Wilhelm schreef:Beste Dia, ook ik heb achting voor kinderen Gods zoals Ds Lamain en Mientje Vrijdag.
Let wel, niet om de mensen zelf, maar wel voor de genade die de Heere ook in deze zondaren heeft willen verheerlijken.
Wel ben ik soms bang, dat deze mensen , vaak vrijmoedig van karakter en die daardoor ook bekend geworden zijn, de nieuwe heiligen zijn binnen de bevindelijke gereformeerden , en als voorbeeld gesteld worden hoe de Heere werkt.
Dit is een verkeerde ontwikkeling.
Zeker als ook zij uitspraken deden die niet op Gods Woord zijn te gronden.
En alle profetieen te spijt, Gods Woord heeft zeggingskracht boven allerlei profetieeen van zondaren , wiens zonden door genade vergeven zijn.
Daarnaast zou ik graag zien , dat zij , die zoveel op hebben met de bovengenoemde personen , ook dezelfde "open mind" hadden richting anderen ook al hebben die anderen een andere "ligging".
Als ik lees hoe bv Ds Lamain zijn contacten had met zowel "rechts" als zeker ook met "links" dan kunnen zijn bewonderaars daar vaak nog wel wat van leren.
Predikers en kerkverbanden die oa door jou regelmatig in een verdachtenbankje worden geplaatst, zag Ds Lamain als zijn geestelijk broeders.
Is dat nu niet wat overdreven? Wij spreken altijd met achting over Gods volk. We mochten ook niet altijd commentaar leveren, want wie Gods oogappel aanraakt...
'Want zo zegt de HEERE der heirscharen: Naar de heerlijkheid over u, heeft Hij mij gezonden tot die heidenen, die ulieden beroofd hebben; want die ulieden aanraakt, die raakt Zijn oogappel aan.'
Het is net als het lezen van boeken/preken. Iedereen heeft zo zijn voorkeur voor een schrijver. Nu zo zijn er mensen die zeer gesteld zijn op bepaalde ds. en mensen. Wat is daar verkeerd aan? De Bijbel is het richtsnoer en met de beleving van iemand anders kan ik het ook niet doen, ik zal het zelf moeten ondervinden.
En ja, ik ben het wel met DIA eens dat er niet meer zo het 'nabije leven' is zoals het vroeger het geval was.
Kijk de predikers in 1800 preken ook niet meer zoals in 1600. (kort en krachtig). En het is ook Bijbels dat je kijk naar vorige geslachten:
Want vraag toch naar het vorige geslacht, en bereid u tot de onderzoeking hunner vaderen.
9 Want wij zijn van gisteren en weten niet; dewijl onze dagen op de aarde een schaduw zijn.
Of:
En het volk diende den HEERE, al de dagen van Jozua, en al de dagen der oudsten, die lang geleefd hadden na Jozua;9 die gezien hadden al dat grote werk des HEEREN, dat Hij aan Israel gedaan had.
8 Maar als Jozua, de zoon van Nun, de knecht des HEEREN, gestorven was, honderd en tien jaren oud zijnde;10
9 En zij hem begraven hadden in de landpale zijns erfdeels, te Timnath-Heres,11 op een berg van Efraim, tegen het noorden van den berg Gaas;
10 En al datzelve geslacht ook tot zijn vaderen vergaderd was; zo stond er een ander geslacht na hen op, dat den HEERE niet kende, noch ook het werk, dat Hij aan Israel gedaan had.
En zo is dat ook in Nederland. Wat de mensen in 1600 meegemaakt hebben, dat kunnen wij benadering niet na vertellen. Volgens mij waren ze ook verder doorgeleid.
Dat is een mening die door verschillende mensen op het refoforum wel begrepen wordt.
Ik zeg altijd : als jij graag op je handen door de straat wil lopen, moet je het doen, als je het van mij maar niet verwacht.