Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

-DIA-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:@ Dia: mogelijk kun je de strekking hier puntig nog even verwoorden zonder voorbeelden. Ik heb de indruk dat we die strekking niet te pakken hebben, als ik jou zo hoor.

Kort en bondig: Gods volk krijgt (vroeger meer dan de laatste tijd, de reden lijkt me duidelijk) wel eens hemelse openbaringen.
Dat zijn geen verzinsels of mystieke verhalen zoals tegenwoordig
wordt geloofd. De oorzak is het ontbreken van geoefende kinderen Gods. Maar dit: God is onveranderlijk, en als Hij de mensen wil wat openbaren kan hij nog net zo als toen. Alleen... Dit: Wij zijn zo onnoemelijk ver van het heilspoor; daarom hebben we zo vaak met een zwijgend God van doen...

Trouwens, ik dacht dat dit een REFOFORUM was... en dan ZULKE opmerkingen? Maar ik weet het wel, het word niet meer gehoord, en dus geloven we het maar niet zoals het was... Ik zeg: Lees de Wonderen des Allerhoogsten! Niet om de wonderen zelf, maar om de kennis van de Allerhoogste...

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
henriët

Bericht door henriët »

Misschien is het beter niet meer te reageren..
maar nog wel dit..
je doet de Heere ENORM TEKORT

en je moet je schamen voor de woorden die je zegt..werkelijk..
aan de ene kant voel ik me zeer verontwaardigd en misschien zelfs wel boos.. hoe durf je dat te zeggen.... .... ontbreken van geoefende kinderen Gods... en een zwijgende God.. oh hoe durf je

en dan nog iets..
wat betreft Refoforum..
misschien dat je zelf nog eens wat refolessen moet gaan volgen, en ik zou t je ten zeerste aanraden,
en dat is dan meteen de andere kant..
ik voel medelijden.. met je

en ik bid je
Zoek Hem!!! HIJ SPREEKT OOK ANNO 2009!!!!!!!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Mister schreef:@ Dia: mogelijk kun je de strekking hier puntig nog even verwoorden zonder voorbeelden. Ik heb de indruk dat we die strekking niet te pakken hebben, als ik jou zo hoor.

Kort en bondig: Gods volk krijgt (vroeger meer dan de laatste tijd, de reden lijkt me duidelijk) wel eens hemelse openbaringen.
Dat zijn geen verzinsels of mystieke verhalen zoals tegenwoordig
wordt geloofd. De oorzak is het ontbreken van geoefende kinderen Gods. Maar dit: God is onveranderlijk, en als Hij de mensen wil wat openbaren kan hij nog net zo als toen. Alleen... Dit: Wij zijn zo onnoemelijk ver van het heilspoor; daarom hebben we zo vaak met een zwijgend God van doen...

Trouwens, ik dacht dat dit een REFOFORUM was... en dan ZULKE opmerkingen? Maar ik weet het wel, het word niet meer gehoord, en dus geloven we het maar niet zoals het was... Ik zeg: Lees de Wonderen des Allerhoogsten! Niet om de wonderen zelf, maar om de kennis van de Allerhoogste...

-DIA-
Dank je voor je uiteenzetting. Ik zou het in ieder geval op prijs stellen om je insinuaties niet zo te uiten. Met ach en wee schiet je ook al niets op. Geoefende kinderen van God zijn er zeker nog wel. God laat namelijk niet varen het werk van zijn handen. God zwijgt niet, ook niet anno 2009! Misschien merk jij het niet op, dat zou kunnen. Ik hoop ook dat je beseft dat het over kan komen als God tekort doen. Denk je niet te klein van God en zijn almacht? Wij hebben het geopenbaarde Woord van God. Zijn Woord, wat krachtig tot ons spreekt. Wat niet afhankelijk is van menselijke openbaringen. Daar horen wij acht op te geven. Dat wil ons leren, wie wij zijn en wie God is. Dat zalig worden nog mogelijk is, zolang het genadetijd is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:Misschien is het beter niet meer te reageren..
maar nog wel dit..
je doet de Heere ENORM TEKORT

en je moet je schamen voor de woorden die je zegt..werkelijk..
aan de ene kant voel ik me zeer verontwaardigd en misschien zelfs wel boos.. hoe durf je dat te zeggen.... .... ontbreken van geoefende kinderen Gods... en een zwijgende God.. oh hoe durf je

en dan nog iets..
wat betreft Refoforum..
misschien dat je zelf nog eens wat refolessen moet gaan volgen, en ik zou t je ten zeerste aanraden,
en dat is dan meteen de andere kant..
ik voel medelijden.. met je

en ik bid je
Zoek Hem!!! HIJ SPREEKT OOK ANNO 2009!!!!!!!!
De Bijbel, en de God van de Bijbel zijn onveranderlijk.

Ergen moest ik denken aan de regels van Psalm 32 vers 8.
Niet om je uit de hoogte een lesje te leren, nee.
Die psalmregels gelden ook mij...

Wil toch niet stug gelijk een paard weerstreven
Of als een muil door domheid voortgedreven
Gebit en toom, door 's mensenhand bestierd,
beteug'len 't woest en redeloos gediert';
Laar zulk een dwang voor u niet nodig wezen.
Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen;
MAAR WIE OP HEM VERTROUWD, OP HEM ALLEEN,
ZIET ZICH OMRINGD MET ZIJN WELDADIGHEÊN.

-DIA SPORA-
-DIA-

Bericht door -DIA- »

IK MERK DE WAARHEID VAN WAR IK NET BIJ DE SPREUK VAN DE DAG SCHREEF:

Spreken is zilver,

Zwijgen is goud.

(Soms)

Ik zal zwijgen, ik hoop dat God niet blijft zwijgen.

Het ga u allen wel!

-DIA-
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Beste Dia, ook ik heb achting voor kinderen Gods zoals Ds Lamain en Mientje Vrijdag.
Let wel, niet om de mensen zelf, maar wel voor de genade die de Heere ook in deze zondaren heeft willen verheerlijken.

Wel ben ik soms bang, dat deze mensen , vaak vrijmoedig van karakter en die daardoor ook bekend geworden zijn, de nieuwe heiligen zijn binnen de bevindelijke gereformeerden , en als voorbeeld gesteld worden hoe de Heere werkt.
Dit is een verkeerde ontwikkeling.
Zeker als ook zij uitspraken deden die niet op Gods Woord zijn te gronden.
En alle profetieen te spijt, Gods Woord heeft zeggingskracht boven allerlei profetieeen van zondaren , wiens zonden door genade vergeven zijn.

Daarnaast zou ik graag zien , dat zij , die zoveel op hebben met de bovengenoemde personen , ook dezelfde "open mind" hadden richting anderen ook al hebben die anderen een andere "ligging".
Als ik lees hoe bv Ds Lamain zijn contacten had met zowel "rechts" als zeker ook met "links" dan kunnen zijn bewonderaars daar vaak nog wel wat van leren.

Predikers en kerkverbanden die oa door jou regelmatig in een verdachtenbankje worden geplaatst, zag Ds Lamain als zijn geestelijk broeders.
albion

Bericht door albion »

Wilhelm schreef:Beste Dia, ook ik heb achting voor kinderen Gods zoals Ds Lamain en Mientje Vrijdag.
Let wel, niet om de mensen zelf, maar wel voor de genade die de Heere ook in deze zondaren heeft willen verheerlijken.

Wel ben ik soms bang, dat deze mensen , vaak vrijmoedig van karakter en die daardoor ook bekend geworden zijn, de nieuwe heiligen zijn binnen de bevindelijke gereformeerden , en als voorbeeld gesteld worden hoe de Heere werkt.
En alle profetieen te spijt, Gods Woord heeft zeggingskracht boven allerlei profetieeen van zondaren , wiens zonden door genade vergeven zijn.

Daarnaast zou ik graag zien , dat zij , die zoveel op hebben met de bovengenoemde personen , ook dezelfde "open mind" hadden richting anderen ook al hebben die anderen een andere "ligging".
Als ik lees hoe bv Ds Lamain zijn contacten had met zowel "rechts" als zeker ook met "links" dan kunnen zijn bewonderaars daar vaak nog wel wat van leren.

Predikers en kerkverbanden die oa door jou regelmatig in een verdachtenbankje worden geplaatst, zag Ds Lamain als zijn geestelijk broeders.
Is dat nu niet wat overdreven? Wij spreken altijd met achting over Gods volk. We mochten ook niet altijd commentaar leveren, want wie Gods oogappel aanraakt...
'Want zo zegt de HEERE der heirscharen: Naar de heerlijkheid over u, heeft Hij mij gezonden tot die heidenen, die ulieden beroofd hebben; want die ulieden aanraakt, die raakt Zijn oogappel aan.'

Het is net als het lezen van boeken/preken. Iedereen heeft zo zijn voorkeur voor een schrijver. Nu zo zijn er mensen die zeer gesteld zijn op bepaalde ds. en mensen. Wat is daar verkeerd aan? De Bijbel is het richtsnoer en met de beleving van iemand anders kan ik het ook niet doen, ik zal het zelf moeten ondervinden.
En ja, ik ben het wel met DIA eens dat er niet meer zo het 'nabije leven' is zoals het vroeger het geval was.
Kijk de predikers in 1800 preken ook niet meer zoals in 1600. (kort en krachtig). En het is ook Bijbels dat je kijk naar vorige geslachten:

Want vraag toch naar het vorige geslacht, en bereid u tot de onderzoeking hunner vaderen.

9 Want wij zijn van gisteren en weten niet; dewijl onze dagen op de aarde een schaduw zijn.

Of:

En het volk diende den HEERE, al de dagen van Jozua, en al de dagen der oudsten, die lang geleefd hadden na Jozua;9 die gezien hadden al dat grote werk des HEEREN, dat Hij aan Israel gedaan had.

8 Maar als Jozua, de zoon van Nun, de knecht des HEEREN, gestorven was, honderd en tien jaren oud zijnde;10

9 En zij hem begraven hadden in de landpale zijns erfdeels, te Timnath-Heres,11 op een berg van Efraim, tegen het noorden van den berg Gaas;

10 En al datzelve geslacht ook tot zijn vaderen vergaderd was; zo stond er een ander geslacht na hen op, dat den HEERE niet kende, noch ook het werk, dat Hij aan Israel gedaan had.

En zo is dat ook in Nederland. Wat de mensen in 1600 meegemaakt hebben, dat kunnen wij benadering niet na vertellen. Volgens mij waren ze ook verder doorgeleid.

Dat is een mening die door verschillende mensen op het refoforum wel begrepen wordt.
Ik zeg altijd : als jij graag op je handen door de straat wil lopen, moet je het doen, als je het van mij maar niet verwacht.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
henriët

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:Beste Dia, ook ik heb achting voor kinderen Gods zoals Ds Lamain en Mientje Vrijdag.

mooie en waardige posting!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
albion

Bericht door albion »

Wilhelm schreef:
En alle profetieen te spijt, Gods Woord heeft zeggingskracht boven allerlei profetieeen van zondaren , wiens zonden door genade vergeven zijn..
Ik denk wel dat God de profeten geroepen heeft en wat zij profeteerden dat dat ook uit zal komen. Anders waren het 'valse' profeten.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
freek

Bericht door freek »

albion schreef:

Is dat nu niet wat overdreven? Wij spreken altijd met achting over Gods volk. We mochten ook niet altijd commentaar leveren, want wie Gods oogappel aanraakt...
'Want zo zegt de HEERE der heirscharen: Naar de heerlijkheid over u, heeft Hij mij gezonden tot die heidenen, die ulieden beroofd hebben; want die ulieden aanraakt, die raakt Zijn oogappel aan.'

Het is net als het lezen van boeken/preken. Iedereen heeft zo zijn voorkeur voor een schrijver. Nu zo zijn er mensen die zeer gesteld zijn op bepaalde ds. en mensen. Wat is daar verkeerd aan? De Bijbel is het richtsnoer en met de beleving van iemand anders kan ik het ook niet doen, ik zal het zelf moeten ondervinden.
En ja, ik ben het wel met DIA eens dat er niet meer zo het 'nabije leven' is zoals het vroeger het geval was.
Kijk de predikers in 1800 preken ook niet meer zoals in 1600. (kort en krachtig). En het is ook Bijbels dat je kijk naar vorige geslachten:

Want vraag toch naar het vorige geslacht, en bereid u tot de onderzoeking hunner vaderen.

9 Want wij zijn van gisteren en weten niet; dewijl onze dagen op de aarde een schaduw zijn.

Of:

En het volk diende den HEERE, al de dagen van Jozua, en al de dagen der oudsten, die lang geleefd hadden na Jozua;9 die gezien hadden al dat grote werk des HEEREN, dat Hij aan Israel gedaan had.

8 Maar als Jozua, de zoon van Nun, de knecht des HEEREN, gestorven was, honderd en tien jaren oud zijnde;10

9 En zij hem begraven hadden in de landpale zijns erfdeels, te Timnath-Heres,11 op een berg van Efraim, tegen het noorden van den berg Gaas;

10 En al datzelve geslacht ook tot zijn vaderen vergaderd was; zo stond er een ander geslacht na hen op, dat den HEERE niet kende, noch ook het werk, dat Hij aan Israel gedaan had.

En zo is dat ook in Nederland. Wat de mensen in 1600 meegemaakt hebben, dat kunnen wij benadering niet na vertellen. Volgens mij waren ze ook verder doorgeleid.

Dat is een mening die door verschillende mensen op het refoforum wel begrepen wordt.
Ik zeg altijd : als jij graag op je handen door de straat wil lopen, moet je het doen, als je het van mij maar niet verwacht.
Ik geloof nog wel dat er veel nabij leven is. Maar ik ontdek wel steeds vaker dat ik dat ook (of misschien wel: juist) buiten mijn eigen kringetje moet zoeken. Dat vind ik wel confronterend, maar als je dat eenmaal geaccepteerd hebt, is het alleen maar moedgevend om te weten dat God Nederland nog helemaal niet verlaten heeft. En dat ook niet zal doen, zolang er nog mensen zijn die God de Zijnen noemt.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:Kort en bondig: Gods volk krijgt (vroeger meer dan de laatste tijd, de reden lijkt me duidelijk) wel eens hemelse openbaringen.-DIA-
klopt bijna, met dit verschil dat de hemelse openbaring nog net zo groot en helder is dan vroeger.

Die hemelse openbaring is namelijk het Woord van onze God.

Wie open ogen en oren heeft ontdekt dagelijks meer in die openbaring.
Wie gesloten ogen en oren heeft, ontdekt nergens hemelse openbaringen, en dat is vréselijk... Het meest trieste is dat zij denken oren en ogen te hebben, en zich dus blindstaren op wat ze niet zien en niet horen... niet wetende dat zijzelve ellendig, blind, jammerlijk en naakt zijn....

maar luister! Doden zullen horen de stem van de levende God, en wie die stem gehoord hebben zúllen leven.
wát een heerlijke hemelse openbaring is dát!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

HC zondag 1 (leesdienst) en 's middags bediening HD met tekst uit Hebr 11
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

's morgens een dienst "gekeken" vanuit de Koepelkerk in Arnhem. 's avonds de "eigen" dienst beluisterd, waar nabetrachting werd gehouden en opgeroepen werd tot heiliging, vanuit Hebr. 13: 12
Ik weet, mijn Verlosser leeft
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef: Middag:
Zach. 13:7 Zwaard! ontwaak tegen Mijn Herder, en tegen den Man, Die Mijn Metgezel is, spreekt de HEERE der heirscharen; sla dien Herder, en de schapen zullen verstrooid worden; maar Ik zal Mijn hand tot de kleinen wenden.
Wij hadden gisterenmorgen ook een preek over deze tekst... ;)
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Mooie preek over Markus 8
De weg van het kruis is de weg naar Huis.
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Plaats reactie