Stichting Ichthus Ontmoeting

Mister
Administrator

Re: Stichting Ichthus Ontmoeting

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
Mister schreef: Mooi. Uiteraard zie ook met mij het belang van een stevig stuk jeugdwerk in de gemeente, bestaande uit een catechesatie-uur, een JV-uur en eventueel een Bijbel(studie)kring onder leiding van capabele mensen, onder verantwoording van de kerkenraad?
Absoluut. Dat belang kan moeilijk overschat worden, zelfs.
Als dat in de gemeente aanwezig is dan kun je de jeugd opwekken, aansporen en eventueel (vaderlijk) vermanen hieraan deel te nemen. Ook dit zullen we eens zijn.
Als dit niet in de gemeente aanwezig is, hoe vreemd is het dan dat jongeren op bv zaterdagavond niet thuis willen blijven maar naar Jijdaar, SRB, De Havenaer of 'gewoon' naar een 'refo'-café gaan?
Het eerste ben ik met je eens (uiteraard).
Alleen het tweede niet. Als dergelijke zaken niet in een gemeente aanwezig zijn, moet dat snel van de grond getild worden. Men moet dit dan bij de kerkenraad aankaarten; het is echt een taak voor de kerkenraad, en nog niet eens de geringste, om de jeugd zoveel als het kan bij de gemeente te betrekken. De kerkenraad hoeft dan niet alles zelf te doen, maar kan het aan bekwame mensen delegeren en volstaan met toezicht houden.
De jeugdbond biedt graag ondersteuning om het plaatselijk jeugdwerk te starten. Het wordt (tegenwoordig) ook breed door de synodes gedragen.
Vriend Tib, de praktijk wijst uit dat het niet gebeurt. Triest, maar waar. En dan is het begrijpelijk dat de jeugd iets anders zoekt. Simpel toch? Je hebt als kerkenraad dan ook geen basis meer om ze aan te moedigen om naar het werk in eigen gemeente te gaan. Sterker nog, de kerkenraad vindt het niet nodig. Ze vinden het wel nodig om een eigen initiatief van Bijbelstudie de grond in te boren. Niet iedere kerkenraad wil ondersteuning van de JBGG.
Gian

Bericht door Gian »

Ik vermoed dat Stichting Ichtus Ontmoeting vooral een doorn in het HHK-oog was.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Ik vermoed dat Stichting Ichtus Ontmoeting vooral een doorn in het HHK-oog was.
Kan ik me niet echt voorstellen.
Waar grondt jij jouw vermoeden op?
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:Ik vermoed dat Stichting Ichtus Ontmoeting vooral een doorn in het HHK-oog was.
Welja, je hebt wel eens meer zitten sneren richting de HHK. Kun je het onderbouwen en anders gewoon helemaal achterwege laten :bobo
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:Absoluut. Dat belang kan moeilijk overschat worden, zelfs.
Als dat in de gemeente aanwezig is dan kun je de jeugd opwekken, aansporen en eventueel (vaderlijk) vermanen hieraan deel te nemen. Ook dit zullen we eens zijn.
Als dit niet in de gemeente aanwezig is, hoe vreemd is het dan dat jongeren op bv zaterdagavond niet thuis willen blijven maar naar Jijdaar, SRB, De Havenaer of 'gewoon' naar een 'refo'-café gaan?
Het eerste ben ik met je eens (uiteraard).
Alleen het tweede niet. Als dergelijke zaken niet in een gemeente aanwezig zijn, moet dat snel van de grond getild worden. Men moet dit dan bij de kerkenraad aankaarten; het is echt een taak voor de kerkenraad, en nog niet eens de geringste, om de jeugd zoveel als het kan bij de gemeente te betrekken. De kerkenraad hoeft dan niet alles zelf te doen, maar kan het aan bekwame mensen delegeren en volstaan met toezicht houden.
De jeugdbond biedt graag ondersteuning om het plaatselijk jeugdwerk te starten. Het wordt (tegenwoordig) ook breed door de synodes gedragen.
Vriend Tib, de praktijk wijst uit dat het niet gebeurt. Triest, maar waar. En dan is het begrijpelijk dat de jeugd iets anders zoekt. Simpel toch? Je hebt als kerkenraad dan ook geen basis meer om ze aan te moedigen om naar het werk in eigen gemeente te gaan. Sterker nog, de kerkenraad vindt het niet nodig. Ze vinden het wel nodig om een eigen initiatief van Bijbelstudie de grond in te boren. Niet iedere kerkenraad wil ondersteuning van de JBGG.
Ik kan je maar één ding adviseren, Mister: blijf het proberen!
Rochus

