RD interview B. Florijn

freek

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door freek »

Rochus schreef:
freek schreef: Gaan we nou taalspelletjes spelen. Sorry, daar vind ik het nu te laat voor :?
Van mijn kant was het een serieuze opmerking, ik heb ook geen zin in taalspelletjes. Ik lees morgen het vervolg wel. Weltrusten
Ik vatte het serieus op.
'Overtuiging' als we spreken over geloofszaken, is altijd meer en gaat dieper dan concluderen. Dus als je een duidelijker antwoord op je vraag wil zou ik zeggen: beseffen. Voor nu iig ook welterusten :)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

chapman schreef:
Mijns inziens bedoelt dhr Florijn hiermee dat hij toen heeft mogen geloven dat er een mogelijkheid van zaligworden is (door of in Gods Woord). Het is dan nog groot dat hij werkzaamheden mag herkennen die zijn gemis aanwijzen. Het mocht hem nog eens ondraaglijk worden tot een heilzame wanhoop.

Als God Zich werkelijk in Zijn Zoon openbaart, dan ligt daar de zaligheid in. Dat zal dhr Florijn toch ook niet ontkennen, dunkt me.

Wij kunnen het interview wel helemaal uit willen ziften, maar het komt er voor een ieder op aan. Wat ken ik er van? Het is een persoonlijke zaak, tussen God en je ziel.

Het mocht ons brengen in de binnenkamer, voor jezelf en voor je naaste! Het moet ons van de hemel worden geleerd.
Chapman, twee dingen:
1.
Wat is dat voor een vreemd woord: 'mocht'.
Taalkundig is dat de zogenoemde 'irrealis', dat betekent: de werkwoordsvorm die aanduidt dat je iets wel zegt, maar dat je zeker weet dat het niet gaat gebeuren. Bijvoorbeeld: Mocht ik nog eens miljonair worden... (maar ik word het niet.)
Lees met deze kennis je epistel nog eens over Chapman en je zult zien dat er iets heel vreemds staat.

2.
En toen is voor mij, al vele jaren geleden, tijdens een preek over Simeon, de hemel opengegaan. "En hij nam het kindeke in zijn armen.” Toen heb ik voor het eerst in m’n leven mogen geloven. (...) Ik kreeg zicht op Christusen dat heeft mij zo verbroken, dat heeft mij zo diep ontroerd, dat is niet te zeggen. Alle twijfel ging uit mijn hart weg en ik geloofde zekerlijkdat ik eens zou aankomen in de stad die fundamenten heeft.
Als dit werkelijk waar is (en waarom zou ik daaraan twijfelen) dan zal Florijn bij zijn sterven tot zijn eigen verbazing en verwondering eenmaal zijn ogen opslaan in de hemel. Anders is Gods Woord niet waar, als er staat in Johannes 6: "En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe;
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
chapman

Bericht door chapman »

Beste Freek,

Het bedenken des vleses is vijandschap tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan het ook niet, Rom. 8:7

Lees de catechismus vragen 12 t/m 15. Vr. 15 "Wat moeten wij dan voor een Middelaar en Verlosser zoeken? Wij kunnen wel denken dat er een mogelijkheid is. Het moet ons van de H. Geest worden geleerd Freek.

Waar brengt het ons? We moeten eerst worden wie we zijn en dat is zondaar. Een mens kan indrukken hebben, ja. Die kunnen overgaan. Het is zaak daarmee te werken. De Geest zal ons alles moeten verklaren, bevindelijk! Tot dat punt waar hij roept "Wat moet ik doen om zalig te worden". Dan doen wij niet met ons historisch besef dat er een mogelijkheid is om zalig te worden. Dan is wordt het een verloren zaak. Verloren, verloren zoals bij een Leen Potappel.

Het moet buiten hope worden. Wij moeten tot niet worden (gebracht). MOETEN, anders zal het vreselijk zijn. En met wat een ander denkt of vindt kunnen wij het niet doen. Dhr Florijn niet, jij niet en ik ook niet.

Het komt op het punt aan van ons ongeloof! De grootste zonde. Dat wij niet waar geloven dat er een mogelijkheid is Freek. Als je dat mag leren, dat is het geheim. Waarneer na de overtuiging van de zonde tegen de wet, ook de overtuiging van de zonde tegen het Evangelie komt wordt de zaligheid verklaart. Lees de Romeinenbrief met de kanttekeningen maar.
chapman

Bericht door chapman »

Luther,

Het citaat en jouw conclusie kan ik wel volgen. Dat is bijbels. De H. Geest kan het hem en ons verklaren.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

:offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic

Mensen, ga aub weer terug naar het onderwerp, als je teminste iets zinnig en stichtends te zeggen hebt,

anders mogen de mods van mij: :lock

::please ::please ::please ::please
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Be quited, Bert, we try to be as you like.

Mr. Florijn is not of being of any interest, but his his dogma's are in our interest.

Tell it about this.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:Be quited, Bert, we try to be as you like.

Mr. Florijn is not of being of any interest, but his his dogma's are in our interest.

Tell it about this.
Leek me niet dat het nog langer over of zijn dogma, of zijn persoon ging...

In elk geval niet op smakelijke wijze....

Wat moeten de bezoekers aan dit forum wel denken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:Be quited, Bert, we try to be as you like.

Tell it about this.
Leek me niet dat het nog langer over of zijn dogma, of zijn persoon ging...

In elk geval niet op smakelijke wijze....

Wat moeten de bezoekers aan dit forum wel denken....
Probeer je tenminste in leven in de gedachtengang van deze broeder.

Als je beseft wat deze mens inleeft, dan denk je misschien heel anders.
Jongere

Bericht door Jongere »

Het gaat er niet om wat we allemaal voelen, maar wat de Bijbel ons leert. Het lijkt me beter om het daar over te hebben, of het er inderdaad helemaal niet meer over te hebben.
artistiek

Bericht door artistiek »

Luther schreef: Wat is dat voor een vreemd woord: 'mocht'.
Taalkundig is dat de zogenoemde 'irrealis', dat betekent: de werkwoordsvorm die aanduidt dat je iets wel zegt, maar dat je zeker weet dat het niet gaat gebeuren. Bijvoorbeeld: Mocht ik nog eens miljonair worden... (maar ik word het niet.)
Lees met deze kennis je epistel nog eens over Chapman en je zult zien dat er iets heel vreemds staat.
Luther, ik vind dat je hier geen gelijk in hebt. Goed mogelijk dat het taalkundig 'irrealis' is maar je weet heel goed dat het woord mocht hier in een andere betekenis is geplaatst!!!
Namelijk dat je niet zeker weet OF het zal gebeuren en dat is heel wat anders.
Dit woord wordt hier gebruikt als zijnde een bede en uitzien of het waar mag zijn zoals de dichter zingt in psalm 119:
Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest!
Mocht die mij op mijn paan ten leidsman strekken!
'k Hield dan Uw wet, dan leefd' ik onbevreesd;
enz..

Is dat hier gezongen uit de veronderstelling dat het wellicht toch niet geschieden zal? NEE!
Maar dit wordt bezongen uit de intentie dat we daar GEEN recht op hebben.
Marco

Bericht door Marco »

artistiek schreef:
Luther, ik vind dat je hier geen gelijk in hebt. Goed mogelijk dat het taalkundig 'irrealis' is maar je weet heel goed dat het woord mocht hier in een andere betekenis is geplaatst!!!
Dit woord wordt hier gebruikt als zijnde een bede en uitzien of het waar mag zijn zoals de dichter zingt in psalm 119:
enz..

Is dat hier gezongen uit de veronderstelling dat het wellicht toch niet geschieden zal? NEE!
Slecht voorbeeld: Dichterlijke vrijheid van de berijmers van 1773, niet terug te voeren op de Bijbelse psalm..
Ander

Bericht door Ander »

Marco schreef:
artistiek schreef:
enz..

Slecht voorbeeld: Dichterlijke vrijheid van de berijmers van 1773, niet terug te voeren op de Bijbelse psalm..
Jongens, wat een onzin. Zoek op statenvertaling.net op het woordje mocht. Lees die teksten eens goed door. En dan gaat het inderdaad om het vrijlaten van de Heere en het rechteloze van de mens. Volkomen Bijbels.
artistiek

Bericht door artistiek »

Ander schreef:
Marco schreef:
artistiek schreef:
enz..

Jongens, wat een onzin. Zoek op statenvertaling.net op het woordje mocht. Lees die teksten eens goed door. En dan gaat het inderdaad om het vrijlaten van de Heere en het rechteloze van de mens. Volkomen Bijbels.
Precies, en ik erger mezelf er mateloos aan dat bepaalde mensen aanstellerig allergisch zijn voor dat soort, overigens gewoon 100% Bijbelse, woorden.
refo

Bericht door refo »

chapman schreef:Beste Freek,

Het bedenken des vleses is vijandschap tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan het ook niet, Rom. 8:7

Lees de catechismus vragen 12 t/m 15. Vr. 15 "Wat moeten wij dan voor een Middelaar en Verlosser zoeken? Wij kunnen wel denken dat er een mogelijkheid is. Het moet ons van de H. Geest worden geleerd Freek.

Waar brengt het ons? We moeten eerst worden wie we zijn en dat is zondaar. Een mens kan indrukken hebben, ja. Die kunnen overgaan. Het is zaak daarmee te werken. De Geest zal ons alles moeten verklaren, bevindelijk! Tot dat punt waar hij roept "Wat moet ik doen om zalig te worden". Dan doen wij niet met ons historisch besef dat er een mogelijkheid is om zalig te worden. Dan is wordt het een verloren zaak. Verloren, verloren zoals bij een Leen Potappel.

Het moet buiten hope worden. Wij moeten tot niet worden (gebracht). MOETEN, anders zal het vreselijk zijn. En met wat een ander denkt of vindt kunnen wij het niet doen. Dhr Florijn niet, jij niet en ik ook niet.

Het komt op het punt aan van ons ongeloof! De grootste zonde. Dat wij niet waar geloven dat er een mogelijkheid is Freek. Als je dat mag leren, dat is het geheim. Waarneer na de overtuiging van de zonde tegen de wet, ook de overtuiging van de zonde tegen het Evangelie komt wordt de zaligheid verklaart. Lees de Romeinenbrief met de kanttekeningen maar.
Allemaal onbijbelse verzinsels, gedekt door de bedreiging van een tekst uit Romeinen: wat ik hier zeg is de waarheid en als je van mijn waarheid afwijkt is dat bedenken des vleses. Voor jou heeft de Bijbel ook een term: eigenwillige godsdienst.

Cat vragen 12-15 vormen slechts een probleemstelling. Niet een stapel letters die de Geest nog moet verklaren. Hij verklaart het namelijk daar. Door het openen van het Woord. In jouw zienswijze kan de mens nooit schudlig zijn aan ongeloof. Het is immmers nooit geopenbaard? Ongelovig is dan slechts voorbehouden aan 'wedergeborenen'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
David J

Bericht door David J »

Luther schreef: Chapman, twee dingen:
1. Wat is dat voor een vreemd woord: 'mocht'.
Luther, volgens mij is het helemaal niet waar wat je zegt. Het is inderdaad een irrealis, een 'niet-werkelijkheidsvorm'. Maar hoe kom je bij het idee dat die alleen gebruikt wordt voor zaken die onmogelijk waar kunnen worden? Stel dat een 17-jarige zegt: 'Mocht ik ooit trouwen, dan wil ik zo'n soort jurk'. Het enige wat ze dan zegt, is dat het op dit moment niet reeël is dat ze gaat trouwen, bijvoorbeeld omdat ze helemaal nog geen vriend heeft. Maar het is zeer zeker niet uitgesloten dat ze ooit gaat trouwen. Sterker nog, het feit dat ze zo'n zin uitspreekt bewijst dat ze rekening houdt met de mogelijkheid dat het ooit gaat gebeuren, en dat ze er mee bezig is.

Je moet je allergie voor bepaalde godsdienstige uitdrukkingsvormen (waar ik overigens ook niet echt blij van wordt) niet proberen te onderbouwen met taalkundige onjuistheden...
Plaats reactie