Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Marco

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Marco »

albion schreef:
Marnix schreef:
Ik zal alleen niet, zoals sommige vrijgemaakten bijvoorbeeld graag zouden willen, daarbij alleen maar naar kerken binnen mijn eigen kerkverband kijken :)
Jou quotings verbaast me toch al regelmatig. En je dan niet voegen bij je eigen kerkverband... Ik heb in de gezinsverzorging bij mensen gewerkt van jouw kerkverband, hele discussies hebben we gehad. Ik moest me
voegen bij de ware kerk en dat was dus hun kerk...
Maar ik heb er nog steeds contact mee hoewel het meer dan 30 jaar geleden is dat ik gezinsverzorgster was.
Hee! Dat is het andere topic! De roeping om je bij de kerk te voegen! Wel netjes blijven, hoor!

En ja: het is de opdracht om je bij de het of een ware Kerk te voegen.
albion

Bericht door albion »

Marco schreef:
albion schreef:
Marnix schreef:
Ik zal alleen niet, zoals sommige vrijgemaakten bijvoorbeeld graag zouden willen, daarbij alleen maar naar kerken binnen mijn eigen kerkverband kijken :)
Jou quotings verbaast me toch al regelmatig. En je dan niet voegen bij je eigen kerkverband... Ik heb in de gezinsverzorging bij mensen gewerkt van jouw kerkverband, hele discussies hebben we gehad. Ik moest me
voegen bij de ware kerk en dat was dus hun kerk...
Maar ik heb er nog steeds contact mee hoewel het meer dan 30 jaar geleden is dat ik gezinsverzorgster was.
Hee! Dat is het andere topic! De roeping om je bij de kerk te voegen! Wel netjes blijven, hoor!

En ja: het is de opdracht om je bij de het of een ware Kerk te voegen.
Maar toch was ie in deze topic geplaatst (deze quote was wel een van de laatste zinnen van de hele quotation van Marnix)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:
Gijs, een aantal jaren geleden (16) gingen we met mijn ouders op vakantie naar Engeland
ik mocht net de zekerheid hebben gekregen dat de Heere in mijn leven werkte
en ik vond het zo moeilijk om naar de kerk te gaan waar ik nauwelijks iets zou verstaan (preekengels is heel wat anders dan mavo4engels...)
er lag een blaadje op tafel s morgens van Helpende handen
voorin stond een meditatie van Ds van de Net over psalm 84
dat de mus en de zwaluw een plaats hadden in de tempel en gevoed werden in Gods huis.
dat je dan niet hoefde te wanhopen als je naar je gehandicapte kinderen keek die niets zouden verstaan van de preek. Dat de Heere, Die de mus en de zwaluw voorzag van voedsel in Zijn huis, ook deze kinderen kon voeden
Dat werd voor mij een pleitgrond. Dan zou de Heere ook door de taalbariëre heen kunnen werken om mij te voeden.
De preek ging over “The LORD hath appeared of old unto me, saying, ‘Yea, I have loved thee with an everlasting love: therefore with lovingkindness have I drawn thee.’” — Jeremiah 31
En de Heere sprak tot mijn ziel deze dienst. Ik kon de preek goed volgen en mocht zo zeker weten dat Hij mij van eeuwigheid had liefgehad, ondanks mij (de Heere is later ook verschillende keren juist met deze tekst teruggekomen in mijn leven; o.a. bij de eerste Avondmaalsviering)
later zei Ds Broom, die ons uitnodigde op de tea; "ik heb expres wat langzamer gepraat zodat de Hollanders het ook zouden kunnen volgen"

Dan ben je zó verwonderd. De Heere wil in de eerste plaats voedsel geven in Zijn huis, waar dan ook
Helemaal mee eens, dat het zo ook kan. Je kunt er natuurlijk ook om bidden of je het (geestelijk) verstaan mag. Ik doelde meer op de buitenlandse kerken, waarvan je bijna zeker bij voorbaat weet dat ver afwijkt van de zuivere leer. Je kunt er natuurlijk wel een keer heengaan om de cultuur te snuiven of te kijken hoe andere mensen er over denken. Ik denk dat het niet goed is om klakkeloos de eerste beste keer in je vakantieplaats binnen te stappen en de dienst bij te wonen en te denken en nu ben ik toch ook weer naar de kerk geweest, nu is het goed. De een is natuurlijk ook wat vrijer om zo'n buitenlandse dienst als de andere. Ik zou dat zelf niet gauw doen.
refo

Bericht door refo »

