Erasmiaan schreef:memento schreef:Ware vroomheid kan niet zonder bekering. Of, omgekeerd, zonder bekering is er geen ware vroomheid, hoogstens vroom gepraat en vroom gedoe. Waar ik erg bang voor ben is dat we de ernst die mensen soms hebben rondom de dood, verwarren met vroomheid. Maar zolang dit niet tot bekering leidt, dan is het allemaal lucht, leegte, ijdelheid. Hoe ernstig men ook is, en hoe goed men het ook meent. Ik zie een groot gevaar, namelijk dat men genoeg heeft aan de ernst, en de vrome woorden (zoals de Heere zegene deze roepstem aan het hart).
Memento, ben jij diegene, die de mond vol heeft van "niet oordelen"? Als men zegt de roepstem moet gezegend worden heeft men juist niet genoeg aan die woorden. Jij kan dat wel veronderstellen maar daartoe is geen enkele grond! En het geeft absoluut geen pas wat je doet. Je gaat als een olifant door een porseleinkast. Ik deel geheel het gevoelen van Edele Strijdster!
Als men niet genoeg heeft aan die woorden, waarom zijn er dan nog onbekeerde refo's? Oh, ik geloof zeker dat er indrukken zijn op zulke ernstige momenten, ik geloof zeker dat veel van die indrukken best diep gaan. Maar met al die indrukken ga je verloren!
Wat zijn we in onze kringen goed om ons geweten te sussen met vrome woorden. We moeten bekeerd worden, en moge de roepstem geheiligd worden, etc etc. Maar wie echt door God aan eigen ellende ontdekt wordt, houdt op met de reden van onbekeerd-zijn te zoeken bij God, maar die gaat zeggen: Ik ben onbekeerd omdat ik niet wil, niet kan, omdat ik compleet verloren lig in eigen zonde en schuld. En mijn ervaring is dat als mensen zó hun ellende leren kennen, dat ze ophouden met vrome woorden in het openbaar.
Maargoed, Erasmiaan, wat wil je? Dat ik géén kritiek heb op dit soort lege vroomheid, omdat het allemaal goed gemeend is, en er misschien sporadisch iets van Gods werk tussen zit? Ik acht de dingen daar te ernstig voor. Als je ziet dat van de refo's nog geen 10% waarlijk geloofd, dus dat van de 10 mensen er 9 naar de hel verdoemd worden, 9 nette, brave, ernstige mensen, die allemaal wel een keer in hun leven onder de indruk geweest zijn, dan past maar 1 roep: Wég met al die gemaakte vroomheid, wég met alles waarmee een mens zich vroom kan voordoen. Opdat de gruwelijke werkelijkheid openbaar kome, namelijk een verdoemeling te zijn. Want een ieder, die niet in Hem geloofd, is alreeds veroordeeld.