen of een paar duizend maar voor een hoop mensen. Het zou alleen raar zijn om te stellen dat deze opdracht inhoudt dat zolang er nog iemand bij kan, we de opdracht hebben om grote gezinnen te krijgen of althans, dat te proberen. Volgens mij is het doel om de aarde te bevolken aardig bereikt, en voorlopig stagneert de groei ook nog niet. Ondertussen heeft een groot deel van de bevolking niet genoeg te eten en te drinken en zorgt vervuiling voor schade aan de aarde. Waar ligt dan de grens? Of heeft deze opdracht geen einddoel en geen grens?

Ik ben het niet met je eens dat die opdracht ongelimiteerd geldt voor ons allen. Iets genuanceerder daar naar kijken mag wel. Aan de andere kant, de verandering in onze bevolkingspyramide maakt het ook wel weer goed als er meer kinderen gaan komen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Het hebben van kinderen is een zegen, het niet hebben van kinderen is geen vloek.
helma

Bericht door helma »

Marnix schreef:Ondertussen heeft een groot deel van de bevolking niet genoeg te eten en te drinken en zorgt vervuiling voor schade aan de aarde.
maar dat komt niet door de bevolkingsgroei
dat komt doordat dat we geen goede rentmeesters zijn...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Het hebben van kinderen is een zegen, het niet hebben van kinderen is geen vloek.
Precies.
Marnix, dus jij kijkt liever naar de bevolkingspiramide dan in de Bijbel om te bepalen of iets verantwoord is?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
is een GROOT gezin een bijbelse opdracht? :oO

waar lees je dat?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie