Tiberius schreef:MarthaMartha schreef:Tiberius schreef:Kippetje schreef:Ik vraag me dan toch weleens af: is het (in het kader van ons rentmeesterschap en het feit dat we tegenwoordig veel meer weten t.o.v. vroeger) nog wel verantwoord om grote gezinnen te hebben?
Waarom zou dat niet verantwoord zijn?
Het is zelfs een Bijbelse opdracht. Hoewel ik het desondanks niet eens ben met de stelling, dat een groot gezin een vrucht is van het geloof.
is een GROOT gezin een bijbelse opdracht?
waar lees je dat?
Het staat een paar keer in Genesis, bijvoorbeeld 9 : 7:
Maar gijlieden, weest vruchtbaar en vermenigvuldigt; teelt overvloediglijk voort op de aarde en vermenigvuldigt op dezelve.
Daar is geen woord Spaans bij toch?
Precies.
Marnix, dus jij kijkt liever naar de bevolkingspiramide dan in de Bijbel om te bepalen of iets verantwoord is?
Flauwe reacties van je. Ik kijk naar de Bijbel en heb aangegeven dat dit geen opdracht is om te aarde te OVERbevolken. Er is geen Bijbelse opdracht om grote gezinnen te stichten. En vervolgens ben ik dus naar de praktische kant gaan kijken.
Dat jij dat afdoet als: Je kijkt liever eerder naar de bevolkingspiramide dan naar de Bijbel is erg kinderachtig. Als je nou eens op mijn argumentatie in zou gaan waarom de opdracht uit Genesis niet voor ons geldt... is beter voor de discussie. Want je doet net alsof er niets is veranderd.... maar toen deze opdracht aan Adam en Eva werd gegeven waren er 2 mensen op de aarde en toen hij aan Noach werd gegeven waren er 8 mensen op de aarde. Nu zijn dat er 6,8 miljard. Maakt nogal wat uit. Dus zeggen: Het staat toch in de Bijbel, maar vervolgens niet naar de omstandigheden kijken, is wel erg raar. Niet voor niets werd dit tegen 2 en 8 mensen gezegd. Het doel verlies je uit het oog: Talrijk worden en de aarde bevolken. Nogmaals mijn vraag: Zijn we talkrijk geworden? Is de aarde bevolkt? Zo ja, is de opdracht er een van net zo lang doorgaan tot het niet meer past, ongeacht vervuiling, tekort aan voedsel etc? Is dit een opdracht zonder eind? Als God Abraham opdraagt om naar Kanaan te trekken, ga jij dan ook naar Kanaan omdat die opdracht in de Bijbel staat? Kom op, een beetje verder kijken dan de opdracht zelf mag wel hoor.