Bijeenkomst adoptievereniging

memento

Re: Bijeenkomst adoptievereniging

Bericht door memento »

JolandaOudshoorn schreef:@memento.
Het grote probleem is dat in "adoptielanden" er weinig christenen zijn. Ik zelf ben geboren in Indonesie. Als ik daar was gebleven, had ik, menselijkerwijs gesproken, nooit van het evangelie gehoord. Je noemt welliswaar projecten van Woord en Daad en Compassion en andere instellingen, maar de populariteit van christelijke hulpverlening is lang niet zo groot als je zou denken. Zeker in dubieuze landen. Daar is het aanbod en de vraag naar neutrale hulpverlening veel groter.
Natuurlijk is het meest ideaal dat kinderen bij hun eigen ouders, in hun eigen omgeving kunnen blijven. Maar als ouders noodgedwongen hun kind moeten af staan, en vergeet niet, dat is echt niet iets dat je zomaar beslist, dan is adoptie naar een ander land eigenlijk alleen maar een goede oplossing. Zeker omdat zulke kinderen niet eens als mens worden beschouwd in deze landen.

Ik weet dat veelal "tegenstand" tegen adoptie voortkomt uit grote onkunde en een streven naar idealen, helaas is de werkelijkheid een stuk complexer dan een eenvoudig 1 + 1 = 2
Ik vindt evangelisatie geen goed argument om adoptie te doen. Volgens mij moet het evangelie dáár gebracht worden, ipv dat we mensen hierheen halen om hier het evangelie te horen...

Je hebt gelijk als je stelt dat Woord en Daad, Dorcas en andere christelijke hulp-instanties op dit gebied, relatief klein zijn. Een beperking die vooral voorkomt uit een beperking van financiën! Maar het geld wát ze hebben, krijgen ze allemaal aan projecten besteed. Voor 100 EUR/maand zorgen ze ervoor dat 4 kinderen het Woord horen, naar school gaan (zodat de maatschappij later vooruit kan gaan), en voedsel krijgen (zodat het gezin ontlast wordt, waardoor minder ouders hun kinderen te vondeling leggen oid). Blijft het argument staan dat je voor hetzelfde geld meer nut doet dáár dan een adoptiekind hier. Ook structureel, omdat de kinderen door hun scholing stukje-bij-beetje het land uit de eindeloze circel van armoede kunnen tillen.

Ik snap dat dit voor mensen die adoptie van dichtbij hebben meegemaakt, en de zegen voor de enkeling daarvan hebben gezien, misschien wat te vaag, te idealistisch en te lange-termijn is. Maar dan mijn (ethische!) vraag: Moet het verbeteren van de situatie van vélen, ook in de toekomst, niet zwaarder wegen dan het geluk van de enkeling?

Nog ter toevoeging: M.i. verplicht kennis van de problematiek in andere landen ook tot handelen. Oók voor de mensen die zélf kinderen hebben. Ook zij zullen moeten overwegen welke middelen er tot hun beschikking staan, en welke middelen zij geoorloofd vinden, om wat te doen aan het leed van vele kinderen wereldwijd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Probleem van evangelisatie in veel landen is dat het verboden is. Daar heb je een eerste obstakel.
Probleem van veel kinderen die in zulke landen ter adoptie beschikbaar worden gesteld is dat zulke kinderen eigenlijk niet mogen bestaan.
Het gebied waar mijn zusje bijvoorbeeld vandaan komt is een jaar gesloten geweest voor adoptie, door argumenten die vaak gebruikt worden, zoals: kinderen moeten in hun eigen omgeving opgroeien, in hun eigen cultuur en godsdienst etc. Nu loopt daar een rivier die eens in het jaar compleet opdroogt. In dat jaar lag de bodem van die rivier vol baby-lijkjes. Kinderen die niet op een wettige manier ter wereld komen, worden gedood of afgestaan. Aangezien het laatste niet meer mocht, werd het eerste gedaan.
En deze situatie komt in veel meer landen voor. Adoptie is vaak een kwestie van leven en dood. En ja, dan is elk gered leven een overwinning! En dan zou ik iedereen willen oproepen om een kind te adopteren.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

JolandaOudshoorn schreef:Probleem van evangelisatie in veel landen is dat het verboden is. Daar heb je een eerste obstakel.
Probleem van veel kinderen die in zulke landen ter adoptie beschikbaar worden gesteld is dat zulke kinderen eigenlijk niet mogen bestaan.
Het gebied waar mijn zusje bijvoorbeeld vandaan komt is een jaar gesloten geweest voor adoptie, door argumenten die vaak gebruikt worden, zoals: kinderen moeten in hun eigen omgeving opgroeien, in hun eigen cultuur en godsdienst etc. Nu loopt daar een rivier die eens in het jaar compleet opdroogt. In dat jaar lag de bodem van die rivier vol baby-lijkjes. Kinderen die niet op een wettige manier ter wereld komen, worden gedood of afgestaan. Aangezien het laatste niet meer mocht, werd het eerste gedaan.
En deze situatie komt in veel meer landen voor. Adoptie is vaak een kwestie van leven en dood. En ja, dan is elk gered leven een overwinning! En dan zou ik iedereen willen oproepen om een kind te adopteren.
Ik zou iedereen juist willen oproepen om mensen-rechten-organisaties en kinder-rechten-organisaties te steunen, en hun Europarlementariër aansporen hier structureel wat aan te doen. Want het niet-structureel aanpakken van dit soort problemen kost meer levens, dan dat het redt.
JolandaOudshoorn

memento schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Probleem van evangelisatie in veel landen is dat het verboden is. Daar heb je een eerste obstakel.
Ik zou iedereen juist willen oproepen om mensen-rechten-organisaties en kinder-rechten-organisaties te steunen, en hun Europarlementariër aansporen hier structureel wat aan te doen. Want het niet-structureel aanpakken van dit soort problemen kost meer levens, dan dat het redt.
Volgens mij wordt dat juist door mensen die pro-adoptie zijn, meer gedaan. Maar juist omdat ze de beperkingen zien van diplomatie, van organisaties, willen ze vaak "meer" doen.
Lassie

Bericht door Lassie »

Wij staan eerder open voor pleegkinderen dan voor adoptie. Ik krijg een beetje het idee dat we eerder een kind moeten adopteren dan ons ontfermen over pleegkinderen.

En dat je niet meer mag zeggen dat tegen adoptie bent (wij respecteren wel de gezinnen die zich geroepen voelen om een adoptie kind).
JolandaOudshoorn

Lassie schreef:Wij staan eerder open voor pleegkinderen dan voor adoptie. Ik krijg een beetje het idee dat we eerder een kind moeten adopteren dan ons ontfermen over pleegkinderen.

En dat je niet meer mag zeggen dat tegen adoptie bent (wij respecteren wel de gezinnen die zich geroepen voelen om een adoptie kind).
Joh, het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Pleeggezinnen zijn ontzettend hard nodig. Van mij mag je best zeggen dat je tegen adoptie ben, maar mag ik ook zeggen dat ik juist voor ben??
Lassie

Bericht door Lassie »

JolandaOudshoorn schreef:
Lassie schreef:Wij staan eerder open voor pleegkinderen dan voor adoptie. Ik krijg een beetje het idee dat we eerder een kind moeten adopteren dan ons ontfermen over pleegkinderen.

Joh, het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Pleeggezinnen zijn ontzettend hard nodig. Van mij mag je best zeggen dat je tegen adoptie ben, maar mag ik ook zeggen dat ik juist voor ben??
Tuurlijk (dat hoor je mij ook niet zeggen ;-)).

Maar heel veel mensen gaan er vanuit als je geen kinderen kunt krijgen dat je gaat adopteren (vooral in de kring van mijn fam.), en moeten niks hebben van pleeggezinnen. En dat doet pijn.
memento

Bericht door memento »

memento schreef:
Volgens mij wordt dat juist door mensen die pro-adoptie zijn, meer gedaan. Maar juist omdat ze de beperkingen zien van diplomatie, van organisaties, willen ze vaak "meer" doen.
Indien beiden gebeurt (diplomatiek actief, en mensen- en kinderrechtenorganisaties steunend, én adoptie), dan heb ik daar veel respect en begrip voor, alhoewel het voor mij persoonlijk niet een moreel goede keuze zou zijn. Maar in ethische zaken, zeker daar waar de problematiek zo complex is, dienen we elkaar de christelijke vrijheid te gunnen.

Nogmaals wil ik erop wijzen dat het adoptie-vraagstuk bij iedereen behoort te spelen, ook bij ouders mét kinderen. Ook zij hebben de christelijke plicht zich het leed van de vele kinderen wereldwijd aan te trekken, en daar wat aan te doen. Met de mogelijkheden die God hen gegeven heeft, hetzij door adoptie als zij dit moreel de beste keuze vinden, hetzij door het steunen van mensenrechten- en kinderrechten-organisaties, en projecten als Woord & Daad, Dorcas, etc. Niet handelen is geen optie.
JolandaOudshoorn

memento schreef:
memento schreef:
Indien beiden gebeurt (diplomatiek actief, en mensen- en kinderrechtenorganisaties steunend, én adoptie), dan heb ik daar veel respect en begrip voor, alhoewel het voor mij persoonlijk niet een moreel goede keuze zou zijn. Maar in ethische zaken, zeker daar waar de problematiek zo complex is, dienen we elkaar de christelijke vrijheid te gunnen.

Nogmaals wil ik erop wijzen dat het adoptie-vraagstuk bij iedereen behoort te spelen, ook bij ouders mét kinderen. Ook zij hebben de christelijke plicht zich het leed van de vele kinderen wereldwijd aan te trekken, en daar wat aan te doen. Met de mogelijkheden die God hen gegeven heeft, hetzij door adoptie als zij dit moreel de beste keuze vinden, hetzij door het steunen van mensenrechten- en kinderrechten-organisaties, en projecten als Woord & Daad, Dorcas, etc. Niet handelen is geen optie.
Met dat laatste ben ik het helemaal mee eens!
wim

Bericht door wim »

memento schreef: Pleegzorg is inderdaad anders dan adoptie. Je krijgt dan idd geen ouderlijk gezag. Maar waarom zou je persee ouderlijk gezag willen? Dan kom je weer bij punt 1 uit: je wilt kinderen van jezelf, ondanks dat God je zelf geen kinderen heeft gegeven. En dat blijft m.i. strijdig met oa de notie dat God kinderen "geeft".
Een door adoptie gekregen kind, kan net zo goed van God gekregen zijn. Zo'n kind is net zo goed van jezelf.
En een kind gekregen door geboorte kan net zo goed een "genomen" kind zijn. De natuurlijke weg is bovendien een veel makkelijkere weg, waarin je heel goed weg kunt komen met onverantwoordelijk gedrag. Bij adoptie gaat dat moeilijker.
Het gaat er m.i. vooral om in welke mate je je afhankelijk weet van God.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

memento schreef:Indien beiden gebeurt (diplomatiek actief, en mensen- en kinderrechtenorganisaties steunend, én adoptie), dan heb ik daar veel respect en begrip voor, alhoewel het voor mij persoonlijk niet een moreel goede keuze zou zijn. Maar in ethische zaken, zeker daar waar de problematiek zo complex is, dienen we elkaar de christelijke vrijheid te gunnen.
Complimenten Jolanda!
Ik miste bij memento enige nuancering en kwam het op mij wat bot over. Dat lees ik nu niet meer.
jvdg

Bericht door jvdg »

Jo-Ann schreef:
memento schreef:Indien beiden gebeurt (diplomatiek actief, en mensen- en kinderrechtenorganisaties steunend, én adoptie), dan heb ik daar veel respect en begrip voor, alhoewel het voor mij persoonlijk niet een moreel goede keuze zou zijn. Maar in ethische zaken, zeker daar waar de problematiek zo complex is, dienen we elkaar de christelijke vrijheid te gunnen.
Complimenten Jolanda!
Ik miste bij memento enige nuancering en kwam het op mij wat bot over. Dat lees ik nu niet meer.
Puur rationeel, pragmatisch, moreel etc. ben ik het eens met memento.
Maar "gevoelsmatig", het verlangen naar een kind, de liefde om voor een ongewenst verwaarloost kind te zorgen, verhef ik boven het koel beredeneren of het al dan niet geoorloofd is een kind (vanwaar ook) te adopteren, of een (pleeg-)kind te verzorgen in en uit liefde.