Gijs83 schreef:
helma schreef:
Gijs, een aantal jaren geleden (16) gingen we met mijn ouders op vakantie naar Engeland
ik mocht net de zekerheid hebben gekregen dat de Heere in mijn leven werkte
en ik vond het zo moeilijk om naar de kerk te gaan waar ik nauwelijks iets zou verstaan (preekengels is heel wat anders dan mavo4engels...)
er lag een blaadje op tafel s morgens van Helpende handen
voorin stond een meditatie van Ds van de Net over psalm 84
dat de mus en de zwaluw een plaats hadden in de tempel en gevoed werden in Gods huis.
dat je dan niet hoefde te wanhopen als je naar je gehandicapte kinderen keek die niets zouden verstaan van de preek. Dat de Heere, Die de mus en de zwaluw voorzag van voedsel in Zijn huis, ook deze kinderen kon voeden
Dat werd voor mij een pleitgrond. Dan zou de Heere ook door de taalbariëre heen kunnen werken om mij te voeden.
De preek ging over “The LORD hath appeared of old unto me, saying, ‘Yea, I have loved thee with an everlasting love: therefore with lovingkindness have I drawn thee.’” — Jeremiah 31
En de Heere sprak tot mijn ziel deze dienst. Ik kon de preek goed volgen en mocht zo zeker weten dat Hij mij van eeuwigheid had liefgehad, ondanks mij (de Heere is later ook verschillende keren juist met deze tekst teruggekomen in mijn leven; o.a. bij de eerste Avondmaalsviering)
later zei Ds Broom, die ons uitnodigde op de tea; "ik heb expres wat langzamer gepraat zodat de Hollanders het ook zouden kunnen volgen"

Dan ben je zó verwonderd. De Heere wil in de eerste plaats voedsel geven in Zijn huis, waar dan ook
Helemaal mee eens, dat het zo ook kan. Je kunt er natuurlijk ook om bidden of je het (geestelijk) verstaan mag. Ik doelde meer op de buitenlandse kerken, waarvan je bijna zeker bij voorbaat weet dat ver afwijkt van de zuivere leer. Je kunt er natuurlijk wel een keer heengaan om de cultuur te snuiven of te kijken hoe andere mensen er over denken. Ik denk dat het niet goed is om klakkeloos de eerste beste keer in je vakantieplaats binnen te stappen en de dienst bij te wonen en te denken en nu ben ik toch ook weer naar de kerk geweest, nu is het goed. De een is natuurlijk ook wat vrijer om zo'n buitenlandse dienst als de andere. Ik zou dat zelf niet gauw doen.
:fouet :pan
Ohoh.

Hier heb je het grote probleem in de gereformeerde gezindte.
Het maakt niet uit wat onze dominee zegt. Het is zuivere leer.
het maakt niet uit wat de andere dominee zegt. Het is toch onzuivere leer.
Dat is de reden waarom er geen mensen meer bekeerd worden ('het doorbrekende werk gemist wordt', maar dat is hetzelfde.)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Josephus

Bericht door Josephus »

Gijs83 schreef:Ik doelde meer op de buitenlandse kerken, waarvan je bijna zeker bij voorbaat weet dat ver afwijkt van de zuivere leer.
Ik ben wel benieuwd hoe je daar dan achter bent gekomen als je hun taal niet spreekt.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Gijs83 schreef:Wat heb je aan een Engelstalige dienst? De Boodschap is toch het beste te verstaan in je eigen moedertaal? In de vakanties zou ik dan ook niet direct buitenlandstalige dienst bezoeken, dan maar liever een prekenbandje luisteren of een preek lezen. Meeste diensten zul ook veraf staan van refo-cultuur/leer.
Vooroordeel? Ga eens naar Engeland/Schotland bijvoorbeeld!
Nou niet echt, maar je eigen taal is toch het best te volgen?! Wat heb je dan aan een anderstalige preek?
Vergis je niet Gijs, heel veel RF-ers zijn, zoals je niet ontgaan zal zijn, heel goed in staat een engelstalige predikatie te beluisteren.
En, moet ik je zeggen, al ontgaan mij ook wel eens de nuances, veel van die anderstalige predikaties kunnen de ziel raken.
De Heere is, met eerbied gesproken, niet taalgebonden.
M'n ouders namen ons op jonge leeftijd al mee naar lokale kerkdiensten op onze vakantiebestemming, meestal in Duitsland. Het viel me toen al op hoeveel m'n broertjes soms nog konden navertellen van de preek, terwijl ze nog op de basisschool zaten en nooit Duits hadden gehad.

Een kerkdienst in het buitenland kan zó verrijkend zijn! Soms word je verrast door een preek die heel goed aansluit bij je eigen traditie en achtergrond, soms word je juist verrast door een frisse kijk op zaken waar je nooit zo over na hebt gedacht.
En zeker, het kan ook wel gebeuren dat je na het bezoeken van een buitenlandse dienst met des te meer waardering naar de diensten op je thuisbasis kijkt.

Ik kan me wel voorstellen dat het lastiger is wanneer je moeite hebt met vreemde talen. Maar dan nog, ook al versta je van de preek geen woord: het samenzijn met medechristenen in de ontmoeting met God, het gezamenlijk bidden van het Onze Vader, ieder in z'n eigen taal: dat verbindt wel, en 't verruimt je blik ook!

