Het jaar 2167....

cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Het jaar 2167....

Bericht door cosmo »

freek schreef: Maar als jullie niet eens meer een soort schaamtegevoel krijgen na het lezen van zo 'n artikel, dan vraag ik me wel af wat er aan de hand is.
Ik krijg absoluut geen schaamtegevoel van dit soort artikelen, simpelweg omdat je als individu het verschil niet kan maken.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Het jaar 2167....

Bericht door Jongere »

cosmo schreef:
freek schreef: Maar als jullie niet eens meer een soort schaamtegevoel krijgen na het lezen van zo 'n artikel, dan vraag ik me wel af wat er aan de hand is.
Ik krijg absoluut geen schaamtegevoel van dit soort artikelen, simpelweg omdat je als individu het verschil niet kan maken.
Het gaat niet zozeer om het verschil maken. Het gaat om de instelling van elk individu. En daar legt dit artikel wel terecht de vinger op de zere plek. Want er zijn heel wat christenen die - omdat zij toch in hun eentje niets kunnen veranderen - hun hele leven vervolgens aan zichzelf besteden. Het maakt niet uit wat er verandert in de wereld. Het maakt uit wat je doet:

Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;
Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.
Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Het jaar 2167....

Bericht door Bonny »

Maar wij kunnen wel blijven geven. We weten allemaal wel dat het meeste van de giften de behoeftigen nooit bereikt. Denk maar eens aan de directeuren van stichtingen die veel geld in hun eigen zak steken. Daarnaast houden veel regeringen in de Derde Wereld een wanbeleid (Mugabe is een goed voorbeeld). Corruptie is een groot probleem, waardoor giften niet op hun plaats komen.
En het is jammer maar waar: dan denken we toch wel: daar geef ik niks meer aan?!
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het jaar 2167....

Bericht door helma »

Bonny schreef:Maar wij kunnen wel blijven geven. We weten allemaal wel dat het meeste van de giften de behoeftigen nooit bereikt. Denk maar eens aan de directeuren van stichtingen die veel geld in hun eigen zak steken. Daarnaast houden veel regeringen in de Derde Wereld een wanbeleid (Mugabe is een goed voorbeeld). Corruptie is een groot probleem, waardoor giften niet op hun plaats komen.
En het is jammer maar waar: dan denken we toch wel: daar geef ik niks meer aan?!
er blijven toch genoeg betrouwbare stichtingen over?

Tijdens de calvijnweek op de vanenburg was iemand die promoveerde op het vreemdelingschap bij calvijn (even uit de losse pols, ik weet niet meer precies waar het over ging)
deze man was met de gereformeerde leer in aanraking gekomen door financiële adoptie
heb even het artikel opgezocht. Zie wat de Heere kan doen met één enkele iemand die besluit een kind te adopteren via Woord en daad
http://www.refdag.nl/artikel/1370019/Vr ... jheid.html

Het gaat niet om het grote/het vele/het bijzondere
Maar denk niet dat één gift niets uit maakt op het grote wereldgebeuren.
Daarvan is Ds Jacob wel een duidelijk voorbeeld
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Het jaar 2167....

Bericht door cosmo »

Jongere schreef: Het gaat niet zozeer om het verschil maken. Het gaat om de instelling van elk individu. En daar legt dit artikel wel terecht de vinger op de zere plek. Want er zijn heel wat christenen die - omdat zij toch in hun eentje niets kunnen veranderen - hun hele leven vervolgens aan zichzelf besteden. Het maakt niet uit wat er verandert in de wereld. Het maakt uit wat je doet:
Een ieder moet hierin doen wat het geweten ingeeft en laat vervolgens maar het oordeel aan God over.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Het jaar 2167....

Bericht door cosmo »

helma schreef:
Het gaat niet om het grote/het vele/het bijzondere
Maar denk niet dat één gift niets uit maakt op het grote wereldgebeuren.
Daarvan is Ds Jacob wel een duidelijk voorbeeld
Fijn dat een individu is gered, maar er zijn nog miljoenen Afrikanen voor wie er geen hulp is. En om die grote massa te helpen is het nodig dat de protectionistische economische politiek wordt stopgezet en dat boeren vanaf nu hun eigen broek ophouden, net als ieder ander. Pas dan kunnen ontwikkelingslanden een economie opbouwen, modat zij dan ook een afzetmarkt hebben.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Het jaar 2167....

Bericht door Bonny »

cosmo schreef:
helma schreef:
Het gaat niet om het grote/het vele/het bijzondere
Maar denk niet dat één gift niets uit maakt op het grote wereldgebeuren.
Daarvan is Ds Jacob wel een duidelijk voorbeeld
Fijn dat een individu is gered, maar er zijn nog miljoenen Afrikanen voor wie er geen hulp is. En om die grote massa te helpen is het nodig dat de protectionistische economische politiek wordt stopgezet en dat boeren vanaf nu hun eigen broek ophouden, net als ieder ander. Pas dan kunnen ontwikkelingslanden een economie opbouwen, modat zij dan ook een afzetmarkt hebben.
Dat is een versimpeling van de werkeljikheid. In Europa gelden hoge kwaliteitseisen voor de voedselproductie die in Afrika - al dan niet moedwillig - niet kunnen worden gerealiseerd. Wil je de markt opengooien, dan krijg je oneerlijke concurrentie ten nadele van onze boeren.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het jaar 2167....

Bericht door helma »

cosmo schreef:
helma schreef:
Het gaat niet om het grote/het vele/het bijzondere
Maar denk niet dat één gift niets uit maakt op het grote wereldgebeuren.
Daarvan is Ds Jacob wel een duidelijk voorbeeld
Fijn dat een individu is gered..
dat is het niet alleen, wat voor zegen is ds jacob niet voor vele anderen.
en trouwens.. stel dat door jouw gift 'maar' een individu wordt gered is dat al niet een gorte vrucht?
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Het jaar 2167....

Bericht door cosmo »

Bonny schreef: Dat is een versimpeling van de werkeljikheid. In Europa gelden hoge kwaliteitseisen voor de voedselproductie die in Afrika - al dan niet moedwillig - niet kunnen worden gerealiseerd. Wil je de markt opengooien, dan krijg je oneerlijke concurrentie ten nadele van onze boeren.
Dat is geen versimpeling.

Nu is er oneerlijke concurrentie voor Afrikaanse boeren, die exact aan dezelfde kwaliteitseisen kunnen voldoen als de Europese boeren. Bovendien betalen Europese consumenten tweemaal voor hun voedsel, zowel middels subsidie aan de landbouwsector als voor de aanschaf zelf.
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Het jaar 2167....

Bericht door Rochus »

cosmo schreef:
Bonny schreef: Dat is een versimpeling van de werkeljikheid. In Europa gelden hoge kwaliteitseisen voor de voedselproductie die in Afrika - al dan niet moedwillig - niet kunnen worden gerealiseerd. Wil je de markt opengooien, dan krijg je oneerlijke concurrentie ten nadele van onze boeren.
Dat is geen versimpeling.

Nu is er oneerlijke concurrentie voor Afrikaanse boeren, die exact aan dezelfde kwaliteitseisen kunnen voldoen als de Europese boeren. Bovendien betalen Europese consumenten tweemaal voor hun voedsel, zowel middels subsidie aan de landbouwsector als voor de aanschaf zelf.
Ik heb nog niemand over een wereldwijd kwaliteitscontrolesysteem gehoord. Als dat er komt, en de eisen niet lager zijn dan de Nederlandse (W-Europese) standaard kunnen we verder praten. Het gaat wel om voedselveiligheid.

Ik denk ook nog even aan het gesleep met vlees (Vers vlees uit China, mkz vlees uit Argentinië etc.)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Het jaar 2167....

Bericht door Bonny »

Precies.
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie