Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Marnix

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
Marco schreef:
artistiek schreef:Verklaar jij mij het woord 'voorzichtig man' dan maar.
OK. Komt-ie:
Beginnen bij het begin. We zitten hier in Mattheüs 7, het laatste gedeelte uit de bergrede. Jezus begint met de zaligsprekingen, legt uit hoe de oudtestamentische wetten nog verder gaan dan de strikte naleving daarvan, waarschuwt voor valse profeten. Want: aan de vruchten kent men de boom (7:17).

Dan (7:21): Niet wie zegt: Heere, Heere!, maar wie doet..
Want er zullen mensen zijn die "Heere, Heere!" hebben gezegd, maar er niet naar gedaan hebben (22,23). Zij zullen naast het net vissen.

Vervolgens 7:24: "Een ieder dan, die deze Mijn woorden hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft."

Let op: Een voorzichtig man. Niets over een zorgvuldig gravende man of zo. Hij is voorzichtig, omdat hij zijn huis op een steenrots gebouwd heeft. Er staat niet eens 'de' steenrots (al geven andere vertalingen dat soms wel). Van het hele graven, spitten, geologisch onderzoek naar de juiste steenrots is geen sprake. Dat heb je erbij verzonnen. De man is voorzichtig en bouwt dus een degelijk gefundeerd huis.

Licht metaforisch: Zo iemand zegt dus niet, maar doet ook. Je moet zeggen, én doen. En dat kan je alleen maar als je op een rots bouwt.

In de bergrede gaat het niet over spitten, onderzoeken of wat dan ook. Wel over het houden van de wet en waarom je dat moet doen, hoe je dat moet doen. Denken, doen, geloven en liefhebben horen bij elkaar!
'Zij zullen naast het net vissen' vindt ik een verkeerde opmerking! 'Ze graven niet' lijkt me beter in deze context.

Ik weet niet welke vertaling jij hebt maar in de meeste gangbare vertalingen staat DE steenrots omdat in de kanttekening duidelijk staat dat daarmee Christus bedoeld wordt. Dat lijkt me ook het meest aannemelijk daar de Heere Jezus Zelf de gelijkenis verteld en daarmee Zichzelf bedoeld. En daarmee komen we ook gelijk bij het punt waarin ik het met jouw uitlegging niet eens ben dat hij niet zomaar een willekeurige steenrots nam maar DE steenrots, groot genoeg, sterk genoeg en diep genoeg om de slagregen te kunnen verdragen. En om erachter te komen dat de steenrots geschikt is zul je toch moeten graven en uitdiepen en onderzoeken. Daar heeft de mens van nature geen zin in, dus gaan we liever bouwen op een zandgrond, snel klaar en aan de buitenkant is er niets van te zien.
Dat zegt Jezus ook: Wie mijn woorden hoort en ze doet is zoals een man die zijn huis op de rots bouwt. Het gaat er dus om dat we op Christus bouwen. Er worden maar twee mogelijkheden geschetst. Je bouwt je huis op DE rots of je bouwt hem op zand. Er is geen derde optie, je huis wel op een rots bouwen maar een rots die niet goed genoeg is ofzo. Jezus is de trots en wie op Hem bouwen hebben een stevige fundering. Wie op de rots bouwt hoeft niet te onderzoeken of die rots wel goed genoeg is enzo want Christus is de rots! We moeten ons dus afvragen: Waar bouwen we op? Op zand of op de rots? Horen we zijn woorden en doen we ze?

Verder moeten we inderdaad graven, zoeken, verdiepen. je kan alleen deze tekst daar niet als bron en bewijs voor gaan aanvoeren. Net Henry er even op nageslagen, die zegt er enorm veel over, maar niets over graven, onderzoeken of wat dan ook. Ik had het sowieso nog nooit gehoord. En staat: Wie Mijn woorden hoort en ze doet. Niet: Wie mijn woorden hoort, vanalles gaat onderzoeken etc, in die woorden graven, spitten. Het gaat in deze gelijkenis duidelijk om het horen en het doen. Waar je jou uitwerking op baseert weet ik niet, maar ik heb er nooit van gehoord en het staat er ook niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
artistiek schreef:
Marco schreef:Wat een ontzettend staaltje inlegkunde.
28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geeindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;

Zo is het nu nog...
Bij Jezus ontzette men zich over zijn leer. Bij jou ontzetten we ons over de uitleg. Gevaarlijk, dat je zo met een foute uitleg komt en als men het niet met je eens zijn roept: Ach ja, met Jezus was men het ook vaak niet eens. Daarmee verhef je je boven alle kritiek en stel je eigenlijk dat jou uitwerkingen net zo onfeilbaar zijn als de Bijbel is en Jezus is.

Wie Jezus woorden hoort en ze doet lijkt op iemand die op een rots bouwt, hij bouwt immers op Hem. Wie op menselijke zaken bouwt, heeft geen stevigheid en zal dat merken als hij in slecht weer komt. Dat betekent de gelijkenis.
Ja, maar je vergeet één aspect. Toen het weer nog goed was stonden er twee identieke huizen. Niemand kon uiterlijk een verschil zien. Dat verschil kwam pas openbaar in de storm (zoals de kanttekeningen zeggen: beproevingen, tegenslagen, vervolgingen). En als we in een tijd leven dat we geen beproevingen hebben zal het ook openbaar komen. In de laatste beproeving die alle mensen mee zullen maken.

Dus zeer terecht dat Artistiek dit voorbeeld gebruikt.
Dat er geen beproevingen zullen komen in een mensenleven, lijkt mij onjuist. God beproeft zelf zijn kinderen! Dus als je nooit eens te maken heb met beproevingen, moet je jezelf afvragen of je een kind van God bent.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Ik heb inderdaad het idee dat er een heleboel verstandelijk geredeneerd en men zich er zo 'bij plaatst'. Vaak kan men die mens die niet echt bekeerd ook onderscheiden als er(bv.door ambtsdragers) gevraagd word naar de meest wezenlijke dingen, dan wordt kribbig en boos en zegt men: 'meent u dat u dat van mij af kunt nemen?'
Waarop baseer je dat? Heb je ervaring als ambtsdrager of zo?
~~Soli Deo Gloria~~
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
artistiek schreef:
28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geeindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;

Zo is het nu nog...
Bij Jezus ontzette men zich over zijn leer. Bij jou ontzetten we ons over de uitleg. Gevaarlijk, dat je zo met een foute uitleg komt en als men het niet met je eens zijn roept: Ach ja, met Jezus was men het ook vaak niet eens. Daarmee verhef je je boven alle kritiek en stel je eigenlijk dat jou uitwerkingen net zo onfeilbaar zijn als de Bijbel is en Jezus is.

Wie Jezus woorden hoort en ze doet lijkt op iemand die op een rots bouwt, hij bouwt immers op Hem. Wie op menselijke zaken bouwt, heeft geen stevigheid en zal dat merken als hij in slecht weer komt. Dat betekent de gelijkenis.
Ja, maar je vergeet één aspect. Toen het weer nog goed was stonden er twee identieke huizen. Niemand kon uiterlijk een verschil zien. Dat verschil kwam pas openbaar in de storm (zoals de kanttekeningen zeggen: beproevingen, tegenslagen, vervolgingen). En als we in een tijd leven dat we geen beproevingen hebben zal het ook openbaar komen. In de laatste beproeving die alle mensen mee zullen maken.

Dus zeer terecht dat Artistiek dit voorbeeld gebruikt.
Klopt, dat staat ook in de gelijkenis. In goed weer blijft het huis op het zand wel staan maar in slecht weer stort het in. De huizen lijken hetzelfde maar het fundament is anders en in slecht weer doorslaggevend. Dat leert de gelijkenis ons. Die leert ons alleen niet dat we moeten spitten en graven en onderzoeken om op dat fundament te bouwen. Tegen die inlegkunde ging ik dus in. De gelijkenis leert ons dat je op dat fundament bouwt als je Jezus woorden hoort en ze doet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:
artistiek schreef:

Zo is het nu nog...

Dit is een oppervlakkige beschouwing van de gelijkenis Marnix, zie je wel dat verdieping vijandschap oproept! We willen gewoon niet graven, ik niet, jij niet en niemand.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

artistiek schreef: Dit is een oppervlakkige beschouwing van de gelijkenis Marnix, zie je wel dat verdieping vijandschap oproept! We willen gewoon niet graven, ik niet, jij niet en niemand.
Het roept vijandschap op bij de natuurlijke mens. Dat jij jezelf zo ziet, ligt voor jou rekening, maar om dat te uiten richting anderen....
Eerst plaats je jezelf naast Jezus, nu ga je ook nog op Zijn plek zitten. Wees voorzichtig met je woorden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad.

Artistiek, ik vatte het heel beknopt samen. Ik heb me er al uitgebreid in verdiept en ik zou zeggen, ga ook het bijbelcommentaar van Henry over dit gedeelte maar eens lezen. Dat is een hele uitwerking met allerlei punten. Maar jou uitleg / inleg komt er niet in terug. Diepgang is goed maar het moet wel daadwerkelijk daar staan. Wat jij zegt staat er niet.... Op zo'n manier kan je een bijbeltekst dus niet uitleggen. Nogmaals, verdiep je eens in de uitwerking van bijv. Henry.
Marco

Bericht door Marco »

artistiek schreef: 'Zij zullen naast het net vissen' vindt ik een verkeerde opmerking! 'Ze graven niet' lijkt me beter in deze context.

Ik weet niet welke vertaling jij hebt maar in de meeste gangbare vertalingen staat DE steenrots omdat in de kanttekening duidelijk staat dat daarmee Christus bedoeld wordt. Dat lijkt me ook het meest aannemelijk daar de Heere Jezus Zelf de gelijkenis verteld en daarmee Zichzelf bedoeld. En daarmee komen we ook gelijk bij het punt waarin ik het met jouw uitlegging niet eens ben dat hij niet zomaar een willekeurige steenrots nam maar DE steenrots, groot genoeg, sterk genoeg en diep genoeg om de slagregen te kunnen verdragen. En om erachter te komen dat de steenrots geschikt is zul je toch moeten graven en uitdiepen en onderzoeken. Daar heeft de mens van nature geen zin in, dus gaan we liever bouwen op een zandgrond, snel klaar en aan de buitenkant is er niets van te zien.
Ik gebruikte de statenvertaling, editie 1977. In de textus receptus staat inderdaad "ἐπὶ τὴν πέτραν", met "τὴν" als bepaald lidwoord. Deze vertaling is dus niet helemaal correct. Maar nog steeds: daar gaat het in de gelijkenis helemaal niet om. Het gaat er om dát je bouwt op die rots. In deze gelijkenis is het niet van belang hoe je die rots vindt, en hoeveel moeite dat kost. Vandaar dat het uitwerken van deze gelijkenis richting het zoeken, onderzoeken, graven en spitten gezocht is. Als je daarop focust, verlies je de lijn van de hele bergrede uit het oog.

En die bergrede roept als geheel vijandschap op. Niet alleen de laatste paar zinnen. De vijandschap gaat namelijk niet over de mate van graven en spitten, maar over de conclusie waar Jezus op uitkomt: dat we Hem moeten aanvaarden als Messias. En dat wilden de Joden niet, en wij van onszelf ook niet. Daar gaat het uiteindelijk om. Als je die conclusie verwart met de opdracht tot graven en spitten, dan heb je het evangelie uit deze hoofdstukken niet goed begrepen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Ik heb inderdaad het idee dat er een heleboel verstandelijk geredeneerd en men zich er zo 'bij plaatst'. Vaak kan men die mens die niet echt bekeerd ook onderscheiden als er(bv.door ambtsdragers) gevraagd word naar de meest wezenlijke dingen, dan wordt kribbig en boos en zegt men: 'meent u dat u dat van mij af kunt nemen?'
Je zult wel weer zeggen :vooroordelen, maar ik heb van horen zeggen en ik dat het wel waar is. Ik dacht dat jij daar op een of andere manier wel ervaring mee hebt.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marco schreef:
artistiek schreef: 'Zij zullen naast het net vissen' vindt ik een verkeerde opmerking! 'Ze graven niet' lijkt me beter in deze context.

Ik gebruikte de statenvertaling, editie 1977. In de textus receptus staat inderdaad "ἐπὶ τὴν πέτραν", met "τὴν" als bepaald lidwoord. Deze vertaling is dus niet helemaal correct. Maar nog steeds: daar gaat het in de gelijkenis helemaal niet om. Het gaat er om dát je bouwt op die rots. In deze gelijkenis is het niet van belang hoe je die rots vindt, en hoeveel moeite dat kost. Vandaar dat het uitwerken van deze gelijkenis richting het zoeken, onderzoeken, graven en spitten gezocht is. Als je daarop focust, verlies je de lijn van de hele bergrede uit het oog.

En die bergrede roept als geheel vijandschap op. Niet alleen de laatste paar zinnen. De vijandschap gaat namelijk niet over de mate van graven en spitten, maar over de conclusie waar Jezus op uitkomt: dat we Hem moeten aanvaarden als Messias. En dat wilden de Joden niet, en wij van onszelf ook niet. Daar gaat het uiteindelijk om. Als je die conclusie verwart met de opdracht tot graven en spitten, dan heb je het evangelie uit deze hoofdstukken niet goed begrepen.
Nee uiteraard is de conclusie dat alle mensen van nature Christus' vijanden zijn. Maar we zijn zodoende ook vijand van Zijn leer, Zijn soevereiniteit, Zijn wegen, Zijn vrijmacht. Ook van het zoeken naar Hem omdat we naar Hem niet vragen...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
Je zult wel weer zeggen :vooroordelen, maar ik heb van horen zeggen en ik dat het wel waar is. Ik dacht dat jij daar op een of andere manier wel ervaring mee hebt.
Dat is precies het verschil: ik heb het aan den lijve ondervonden, jij hebt het van horen zeggen.
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
Dat is precies het verschil: ik heb het aan den lijve ondervonden, jij hebt het van horen zeggen.
Maar wel uit betrouwbare bron, kennelijk. :)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Marco schreef:

Is deze discussie niet typerend voor meerdere discussies die in 'onze gezindte' worden gevoerd? Ik meen van wel.
Er is geen meningsverschil over het belangrijkste: de steenrots is Christus. Dus er wordt gediscussieerd over de dingen die de een er wél en de ander er níet in leest. We gaan op die manier belangrijker vinden of die man nu wel of niet enorm veel moeilijkheden heeft ondervonden (in een gelijkenis...).
Dat moesten we maar niet doen, vind ik.
BJD

Bericht door BJD »

Wat zijn wezenljike dingen? Dat is dan natuurlijk de grote vraag... Is dat de lijn die de desbetreffende ambtsdrager zelf heeft ervaren? Is dat de lijn wat jij denkt hoe het moet gaan?

Ik ben bang dat ook veel ambtsdragers geen ruimte toekennen aan de verschillende leidingen van God's Geest. Zo hoorde ik gister nog in een preek van Ds A.T Vergunst op Prekenweb (Joh 7:37-39) die het ook heeft over hoe anders het kan gaan dan dat het in onze vastgeroeste gedachten gaat.

Ook in preken wordt vaak genoemd dat je dit en dat gekend moet worden.. Er worden dan een aantal ervaringen benoemd waarmee ze (mogelijk onbedoeld) het geloof van anderen of beginnend geloof afbreken of in twijfel trekken. Die kennen die ervaringen niet... Als Zacheus of Timotheus hier had gezeten, denk ik dan, die had zich er vermoedelijk niet in herkend...

De boeken van Ds C Harick zijn hier wel helder in denk ik..

Een kenmerk is wel helder denk ik... Als je geen genade kent heb je genoeg aan jezelf dan het over anderen te hebben die zich er mogelijk onterecht bij plaatsen ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

BJD schreef:Als je geen genade kent heb je genoeg aan jezelf dan het over anderen te hebben die zich er mogelijk onterecht bij plaatsen ;)
Dat geldt ook als je wel genade kent...
Plaats reactie