2009 - Darwinjaar

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door refo »

astroguy schreef:
refo schreef:
jakobmarin schreef:
astroguy schreef:Die 8 grote planeten draaien allemaal dezelfde richting om de zon, en ook Pluto. Er zijn planetoiden die wel verkeerd omdraaien, maar bewezen kan worden dat hun banen meerdere keren aangepast zijn toen ze te dicht bij bijvoorbeeld Jupiter kwamen en daardoor een nieuwe baan kregen.
Ok, weer wat geleerd. Dank! :OO

Venus spint weer wel tegengesteld aan de andere planeten.
Spinnen is wat anders dan draaien om de zon. Het klopt inderdaad dat de verschillende planeten verschillende "dagen" hebben, want dat is wat spinnen eigenlijk veroorzaakt. De korste dag is 10 uur en de langste die van Venus dus 243 dagen. Dit maakt dat de dag op Venus langer duurt dan een Venus jaar en dat geeft het effect dat het tegengesteld lijkt. Overigens is er ook nog de hoek die een planeet met de baan om de zon heeft. Die van de aarde is ongeveer 23 graden uit het lood om het zo eens te zeggen. Deze 23 graden is niet constant maar varieert over de eeuwen. Waarschijnlijk dat de getijde krachten hier verantwoordelijk voor zijn. In elk geval klopt strikt genomen het monument dat wij hier in het Kruger park hebben en die geplaatst is waar de steenbokskeerkring overloopt niet meer. TOen het monument geplaatst werd was het goed, maar de keerkring is inmiddels zo'n km of wat "weggelopen". Blijkbaar wandelt de aardas over de eeuwen zo tussen de 22 en 25 graden.
Venus draait echt de andere kant op. Het is niet dat het alleen maar zo lijkt. Voor wie zou dat zo lijken? Voor ons is het slechts een 'ster'. (Deze dagen zeer goed zichtbaar vlak voor de zon ondergaat.)

Waarom planeten draaien zoals ze draaien weet ik niet. Als er in 2012 inderdaad een heel grote komeet ons zonnestelsel indraait, zoals sommigen beweren, of zelfs een complete planeet met een zeer excentrische baan, zullen sommige banen en rotatietijden best kunnen veranderen.

De ijstijd kan ook ontstaan of afgelopen zijn door een plotselinge zwieper van de aardas. De polen komen dan opeens anders te liggen. Rond de veluwe of zo.
De kaart van Piri-reis schijnt ook gedetailleerd de Zuidpoolkust weer te geven, terwijl hij dat niet kon weten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door astroguy »

Raike schreef: Heeft dat spinnen ook nog iets te maken met de oerknaltheorie, net als de draairichting?
Nee, helemaal niet. Een massa op enige plek moet volgens de dynamica (herinner je het nog van Atheneum?) draaien. Waar je ook kijkt in het heelal elk lichaam heeft een momentum en dat heeft uiteindelijk te maken dat massa's elkaar aantrekken.
Atze
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door jakobmarin »

Gratis Boek te downloaden: HET BEDROG VAN DE EVOLUTIELEER, zie http://www.harunyahya.com/nl/sectie/boe ... leer05.php
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5450
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door Kaw »

jakobmarin schreef:Gratis Boek te downloaden: HET BEDROG VAN DE EVOLUTIELEER, zie http://www.harunyahya.com/nl/sectie/boe ... leer05.php
Dat boek is onzin. Neem nu die DNA-mutaties. Zonder dat zouden we al tijden geleden uitgestorven zijn aan de virussen en bacteriën.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door jakobmarin »