Bericht door Rochus »

Bij ons is een tijd terug een peiling gehouden over het hebben van een preekbespreking na de middagdienst. De overgrote meerdeheid gaf aan vaker een preekbespreking te willen. (Er is daar dus echt behoefte aan)
Het aantal preekbesprekingen is daarop fors uitgebreid. :super
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Rochus schreef:Bij ons is een tijd terug een peiling gehouden over het hebben van een preekbespreking na de middagdienst. De overgrote meerdeheid gaf aan vaker een preekbespreking te willen. (Er is daar dus echt behoefte aan)
Bij ons gebeurt dat op de JV ook, ik schat zo'n 5 à 6 keer per jaar. Wordt zeer gewaardeerd!
Dat was in mijn tijd ondenkbaar. De dominee kwam sowieso niet op JV, laat staan dat je 5 keer per jaar met hem van gedachten kon wisselen over de preek....
~~Soli Deo Gloria~~
freek

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:
Rochus schreef:Bij ons is een tijd terug een peiling gehouden over het hebben van een preekbespreking na de middagdienst. De overgrote meerdeheid gaf aan vaker een preekbespreking te willen. (Er is daar dus echt behoefte aan)
Bij ons gebeurt dat op de JV ook, ik schat zo'n 5 à 6 keer per jaar. Wordt zeer gewaardeerd!
Dat was in mijn tijd ondenkbaar. De dominee kwam sowieso niet op JV, laat staan dat je 5 keer per jaar met hem van gedachten kon wisselen over de preek....

Wij hebben ook 3 á 4 keer preekbespreking, na de avonddienst. Enne, Hendrikus, dat is Ger. Gem...
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

freek schreef:
Hendrikus schreef:

Wij hebben ook 3 á 4 keer preekbespreking, na de avonddienst. Enne, Hendrikus, dat is Ger. Gem...
Ja...maar.... niet de Ger.gem van vroeger ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
refo

Bericht door refo »

Zo'n preek bespreking lijkt me ook wel wat.
De preken die ik hoor zijn zo ingewikkeld, dat enige uitleg wel nodig is.

Waarom is dat overigens altijd voor jongeren?
En wat gebeurt er op zo'n bespreking?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
helma

Bericht door helma »

bij 'ons' is het voor jong en oud
eerst gezamenlijk brood eten en dan is er ruimte voor vragen
eerst kinderen en jongelui/dan volwassenen

ervaar ik als heel bijzonder
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Zo'n preek bespreking lijkt me ook wel wat.

In mijn vorige gemeente was er spreekbepreking voor jong en een enkele keer voor oud. Na de kerkdienst een broodmaaltijd en dan gaf de predikant uitleg over de preek, o.a. hoe een preek tot stand komt. Daarna in groepjes daadwerkelijk de preek bespreken met een afsluitend gemeenschappelijk deel.

Ik hoorde overigens wel een goed argument waarom een preekbespreking niet nodig zou moeten zijn: had de predikant maar duidelijker moeten preken...
memento

Bericht door memento »

helma schreef:bij 'ons' is het voor jong en oud
eerst gezamenlijk brood eten en dan is er ruimte voor vragen
eerst kinderen en jongelui/dan volwassenen

ervaar ik als heel bijzonder
Klinkt als heel mooi! Welk kerkgenootschap, als ik vragen mag?

Onze gemeente heeft wel af en toe preekbespreking, maar dat is (alleen) voor de JV. Misschien eens voorstellen om dat voor de hele gemeente te doen. Want niet alleen jongeren kunnen daar nut van hebben...
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:

Ik hoorde overigens wel een goed argument waarom een preekbespreking niet nodig zou moeten zijn: had de predikant maar duidelijker moeten preken...
:haha

Maar ik zie de bespreking niet zozeer vanwege het feit dat de preek onduidelijk was, maar om er met elkaar nog verder over na te denken.

Preekbespreking voor jong en oud zou bij ons trouwens praktisch onhaalbaar zijn. Om nou met 1000 man preekbespreking te doen :nonnon
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:

:haha

Maar ik zie de bespreking niet zozeer vanwege het feit dat de preek onduidelijk was, maar om er met elkaar nog verder over na te denken.

Preekbespreking voor jong en oud zou bij ons trouwens praktisch onhaalbaar zijn. Om nou met 1000 man preekbespreking te doen :nonnon
ze komen heus niet allemaal....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie