Op het gevaar af dat ik de mij welgevallige preken beluister.
Het nut van dit topic zie ik, eerlijk gezegd, ook niet in.
Maar zie ook geen aanleiding voor een slotje.

In het Duitstalige gebied ga ik graag naar een lokale eredienst.jvdg schreef:Vergis je niet Gijs, heel veel RF-ers zijn, zoals je niet ontgaan zal zijn, heel goed in staat een engelstalige predikatie te beluisteren.Gijs83 schreef:Nou niet echt, maar je eigen taal is toch het best te volgen?! Wat heb je dan aan een anderstalige preek?Mister schreef:Vooroordeel? Ga eens naar Engeland/Schotland bijvoorbeeld!Gijs83 schreef:Wat heb je aan een Engelstalige dienst? De Boodschap is toch het beste te verstaan in je eigen moedertaal? In de vakanties zou ik dan ook niet direct buitenlandstalige dienst bezoeken, dan maar liever een prekenbandje luisteren of een preek lezen. Meeste diensten zul ook veraf staan van refo-cultuur/leer.
En, moet ik je zeggen, al ontgaan mij ook wel eens de nuances, veel van die anderstalige predikaties kunnen de ziel raken.
De Heere is, met eerbied gesproken, niet taalgebonden.
en die refo-leer en cultuur is de enige ware??? Een ontmoeting met broeders en zusters in het buitenland is vaak erg verrijkend en leert ook te relativeren!Gijs83 schreef:Wat heb je aan een Engelstalige dienst? De Boodschap is toch het beste te verstaan in je eigen moedertaal? In de vakanties zou ik dan ook niet direct buitenlandstalige dienst bezoeken, dan maar liever een prekenbandje luisteren of een preek lezen. Meeste diensten zul ook veraf staan van refo-cultuur/leer.memento schreef:In meeste landen is in de grote steden altijd wel een Engelstalige dienst te vinden. Vereist meestal alleen een btje google-en.
Gijs, een aantal jaren geleden (16) gingen we met mijn ouders op vakantie naar EngelandGijs83 schreef:Nou niet echt, maar je eigen taal is toch het best te volgen?! Wat heb je dan aan een anderstalige preek?Mister schreef:Vooroordeel? Ga eens naar Engeland/Schotland bijvoorbeeld!Gijs83 schreef:Wat heb je aan een Engelstalige dienst? De Boodschap is toch het beste te verstaan in je eigen moedertaal? In de vakanties zou ik dan ook niet direct buitenlandstalige dienst bezoeken, dan maar liever een prekenbandje luisteren of een preek lezen. Meeste diensten zul ook veraf staan van refo-cultuur/leer.memento schreef:In meeste landen is in de grote steden altijd wel een Engelstalige dienst te vinden. Vereist meestal alleen een btje google-en.
Precies! Bezoek de gereformeerde gemeenten eens, Marnix!Marnix schreef:Het is goed voor de eenheid en ook goed om eens over je eigen cultuurtje heen te kijken, te ontdekken dat er veel meer is dan de gereformeerde kerken in Nederland
Nou, ook daar worden fijne diensten gehouden. Ik luister wel eens wat van een gergem predikant en kan dat ook vaak met vreugde en instemming doen. vakantietijd is misschien dan ook wel eens een mogelijkheid om legitiem te gaan shoppen!Jongere schreef:Precies! Bezoek de gereformeerde gemeenten eens, Marnix!Marnix schreef:Het is goed voor de eenheid en ook goed om eens over je eigen cultuurtje heen te kijken, te ontdekken dat er veel meer is dan de gereformeerde kerken in Nederland
Waarom denk je dat ik hier zo trouw komJongere schreef:Precies! Bezoek de gereformeerde gemeenten eens, Marnix!Marnix schreef:Het is goed voor de eenheid en ook goed om eens over je eigen cultuurtje heen te kijken, te ontdekken dat er veel meer is dan de gereformeerde kerken in Nederland
Marco schreef:Bezoeken jullie dan ook de Gereformeerde Kerken in Nederland?
Als wij vrienden uit Engeland op bezoek hebben, gaan ze ook mee alhoewel ze er niets van verstaan.Mister schreef:Jawel, maar het moet wel verstaanbaar zijn. Mijn Noors/Zweeds/Deens/Tsjechisch/Spaans is wat stoffig.Ariene schreef: Ik vind het juist heel bijzonder om een buitenlandse kerkdienst bij te wonen.
Jou quotings verbaast me toch al regelmatig. En je dan niet voegen bij je eigen kerkverband... Ik heb in de gezinsverzorging bij mensen gewerkt van jouw kerkverband, hele discussies hebben we gehad. Ik moest meMarnix schreef:
Ik zal alleen niet, zoals sommige vrijgemaakten bijvoorbeeld graag zouden willen, daarbij alleen maar naar kerken binnen mijn eigen kerkverband kijken
Kan ik me voorstellenalbion schreef:het zingen van de psalmen (zijn ze niet echt positief over)Mister schreef:Jawel, maar het moet wel verstaanbaar zijn. Mijn Noors/Zweeds/Deens/Tsjechisch/Spaans is wat stoffig.Ariene schreef: Ik vind het juist heel bijzonder om een buitenlandse kerkdienst bij te wonen.