Stichting Ichthus Ontmoeting

Jongere

Re: Stichting Ichthus Ontmoeting

Bericht door Jongere »

Veel jongeren gaan toch echt op de inhoud af van stichtingen zoals Tiberius ze bedoeld en niet op het feit 'dat er iets georganiseerd wordt voor jongeren'. Die inhoud verschilt wel eens met wat zij op de jeugdverenigingen horen.

En je kunt het daarmee eens of oneens zijn, maar we moeten niet om de hete brij heen draaien. Ik weet vrijwel zeker dat hier de oorzaak ligt van populariteit van veel stichtingen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Ik weet vrijwel zeker dat hier de oorzaak ligt van populariteit van veel stichtingen.
Ik ook.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:
Tiberius schreef:Inderdaad, Mister en Freek, dat is een probleem dat door de jeugdbond (van de GG) herkend en erkend wordt. Ze proberen zoveel mogelijk gemeentes/kerkenraden erbij te betrekken, hoe klein ook. Al is het in samenwerking met een andere (kleine) gemeente. De jeugd is veel te belangrijk om te laten schieten.
Je zal ook heel nuchter moeten zijn: Ouderen-pastoraat samen met huisbezoeken eist in veel gemeenten bijna alle beschikbare ambtelijke man-kracht op. Zeker in gemeenten met een kleine kerkenraad.

Ik denk dat je eerst de vraag moet stellen: Hoe komen we aan voldoende man-kracht, en dan pas de vraag: Hoe gaan we het aanpakken. Kerkenraad uitbreiden kan een oplossing zijn, of het uitbesteden aan "gewone" gemeenteleden.
Jeugdwerk kan heel goed door "gewone" gemeenteleden gedaan worden. Pluspunten van bijvoorbeeld het inzetten van vrouwen is dat zij nooit in de kerkenraad kunnen komen en daarom dus een stabiele factor zijn voor de jeugd. Wel is het belangrijk dat er van tijd tot tijd verantwoording wordt afgelegd aan de kerkenraad.
Maar ook ouderen-pastoraat kan je voor een gedeelte overlaten aan "gewone" gemeenteleden. Het is merkwaardig dat aan ouderen een belangrijker gewicht wordt toegekend aan jongeren, het zou andersom moeten zijn.
De vraag hoe je aan voldoende man/vrouw kracht kan komen is zowel geestelijk als praktisch op te lossen, namelijk gebed!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:Inderdaad, Mister en Freek, dat is een probleem dat door de jeugdbond (van de GG) herkend en erkend wordt. Ze proberen zoveel mogelijk gemeentes/kerkenraden erbij te betrekken, hoe klein ook. Al is het in samenwerking met een andere (kleine) gemeente. De jeugd is veel te belangrijk om te laten schieten.
Je zal ook heel nuchter moeten zijn: Ouderen-pastoraat samen met huisbezoeken eist in veel gemeenten bijna alle beschikbare ambtelijke man-kracht op. Zeker in gemeenten met een kleine kerkenraad.

Ik denk dat je eerst de vraag moet stellen: Hoe komen we aan voldoende man-kracht, en dan pas de vraag: Hoe gaan we het aanpakken. Kerkenraad uitbreiden kan een oplossing zijn, of het uitbesteden aan "gewone" gemeenteleden.
Jeugdwerk kan heel goed door "gewone" gemeenteleden gedaan worden. Pluspunten van bijvoorbeeld het inzetten van vrouwen is dat zij nooit in de kerkenraad kunnen komen en daarom dus een stabiele factor zijn voor de jeugd. Wel is het belangrijk dat er van tijd tot tijd verantwoording wordt afgelegd aan de kerkenraad.
Maar ook ouderen-pastoraat kan je voor een gedeelte overlaten aan "gewone" gemeenteleden. Het is merkwaardig dat aan ouderen een belangrijker gewicht wordt toegekend aan jongeren, het zou andersom moeten zijn.
De vraag hoe je aan voldoende man/vrouw kracht kan komen is zowel geestelijk als praktisch op te lossen, namelijk gebed!
Helemaal mee eens.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Ik weet vrijwel zeker dat hier de oorzaak ligt van populariteit van veel stichtingen.
Ik ook.
En dus draaien we weer in een kringetje. Want waarom is een stichting populair? Omdat de eventuele bijeenkomst in de gemeente dat niet is? Waarom laten kerkenraden toch hun verantwoording m.b.t. jeugd zo vaak liggen?
memento

Bericht door memento »

JolandaOudshoorn schreef:Het is merkwaardig dat aan ouderen een belangrijker gewicht wordt toegekend aan jongeren, het zou andersom moeten zijn.
Het ouderenpastoraat wordt niet belangrijker gevonden, maar het vraagt veel aandacht. Simpelweg omdat bejaarden vaak degenen zijn die eenzaam zijn, ziek zijn, in het ziekenhuis liggen, etc.

Wat betreft je oplossing om gemeenteleden ook te laten meehelpen in allerlei vormen van pastoraat: daar ben ik het hartelijk mee eens.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Ik ook.
En dus draaien we weer in een kringetje. Want waarom is een stichting populair? Omdat de eventuele bijeenkomst in de gemeente dat niet is? Waarom laten kerkenraden toch hun verantwoording m.b.t. jeugd zo vaak liggen?
Nee, dat juist niet.
Jongere merkt op (en ik ben het met hem eens), dat de jongeren (en ook ouderen overigen) juist voor de inhoud van die stichtingen gaat. En die inhoud verschilt behoorlijk met wat ze in de Bijbel en de belijdenisgeschriften lezen en in de kerk en op de JV horen.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
Ik ook.
Nee, dat juist niet.
Jongere merkt op (en ik ben het met hem eens), dat de jongeren (en ook ouderen overigen) juist voor de inhoud van die stichtingen gaat. En die inhoud verschilt behoorlijk met wat ze in de Bijbel en de belijdenisgeschriften lezen en in de kerk en op de JV horen.
Nu ga ik :baille
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Nee, dat juist niet.
Dat laatste heb ik zo niet gezegd, maar dat wist jij natuurlijk ook wel. :)

Maar inderdaad, mijn punt is dat veel kerkenraden hun verantwoording t.o.v. de jeugd echt niet laten liggen zoals Mister beweert, maar die wel (inhoudelijk) anders invullen dan veel jongeren graag zouden zien. Dat is de werkelijke reden dat veel jongeren ervoor kiezen om naar dit soort avonden te gaan. En in een topic over stichtingen (waarbij deze discussie ook ging over het bezoeken van soortgelijke stichtingen (aldus Tiberius)) moeten we niet doen alsof al die jongeren daar zitten omdat er geen jeugdwerk is in hun eigen gemeenten.
Al sluit ik zeker niet uit dat dit voor bepaalde jongeren mee kan spelen.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Als je in de kerk altijd hoort dat je er maar van uit moet gaan dat je niet uitverkoren bent en een andere groep zegt dat je er wel bijhoort... ja dan is die populariteit niet zo moeilijk te verklaren
The Groom's still waiting at the altar
freek

Bericht door freek »

Bonny schreef:Als je in de kerk altijd hoort dat je er maar van uit moet gaan dat je niet uitverkoren bent en een andere groep zegt dat je er wel bijhoort... ja dan is die populariteit niet zo moeilijk te verklaren

Je schetst nu alleen helaas een dubbele karikatuur.
refo

Bericht door refo »

Ja, als je de jeugdvereniging onder 'geestelijke zorg aan de jeugd in het bijzonder' gaat rangschikken dan is deze op papier meteen 5 maal zo groot als deze in werkelijkheid is.

De catechisatie duurt wekelijks drie kwartier, van september tot maart en valt voor elk wissewasje uit. In de praktijk is het 45 minuten per 2 weken. De jeugdvereniging is ook 1 maal per 14 dagen, maar gaat iets langer door en duurt een uur of drie per keer. De bemoeienis van de kerkenraad beperkt zich tot het screenen van kandidaatsbestuursleden.

De verenigingen worden ook steeds 'gezelliger'. Dat mag natuurlijk, maar zo komt het wel steeds verder van 'geestelijke zorg' te staan. Het meer serieuze deel van de jongeren zoeken dan wat anders.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

:baille
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef::baille
er wordt wat afgegaapt vandaag :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
Ik ook.
Nee, dat juist niet.
Voor de zoveelste keer: als er geen vereniging is, dan is er ook geen inhoud. Je draait continu om het probleem heen dat er in zoveel gemeenten gewoon geen goede aandacht voor jongeren is. Dan ligt het ineens weer aan de stichting. Als je als gemeente voor jongeren jeugdwerk, bijbelkring, catechese etc. op goede wijze vorm geeft, dan kun je jongeren ook daarop wijzen, aansporen en eventueel vermanen. Als die basis ontbreekt moet je het niet raar vinden dat jongeren ergens heen willen.
Plaats reactie