Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

jvdg

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door jvdg »

Meestentijds red ik me met preken die ik geladen heb vanaf internet.

Op het gevaar af dat ik de mij welgevallige preken beluister.

Het nut van dit topic zie ik, eerlijk gezegd, ook niet in.

Maar zie ook geen aanleiding voor een slotje. :?
Tiberius
Administrator

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:
Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Gijs83 schreef:Wat heb je aan een Engelstalige dienst? De Boodschap is toch het beste te verstaan in je eigen moedertaal? In de vakanties zou ik dan ook niet direct buitenlandstalige dienst bezoeken, dan maar liever een prekenbandje luisteren of een preek lezen. Meeste diensten zul ook veraf staan van refo-cultuur/leer.
Vooroordeel? Ga eens naar Engeland/Schotland bijvoorbeeld!
Nou niet echt, maar je eigen taal is toch het best te volgen?! Wat heb je dan aan een anderstalige preek?
Vergis je niet Gijs, heel veel RF-ers zijn, zoals je niet ontgaan zal zijn, heel goed in staat een engelstalige predikatie te beluisteren.
En, moet ik je zeggen, al ontgaan mij ook wel eens de nuances, veel van die anderstalige predikaties kunnen de ziel raken.
De Heere is, met eerbied gesproken, niet taalgebonden.
In het Duitstalige gebied ga ik graag naar een lokale eredienst.
Het is mooi om te zien, dat het christendom zoveel breder is.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gijs83 schreef:
memento schreef:In meeste landen is in de grote steden altijd wel een Engelstalige dienst te vinden. Vereist meestal alleen een btje google-en.
Wat heb je aan een Engelstalige dienst? De Boodschap is toch het beste te verstaan in je eigen moedertaal? In de vakanties zou ik dan ook niet direct buitenlandstalige dienst bezoeken, dan maar liever een prekenbandje luisteren of een preek lezen. Meeste diensten zul ook veraf staan van refo-cultuur/leer.
en die refo-leer en cultuur is de enige ware??? Een ontmoeting met broeders en zusters in het buitenland is vaak erg verrijkend en leert ook te relativeren!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
helma

Bericht door helma »

Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Gijs83 schreef:
memento schreef:In meeste landen is in de grote steden altijd wel een Engelstalige dienst te vinden. Vereist meestal alleen een btje google-en.
Wat heb je aan een Engelstalige dienst? De Boodschap is toch het beste te verstaan in je eigen moedertaal? In de vakanties zou ik dan ook niet direct buitenlandstalige dienst bezoeken, dan maar liever een prekenbandje luisteren of een preek lezen. Meeste diensten zul ook veraf staan van refo-cultuur/leer.
Vooroordeel? Ga eens naar Engeland/Schotland bijvoorbeeld!
Nou niet echt, maar je eigen taal is toch het best te volgen?! Wat heb je dan aan een anderstalige preek?
Gijs, een aantal jaren geleden (16) gingen we met mijn ouders op vakantie naar Engeland
ik mocht net de zekerheid hebben gekregen dat de Heere in mijn leven werkte
en ik vond het zo moeilijk om naar de kerk te gaan waar ik nauwelijks iets zou verstaan (preekengels is heel wat anders dan mavo4engels...)
er lag een blaadje op tafel s morgens van Helpende handen
voorin stond een meditatie van Ds van de Net over psalm 84
dat de mus en de zwaluw een plaats hadden in de tempel en gevoed werden in Gods huis.
dat je dan niet hoefde te wanhopen als je naar je gehandicapte kinderen keek die niets zouden verstaan van de preek. Dat de Heere, Die de mus en de zwaluw voorzag van voedsel in Zijn huis, ook deze kinderen kon voeden
Dat werd voor mij een pleitgrond. Dan zou de Heere ook door de taalbariëre heen kunnen werken om mij te voeden.
De preek ging over “The LORD hath appeared of old unto me, saying, ‘Yea, I have loved thee with an everlasting love: therefore with lovingkindness have I drawn thee.’” — Jeremiah 31
En de Heere sprak tot mijn ziel deze dienst. Ik kon de preek goed volgen en mocht zo zeker weten dat Hij mij van eeuwigheid had liefgehad, ondanks mij (de Heere is later ook verschillende keren juist met deze tekst teruggekomen in mijn leven; o.a. bij de eerste Avondmaalsviering)
later zei Ds Broom, die ons uitnodigde op de tea; "ik heb expres wat langzamer gepraat zodat de Hollanders het ook zouden kunnen volgen"

Dan ben je zó verwonderd. De Heere wil in de eerste plaats voedsel geven in Zijn huis, waar dan ook
Marco

Bericht door Marco »

Daarbij: Dat een dienst afstaat van je eigen cultuur kan een enorme verrijking betekenen. Je leert zo een beetje relativeren, en zien dat ook in een andere kerkcultuur Christus geprezen kan worden.

