AMEN zeggen als instemming

Marco

Re: AMEN zeggen als instemming

Bericht door Marco »

freek schreef:
MarthaMartha schreef:
freek schreef:
:haha :haha ik zat er op te wachten

(nadere reactie volgt nog)
:oO mmm... voel me na deze opmerking een soort ´beetgenomen´ of ´uit de tent gelokt´ of... nou ja zoiets...
Nu volgt de nuance :haha

Ik ben het met je eens, in je bevlogen reactie op mijn kort-door-de-bocht-stelling. Ergens klopt het niet, dat de inhoud van psalmen, gezangen en liederen bij ons geen reactie opwekken. Je noemde idd psalm 134. De enige keer dat we deze psalm (gedeeltelijk) in praktijk brengen. Ik vind het altijd bijzonder ontroerend als de dominee bij de eerste regel zijn handen zegenend opheft en stelletjes bij de derde regel van het (2e?) couplet, knielen voor de Heere. Zulke dingen zouden best vaker mogen plaatsvinden, liefst spontaan. Maar ik krijg wel de indruk, en daar mag je het mee eens of oneens zijn, dat het nu een soort kuddegedrag wordt. En daar heb ik wel moeite mee. Refo's worden wel eens beticht van uiterlijkheden (de hoofdbedekking bijv.), maar ik ben ervan overtuigd dat andersoortige christenen op een andere manier net zo in die valkuil kunnen vallen. Dat gezegd hebben, mogen jullie van mij klappend de handen in de lucht steken.

Gian, de mannen dan hè :langue

Maar goed, het ging eigenlijk over amen-zeggen. Ik heb wel eens een confessioneel-hervormde dienst meegemaakt waar het 'amen' van de predikign letterlijk gezongen werd. Dat was een mooie invulling van het gezamenlijk beamen van de preek.
Het amen van de preek wordt bij ons (nog) niet gezongen; het amen na zegengroet aan het begin van de dienst en na de zegen aan het einde wel*. Het votum ('Onze hulp is in de naam..') wordt door de gemeente gezongen. Net als vrij vaak de geloofsbelijdenis en soms het Onze Vader, dat ook wel gewoon hardop gebeden wordt, soms door alleen de voorganger, soms door de hele gemeente.

Het idee is dat bij deze onderdelen van de liturgie de gemeente werd en wordt geacht deze dingen uit te spreken, al of niet 'in het hart'. Maar als het kan op een eerbiedige manier, waarom zou je het dan alleen in het hart doen, en niet hardop?

Verder heb ik het idee dat voor velen het laatste antwoord van de HC zou moeten zijn: 'Nou ben ik klaar!'.... Door de gemeente zelf amen te laten zeggen of zingen krijgt het dan weer (een deel van) de betekenis terug.

* in de meeste vrijgemaakte kerken. Sommige presteren het om na de zegen aan het einde van de dienst een vierstemmig 'amen' te zingen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mee eens. En een vierstemmig amen is best mooi :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Ik heb deze topic gereanimeerd omdat het volgende weer de kop begint op te steken:
Het is zuiver als voorbeeld bedoeld.
De ene poster schreef:Het kan wel zo zijn door te lezen, over de wegen die God met zijn kinderen gaat en heeft willen gaan, een mens bemoedigd mag worden. Daardoor zien: ik ben niet de enige die met deze vragen worstelt..... maar daar houdt het wel mee op voor wat betreft de waarde van bekeringsgeschiedenissen.
De volgende poster (als antwoord) schreef:Amen!
Sterker nog: ik ben erg huiverig voor bekeringsgeschiedenissen. Ik meen daarin ook in de lijn van Calvijn te staan die over zijn bekering erg weinig heeft losgelaten omdat hij datgene vreesde wat er nu soms met bekeringsgeschiedenissen gebeurt: Het worden hagiografiën.
De betekenis van het amen is hier 'ik ben het deels, dus niet helemaal met je eens'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
sander

Bericht door sander »

refo schreef:Ik heb deze topic gereanimeerd omdat het volgende weer de kop begint op te steken:
De ene poster schreef:Het kan wel zo zijn door te lezen, over de wegen die God met zijn kinderen gaat en heeft willen gaan, een mens bemoedigd mag worden. Daardoor zien: ik ben niet de enige die met deze vragen worstelt..... maar daar houdt het wel mee op voor wat betreft de waarde van bekeringsgeschiedenissen.
Sterker nog: ik ben erg huiverig voor bekeringsgeschiedenissen. Ik meen daarin ook in de lijn van Calvijn te staan die over zijn bekering erg weinig heeft losgelaten omdat hij datgene vreesde wat er nu soms met bekeringsgeschiedenissen gebeurt: Het worden hagiografiën.
De betekenis van het amen is hier 'ik ben het deels, dus niet helemaal met je eens'.
Even de Bijbelse regels van feedback geven:
Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

sander schreef:
refo schreef:Ik heb deze topic gereanimeerd omdat het volgende weer de kop begint op te steken:
Even de Bijbelse regels van feedback geven:
Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
Voor de honderdmiljoenste keer: dat gaat over zonden die niet bij anderen bekend zijn. Op een openbaar forum, mag je elkaar openbaar bestraffen, zoals Paulus dat ook bij Petrus deed.
sander

Bericht door sander »

Natuurlijk mag het, maar het is niet verplicht....
Stel dat anderen het niet hadden gezien, nemen die er misschien nu ook aanstoor aan...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

sander schreef:Natuurlijk mag het, maar het is niet verplicht....
Stel dat anderen het niet hadden gezien, nemen die er misschien nu ook aanstoor aan...
Ja hoor eens, dat risico loop je op een openbaar forum. Ik snap niet waarom je daar ineens zo ingewikkeld over gaat doen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dit ben ik met je eens.
En zelfs als men het volkomen met een ander eens is, vind ik de reactie "Amen" toch niet geschikt.
Het woord "amen" betekent "voorwaar" of (zoals de HC het zegt) "het zal waar en zeker zijn". Dat gaat dus over een absolute waarheid en niet over een mening, waar je je allebei op dat moment in kan vinden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. En amen wordt altijd op die manier gebruikt in de Bijbel. Niet in een gesprek tussen twee mensen ofzo... maar een profeet zegt iets, of God wordt geloofd, er wordt over Hem vertelt of Hem de eer gegeven en dan stemt het volk in met Amen. Op die manier.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

in 1 Kronieken 16 vers 36 staat

Geloofd zij de HEERE, de God van Israël,
van eeuwigheid tot eeuwigheid!
En heel het volk zei: Amen! En het prees de HEERE.

In een ander topic zei ik ook Amen op iets wat geschreven was en kenmerkend is voor mijn persoonlijk geloof.
Het woord amen was daar voor mij een samenvatting, vanuit een reactie vanuit mijn hart, "zo is het, het is waar en zeker"

Het woord amen is nu voor mij ook geen heilig woord.

Maar misschien is dit toch wel zo gezien de reacties in het ergenissen topic (heel ongepast, gezien de topic titel daar, om het daar in dat topic over te hebben over het woord amen.)

Ik lees het graag indien het geval is, want ik ben hier niet zeker van namelijk.

Dank aan Huisman voor het opzoeken van de link van dit topic.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
gertje

Bericht door gertje »

MoesTuin schreef:in 1 Kronieken 16 vers 36 staat

Geloofd zij de HEERE, de God van Israël,
van eeuwigheid tot eeuwigheid!
En heel het volk zei: Amen! En het prees de HEERE.

In een ander topic zei ik ook Amen op iets wat geschreven was en kenmerkend is voor mijn persoonlijk geloof.
Het woord amen was daar voor mij een samenvatting, vanuit een reactie vanuit mijn hart, "zo is het, het is waar en zeker"

Het woord amen is nu voor mij ook geen heilig woord.

Maar misschien is dit toch wel zo gezien de reacties in het ergenissen topic (heel ongepast, gezien de topic titel daar, om het daar in dat topic over te hebben over het woord amen.)

Ik lees het graag indien het geval is, want ik ben hier niet zeker van namelijk.

Dank aan Huisman voor het opzoeken van de link van dit topic.

MoesTuin
2 keer amen is wat te veel, dus even een reactie.
Je hebt gelijk, om dit in een topic "kleine ergernissen"te plaatsen is een zwakke manier, helemaal eens.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik zie dat ik nog steeds dezelfde mening heb als bijna 5 jaar geleden:
Tiberius schreef:En zelfs als men het volkomen met een ander eens is, vind ik de reactie "Amen" toch niet geschikt.
Het woord "amen" betekent "voorwaar" of (zoals de HC het zegt) "het zal waar en zeker zijn". Dat gaat dus over een absolute waarheid en niet over een mening, waar je je allebei op dat moment in kan vinden.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Tiberius schreef:Ik zie dat ik nog steeds dezelfde mening heb als bijna 5 jaar geleden:
Tiberius schreef:En zelfs als men het volkomen met een ander eens is, vind ik de reactie "Amen" toch niet geschikt.
Dat is goed om te lezen Tiberius :)
Ik ben het met je eens, als je het over mensen woorden hebt Tiberius, maar Woorden vanuit de bijbel die geciteerd staan, daar mag je naar mijn mening vanuit je geloof en rots vast vertrouwen in de Heere God, dat je dit gelooft, Amen zeggen.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie