Wat is nu eigenlijk de gereformeerde gezindte?

Lecram

Wat is nu eigenlijk de gereformeerde gezindte?

Bericht door Lecram »

Elders op het forum werd gesteld dat niet alle zich gereformeerd noemende gemeenten nog tot de ger.gez. behoren. Dat was in het kader van de stelling dat zwarte kleding wel of niet nog wordt gezien als kenmerk van de vroomheid. Dat niet alle genoemde gemeenten niet meer tot de ger. gez. behoren lijkt me helder, maar als dat criterium van de zwarte kleding wordt gehanteerd, vallen sowieso een aantal GG'en af.

Mijns inziens ligt de grens bij het onvoorwaardelijk onderschrijven van de 3 formulieren, op papier en in de praktijk.
Pied

Bericht door Pied »

Ik denk dat het niet onmogelijk is dat bepaalde Gereformeerde Gemeenten buiten de gereformeerde gezindte vallen. Maar dat staat niet in verband met al-dan-niet in het zwart gekleed gaan. Zie mijn reactie in het topic daar, ik had niet gezien dat je er al een ander onderwerp geopend had.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Ik behoor tot de Ger. Gezindte en de Bijbel is het fundament en de bron van mijn leven, daar wil ik voor buigen, de drie formulieren zijn toch van een ander kaliber, komen op de tweede plaats. Ik ben bezorgd dat in onze gezindte de bijbel gelezen wordt door de bril van deze formulieren. Ik heb ontzag voor De Brays voor zijn geloof en leven, maar ik hoef toch niet elke gedachten van hem te onderschrijven. Ik wil hier wel bekennen dat ik met sommige stukken in de formulieeren moeite heb en niet met de bijbel dat is toch van een ander gehalte.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

welke stukken in de formulieren? Alles is Bijbels gefundeerd!
Liever Turks dan Paaps
tsjonge

Bericht door tsjonge »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
welke stukken in de formulieren? Alles is Bijbels gefundeerd!
idd dus eerst de bijbel en de rest daar ver achter
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Matthijs sommige gedeelten uit de NGB, maar ook de Heidelberger zijn erg 'tijdgebonden'. Ik bedoel dan die gedeelten die specifiek tegen de Wederdopers of de RK waren gericht.

Lees bijvoorbeeld onderstaand gedeelte:

Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden.

Zou dan iemand die tweemaal gedoopt is niet in het eeuwige leven kunnen komen?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Pied

Bericht door Pied »

Maar dat wordt toch ook niet gezegd, Niek?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Zou kunnen Pied, maar de toonzetting is toch anders. Had ook te maken met de polemiek richting de Wederdopers toen, denk ik.

Liever had ik het zo gelezen:

Hierom geloven wij, dat we maar éénmaal gedoopt behoeven te worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Pied

Bericht door Pied »

Nou... ik vind dat toch wel hetzelfde hoor. Maar als ik het goed aanvoel: de lezing van jou mist iets meer de aanwijzing dat het zonde is om je tweemaal te laten dopen.
WSO

Bericht door WSO »

zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen
Ik denk dat zo iemand meteen van dit forum geweerd gaat worden als zijnde een remonstrant.
Pied

Bericht door Pied »

Waarom? Mag het niet iemands voornemen zijn om in het eeuwige leven te komen?
WSO

Bericht door WSO »

Natuurlijk niet! 'Eerst' moet je een schuldbrief thuis hebben gekregen en Gods eer boven je eigen zaligheid stellen.
Pied

Bericht door Pied »

En dat is verkeerd?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Mijns inziens ligt de grens bij het onvoorwaardelijk onderschrijven van de 3 formulieren, op papier en in de praktijk.
Dat denk ik ook Lecram.
Een samenbindende factor bij alle verwarring.
Plaats reactie