Kaw schreef:
jakobmarin schreef:Gratis Boek te downloaden: HET BEDROG VAN DE EVOLUTIELEER, zie http://www.harunyahya.com/nl/sectie/boe ... leer05.php
Dat boek is onzin. Neem nu die DNA-mutaties. Zonder dat zouden we al tijden geleden uitgestorven zijn aan de virussen en bacteriën.
Wat is er dan onzin aan?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5450
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door Kaw »

jakobmarin schreef:
Kaw schreef:
jakobmarin schreef:Gratis Boek te downloaden: HET BEDROG VAN DE EVOLUTIELEER, zie http://www.harunyahya.com/nl/sectie/boe ... leer05.php
Dat boek is onzin. Neem nu die DNA-mutaties. Zonder dat zouden we al tijden geleden uitgestorven zijn aan de virussen en bacteriën.
Wat is er dan onzin aan?
Het boek leert dat DNA alleen maar ten slechte kan muteren. Dat is niet waar. Bij grote mutaties van het DNA is de kans zeer groot dat het slecht is voor het wezen, maar de kleine DNA-aanpassingen zorgen er bijvoorbeeld voor dat we (vrijwel) resistent zijn geworden tegen bepaalde virussen.
Verder zou natuurlijke selectie onzin zijn. Ik kan je met een eenvoudige computersimulatie de kracht van natuurlijke selectie aantonen. We doen het in feite zelfs elke dag, bijv. bij sollicitatiegesprekken of bij projecten. Je stelt bepaalde criteria en de personen/ideeën die daarin niet passen laat je afvallen, waardoor de beste over blijft. Als je die criteria veranderd in de criteria om op aarde te overleven, dan krijg je toch al snel de situatie van aanpassende dieren en het best aanpassende dier overleeft het het langst. Die aanpassingen zijn mogelijk door mutaties in het DNA door generatie op generatie kleine aanpassingen te hebben.

Maar neem nou bijvoorbeeld de vleugel. Het is natuurlijk waanzinnig vreemd dat natuurlijke selectie een dier met een half werkende vleugel zou laten leven. Kijk maar naar de Dodo. Dat ging niet goed. Ik geloof niet dat een dino de tijd kreeg om in alle rust een vleugel te ontwikkelen in een periode van misschien wel 100 miljoen jaar. De natuurlijke selectie zou de dino hebben laten uitsterven, want door de kleine aanpassingen in het DNA zou deze dino generaties lang ineffectieve stompjes moeten hebben gehad en dat is niet echt super om te voldoen aan die criteria om te overleven. Dus nee, ik geloof dat God de diersoorten geschapen heeft.

Edit: programma gevonden: http://www.framsticks.com/
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door jakobmarin »

Kaw schreef:Het boek leert dat DNA alleen maar ten slechte kan muteren. Dat is niet waar. Bij grote mutaties van het DNA is de kans zeer groot dat het slecht is voor het wezen, maar de kleine DNA-aanpassingen zorgen er bijvoorbeeld voor dat we (vrijwel) resistent zijn geworden tegen bepaalde virussen.
Verder zou natuurlijke selectie onzin zijn. Ik kan je met een eenvoudige computersimulatie de kracht van natuurlijke selectie aantonen. We doen het in feite zelfs elke dag, bijv. bij sollicitatiegesprekken of bij projecten. Je stelt bepaalde criteria en de personen/ideeën die daarin niet passen laat je afvallen, waardoor de beste over blijft. Als je die criteria veranderd in de criteria om op aarde te overleven, dan krijg je toch al snel de situatie van aanpassende dieren en het best aanpassende dier overleeft het het langst. Die aanpassingen zijn mogelijk door mutaties in het DNA door generatie op generatie kleine aanpassingen te hebben.

Maar neem nou bijvoorbeeld de vleugel. Het is natuurlijk waanzinnig vreemd dat natuurlijke selectie een dier met een half werkende vleugel zou laten leven. Kijk maar naar de Dodo. Dat ging niet goed. Ik geloof niet dat een dino de tijd kreeg om in alle rust een vleugel te ontwikkelen in een periode van misschien wel 100 miljoen jaar. De natuurlijke selectie zou de dino hebben laten uitsterven, want door de kleine aanpassingen in het DNA zou deze dino generaties lang ineffectieve stompjes moeten hebben gehad en dat is niet echt super om te voldoen aan die criteria om te overleven. Dus nee, ik geloof dat God de diersoorten geschapen heeft.

Edit: programma gevonden: http://www.framsticks.com/
Ik lees bij hem dit: "Als we dieper in deze theorie duiken, ontdekken we, dat er helemaal niet van dergelijke evolutionistische mechanismen bestaan, want noch de natuurlijke selectie noch de mutatie vormen een bijdrage aan de bewering dat verschillende soorten zich ontwikkeld en veranderd hebben uit een andere."

In deze zin bedoeld: dan is er toch geen natuurlijke selectie waar te nemen? (binnen de soorten uiteraard wel)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door hmprff »

hebben jullie het artikel in de CV Koers gelezen?
ik viel zowat achterover van verbazing... :oO
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door jakobmarin »

Dit artikel?
Darwins uitdagende idee

Dit jaar is het 150 jaar geleden dat Darwin zijn evolutietheorie publiceerde. Wat moeten christenen met dit evolutionaire jubeljaar? Stilletjes in een hoekje wachten tot het overdrijft? In de aanval gaan tegen de ‘verderfelijke’ evolutieleer? Volgens bioloog René Fransen is het verstandiger om te concluderen dat Darwin ons een heldere kijk op Gods schepping geeft.

Door René Fransen

Darwins uitdagende idee
Het is vermoedelijk een apocrief verhaal. Rond de publicatie van Het ontstaan van soorten van Charles Darwin in 1859 hoorde een hooggeplaatste dame over het idee dat de mens van apen af zou stammen. Ze zou toen verzucht hebben: ,,Laten we hopen dat dit niet waar is. En als het waar is, laten we hopen dat het niet algemeen bekend wordt.’’ Die houding zien we ook terug in veel behoudende kerkgenootschappen. De evolutietheorie wordt verafschuwd, bestreden of genegeerd. Want, zo is de gedachte, als de theorie van Darwin waar is, klopt de Bijbel niet.
Is deze defensieve houding terecht? Er zijn een aantal manieren om deze vraag te onderzoeken. Allereerst: is de evolutietheorie waar? De tweede vraag die gesteld moet worden: áls Darwin gelijk had, ondergraaft dat inderdaad het christelijk geloof?

Boek van de natuur
We beginnen bij vraag één, want de tweede vraag hoeven we pas te beantwoorden als de evolutietheorie klopt. Wijzen de feiten die wij in de natuur zien inderdaad op een evolutionaire ontwikkeling van het leven op aarde, of niet? Een opmerking vooraf: deze vraag mag gesteld worden, want de christelijke traditie gaat er al heel lang van uit dat het bestuderen van de schepping, het ‘boek van de natuur’, echte kennis op kan leveren. Juist dit besef was één van de drijvende krachten achter de opkomst van de natuurwetenschap in West-Europa. Christenwetenschappers onderzochten de wereld, in de overtuiging dat het ‘boek van de natuur’ nooit in tegenspraak kon zijn met dat andere boek, de Bijbel.

Het centrale idee van de evolutietheorie is, dat er in groepen organismen altijd variatie bestaat. In een groep vinken kun je bijvoorbeeld dieren met een grote snavel en een kleine snavel hebben. Als er alleen harde noten beschikbaar zijn, hebben de dieren met een grote snavel een voordeel. Ze kunnen de noten beter kraken, krijgen meer te eten en zijn beter in staat jongen groot te brengen. Die jongen dragen de erfelijke eigenschappen van hun ouders (waaronder de grotere snavel). En dus komen er meer vinken met een grote snavel. Dit gegeven is niet echt controversieel: het is in de natuur waargenomen.
Maar Darwin ging verder. De selectie van dit soort voordelige eigenschappen zou, op den duur, tot nieuwe soorten kunnen leiden. Veel kleine veranderingen geven samen een grote verandering. En zo zou een mens kunnen ontstaan uit een aapachtige voorouder.

Oerolifant
150 jaar nadat dit idee door Darwin werd geopperd, is er inmiddels aardig wat bewijs voor deze aanname verzameld. Allereerst zijn er in de bodem fossielen te vinden, versteende resten van planten en dieren die ooit hebben geleefd. Die fossielen liggen niet zomaar kriskras door elkaar. In de bodem zijn door geologen een groot aantal aardlagen ontdekt, die staan voor verschillende perioden in de geschiedenis van de aarde. De oudste aardlagen bevatten geen fossielen. Dan verschijnen er piepkleine fossielen van eencelligen, later zijn er eenvoudige meercellige organismen te zien, nog later verschijnen er complexere planten en dieren.
De meeste fossielen zijn van soorten die nu niet meer bestaan. Soms zijn het varianten op dieren die er nog wel zijn. Er zijn bijvoorbeeld fossielen van ruim 130 verschillende soorten olifanten gevonden. Olifanten zijn herkenbaar aan de structuur van hun schedel en botten. De oudste fossiele olifanten zijn klein en hebben geen of een heel kleine slurf. In jongere aardlagen zitten grotere olifanten, die meer lijken op de twee soorten die we nu nog kennen uit Afrika en Azië. Die moderne olifanten komen alleen in relatief recente aardlagen voor. Dit suggereert een ontwikkeling binnen de groep olifanten.
Maar hoewel de oudste olifanten door veel mensen niet als een olifant herkend zouden worden, kun je nog zeggen dat zo’n reeks niet bewijst dat nieuwe soorten via evolutie kunnen ontstaan. Een ‘oerolifant’ heeft zich gewoon in verschillende ondersoorten uitgesplitst, maar het blijft een olifant. Er is niets nieuws ontstaan.

Fossiel archief
Er zijn echter ook andere reeksen, die bijvoorbeeld de ontwikkeling van vissen naar amfibieën laten zien. Recent is in Canada een fossiel gevonden van een dier dat de naam Tiktaalik roseae heeft gekregen.
De Tiktaalik heeft kenmerken van vissen én reptielen. De voorvin bevat vingerbotjes, en een botsegment dat de kop aan de romp verbindt (en er bij vissen voor zorgt dat de kop niet onafhankelijk van de romp kan bewegen), is verschoven. Daardoor zit de kop van de Tiktaalik niet meer onwrikbaar op zijn romp. De Tiktaalik lijkt sterk op lobvinnige vissen zoals de Coelacanth, maar heeft ook kenmerken van een amfibie. Hier is het dus veel moeilijker om te beweren dat er niets nieuws is ontstaan.
De afgelopen jaren zijn er steeds meer van dit soort fossiele ‘tussenvormen’ opgedoken. Er zijn bijvoorbeeld ook steeds meer dinosaurusfossielen met vogelachtige kenmerken (zoals veren, of de typische botstructuur van vogels) ontdekt. Wat de fossielen laten zien, is dat er een ontwikkeling lijkt te zijn van eenvoudig naar meer complex leven. Het fossiele ‘archief’ in de aardlagen is geordend. Je vindt bijvoorbeeld geen moderne zoogdieren in diepe aardlagen.

Gewijzigde genen
Ieder levend wezen heeft DNA, de drager van erfelijke informatie. De laatste tien jaar is ons vermogen om deze erfelijke informatie te lezen enorm toegenomen. Het complete DNA van een groot aantal soorten planten en dieren is inmiddels bekend. Overeenkomsten, maar ook verschillen, vertellen ons veel over de verwantschap tussen soorten.
Een belangrijke vraag is hoe er nieuwe eigenschappen kunnen ontstaan. Er moeten dan stukken DNA met een nieuwe functie ontstaan. Biologen denken dat dit op verschillende manieren kan gebeuren. Stukken DNA die de informatie voor het maken van een eiwit bevatten, noemen we genen. Tijdens het kopiëren van het DNA bij de deling van cellen kan er iets fout gaan, waardoor een stuk DNA wordt verdubbeld. Als dit plaatsvindt in een geslachtscel, wordt de verdubbeling doorgegeven aan een nakomeling. Dit is iets dat regelmatig gebeurt. Wanneer zich in het verdubbelde stuk een gen bevindt, heeft de nakomeling een extra exemplaar van dat gen. Wanneer in dat extra gen mutaties (veranderingen, red.) ontstaan, hoeft dat geen gevolgen te hebben. Maar door opeenstapeling van mutaties kan het gen een andere functie krijgen.
Nieuwe eigenschappen kunnen ook ontstaan doordat stukken DNA door elkaar gehusseld raken. Een stuk van het ene gen komt dan in de plaats van een stuk van een ander gen, waardoor een nieuw, samengesteld gen ontstaat. En soms worden niet-functionele stukken DNA onderdeel van een gen. Dit gebeurde bijvoorbeeld met het gen voor een spijsverteringsenzym in vissen. Dit gen is geëvolueerd tot een antivrieseiwit, waardoor de vissen kunnen overleven in de koude oceaan rond de Zuidpool.

