Daar zal dan wel een smaldeel van Gouda mee bedoeld zijn. Ik had het eigenlijk over die andere 5 gemeenten, nl. Middelburg, Dinteloord (waar ds. Van der Meer ook wel eens voorgegaan is blijkbaar), Rijssen en IJsselmuiden. Is daar verder iets van bekend wat hun plannen zijn?Tiberius schreef:Hoezo?albion schreef:En misschien komt er wel weer een nieuwe gemeente bij.astroguy schreef:En nu de andere vijf gemeenten nog. Is daar iets van bekend?Theodorus schreef:De classis-West heeft unaniem besloten om de gemeente van Gouda (Stationsplein) weer toe te laten tot het verband van de GGiN.
Ds. A. Schultink (Bruinisse) wordt consulent.
Geref Gem in Ned(BV) te Gouda
Re: Geref Gem in Ned(BV) te Gouda
Atze
Zie deze posting van Ander.Bonny schreef:Heel erg jammer. Kan iemand me - als buitenstaander - eigenlijk uitleggen waarom die gemeenten 25 jaar lang gescheiden zijn geweest?jvdg schreef:Triest.accoord schreef:Wat ik er van begrepen heb, is dat er op de classisvergadering eensgezindheid mocht zijn en de buiten-verband-gemeente is in liefde hartelijk verwelkomt.
Helaas zijn er toch een tweetal kerkenraadsleden die zich niet kunnen verenigen met de besluiten en blijven waarschijnlijk buiten het verband. Die vormen dan met hun aanhang een soort Hersteld Gereformeerde Gemeente in Nederland buiten verband (in oprichting) of zo, met Ds. A.P. van der Meer als 'consulent'.
Hoe kunnen ze dit motiveren, terwijl er handen zijn uitgestoken om te drukken.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Niet om ouwe koeien uit de sloot te halen, maar is het toch zo, dat kerkrechterlijk gezien, een synode geen dominees kan schorsen...Tiberius schreef:Zie deze posting van Ander.Bonny schreef:Heel erg jammer. Kan iemand me - als buitenstaander - eigenlijk uitleggen waarom die gemeenten 25 jaar lang gescheiden zijn geweest?jvdg schreef:Triest.accoord schreef:Wat ik er van begrepen heb, is dat er op de classisvergadering eensgezindheid mocht zijn en de buiten-verband-gemeente is in liefde hartelijk verwelkomt.
Helaas zijn er toch een tweetal kerkenraadsleden die zich niet kunnen verenigen met de besluiten en blijven waarschijnlijk buiten het verband. Die vormen dan met hun aanhang een soort Hersteld Gereformeerde Gemeente in Nederland buiten verband (in oprichting) of zo, met Ds. A.P. van der Meer als 'consulent'.
Hoe kunnen ze dit motiveren, terwijl er handen zijn uitgestoken om te drukken.
Het oordeel komt dus aan de plaatselijke gemeente. En verder aan de approbatie van de classis. Niks met de synode te maken. Ze kunnen hoogstens een gemeente uit het verband plaatsen.Artikel 79 - Censuur over Kerkendienaren. Editie(s) 1907
Wanneer dienaars des goddelijken Woords, ouderlingen of diakenen een openbare grove zonde bedrijven, die der kerk schandelijk, of ook bij de overheid strafwaardig is, zullen wel de ouderlingen en diakenen terstond door voorgaand oordeel des kerkenraads derzelver en der naast gelegen gemeente van hun dienst afgezet, maar de dienaars opgeschort worden. Maar of zij geheel van de dienst af te zetten zijn, zal in het oordeel der classis staan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Nee, dat is niet juist.Bert Mulder schreef:
Het is wel de classis die bevoegd is, maar de meerdere vergaderingen kunnen hun eigen besluiten nemen. Zo zijn we ds Kok in 1950 ook kwijtgeraakt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- Bert Mulder
- Contacteer:
En waar vind je dat in de kerkorde?refo schreef:Nee, dat is niet juist.Bert Mulder schreef:
Het is wel de classis die bevoegd is, maar de meerdere vergaderingen kunnen hun eigen besluiten nemen. Zo zijn we ds Kok in 1950 ook kwijtgeraakt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Een meerdere vergadering kan toch een eigen besluit nemen?Bert Mulder schreef:En waar vind je dat in de kerkorde?refo schreef:Nee, dat is niet juist.Bert Mulder schreef:
Als een classis weigert een predikant te schorsen die zich misgaat kan de Particuliere Synode dat doen.
In het boekje van Ds K de Gier wordt dat ergens toegelicht, herinner ik me.
--------------
- Bert Mulder
- Contacteer:
Nee, een meerdere vergadering mag altijd alleen behandelen wat niet afgedaan kan worden in de mindere, tenzij het tot de meerdere kerken in het gemeen behoord. Ook dan nog, komt het van benedenaf, nooit van bovenaf.refo schreef:Een meerdere vergadering kan toch een eigen besluit nemen?Bert Mulder schreef:En waar vind je dat in de kerkorde?refo schreef:Nee, dat is niet juist.Bert Mulder schreef:
Als een classis weigert een predikant te schorsen die zich misgaat kan de Particuliere Synode dat doen.
