Rouwadvertenties

helma

Re: Rouwadvertenties

Bericht door helma »

artistiek schreef:
Ik vraag me ook sterk af of het toch niet voortvloeit uit de gedachte om zo de ernst van dood te 'verbloemen' oftewel te verzachten.
daar kan je ook niet alles over zeggen

op school zei vroeger de godsdienstleraar: mensen opbaren in pyama/nachtpon is de dood verbloemen. Alsof ze aan het slapen zijn.
op dezelfde school zei de leraar maatschappijleraar: vroeger hadden ze een doodshemd; soort nachtgewaad. tegenwoordig baren ze de mensen op in hun mooiste kleding. De dood verbloemen! Alsof het niet de slaap des doods is...

:bobo
zo zie je maar, meningen kunnen daarover verschillen
artistiek

Bericht door artistiek »

helma schreef:
artistiek schreef:
Ik vraag me ook sterk af of het toch niet voortvloeit uit de gedachte om zo de ernst van dood te 'verbloemen' oftewel te verzachten.

op school zei vroeger de godsdienstleraar: mensen opbaren in pyama/nachtpon is de dood verbloemen. Alsof ze aan het slapen zijn.
op dezelfde school zei de leraar maatschappijleraar: vroeger hadden ze een doodshemd; soort nachtgewaad. tegenwoordig baren ze de mensen op in hun mooiste kleding. De dood verbloemen! Alsof het niet de slaap des doods is...

Ik denk dat bloemen in onze kringen het meest geassocieerd wordt met feestelijkheid en vreugde... en dat is iets wat op een begrafenis totaal niet past.
refo

Bericht door refo »

artistiek schreef:
helma schreef:
artistiek schreef:

Ik denk dat bloemen in onze kringen het meest geassocieerd wordt met feestelijkheid en vreugde... en dat is iets wat op een begrafenis totaal niet past.
Ja, onze kringen. Die kunnen er wat van. Als die iets 'associëren met', dan moet de hele wereld dat ook.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Klopt. En dat is bijvoorbeeld een reden dat mensen niet alleen maar soberheid op een begrafenis hebben, dat er regelmatig bloemen bij een begrafenis zijn enzo. Het is de laatste eer die je iemand kan bewijzen.
Ja maar dat is mijns inziens toch niet gepast. Maar dat moet ieder voor zichzelf weten.
Bloemen kunnen er ook zijn om eer te bewijzen aan.... Denk aan de bloemenkransen die op 4 mei worden gelegd, bijvoorbeeld. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: Om de dood wat te verzachten leggen we bloemen bij/op de kist.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

refo schreef:
artistiek schreef:
helma schreef:
artistiek schreef:

Ja, onze kringen. Die kunnen er wat van. Als die iets 'associëren met', dan moet de hele wereld dat ook.
Tja leven en sterven is een persoonlijke zaak en heeft totaal niets te maken wat de hele wereld denkt
of doet.
Als een familie geen bloemen wil dan is het hun zaak.
artistiek

Bericht door artistiek »

Oude-Waarheid schreef:
refo schreef:
Tja leven en sterven is een persoonlijke zaak en heeft totaal niets te maken wat de hele wereld denkt
of doet.
Het is gewoon zoals met alle andere zaken die het geestelijke leven aangaan, als het te ernstig wordt willen we het gaan 'verbloemen' (lees verzachten) omdat anders ons geweten zo gaat knagen...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
artistiek schreef:
helma schreef:
artistiek schreef:

Tja. Als jij iets hoort over "onze kringen" dan staan je allergische stekels meteen overeind.
Marnix

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
Oude-Waarheid schreef:
refo schreef:
of doet.
Het is gewoon zoals met alle andere zaken die het geestelijke leven aangaan, als het te ernstig wordt willen we het gaan 'verbloemen' (lees verzachten) omdat anders ons geweten zo gaat knagen...
Dus de bloemenkransen rond dodenherdenking zijn om de ernst te verbloemen? Dat slaat natuurlijk nergens op. Bloemen zijn er lang niet altijd om dingen te verbloemen.

Erasmiaan, als je goed leest zie je dat Refo er moeite mee heeft als mensen dat wat in hun kringen gangbaar is, gelijk als maatstaf nemen en het gedrag van anderen slechts aan hun maatstaf toetsen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Josephus

Bericht door Josephus »

artistiek schreef:Ik denk dat bloemen in onze kringen het meest geassocieerd wordt met feestelijkheid en vreugde... en dat is iets wat op een begrafenis totaal niet past.
Associaties kun je bijstellen. Je zou je kunnen afvragen of het geen miskenning is van Gods schepping om het gebruik van dit bijzondere deel ervan te beperken tot die momenten waarop we vrolijk en blij zijn. En dat er op een christelijke begrafenis geen reden zou kunnen zijn voor vreugde, is op zich ook al vreemd.

