Van de duivel bezeten...

BJD

Van de duivel bezeten...

Bericht door BJD »

In de evangelien lees je regelmatig over het feit dat Jezus duivelen uitwierp, dat mensen van de duivel bezeten waren. Dat bezeten zijn van de duivel.. hoe zouden we dat in onze tijd moeten zien? Worden dat nu psychiatrische zieken genoemd? bv met een psychose? Of stemmen? Schizofrenie .. heet dat vroeger bezeten zijn van een demon? Of..was de kennis van psychische ziekten in die tijd zo gering dat ze dat onder de noemer gooide 'van de duivel bezten?' Maar....Een duivel kan je dan toch niet met een pilletje verjagen? Of.. valt van de duivel bezeten niet onder de noemer psychiatrisch ziektebeeld?

Vragen die bij mij wel eens opkomen als ik met doorgedraaide, ernstig psychische zieken in aanraking kom. Is dit nou van de duivel bezeten of is dat weer heel wat anders?
Tiberius
Administrator

Re: Van de duivel bezeten...

Bericht door Tiberius »

Van de duivel bezeten komt nu niet meer voor, alleen ten tijde van Jezus' omwandeling op aarde.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Van de duivel bezeten komt nu niet meer voor, alleen ten tijde van Jezus' omwandeling op aarde.
Waar baseer je dat op?
Rens

Bericht door Rens »

BJD schreef:In de evangelien lees je regelmatig over het feit dat Jezus duivelen uitwierp, dat mensen van de duivel bezeten waren. Dat bezeten zijn van de duivel.. hoe zouden we dat in onze tijd moeten zien? Worden dat nu psychiatrische zieken genoemd? bv met een psychose? Of stemmen? Schizofrenie .. heet dat vroeger bezeten zijn van een demon? Of..was de kennis van psychische ziekten in die tijd zo gering dat ze dat onder de noemer gooide 'van de duivel bezten?' Maar....Een duivel kan je dan toch niet met een pilletje verjagen? Of.. valt van de duivel bezeten niet onder de noemer psychiatrisch ziektebeeld?

Vragen die bij mij wel eens opkomen als ik met doorgedraaide, ernstig psychische zieken in aanraking kom. Is dit nou van de duivel bezeten of is dat weer heel wat anders?
die kwalificatie heb ik ook meermalen naar m'n hoofd gekregen.....of er een kern van waarheid in schuilt??? ik kan het je niet zeggen.....en m'n psych zwijgt in alle talen over dergelijke zienswijzen.........en ik héb in het verleden héél geweldadige zaken uitgevreeeeeeeeeeeee .... ehhhh, uitgespookt......of ik daar bewust mee bezig was...nou nee, niet bepaald als je een rood gordijn voor je ogen "ziet" en dan in den blinde doet wat onder normale omstandigheden geen méns zou doen....

maar of dat valt onder de noemer "door de duivel bezeten" ???? zoals ik tekeer ben gegaan zou je het haast wel zeggen ja....maar ik heb er zo m'n twijfels over.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
BJD

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:Van de duivel bezeten komt nu niet meer voor, alleen ten tijde van Jezus' omwandeling op aarde.
Je leest wel over maanzieken maar niet over psychische zieken. Psychisch zieken is toch ook van alle tijden? Zou dan bepaalde psychische ziekten toen niet "van de duivel bezeten" genoemd worden.
Jouw stelling ook nooit eerder gehoord. Waar heb je dat van?
BJD

Bericht door BJD »

Rens schreef:
BJD schreef:In de evangelien lees je regelmatig over het feit dat Jezus duivelen uitwierp, dat mensen van de duivel bezeten waren. Dat bezeten zijn van de duivel.. hoe zouden we dat in onze tijd moeten zien? Worden dat nu psychiatrische zieken genoemd? bv met een psychose? Of stemmen? Schizofrenie .. heet dat vroeger bezeten zijn van een demon? Of..was de kennis van psychische ziekten in die tijd zo gering dat ze dat onder de noemer gooide 'van de duivel bezten?' Maar....Een duivel kan je dan toch niet met een pilletje verjagen? Of.. valt van de duivel bezeten niet onder de noemer psychiatrisch ziektebeeld?

die kwalificatie heb ik ook meermalen naar m'n hoofd gekregen.....of er een kern van waarheid in schuilt??? ik kan het je niet zeggen.....en m'n psych zwijgt in alle talen over dergelijke zienswijzen.........en ik héb in het verleden héél geweldadige zaken uitgevreeeeeeeeeeeee .... ehhhh, uitgespookt......of ik daar bewust mee bezig was...nou nee, niet bepaald als je een rood gordijn voor je ogen "ziet" en dan in den blinde doet wat onder normale omstandigheden geen méns zou doen....

maar of dat valt onder de noemer "door de duivel bezeten" ???? zoals ik tekeer ben gegaan zou je het haast wel zeggen ja....maar ik heb er zo m'n twijfels over.
Ja.. heb je ook christelijke psychiaters gehad Rens? En... wetenschappelijk is toch aangetoond dat bij bepaalde psychische ziekten je een bepaalde stof in de hersenen mist.. en die met bepaalde medicijnen zijn te verhelpen. Denk aan anti-psychotica. Om dat dan van de duivel bezeten te noemen..
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Dat laat de duivel ons maar wat graag geloven. De duivel is een realiteit en het komt zeker vandaag de dag nog voor. Pas nog een preek over gehoord, waarin de predikant opmerkte dat de duivel met name tijdens Jezus omwandeling op aarde erg actief en aggressief tekeer ging. In die hoedanigheid komt het wellicht niet of minder voor.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Rens

Bericht door Rens »

BJD schreef: Ja.. heb je ook christelijke psychiaters gehad Rens?

Denk aan anti-psychotica.
Yep, alleen de eerste psych, die ik 17 jaar heb gehad totaan zijn pensioen, was geen christen, maar dat kon je niet merken aan hem. Daarna ben ik heel lang bij o.a. Eleos geweest.

Anti-psychotica?? Hoeveel wil je hebben BJD? Dan trek ik even de keukenlades open om m'n voorraad aan te spreken.,......
Moderatorbericht:
Jongere

Bericht door Jongere »

BJD schreef:
Je leest wel over maanzieken maar niet over psychische zieken. Psychisch zieken is toch ook van alle tijden? Zou dan bepaalde psychische ziekten toen niet "van de duivel bezeten" genoemd worden.
"Genoemd worden" geloof ik niet in. Of we zouden nu psychische ziekten weer 'van de duivel bezeten' moeten gaan noemen.

Ik geloof ook dat deze ziekte zo niet meer voor komt, ik geloof dat die een heel speciaal karakter had. (Een verklaring die ik onlangs hoorde:) Luther noemde de duivel de aap van God. D.w.z.: hij aapt alles na wat God doet. Toen God incarneerde in de mens heeft de duivel dit na willen doen en bezit genomen van mensen in de nabijheid van Jezus. In de rest van de Bijbel komt dit verschijnsel ook zo niet terug. Wel moeten worden opgemerkt dat gezegd wordt van de degenen die geloven dat zij duivelen zullen uitwerpen (Marcus 16).

De tweede helft van deze lezing gaat over occultisme, boeiende lezing van een man die zich verdiept heeft in het onderwerp. Al gaat het hier over iets anders dan bezetenheid, vermoedelijk. Maar lees dit zeker eens door: http://www.webkey.nl/hc7/images2/lezing ... 20Paul.doc
Rens

Bericht door Rens »

Da Capo schreef:
De duivel is een realiteit en het komt zeker vandaag de dag nog voor.

In die hoedanigheid komt het wellicht niet of minder voor.
Je spreekt jezelf nu tegen Da Capo.......los van de opmerking "in die hoedanigheid", de duivel is de duivel, hoe je het went of keert, daar is geen bepaalde hoedanigheid bij aan te wijzen.
Moderatorbericht:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Da Capo schreef:
Dat laat de duivel ons maar wat graag geloven. De duivel is een realiteit en het komt zeker vandaag de dag nog voor.
Ik zeg ook niet, dat de duivel geen realiteit meer is. Denk maar aan de verschillende vormen van occultisme, verleidingen, etc. De duivel is nog zeer actief zelfs.
Ik zeg alleen maar, dat het van de duivel bezeten zijn niet meer voorkomt; zie de post van Jongere.
BJD

Bericht door BJD »

Jongere schreef:
BJD schreef:
"Genoemd worden" geloof ik niet in. Of we zouden nu psychische ziekten weer 'van de duivel bezeten' moeten gaan noemen.

Ik geloof ook dat deze ziekte zo niet meer voor komt, ik geloof dat die een heel speciaal karakter had. (Een verklaring die ik onlangs hoorde:) Luther noemde de duivel de aap van God. D.w.z.: hij aapt alles na wat God doet. Toen God incarneerde in de mens heeft de duivel dit na willen doen en bezit genomen van mensen in de nabijheid van Jezus. In de rest van de Bijbel komt dit verschijnsel ook zo niet terug. Wel moeten worden opgemerkt dat gezegd wordt van de degenen die geloven dat zij duivelen zullen uitwerpen (Marcus 16).

De tweede helft van deze lezing gaat over occultisme, boeiende lezing van een man die zich verdiept heeft in het onderwerp. Al gaat het hier over iets anders dan bezetenheid, vermoedelijk. Maar lees dit zeker eens door: http://www.webkey.nl/hc7/images2/lezing ... 20Paul.doc
Psychisch zieken worden niet genoemd dat die genezen zouden zijn. Wel worden maanzieken genoemd. Wel dat Hij de zieken genas, daarin kan je nogelijk ook psychisch zieken onder scharen. Alleen dan wel opmerkelijk dat maanzieken apart worden genoemd en psychisch zieken niet.
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

Tiberius schreef:
Da Capo schreef:
Dat laat de duivel ons maar wat graag geloven. De duivel is een realiteit en het komt zeker vandaag de dag nog voor.
Ik zeg ook niet, dat de duivel geen realiteit meer is. Denk maar aan de verschillende vormen van occultisme, verleidingen, etc. De duivel is nog zeer actief zelfs.
Ik zeg alleen maar, dat het van de duivel bezeten zijn niet meer voorkomt; zie de post van Jongere.
Wel eens gesproken met satanisten?
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Jongere

Bericht door Jongere »

BJD schreef:Psychisch zieken worden niet genoemd dat die genezen zouden zijn. Wel worden maanzieken genoemd. Wel dat Hij de zieken genas, daarin kan je nogelijk ook psychisch zieken onder scharen. Alleen dan wel opmerkelijk dat maanzieken apart worden genoemd en psychisch zieken niet.
Waarom is dat laatste apart? Maanziekte heb ik altijd van gehoord dat het vermoedelijk epilepsie was, de "vallende ziekte".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maanziekte

Dat valt dus eerder onder een 'gewone' ziekte die ook allemaal met naam en toenaam worden genoemd, zoals koorts ed.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Jongere schreef:
BJD schreef:Psychisch zieken worden niet genoemd dat die genezen zouden zijn. Wel worden maanzieken genoemd. Wel dat Hij de zieken genas, daarin kan je nogelijk ook psychisch zieken onder scharen. Alleen dan wel opmerkelijk dat maanzieken apart worden genoemd en psychisch zieken niet.
Waarom is dat laatste apart? Maanziekte heb ik altijd van gehoord dat het vermoedelijk epilepsie was, de "vallende ziekte".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maanziekte

Dat valt dus eerder onder een 'gewone' ziekte die ook allemaal met naam en toenaam worden genoemd, zoals koorts ed.
De verschijnselen lijken er wel erg op, maar waarom bestraft de Heere Jezus dan de onreine geest?

Mar. 9:25 En Jezus ziende, dat de schare gezamenlijk toeliep, bestrafte den onreinen geest, zeggende tot hem: Gij stomme en dove geest! Ik beveel u, ga uit van hem, en kom niet meer in hem.
26 En hij, roepende en hem zeer scheurende, ging uit; en het kind werd als dood, alzo dat velen zeiden, dat het gestorven was.
27 En Jezus, hem bij de hand grijpende, richtte hem op; en hij stond op.
Afbeelding
Plaats reactie