Gijs, de wereld reikt verder dan de brug bij Deventer ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Zita
Moderator

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Zita »

Zondag zat er bij ons in de kerk een jongeman zonder Bijbel. Kan gebeuren. Toen de dienst begon, kreeg hij van de mevrouw die links van hem zat een Bijbel aangereikt. Hij zat er wat hulpeloos in te bladeren, dus ik dacht: laat ik het jongmens even op gang helpen en de psalm voor hem opzoeken. Dankbare blik naar rechts. Graag gedaan hoor. Tweede psalm weer. Na de derde opgezochte psalm (da's net voor de schriftlezing) fluisterde hij naar mij: I can't read Dutch. Ai. Ik zat me een poosje af te vragen of hij dan wel Nederlands verstond (ik had hem af en toe in het Nederlands wat toelichtingen toegefluisterd, als hij dmv mimiek vroeg hoeveel verzen we zongen en dergelijke). Onder de collecte kon ik dat mooi even vragen. Nee dus. Hij verstond only the word 'God'. Maar hij vond het zo fijn om in de kerk te zijn, en dat woord 'God' te horen, omdat hij in God geloofde.
Blijkbaar verlangde hij naar het gemeente-zijn. En ik denk dat we daarvan ook in vakantie-kerkgang een hoop kunnen leren. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor 'die andere gemeente'. Afgelopen najaar in Duitsland ben ik vele malen omhelsd door bejaarde dametjes, die zo verschrikkelijk blij waren met jonge mensen in de kerk, die so wunderbar Schon konden zingen en die er zomaar waren.
Lassie

Bericht door Lassie »

Persoonlijk ben ik wel erg blij met de mp3 etc. waarop ik preken kan beluisteren als we in het buitenland op vakantie zijn (of er moet een nederlandse dienst zijn). Want ik voel me zowieso al minder op me gemak in een andere kerk (waar ik vreemd ben). De meesten mensen denk dan dat iemand als mij engels kan spreken. Helaas. Mensen stappen enthousiast op je af en beginnen te praten in het engels. Dan probeer ik ze wel duidelijk te maken dat ik geen engels kan. Ze kijken me vreemd aan en lopen dan ook weg.

Dus ik zit liever gewoon een preek te luisteren of ik ga de natuur in met mijn bijbeltje.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Als we met vakantie binnen NL gaan zoeken we een kerk op die het dichtst bij de onze staat.
Niet altijd lukte dat, we zijn in Drenthe een keer naar een Gereformerde Kerk (vrijgemaakt) geweest, en ook naar een vrijgemaalte kerk in Brunssun-Treebeek (Limburg)

In de gemeente van Brunssum-Treebeek was die zondag net bediening van het H. Avondmaal. Wat we heel vreemd vonden: Iedereen ging, bank voor bank, aan het H. Avondmaal!
De dominee nodigde zelfs de gasten (en hij keek naar ons!!!) om aan het Avondmaal deel te nemen!!! Nota bene!!!

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Lassie

Bericht door Lassie »

dat gebeurd bij ons ook.
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:Als we met vakantie binnen NL gaan zoeken we een kerk op die het dichtst bij de onze staat.
Niet altijd lukte dat, we zijn in Drenthe een keer naar een Gereformerde Kerk (vrijgemaakt) geweest, en ook naar een vrijgemaalte kerk in Brunssun-Treebeek (Limburg)

In de gemeente van Brunssum-Treebeek was die zondag net bediening van het H. Avondmaal. Wat we heel vreemd vonden: Iedereen ging, bank voor bank, aan het H. Avondmaal!
De dominee nodigde zelfs de gasten (en hij keek naar ons!!!) om aan het Avondmaal deel te nemen!!! Nota bene!!!

-DIA-
...tja.....

spreken is zilver zwijgen is goud..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef: Wat we heel vreemd vonden: Iedereen ging, bank voor bank, aan het H. Avondmaal!

-DIA-
:sweat
Marnix

Bericht door Marnix »

Hahaha. Als het goed is werd wel het formulier met de nodiging gelezen. In het vrijgemaakte avondmaalsformulier staat bij de criteria: Allen die op Hem vertrouwen, zich in zijn bloed gewassen weten. Er staat niet: Allen die alleen op Hem vertrouwen, lid zijn van de vrijgemaakte kerk en hun behoud en zekerheid bij Hem zoeken.

Als jullie als gasten aan de criteria voldoen die het formulier stelt, nodigt Hij je aan het avondmaal en goed dat een dominee dat dan ook overneemt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Dat overkwam onze bijbelkring ook een keer in een kleine PKN-gemeente. De hele gemeente stond toen voorin en toen kwam de diaken naar onze bank (wij zaten als enigen nog in de kerk) om ons uit te nodigen. Degenen die thuis de gewoonte hebben te gaan zijn toen ook gegaan.
cosmo

Bericht door cosmo »

-DIA- schreef:

-DIA-
Waarom is het raar dat de predikant gasten uitnodigt?
Plaats reactie