Wat is nu eigenlijk de gereformeerde gezindte?
Wat is nu eigenlijk de gereformeerde gezindte?
Elders op het forum werd gesteld dat niet alle zich gereformeerd noemende gemeenten nog tot de ger.gez. behoren. Dat was in het kader van de stelling dat zwarte kleding wel of niet nog wordt gezien als kenmerk van de vroomheid. Dat niet alle genoemde gemeenten niet meer tot de ger. gez. behoren lijkt me helder, maar als dat criterium van de zwarte kleding wordt gehanteerd, vallen sowieso een aantal GG'en af.
Mijns inziens ligt de grens bij het onvoorwaardelijk onderschrijven van de 3 formulieren, op papier en in de praktijk.
Mijns inziens ligt de grens bij het onvoorwaardelijk onderschrijven van de 3 formulieren, op papier en in de praktijk.
-
Ik behoor tot de Ger. Gezindte en de Bijbel is het fundament en de bron van mijn leven, daar wil ik voor buigen, de drie formulieren zijn toch van een ander kaliber, komen op de tweede plaats. Ik ben bezorgd dat in onze gezindte de bijbel gelezen wordt door de bril van deze formulieren. Ik heb ontzag voor De Brays voor zijn geloof en leven, maar ik hoef toch niet elke gedachten van hem te onderschrijven. Ik wil hier wel bekennen dat ik met sommige stukken in de formulieeren moeite heb en niet met de bijbel dat is toch van een ander gehalte.
- ndonselaar
- Contacteer:
Matthijs sommige gedeelten uit de NGB, maar ook de Heidelberger zijn erg 'tijdgebonden'. Ik bedoel dan die gedeelten die specifiek tegen de Wederdopers of de RK waren gericht.
Lees bijvoorbeeld onderstaand gedeelte:
Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden.
Zou dan iemand die tweemaal gedoopt is niet in het eeuwige leven kunnen komen?
Lees bijvoorbeeld onderstaand gedeelte:
Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden.
Zou dan iemand die tweemaal gedoopt is niet in het eeuwige leven kunnen komen?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
Zou kunnen Pied, maar de toonzetting is toch anders. Had ook te maken met de polemiek richting de Wederdopers toen, denk ik.
Liever had ik het zo gelezen:
Hierom geloven wij, dat we maar éénmaal gedoopt behoeven te worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden.
Liever had ik het zo gelezen:
Hierom geloven wij, dat we maar éénmaal gedoopt behoeven te worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini