RD interview B. Florijn

BJD

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door BJD »

Ander schreef: Er zijn wat kerken en stichtingen die de 'worstelingen omtrent de toeëigening' hebben aangegrepen en een soort spoedcursus toeëigening hebben ontworpen. Buitengewoon effectief, een paar keer zo'n avond bezoeken en je hebt het en niemand neemt het je meer af. Dat is in het artikel wel anders. Dhr. Florijn had het, maar raakte het weer kwijt! En ja, dhr. Florijn is de leeftijd de boven om zo'n cursus op een jongerenavond te doen.
De lijn van Ander, Ds Wink en B. Florijn... Hier een sneer, daar een verdachtmaking...

Maar de liefde die dringt ons...
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ik had wel een reactie van Hein de Mat verwacht ...

@ Ander, de toon in je laatste posting kan ik niet waarderen.
Waarom steeds weer die tegenstellingen creeëren , waar bij de twijfelende gelovige , als het summum van zuiverheid en van echtheid wordt neergezet, en waar gelovigen met een meer vaste gang in het leven , worden weggezet als huichelaars en aanhangers van allerlei stichtingen en lid van bepaalde kerken.

Waarbij ik aanteken , dat ik het toch moeilijk blijf vinden om zo over de persoon te discusseren.
Ik vind het vooral tegenvallen van het RD dat ze dit soort gekleurde interviews steeds meer plaatsen.
Voor jeugd is het echt moedgevend .....
Ander

Bericht door Ander »

BJD schreef:
De lijn van Ander, Ds Wink en B. Florijn... Hier een sneer, daar een verdachtmaking...

Juist, ik denk dat je het goed begrepen hebt dat je ds. Wink in het rijtje zet. Ik denk ook dat dhr. Florijn zich bij hem best thuis zou voelen. Ook ds. Wink staat een radicaal afsnijdende prediking voor. Maar gelukkig is dat niet het enige. Pertinent onjuist vind ik het om Florijn te betichten van sneren en verdachtmaken. Dan heb je hem niet begrepen.

Ook vind ik het interview niet liefdeloos. Dus hoe je dat bedoelt? Ik denk dat je mijn reactie liefdeloos vindt. Misschien klopt dat wel. Misschien is het ook een reactie op de vele reacties die er al waren. Ook die getuigen niet van veel liefde. Maar om kwaad met kwaad te vergelden is niet goed. Daar heb je gelijk in.
chapman

Bericht door chapman »

Als een mens denkt dat het aan Gods zijde onmogelijk is, dan denkt hij duivels, en is hij één vat ongeloof. Want God openbaart in de Schrift dat zelfs de grootste der zondaren door Zijn bloed gewassen kunnen worden.
Memento
Juist, dát moet een mens leren Memento! Een mens moet leren dat hij een vat ongeloof is, dat hij geen genade bezit! Genadelozen komen tot Christus. Joh. 16: 8-9: En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel: Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;

En omdat denken als duivels aan te merken vind ik nogal wat. Van nature zit ieder mens op de troon. Aan de nederigen geeft Hij genade.
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:@ Ander, de toon in je laatste posting kan ik niet waarderen.
Waarom steeds weer die tegenstellingen creeëren , waar bij de twijfelende gelovige , als het summum van zuiverheid en van echtheid wordt neergezet, en waar gelovigen met een meer vaste gang in het leven , worden weggezet als huichelaars en aanhangers van allerlei stichtingen en lid van bepaalde kerken.
Beste Wilhelm,

Ik begrijp je. Toch is mijn reactie gevoed door reacties in dit topic. Arme man, droevig etc. Mag ik daar wat tegenover stellen? Een twijfelende gelovige neerzetten zoals in dit topic gebeurt is absoluut onjuist.
BJD

Bericht door BJD »

Ander schreef:
BJD schreef:

Juist, ik denk dat je het goed begrepen hebt dat je ds. Wink in het rijtje zet. Ik denk ook dat dhr. Florijn zich bij hem best thuis zou voelen. Ook ds. Wink staat een radicaal afsnijdende prediking voor. Maar gelukkig is dat niet het enige. Pertinent onjuist vind ik het om Florijn te betichten van sneren en verdachtmaken. Dan heb je hem niet begrepen.
Die uitspraken van "Ik ben bang dat God ons land heeft verlaten, al zit er hier en daar nog wel een kind van God verscholen. De mensen zijn zo blij met al hun nieuwe kerken en alle activiteiten die zij organiseren. Maar ik kan er niets mee" en "Daar weten ze tegenwoordig helemaal niks meer van. Ze vallen een gat in de knie, ze doen een gebed en klaar is Kees.”
Daarmee doe je mijns inziens God's werk te kort....

Maar idd, het is niet fair om iemand zo te bespreken.... In de krant wordt nogal vaak iets geplaatst wat zo niet is gezegd of zo is bedoeld..
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

BJD schreef:
Ander schreef:
BJD schreef:

Die uitspraken van "Ik ben bang dat God ons land heeft verlaten, al zit er hier en daar nog wel een kind van God verscholen. De mensen zijn zo blij met al hun nieuwe kerken en alle activiteiten die zij organiseren. Maar ik kan er niets mee" en "Daar weten ze tegenwoordig helemaal niks meer van. Ze vallen een gat in de knie, ze doen een gebed en klaar is Kees.”
Daarmee doe je mijns inziens God's werk te kort....

Maar idd, het is niet fair om iemand zo te bespreken.... In de krant wordt nogal vaak iets geplaatst wat zo niet is gezegd of zo is bedoeld..
Dan is de krant debet aan het feit dat er op refoforum over de inhoud van een artikel wordt gediscuseerd, en de geïnterviewde zelf ook.
Als dhr. Florijn in een krant (die door heel veel kinderen van God wordt gelezen) zegt dat er bijna geen kinderen van God meer in Nederland zijn geeft hij aanleiding tot dit soort discussies.
Gian

Bericht door Gian »

Het gaat me niet om het wel of wee van Florijn, ik wil graag geloven dat dhr Florijn zalig is, dat is voor God.
Vooralsnog kunnen mensen die zo denken erg veel schade aanrichten.

Is dit trouwens de vader van dhr Florijn van 'oude paden' ?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:Het gaat me niet om het wel of wee van Florijn, ik wil graag geloven dat dhr Florijn zalig is, dat is voor God.

Ze lijken in ieder geval wel op elkaar.
accoord

Bericht door accoord »

Gian schreef:
accoord schreef: Echter, een enkele keer mocht Ds. W. geloven dat het voor hem toch ook een beter lot was toebereid. Maar meestal verkeerde hij naar zijn ziel in het duister.
Ds. Roos kon zijn vriend Wijnmaalen maar niet kwijt raken en worstelde er mee hoe het toch zou zijn aangaande zijn ziel. Echter kwamen er toen met kracht bij hem deze woorden:
„Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen.”
Ik vind het toch een zeer eigenaardig verhaal.
Een dominee die doorgaans twijfelt.
Een andere dominee die zijn vriend niet kwijt kan.. Wat bedoeld hij daarmee? Twijfelde Ds Roos aan de zaligheid van Ds Wijnmalen?
Oprecht, ik begrijp deze bevindingen niet.
Ik begrijp zelf helaas deze bevindingen ook niet, maar ze zijn wel realiteit. Wanneer we op al de bijbelheiligen zien dan wisselen geloof en twijfel elkaar af denk ik zo maar. Toen Petrus op de wind en golven zag zonk hij weg in het water, wanneer hij op Christus zag wandelde hij op het water. Is het wonder als Gods kind , ziende op zichzelf, in het donker verkeerd, of dienen ze allemaal in de volle zekerheid des geloofs verkeren volgens jou? Dat hoort wel zo te zijn ja...
Duisternis en twijfel brengt een mens over zichzelf heen, maar een antwoord van God geeft zekerheid en geloof en zorgt ervoor dat ze mogen zien dat ook zo'n rokende vlaswiek, die momenten kent dat hij geen licht op Christus heeft, niet uitgeblust zal worden. Dat is het hele verhaal.
accoord

Bericht door accoord »

Je hebt volgens mij niet helemaal goed geluisterd en gekeken accoord.
Wat jij een raadsel vindt, is m.i. door ds. Rijken helder verklaard. En dat de blijdschap van het gezicht van ds. Roos af te lezen valt, kan ik niet zeggen. Wel dat hij een paar keer naar zijn hoofd greep vanwege de pijnen aan zijn gezicht. Overigens was ds. Roos wel levendig gesteld, denk ik.

Wat betreft interview: Met anderhalf uur onmogelijk onmogelijk onmogelijk, bedoelt Florijn dat zalig worden van 's mensenzijde in de inleving totaal onmogelijk moet worden, zelfs in die zin dat die mens denkt dat het van Gods zijde niet mogelijk is. Zolang zalig worden nog kan, is het geen wonder. Ik denk dat Florijn dát bedoelt.[/quote]

Oke. Wat vind ik een raadsel?
Misschien heb jij niet goed geluisterd/gekeken? Dat kan ook namelijk, wist je dat? Ik heb geen woord gemist! Ds. Roos hoor ik vaak preken en zijn aangezichtspijnen zijn mij niet onbekend. Gisteren was hij inderdaad zeer levendig gesteld en zijn, anders zo ernstige, gezicht straalde blijdschap uit, omdat hij een koningskind mocht helpen begraven! En hij mocht gewagen van de zekerheid waarmee ook gekrookte rieten eeuwig Gods eer mogen bedoelen, zonder twijfel! Ik vind het hier niet de plek om dit allemaal breed uit te gaan meten, maar ik mocht dit tafereel met heilige jaloersheid gadeslaan en ik moet pijnlijk ervaren dat ik dit allemaal moet missen...

Wat betreft de opmerking aangaande Florijn: zo bedoelt hij dat natuurlijk ja, ben ik met je eens.
albion

Bericht door albion »

Gian schreef:Het gaat me niet om het wel of wee van Florijn, ik wil graag geloven dat dhr Florijn zalig is, dat is voor God.

Ja, dr. H. Florijn is één va zijn zonen
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Genade door recht schreef:Met anderhalf uur onmogelijk onmogelijk onmogelijk, bedoelt Florijn dat zalig worden van 's mensenzijde in de inleving totaal onmogelijk moet worden, zelfs in die zin dat die mens denkt dat het van Gods zijde niet mogelijk is. Zolang zalig worden nog kan, is het geen wonder. Ik denk dat Florijn dát bedoelt.
Jij vindt dat mensen zover moeten komen dat ze Gods woord niet meer geloven?
Zolang je de Heere op Zijn woord en Zijn beloften gelooft, raak je niet zover bij Hem vandaan dat je gaat denken dat het ook van Gods zijde onmogelijk is! Dat jij het niet waardig bent, OK, maar dat het van Gods kant onmogelijk is? Dat een mens zo kan denken, mag ook nog waar zijn, maar dat is geen plaats die je iemand mag voorschijven of zelfs als voorwaarde kunt stellen.
Wij kunnen niet van Gods kant de dingen bekijken. In een ander topic heb ik dat wel eens aangehaald wat ds. Dumarchie van Voorthuijzen tegen ons zei: Bekeerd worden is nog eenvoudiger dan een zakdoek optillen... maar een onmogelijke zaak aan 's mensen kant.
Laatst gewijzigd door albion op 17 jan 2009, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:De 'eerste geloofsblik op Christus' is alleen mogelijk in de wedergeboorte, Luther. En een wedergeboorte verandert een mens volkomen. Het is onmogelijk wedergeboren te zijn en geen vrucht te dragen. Ik weet dat Luther aanvankelijk niet zoveel ophad met de brief van Jakobus, maar ook dat is voluit de bijbeltaal. Daarom wil ik niet als iemand vertelt over één ervaring daarover vervolgens ons oordeel vellen. Ik wil helemaal geen oordeel vellen. Maar ik wil wel met elkaar spreken over wat Bijbels is. En dan vind ik het heel moeilijk om te zien dat iemand blijkbaar een leven van ongeloof kan leiden (het gaat over woorden als onverlost, onverenigd, onverzoend - dat zijn geen kleine woorden - om die woorden draait het geloof toch?) na een geloofsblik op Christus. Ik zeg 'een leven' cursief want daar gaat het om. Ik zal de laatste zijn die zegt dat er nooit meer twijfel is, zeker over deze dingen.
Jongere, ik ben het met je eens. Misschien heb ik wat onduidelijkheid gelaten. Uiteraard wordt het geloof geplant in de wedergeboorte. Maar of de gelovige dat allemaal kan onderscheiden, waag ik te betwijfelen. Alleen al het zien op de verlorenheid aan eigen kant door eigen schuld, is al iets van Christus. Maar dat is nog wat anders dan de geoefende christen die door geloofsoefeningen steeds meer heeft mogen zien van Hem.

Als het gaat om het leven door en uit het geloof dan hebben we helaas ook het voorbeeld van Lot in de Bijbel. 't Is dat Petrus de man een rechtvaardige noemt, anders zouden wij dat niet gezegd hebben.

Tot slot: De woorden onverlost, onverenigd, onverzoend hebben ook een bepaald bevindelijk-dogmatisch gewicht gekregen. Zou het niet zo kunnen zijn dat Florijn wel weet van het geloofsgezicht op Christus, maar dat zijn verstand verduisterd blijft (ook door de beïnvloeding door ds. Du Marchie van Voorthuizen) dat je dan bij God vandaan verlost, verenigd met Christus en verzoend bent?

Even een voorbeeld: Er is ook zo'n uitdrukking "bedekte schuld is nog geen vergeven schuld". Zo kan een zondaar dat ervaren, maar die ervaring is bij God vandaan niet juist in Bijbels licht. In het Hebreeuws is het gebruikelijk om één zaak soms twee keer te zeggen in andere woorden, om daarop de klemtoon te laten vallen. Zo ook in ps. 32: 1: "Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonden bedekt zijn."
1. Of vergeven en bedekt zijn twee woorden voor één zaak.
2. Of (even in mijn woorden) zowel bedekte als vergeven schuld zorgt ervoor dat een mens welgelukzalig is.
Toch is die uitdrukking ontstaan 'bedekte schuld is nog geen vergeven schuld'. Nogmaals vanuit de beleving is dat te begrijpen. Maar er zijn ook mensen (lijkend op Florijn die nog ergens op wacht) die zeggen: Mijn schuld is wel bedekt geweest, maar de schuld moet nog vergeven worden. Ik ben nog onverzoend, onverlost en onverenigd.

Ik ga ervan uit, Florijn ook kennend uit andere verbanden, dat bovenstaande met de beste man aan de hand is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Jongere, ik ben het met je eens. Misschien heb ik wat onduidelijkheid gelaten. Uiteraard wordt het geloof geplant in de wedergeboorte. Maar of de gelovige dat allemaal kan onderscheiden, waag ik te betwijfelen. Alleen al het zien op de verlorenheid aan eigen kant door eigen schuld, is al iets van Christus. Maar dat is nog wat anders dan de geoefende christen die door geloofsoefeningen steeds meer heeft mogen zien van Hem.
Dit vind ik nou weer erg vaag worden. Je schuld zien is toch echt niet hetzelfde als Christus zien. Laten we de zaken maar helder houden.
Wel heb ik het vermoeden dat er bij dhr. Florijn sprake is van een ernstig misverstand. Dat hij inderdaad heeft 'gezien' door het geloof, maar nu denkt dat er nog iets moet gebeuren (wat helemaal niet meer hoeft).
Plaats reactie