albion schreef:zie waar hij ds. Smit aanhaalde
Hier haalt hij ds. Smits aan:
"Hij zegt: Wie op Christus ziet, hééft Hem.
„En dat geloof ík niet.”
Wie het ontkent, zegt ds. Smits, staat niet in lijn met de puriteinse theologie.
„Ds. Smits is een geoefend kind des Heeren geweest. Ze kunnen zeggen van hem wat ze willen, maar geloof maar dat hij de zaken helder wist.”
Waarom volgt u hem dan op dit punt niet?
„Ik kan toch niet met Smits’ geloof zalig worden? Je kunt veel zien, maar daarmee iets toch nog niet hebben. Ik neem het ds. Smits niet kwalijk hoor, want ik heb hem hooggeacht en dat doe ik nog.”
Wat ik hier lees is dat hij om de echte vraag heendraait. Hoe kun je geloven dat het hier om een fundamenteel punt gaat in het geloofsleven en tegelijk iemand die dit niet leert een 'geoefend kind des Heeren' noemen en hem 'hoogachten'. Ik juich het altijd toe als mensen elkaar niet veroordelen, maar dit
klopt gewoon niet met de enorm grote woorden die hij verder gebruikt in zijn artikel. Zoals over het geloofsleven in Nederland. Ik krijg meer het idee dat hij nu eenmaal ooit achter ds. Smits is gaan staan ergens of in een boek of iets dergelijks, en dat hij daarom inhoudelijk deze vraag gewoon niet wil beantwoorden.
Ds. Smits heeft namelijk gelijk als hij zegt:
Wie op Christus ziet, hééft Hem. Ik snap ook niet hoe de meneer deze twee dingen met elkaar kan verenigen:
"Toen heb ik voor het eerst in m’n leven mogen geloven."
"Hij hield mij voor dat er drie wonden overblijven: onverlost, onverenigd, onverzoend."
Wat voor
geloof is dat waarna deze woorden overblijven? Ik kan echt niet anders zeggen (en ik wilde deze discussie eigenlijk helemaal niet ingaan) dan dat dit onbijbelse woorden zijn. Het is in ieder geval niet het geloof waar Paulus over spreekt in de Romeinenbrief.