Mensapen
Wat verder nog opvalt als we DNA van verschillende soorten vergelijken, is dat overeenkomsten en verschillen goed overeenkomen met de voorspelde evolutionaire relaties. Mensen delen volgens de evolutietheorie een gezamenlijke voorouder met de chimpansee, onze naaste verwant. Een andere voorouder delen we met zowel de chimpansee als de gorilla. Maar er is ook een gezamenlijke voorouder van mens, orang-oetan, gorilla en chimpansee.
Deze relatie zien we terug in het DNA. Er zijn stukken DNA die we alleen delen met de chimpansee. Andere stukken delen we met chimpansee en gorilla. Weer andere met chimpansee, gorilla en orang-oetan. Maar het is niet zo dat we stukken alleen met de orang-oetan delen, of alleen met de gorilla.
Dit soort overeenkomsten vinden we overigens niet alleen in de genen, maar ook in stukken DNA die geen functie hebben. Een goed voorbeeld hiervan zijn stukken DNA die feitelijk ‘littekens’ vormen van een infectie met een virus, dat zich in het erfelijk materiaal van een voorouder heeft genesteld.

Zowel de bestudering van fossielen als van ons DNA levert ondersteuning op voor de gedachte dat het leven op aarde via evolutie is ontstaan. Het bewijs dat ik hier schets, is maar het topje van de ijsberg. Deze bewijzen worden in het algemeen afgewezen door christenen die van mening zijn dat evolutie niet heeft plaatsgevonden. Er zijn tal van internetsites en publicaties waarin zij de bewijzen voor evolutie proberen te ontkrachten. Dit heeft ook weer tal van internetsites en publicaties opgeleverd van mensen die de ontkrachting weer ontkrachten.
Het resultaat is dat het, zeker voor een leek, moeilijk is om door de bomen het bos nog te zien. Het is ondoenlijk om in een kort artikel deze situatie op te helderen. Persoonlijk ben ik door onderzoek van het bewijs voor en tegen evolutie tot de conclusie gekomen dat evolutie inderdaad heeft plaatsgevonden.

Zes dagen
Dat brengt ons bij de tweede vraag: ondergraaft de evolutietheorie het christelijk geloof? Een eerste antwoord is dat ik voluit christen ben, terwijl ik toch denk dat Darwin gelijk had. Daarin sta ik niet alleen, er zijn veel christenwetenschappers die deze mening hebben. Een recent voorbeeld is het boek De taal van God van de Amerikaanse geneticus Francis Collins. Ook in het nieuwe boek Geleerd en Gelovig (onder redactie van Cees Dekker) staan voorbeelden van christenwetenschappers die de evolutietheorie hebben geaccepteerd.
Dat christenen de evolutietheorie accepteren, is niet nieuw. Al in de tijd van Darwin schaarden veel theologen en christennatuurwetenschappers zich achter deze theorie. In de VS was bijvoorbeeld plantenkundige Asa Gray een van de belangrijkste voorvechters van Darwins werk. Gray had voor de publicatie van Het ontstaan van soorten uitgebreid met Darwin gecorrespondeerd over zijn theorie en er zelfs gegevens voor aangedragen. Gray was ook belijdend christen en hij meende dat God op de een of andere manier de evolutie stuurde.

