Jij ziet het negatief, ik positief. Wanneer je met elkaar stelt dat je onvoorwaardelijk de 3 FvE onderschrijft en in de praktijk brengt, kan en mag dat niet tot verwijdering leiden. Maar juist tot samenbinding.Oorspronkelijk gepost door Adrianus
De gereformeerde gezindte is een onomlijn begrip. denk aan het Contactorgaan Gerefoemeerde Gezindte (COGG) waarin de drie doro Jongere genoemde kerken nu juist niet vertegenwoordigd zijn. Kortom: dit topic lijkt me zonder zin (sorry Lecram), tenzij we elkaar op alle leerkwesties en uiterlijkheden nog een seven de mantel gaan uitvegen. Ik doe niet mee.
Wat is nu eigenlijk de gereformeerde gezindte?
- ndonselaar
- Contacteer:
Wanneer je met elkaar stelt dat je onvoorwaardelijk de 3 FvE onderschrijft en in de praktijk brengt, kan en mag dat niet tot verwijdering leiden. Maar juist tot samenbinding.
Juist Marcel, dat is de enige basis tot gemeenschap.
Juist Marcel, dat is de enige basis tot gemeenschap.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
is het reformatorisch om de drie formulieren onvoorwaardelijk te onderschrijven? (ik van over het woord onvoorwaardelijk).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Beste lieve mensen, ik denk dat juist de formulieren verdeeldheid hebben bewerkt in onze gezindte. Hoeveel predikanten hebben een boek over bv de doop geschreven, heel veel, dan was er weer een andere die het daar niet mee eens was en schreef ook weer een boek, dan waren er altijd wel een paar die schreven weer een artikel in hun kerkblad om dat ze het op een bepaald onderdeel toch weer anders zagen. waarop weer andere enz enz. dus de formulieren hebben geen eenheid gebracht in onze gezindte.
Ik stel het als een vraag, maar maar bij mij leeft het toch dat de formulieren een leven zijn gaan leiden, die tegen de Schrift ingaan. De Bijbel zegt duidelijk dat de Bijbel het Woord van God is, dat is 'De Waarheid'. Wij hebben de formulieren in onze gezindte canoniek verklaard, in theorie niet, in de praktijk wel. Als de Heere het nu zelf zegt: dat de Geest in alle waarheid zal leiden, hebben we daar niet genoeg aan? Wij hebben onze formulieren, wij kunnen eindeloos twisten over alles wat in de formulieren staat, vaak komt zo weinig de Bijbel ter sprake, dat vind ik het euvel in onze gezindte. De Heere is toch geen karig God, die Geest blijft toch altijd dezelfde. Om niet te worden misverstaan, ik heb grote eerbied voor Guido de Brès, en onze vaderen waren vrome mensen, geen kwaad daarover, maar het bleven mensen. Iemand vroeg waar de formulieren niet meer voldoen, ik vind dat de art, 27, 28 , 29, over de ware kerk, en zich bij de ware kerk te voegen, niet meer voldoen, je had toen de keuse tussen rome en reformatie en wederdopers, dat was het zo'n beetje, bij ons wordt er momenteel over gepreekt, ik ben benieuwd waar ik me bij aan moet sluiten. Maar dat zal dus per kerkgenootschap verschillend zijn. En artikel 36 vind ik een voorbeeld van de vervangingstheologie, wat alleen voor Israël gold, moet nu ook gelden voor onze overheid. Naar mijn mening heeft de gemeente nooit die positie gekregen, en dit artikel is naar mijn mening in strijd met de roeping van de gemeente. Zelfs Van der Vlies heeft recent verklaard dat hij niet tegen de bouw van roomse kerken is, terwijl onze catechismus de mis een vervloekte afgoderij noemt. Zo maar een paar voorbeelden waar ik moeite mee heb. Maar dat is in onze gezindte niet bespreekbaar, heel jammer!
Ik stel het als een vraag, maar maar bij mij leeft het toch dat de formulieren een leven zijn gaan leiden, die tegen de Schrift ingaan. De Bijbel zegt duidelijk dat de Bijbel het Woord van God is, dat is 'De Waarheid'. Wij hebben de formulieren in onze gezindte canoniek verklaard, in theorie niet, in de praktijk wel. Als de Heere het nu zelf zegt: dat de Geest in alle waarheid zal leiden, hebben we daar niet genoeg aan? Wij hebben onze formulieren, wij kunnen eindeloos twisten over alles wat in de formulieren staat, vaak komt zo weinig de Bijbel ter sprake, dat vind ik het euvel in onze gezindte. De Heere is toch geen karig God, die Geest blijft toch altijd dezelfde. Om niet te worden misverstaan, ik heb grote eerbied voor Guido de Brès, en onze vaderen waren vrome mensen, geen kwaad daarover, maar het bleven mensen. Iemand vroeg waar de formulieren niet meer voldoen, ik vind dat de art, 27, 28 , 29, over de ware kerk, en zich bij de ware kerk te voegen, niet meer voldoen, je had toen de keuse tussen rome en reformatie en wederdopers, dat was het zo'n beetje, bij ons wordt er momenteel over gepreekt, ik ben benieuwd waar ik me bij aan moet sluiten. Maar dat zal dus per kerkgenootschap verschillend zijn. En artikel 36 vind ik een voorbeeld van de vervangingstheologie, wat alleen voor Israël gold, moet nu ook gelden voor onze overheid. Naar mijn mening heeft de gemeente nooit die positie gekregen, en dit artikel is naar mijn mening in strijd met de roeping van de gemeente. Zelfs Van der Vlies heeft recent verklaard dat hij niet tegen de bouw van roomse kerken is, terwijl onze catechismus de mis een vervloekte afgoderij noemt. Zo maar een paar voorbeelden waar ik moeite mee heb. Maar dat is in onze gezindte niet bespreekbaar, heel jammer!
Zelf niet behorend hier toe doch wel veel mee te maken.
De geref gezindte in mijn visie:
Mensen die zich rekenen tot een kerk welke de drie formulieren van Eenheid onderschrijven.
Maar er is meer, er kleven verschillende aspecten aan.
1) Het is een brede term niet te vangen in één bepaald of meerdere kerkgenootschappen hiervoor genoemd.
Zo zullen er duizenden zijn binnen de geref Bond van de PKN welke zich ook tot de geref. gezindte rekenen!
Laten we hier in deze thread daar niet verder op in gaan over of ze er wel of niet bij horen, deze mensen voelen zich er wel mee verbonden. Zie verder alle gevoerde discussies PKN/HNHK
2) En ook commercieel gezien bestaat er een doelgroep geref. gezindte. Er zijn verschillende bladen en winkels.
Wat dacht je van de advertentie die ik jaaaren geleden eens las in het RD:
De kledingwinkel voor de gehele geref. gezindte.
3) Tot slot mijn kritische noot (niet denigrerend bedoeld)
De Geref gezindte bestaat, in mijn visie dus ook uit mensen die
zich beter voelen dan mensen niet behorend hiertoe.
Met andere woorden zijn er buiten de geref. gezindte geen christenen?
De geref gezindte als "veilig cocon"
Goed op zich niks mis mee maar het is op bepaalde terreinen wat al te gesloten.
Ook is "behorend tot de geref gezindte" geen garantie voor de Eeuwigheid. Toch???
Ja sorry, soms wil ik gewoon weergeven wat ik denk; ik hoop dat ik het zo netjes mogelijk heb gedaan...
[Aangepast op 2/8/04 door moderne gelovige]
De geref gezindte in mijn visie:
Mensen die zich rekenen tot een kerk welke de drie formulieren van Eenheid onderschrijven.
Maar er is meer, er kleven verschillende aspecten aan.
1) Het is een brede term niet te vangen in één bepaald of meerdere kerkgenootschappen hiervoor genoemd.
Zo zullen er duizenden zijn binnen de geref Bond van de PKN welke zich ook tot de geref. gezindte rekenen!
Laten we hier in deze thread daar niet verder op in gaan over of ze er wel of niet bij horen, deze mensen voelen zich er wel mee verbonden. Zie verder alle gevoerde discussies PKN/HNHK
2) En ook commercieel gezien bestaat er een doelgroep geref. gezindte. Er zijn verschillende bladen en winkels.
Wat dacht je van de advertentie die ik jaaaren geleden eens las in het RD:
De kledingwinkel voor de gehele geref. gezindte.
3) Tot slot mijn kritische noot (niet denigrerend bedoeld)
De Geref gezindte bestaat, in mijn visie dus ook uit mensen die
zich beter voelen dan mensen niet behorend hiertoe.
Met andere woorden zijn er buiten de geref. gezindte geen christenen?
De geref gezindte als "veilig cocon"
Goed op zich niks mis mee maar het is op bepaalde terreinen wat al te gesloten.
Ook is "behorend tot de geref gezindte" geen garantie voor de Eeuwigheid. Toch???
Ja sorry, soms wil ik gewoon weergeven wat ik denk; ik hoop dat ik het zo netjes mogelijk heb gedaan...
[Aangepast op 2/8/04 door moderne gelovige]
Wat mij betreft wel hoor, MG. Ik onderken het gevaar van noot 3 ook nog wel. Zie die veilige cocon echter als 'gezin', waarin je je steeds kan terugtrekken na een dag daarbuiten te hebben verkeerd. Dat geeft een bepaalde geborgenheid, beschutting, onderlinge liefdeband. Daarom is het jammer als dit kleine hoekje op internet ons niet gegund wordt door mensen die zich niet weten te gedragen.
Dat ben ik met je eens, komt meer en meer voor. Je ontkomt er blijkbaar niet aan op Internet maar t'is uiterst vervelend.Oorspronkelijk gepost door Pied
. Daarom is het jammer als dit kleine hoekje op internet ons niet gegund wordt door mensen die zich niet weten te gedragen.
Hoe ik tegen geloofszaken aankijk zal inmiddels redelijk bekend zijn op OSW.
dat levert wel eens dicussies op maar ik tracht de regels van het forum te respecteren.
Maar goed we raken Off-Topic.
Ben benieuwd naar: Hoe denkt geref gezindte over zich zelf?
Zijn er ook "nadelen'?
Ik zie de gereformeerde gezindte als een groep mensen die steeds verder afkalft, waar veel onterechte kritiek op is en die hoogmoedig gevonden wordt - maar die intussen ook bewondering krijgt, al wil men dat vaak niet al te openlijk toegeven. Bepaalde hoogstaande waarden "overleven binnen deze gezindte nog erg lang", en moderne mensen willen zichzelf meer vrijheid geven, maar vinden het wel fijn als anderen die vrijheid niet nemen. Ik hoef maar te wijzen op de mensen die graag een vakantiehuisje nemen uit het RD, want dan kom je tenminste in een net huis. En mensen die graag hun huis in de zomervakantie verhuren aan RD-lezers, want dan heb je tenminste nette bewoning.
En ja, dan valt dat ook regelmatig tegen... :-)
Het bekende nadeel dat vaak genoemd wordt als het gaat over de gereformeerde gezindte is, dat men geneigd is zichzelf terug te trekken voor 'vreemden'; een nadeel dat tegelijk ook de kracht is van deze groep mensen. Maar er zit een aspect van waarheid in.
Verder vind ik dat er een nogal materialistische tendens is, zeg maar het Wegwijsgevoel, waar sommigen zich hier wel erg druk over maken, maar dat inderdaad een negatieve kant heeft.
Ik lepel maar even wat op, er zal vast wel meer zijn.
En ja, dan valt dat ook regelmatig tegen... :-)
Het bekende nadeel dat vaak genoemd wordt als het gaat over de gereformeerde gezindte is, dat men geneigd is zichzelf terug te trekken voor 'vreemden'; een nadeel dat tegelijk ook de kracht is van deze groep mensen. Maar er zit een aspect van waarheid in.
Verder vind ik dat er een nogal materialistische tendens is, zeg maar het Wegwijsgevoel, waar sommigen zich hier wel erg druk over maken, maar dat inderdaad een negatieve kant heeft.
Ik lepel maar even wat op, er zal vast wel meer zijn.
- ndonselaar
- Contacteer:
Ik sluit zo maar aan bij je woorden Pied. Pied ben jij ook soms niet bang dat het zo niet langer kan. Natuurlijk de geborgenheid is een groot goed, maar moet dat gestalte krijgen door 'naar Buiten'?
Is dat het 'zoutend zout' en het 'lichtend licht'?
Als ik dat allemaal zou zie en ook bijvoorbeeld de kerkbouw in onze kring, dan bekruipt me wel eens een gevoel alsof we langzaam maar zeker de geschiedenis gaan herhalen.
Is dat het 'zoutend zout' en het 'lichtend licht'?
Als ik dat allemaal zou zie en ook bijvoorbeeld de kerkbouw in onze kring, dan bekruipt me wel eens een gevoel alsof we langzaam maar zeker de geschiedenis gaan herhalen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Het is onmogelijk om de gereformeerde gezindte scherp af te bakenen. Mijns inziens is het namelijk typisch een sociologische term. Het duidt een groep mensen aan die op een bepaalde manier leven en er bepaalde opvattingen op na houden. Als term dus vergelijkbaar met 'gabbers', 'grachtengordel' en wat dies meer zij. Leden van zo'n sociologische groep vertonen bepaalde gemeenschappelijke kenmerken. Voor de ger. gezindte denk je dan aan kenmerken als lidmaatschap van de onder ons bekende kerken, instemming met de belijdenisgeschriften, stemmen op de SGP, vrouwen in rokken, trouwe kerkgang, een ietwat conservatieve levenshouding etc. etc. Naarmate je aan minder kenmerken voldoen ben je een minder 'echte' Ger. Gezindter. Maar waar de grens ligt is subjectief.
[Aangepast op 9/9/04 door David J]
[Aangepast op 9/9/04 door David J]