Ik kan me eventueel nog wel esthetische of praktische bezwaren voorstellen tegen bloemen op een begrafenis, maar dat van dat 'verbloemen' begrijp ik eerlijk gezegd niet zo. Trekken mensen die dat vinden dan ook hun oudste kleren aan naar een uitvaart om vooral maar niet de suggestie te wekken dat ze het mooier willen maken dan het is? En worden er dan ook geen lofliederen gezongen?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef: Dus de bloemenkransen rond dodenherdenking zijn om de ernst te verbloemen? Dat slaat natuurlijk nergens op. Bloemen zijn er lang niet altijd om dingen te verbloemen.
Ik geloof ook niet dat we de doden moeten herdenken met een bloemenkrans. Dat staat overigens ook nergens in Gods Woord. Een herdenkingsdienst is daar een heel goed gebruik voor. Verder had ik het er over dat alle dingen die het geestelijke leven aangaan verbloemd moeten worden. Dat bedoel ik niet alleen letterlijk maar dat bedoel ik ook zoals dat in de Bijbel staat: spreekt tot ons zachte dingen! Dat scherpe, de harde rede is niet naar ons hart, dan gaat nl. ons geweten spreken.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef: Erasmiaan, als je goed leest zie je dat Refo er moeite mee heeft als mensen dat wat in hun kringen gangbaar is, gelijk als maatstaf nemen en het gedrag van anderen slechts aan hun maatstaf toetsen.
Marnix, als je goed leest zie je dat Erasmiaan er moeite mee heeft als mensen in 'onze kringen' daar zo over denken het gelijk wordt bestempeld met 'die kunnen er wat van'. Daaruit proef je gewoon de aversie tegen mensen die proberen principieel te leven.
Jongere

Bericht door Jongere »

Wat mij ergert aan onze kringen is het eindeloze geneuzel over randzaken.
Marnix

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
Marnix schreef: Dus de bloemenkransen rond dodenherdenking zijn om de ernst te verbloemen? Dat slaat natuurlijk nergens op. Bloemen zijn er lang niet altijd om dingen te verbloemen.
Ik geloof ook niet dat we de doden moeten herdenken met een bloemenkrans. Dat staat overigens ook nergens in Gods Woord. Een herdenkingsdienst is daar een heel goed gebruik voor. Verder had ik het er over dat alle dingen die het geestelijke leven aangaan verbloemd moeten worden. Dat bedoel ik niet alleen letterlijk maar dat bedoel ik ook zoals dat in de Bijbel staat: spreekt tot ons zachte dingen! Dat scherpe, de harde rede is niet naar ons hart, dan gaat nl. ons geweten spreken.
Staat dat dan wel ergens in Gods Woord? Er staan nergens uitgebreide richtlijnen voor een herdenkingsdienst / begrafenis. Er staat ook nergens dat dit met een dienst moet, met de geloofsbelijdenis bij het graf. Toch zijn het goede zaken. Dat iets niet in de Bijbel staat zegt dan nog niet alles. En wat wel in de Bijbel staat ook niet altijd. Ik lees van de vrouwen dat ze naar Jezus' graf gaan met geurige olie. Waarom doen we dat dan niet?

Het woord verbloemen is in ieder geval niet op zijn plaats. Het gaat er niet om om dingen te verbloemen of mooier voor te stellen dan ze zijn, de bloemen zijn als een soort laatste eer, wat, zoals Erasmiaan al aangaf het laatste is wat je kan doen bij een overledene.

Het ligt denk ik ook wel aan de situatie, overlijdt iemand jong of oud, plotseling of na een lang ziekbed, verlangde hij naar God te gaan enz? Dat bepaalt vaak ook wel weer het karakter van de begrafenisdienst. Soms ga je met heel gemengde gevoelens bij een begrafenis weg, soms ook gestroost, er ontstaat een gat, maar het is goed, hij of zij is bij God en eindelijk verlost van zijn aardse bestaan. De troost en hoop is er altijd, maar in het ene geval zal de begrafenis toch vaak veel verdrietiger zijn dan in het andere geval. En dan is er ook ruimte voor lofliederen, voor vooruitkijken, voor dankbaarheid. Dan is er diepe vreugde, zelfs tijdens een begrafenis. Jezus leeft en wij met Hem!
artistiek

Bericht door artistiek »

Jongere schreef:Wat mij ergert aan onze kringen is het eindeloze geneuzel over randzaken.
Vandaar dat hier zelfs een topic voor geopend is...
Marnix

Bericht door Marnix »

wil je misschien ook even op mijn post reageren? Ik vond het wel een goede discussie, kijken naar wat de Bijbel zegt en wat niet en in hoeverre we dan vrijheid hebben om dat soort dingen in te vullen en zo. Alvast bedankt!
Gesloten