In het boekje van Ds K de Gier wordt dat ergens toegelicht, herinner ik me.
Een predikant staat onder het toezicht van de gemeente, niet van het kerkverband.Artikel 30 - Bevoegdheid der kerkelijke vergaderingen. Editie(s) 1907
In deze samenkomsten zullen geen andere dan kerkelijke zaken, en dezelve op kerkelijke wijze, verhandeld worden. In meerdere vergaderingen zal men niet handelen, dan 't geen dat in mindere niet heeft afgehandeld kunnen worden, of dat tot de kerken der meerdere vergadering in 't gemeen behoort.
- aboricultura
De gemeente van Gouda is terug gekeerd in de kerk der vaderen en blijft zo treden in het voetspoor der vaderen denk aan dr Steenblok.
Vraag me af of dit ook het geval geweest was met ds v d Meer.
Ik zie het zo dat de 7 gemeenten in een soort van ballingschap geleefd hebben maar gelukkig zijn er twee terug gekeerd.
Nu de rest nog inclusief ds Wink..
Vraag me af of dit ook het geval geweest was met ds v d Meer.
Ik zie het zo dat de 7 gemeenten in een soort van ballingschap geleefd hebben maar gelukkig zijn er twee terug gekeerd.
Nu de rest nog inclusief ds Wink..
heb dan de waarheid en de vrede lief
Ik lees hier van geruchten m.b.t. het buiten verband blijven van een gedeelte van de gemeente van Gouda. Is daar concreet wat van bekend? Volgens mij zijn het niet meer dan geruchten namelijk en loopt het vooralsnog zo'n vaart nog niet. 't Zou ook buitengewoon beschamend zijn wanneer ze dat gaan doen.
Vooralsnog is dat niet het geval; zie PB.Ander schreef:Ik lees hier van geruchten m.b.t. het buiten verband blijven van een gedeelte van de gemeente van Gouda. Is daar concreet wat van bekend? Volgens mij zijn het niet meer dan geruchten namelijk en loopt het vooralsnog zo'n vaart nog niet. 't Zou ook buitengewoon beschamend zijn wanneer ze dat gaan doen.
Volgens mij is het buitengewoon beschamend dat er een deel is teruggekeerd nu ds. Wink nog in leven is (en hij hier volledig buiten staat). Dus hopelijk zijn het geen geruchten.Ander schreef:Ik lees hier van geruchten m.b.t. het buiten verband blijven van een gedeelte van de gemeente van Gouda. Is daar concreet wat van bekend? Volgens mij zijn het niet meer dan geruchten namelijk en loopt het vooralsnog zo'n vaart nog niet. 't Zou ook buitengewoon beschamend zijn wanneer ze dat gaan doen.
Dus jij hebt liever verdeeldheid als eenheid?given schreef:Volgens mij is het buitengewoon beschamend dat er een deel is teruggekeerd nu ds. Wink nog in leven is (en hij hier volledig buiten staat). Dus hopelijk zijn het geen geruchten.Ander schreef:Ik lees hier van geruchten m.b.t. het buiten verband blijven van een gedeelte van de gemeente van Gouda. Is daar concreet wat van bekend? Volgens mij zijn het niet meer dan geruchten namelijk en loopt het vooralsnog zo'n vaart nog niet. 't Zou ook buitengewoon beschamend zijn wanneer ze dat gaan doen.
Wat was beschamend?given schreef:
Volgens mij is het buitengewoon beschamend dat er een deel is teruggekeerd nu ds. Wink nog in leven is (en hij hier volledig buiten staat). Dus hopelijk zijn het geen geruchten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Volgens mij heeft het weer verdeeldheid op geleverd in de gemeente van Gouda, zowel in de binnen verband gemeente aldaar als in de voormalige buiten verband gemeente. Maar geforceerde eenheid kan mogelijk uitgroeien tot eenheid, maar is het zeker nog niet! Bovendien is de gang van zaken respectloos tegenover ds. Wink en ook tegenover wijlen ds. van der Berg (zeker gezien het boekje over het 100-jarig bestaan dat recent door binnen verband is uitgegeven)Mister schreef:Dus jij hebt liever verdeeldheid als eenheid?given schreef:Volgens mij is het buitengewoon beschamend dat er een deel is teruggekeerd nu ds. Wink nog in leven is (en hij hier volledig buiten staat). Dus hopelijk zijn het geen geruchten.Ander schreef:Ik lees hier van geruchten m.b.t. het buiten verband blijven van een gedeelte van de gemeente van Gouda. Is daar concreet wat van bekend? Volgens mij zijn het niet meer dan geruchten namelijk en loopt het vooralsnog zo'n vaart nog niet. 't Zou ook buitengewoon beschamend zijn wanneer ze dat gaan doen.
Wat was respectloos?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.