Ik weet dat bij adoptie van kinderen uit voor ons vreemde culturen soms uitlopen op mislukking, maar ik geloof dat vele adopties "succesvol" zijn.

Ik weet ook dat er mensen zijn die adopteren uit egoïstische motieven, maar ook die adopties kunnen positief "uitpakken".

Resumerend: Doe wat uw hand vindt om te doen.....

Dit onderwerp is heel breed, en ligt voor eenieder anders.
Vraag de Heere over de weg die wij te gaan hebben in dezen.

Maar het meest van dit alles is: de Liefde.........
memento

Bericht door memento »

jvdg schreef:
Jo-Ann schreef:
Complimenten Jolanda!
Maar "gevoelsmatig", het verlangen naar een kind, de liefde om voor een ongewenst verwaarloost kind te zorgen, verhef ik boven het koel beredeneren of het al dan niet geoorloofd is een kind (vanwaar ook) te adopteren, of een (pleeg-)kind te verzorgen in en uit liefde.
We zullen al onze handelingen tegenover God moeten kunnen verantwoorden. En daarvoor volstaat er een goed gevoel bij hebben niet...

Om voor Gods aangezicht recht te kunnen handelen, zal biddend een nuchtere overweging gemaakt moeten worden tussen de argumenten van beide kanten. Om vervolgens over te gaan tot handelen, hetzij door adoptie, hetzij door hulp op afstand (financiën, bidden, etc).

PS> Ik wil benadrukken, beste jvdg, dat mijn keuze absoluut niet koel is. Ik kies er bewust voor om ipv 1 kind door adoptie te helpen, er meerdere op afstand te helpen, vanuit de overtuiging dat dit voor de meeste kinderen geluk brengt, en ook de meest duurzame oplossing is. Voor mij is dat dus de meest liefdevolle keuze (en ook de meest zelfverloochende keuze, omdat je er zelf geen nut van hebt).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

BJD schreef:Gertje zou over dit onderwerp een goed inhoudelijke bijdrage kunnen leveren....
Daar ben ik wel benieuwd naar. Heeft zij eigen kinderen én adoptiekinderen?
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
jvdg schreef:
Jo-Ann schreef:
Complimenten Jolanda!
We zullen al onze handelingen tegenover God moeten kunnen verantwoorden. En daarvoor volstaat er een goed gevoel bij hebben niet...

Om voor Gods aangezicht recht te kunnen handelen, zal biddend een nuchtere overweging gemaakt moeten worden tussen de argumenten van beide kanten. Om vervolgens over te gaan tot handelen, hetzij door adoptie, hetzij door hulp op afstand (financiën, bidden, etc).

PS> Ik wil benadrukken, beste jvdg, dat mijn keuze absoluut niet koel is. Ik kies er bewust voor om ipv 1 kind door adoptie te helpen, er meerdere op afstand te helpen, vanuit de overtuiging dat dit voor de meeste kinderen geluk brengt, en ook de meest duurzame oplossing is. Voor mij is dat dus de meest liefdevolle keuze (en ook de meest zelfverloochende keuze, omdat je er zelf geen nut van hebt).
Je hoeft het een om het ander niet te haten.
Alle mogelijkheden die ons ten dienste staan, hetzij financieel, hetzij daadwerkelijk zorgen, hetzij bidden, hetzij ondersteunen: Alles wat onze hand vindt om te doen, doe dat.
En nooit ten nutte van onszelf.......
Plaats reactie