Van de duivel bezeten...

Jongere

Re: Van de duivel bezeten...

Bericht door Jongere »

Corydoras schreef:
Jongere schreef:
BJD schreef:Psychisch zieken worden niet genoemd dat die genezen zouden zijn. Wel worden maanzieken genoemd. Wel dat Hij de zieken genas, daarin kan je nogelijk ook psychisch zieken onder scharen. Alleen dan wel opmerkelijk dat maanzieken apart worden genoemd en psychisch zieken niet.
Waarom is dat laatste apart? Maanziekte heb ik altijd van gehoord dat het vermoedelijk epilepsie was, de "vallende ziekte".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maanziekte

Dat valt dus eerder onder een 'gewone' ziekte die ook allemaal met naam en toenaam worden genoemd, zoals koorts ed.
De verschijnselen lijken er wel erg op, maar waarom bestraft de Heere Jezus dan de onreine geest?

Mar. 9:25 En Jezus ziende, dat de schare gezamenlijk toeliep, bestrafte den onreinen geest, zeggende tot hem: Gij stomme en dove geest! Ik beveel u, ga uit van hem, en kom niet meer in hem.
26 En hij, roepende en hem zeer scheurende, ging uit; en het kind werd als dood, alzo dat velen zeiden, dat het gestorven was.
27 En Jezus, hem bij de hand grijpende, richtte hem op; en hij stond op.
Goede vraag.
BJD

Bericht door BJD »

Jongere schreef:

De tweede helft van deze lezing gaat over occultisme, boeiende lezing van een man die zich verdiept heeft in het onderwerp. Al gaat het hier over iets anders dan bezetenheid, vermoedelijk. Maar lees dit zeker eens door: http://www.webkey.nl/hc7/images2/lezing ... 20Paul.doc
idd boeiende lezing
BJD

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:
Da Capo schreef:
Tiberius schreef:Van de duivel bezeten komt nu niet meer voor, alleen ten tijde van Jezus' omwandeling op aarde.
Dat laat de duivel ons maar wat graag geloven. De duivel is een realiteit en het komt zeker vandaag de dag nog voor.
Ik zeg ook niet, dat de duivel geen realiteit meer is. Denk maar aan de verschillende vormen van occultisme, verleidingen, etc. De duivel is nog zeer actief zelfs.
Ik zeg alleen maar, dat het van de duivel bezeten zijn niet meer voorkomt; zie de post van Jongere.
Uit de lezing (die in de post van Jongere staat) blijkt dat je occult bezet kan zijn... dat lijkt dan wel op bezeten zijn van de duivel.

Daarnaast vind ik het toch vreemd dat er in de Bijbel over het genezen van psychische ziekten niet gesproken wordt. Dit terwijl andere ziekten wel met name genoemd worden.
Dr Paul zegt in zijn lezing dat ze elkaar soms ook overlappen..
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:Van de duivel bezeten komt nu niet meer voor, alleen ten tijde van Jezus' omwandeling op aarde.

Surf eens naar youtube

Tik in;

'Benny Hinn'

Enter....
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Indien je wonderen en zoiets als de door de duivel bezeten afdoet als iets wat nu niet meer gebeurd, dan ben je net zo ongelovig als degenen die de schepping afwijzen. De bijbel is in alle gevallen glashelder.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gian schreef:

Surf eens naar youtube

Tik in;

'Benny Hinn'

Enter....
die man is eng :fi
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

"als een bezetene tekeer gaan" ........ "van de ratten besnuffeld zijn" ...........zomaar twee direct afgeleide spreekwijzen van "het van de duivel bezeten zijn" in onze taal.....er zijn nog wel meer direct afgeleide spreekwijzen, maar daar kan niet zo snel achterkomen....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik ken wel iemand die een boze geest heeft uitgeworpen. Bezetenheid bestaat nog steeds, dat dit niet zo zou zijn is een fabeltje door de duivel zelf verzonnen
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

Mijn vroegere pastoor van de parochie waar ik in Haarlem gedoopt ben, was een door Rome erkende exorsist, duivel- en demonenuitdrijver dus.

Hoewel hij tot geheimhouding gehouden is, vertelde hij mij wél dat hij ("helaas") met enige regelmaat door de Kerk te hulp werd geroepen. "De duivel blijft zijn vernietigende werk ook nu nog voortzetten" zei hij, "en zolang ik er toe in staat ben, zal ik dit hoognodige werk blijven doen"
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
BJD

Bericht door BJD »

Gian schreef:

Surf eens naar youtube

Tik in;

'Benny Hinn'

Enter....
Bizar...
BJD

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:
Da Capo schreef:
Dat laat de duivel ons maar wat graag geloven. De duivel is een realiteit en het komt zeker vandaag de dag nog voor.
Ik zeg ook niet, dat de duivel geen realiteit meer is. Denk maar aan de verschillende vormen van occultisme, verleidingen, etc. De duivel is nog zeer actief zelfs.
Ik zeg alleen maar, dat het van de duivel bezeten zijn niet meer voorkomt; zie de post van Jongere.
Dat laatste heb je me niet mee overtuigd. Uit Matheus 7 lijkt het wel of duiveluitwerping wel van alle tijden is...
"Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? "
BJD

Bericht door BJD »

JolandaOudshoorn schreef:Ik ken wel iemand die een boze geest heeft uitgeworpen. Bezetenheid bestaat nog steeds, dat dit niet zo zou zijn is een fabeltje door de duivel zelf verzonnen
Die bezetene, ik weet niet of je diegene ook kon, maar had die ook een bepaalde diagnose bij een arts of psychiater?
refo

Bericht door refo »

BJD schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik ken wel iemand die een boze geest heeft uitgeworpen. Bezetenheid bestaat nog steeds, dat dit niet zo zou zijn is een fabeltje door de duivel zelf verzonnen
Die bezetene, ik weet niet of je diegene ook kon, maar had die ook een bepaalde diagnose bij een arts of psychiater?
Zeker: niets aan te doen, ongeneeslijk, bij graven laten wonen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

BJD schreef:
Hoezo? Die zou het allicht als een psychische stoornis afdoen. Nou zijn er tussen beiden denk ik een hoop raakvlakken.... maar ik vraag me af wie zo'n diagnose beter kan stellen, een psychiater of een christen...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
BJD

Bericht door BJD »

Marnix schreef:
BJD schreef:
Hoezo? Die zou het allicht als een psychische stoornis afdoen. Nou zijn er tussen beiden denk ik een hoop raakvlakken.... maar ik vraag me af wie zo'n diagnose beter kan stellen, een psychiater of een christen...
even verder lezen Marnix... dat is helemaal de vraag niet..
psychiatrische ziekten moet je aan een psychiater overlaten... bezenheid niet.. Alleen de vraag was dan ook... bij die bezetene, wat vind een psychiater daar van dan? Als hij het een psychose noemt bv , en er bestaan ook medicijnen voor kun je je afvragen of het bezetenheid was..
Plaats reactie