En zowel voor jezelf als voor de plaatselijke gemeente is het bemoedigend te ervaren dat Christus wereldwijd werkt. Dat beleef je nergens zo sterk als in een vreemde eredienst of als vreemden in je 'eigen' eredienst meedoen. Zelfs al zou je er inhoudelijk niet veel van meekrijgen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Het is meer dan alleen maar "wat is het best te volgen". Je bent samen kinderen van Hem en als je dan met broeders en zusters uit andere landen, kerken etc samen kan zijn is dat prachtig.

Ik vind trouwens wel dat het enigszins kunnen volgen wat er gebeurt belangrijk is. Ik zou niet snel naar een dienst gaan waar ik de taal die gesproken word helemaal niet machtig ben, maar een dienst in het engels of duits is best te begrijpen, ook al zullen er misschien wat dingen zijn die je niet snapt.

Het is goed voor de eenheid en ook goed om eens over je eigen cultuurtje heen te kijken, te ontdekken dat er veel meer is dan de gereformeerde kerken in Nederland :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Op zondag zoeken we eigenlijk altijd wel een kerk op. Afgelopen keer niet gelukt. Aangezien de dienst eerder was begonnen dan wij dachten. (8 uur al ipv 10 uur). Verder lekker de natuur opgezocht en van genoten. Toen zijn we 's Woensdags naar de mis gegaan. Aangezien ze daar maar 1 kerkje hebben: de RKK.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Jongere

Bericht door Jongere »

Marnix schreef:Het is goed voor de eenheid en ook goed om eens over je eigen cultuurtje heen te kijken, te ontdekken dat er veel meer is dan de gereformeerde kerken in Nederland :)
Precies! Bezoek de gereformeerde gemeenten eens, Marnix! :huhu
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:
Marnix schreef:Het is goed voor de eenheid en ook goed om eens over je eigen cultuurtje heen te kijken, te ontdekken dat er veel meer is dan de gereformeerde kerken in Nederland :)
Nou, ook daar worden fijne diensten gehouden. Ik luister wel eens wat van een gergem predikant en kan dat ook vaak met vreugde en instemming doen. vakantietijd is misschien dan ook wel eens een mogelijkheid om legitiem te gaan shoppen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:
Waarom denk je dat ik hier zo trouw kom :) Afgelopen een dienst met een wat zwaardere predikant (inhoudelijk :) ) bezocht dus ik weet weer wat het is om op hele noten te zingen enzo. Een bezoekje aan de Ger Gem in Arnhem zou ik nog wel een keer willen doen maar liever niet in plaats van de diensten in eigen kerk. Dat maakt het allemaal wat lastiger.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marco

Bericht door Marco »

Bezoeken jullie dan ook de Gereformeerde Kerken in Nederland?
jvdg

Bericht door jvdg »

Marco schreef:Bezoeken jullie dan ook de Gereformeerde Kerken in Nederland?
:haha
albion

Bericht door albion »

Mister schreef:
Ariene schreef: Ik vind het juist heel bijzonder om een buitenlandse kerkdienst bij te wonen.
Jawel, maar het moet wel verstaanbaar zijn. Mijn Noors/Zweeds/Deens/Tsjechisch/Spaans is wat stoffig. ;)
Als wij vrienden uit Engeland op bezoek hebben, gaan ze ook mee alhoewel ze er niets van verstaan.
Maar de sfeer, het lezen uit de bijbel en de wet (horen zij niet in de strict baptist), het zingen van de psalmen (zijn ze niet echt positief over) geven hun het gevoel dat het toch zondag is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:
Ik zal alleen niet, zoals sommige vrijgemaakten bijvoorbeeld graag zouden willen, daarbij alleen maar naar kerken binnen mijn eigen kerkverband kijken :)
Jou quotings verbaast me toch al regelmatig. En je dan niet voegen bij je eigen kerkverband... Ik heb in de gezinsverzorging bij mensen gewerkt van jouw kerkverband, hele discussies hebben we gehad. Ik moest me
voegen bij de ware kerk en dat was dus hun kerk...
Maar ik heb er nog steeds contact mee hoewel het meer dan 30 jaar geleden is dat ik gezinsverzorgster was.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
freek

Bericht door freek »

albion schreef:
Mister schreef:
Ariene schreef: Ik vind het juist heel bijzonder om een buitenlandse kerkdienst bij te wonen.
Jawel, maar het moet wel verstaanbaar zijn. Mijn Noors/Zweeds/Deens/Tsjechisch/Spaans is wat stoffig. ;)
het zingen van de psalmen (zijn ze niet echt positief over)
Kan ik me voorstellen :haha
Plaats reactie