Maar zegt de Bijbel dan niet dat de hemel en de aarde in zes dagen zijn geschapen? Dit is een cruciale vraag voor wie de Bijbel als Woord van God accepteert. Vaak wordt gesteld dat de eerste hoofdstukken van Genesis een historische beschrijving zijn van de schepping. Immers, Genesis is geen poëzie, zoals de Psalmen, en bovendien wordt er in het Nieuwe Testament regelmatig naar terugverwezen.
Daar is veel tegen in te brengen. Al in de eerste eeuwen van de kerk meende Augustinus dat de beschrijving in zes dagen wellicht didactische redenen had. Een groot deel van zijn leven meende hij dat de schepping in een ondeelbaar ogenblik had plaatsgevonden. Door de eeuwen heen is er veel gedacht en geschreven over Genesis. Los van de ontwikkelingen in de natuurwetenschap kwamen veel theologen – zoals in Nederland Abraham Kuyper, A. Noordtzij, Nic. Ridderbosch en recenter prof. dr. J. Douma – tot de conclusie dat de scheppingsverhalen in Genesis een kader vormden, waarin God de relatie tussen zichzelf en de schepping definieert. Genesis gaat over het waarom van de schepping, niet over het hoe. Als we evolutie als scheppingsmethode accepteren, doet dat niet af aan de boodschap van Genesis.

Grootheid van God
Maar wat schieten we er eigenlijk mee op? Is een schepping in zes dagen niet grootser dan een traag evolutieproces? Het is maar hoe je het bekijkt. De enorme uitgestrektheid van het universum is iets waarin we de grootheid van God mogen zien. Maar dat geldt ook voor de uitgestrektheid in tijd, van miljarden jaren.
De ontwikkeling van het leven, van primitief begin tot de complexe natuur die we nu om ons heen zien, is een groots proces. Natuurlijk, er zijn talloze soorten uitgestorven tijdens dat proces. Ze kwamen op, bloeiden en verdwenen, net als de leliën des velds. Nu nog kunnen wij genieten van reconstructies van het leven in vroeger tijden, zoals musea of filmmakers die gemaakt hebben. Het is erg menselijk om te denken dat de evolutionaire ontwikkeling van het leven traag en saai geweest moet zijn.
Was die ontwikkeling dan niet wreed? Dat is inderdaad een punt. Maar de wreedheid is – zeker waar het de niet-menselijke schepping betreft – betrekkelijk. Uitsterven is niet per se een bloederig proces: er sterven gewoon meer oude dieren dan er jongen geboren worden.
Wel brengt evolutie met zich mee dat er parasieten ontstaan, ziekten, schadelijke mutaties. Past dat binnen het plan van God? Een definitief antwoord daarop heb ik niet. Allereerst: leven zoals wij dat kennen, kan niet zonder pijn en dood. De processen die ons lichaam in stand houden, houden allemaal een risico in. Zelfs het eten van voedsel produceert schadelijke stoffen (zoals vrije zuurstofradicalen), die afgevangen moeten worden. Vergelijk het eens met de zwaartekracht: die is nodig om het leven mogelijk te maken, maar zorgt er ook voor dat we kunnen vallen en daarbij gewond raken of zelfs sterven. Natuurlijk kan God ons behoeden voor iedere val. Alleen, daarmee zou onze vrijheid enorm ingeperkt worden. Het is niet goed voor te stellen hoe God alle pijn zou kunnen voorkomen, zonder de mensen te reduceren tot marionetten.

Lijden
Ik wil er nog iets aan toevoegen – een opmerking die weliswaar geen enkele troost biedt aan mensen die nu lijden: zonder pijn en dood bestaat er ook geen compassie. De vraag is of de aarde inderdaad was bedoeld als een Paradijs. Zeker, in de hof, bij God, was het veilig. Maar in zijn boek Genesis schrijft prof. Douma hoe het daarbuiten wellicht minder veilig is geweest: ,,Er is geen reden ons de geschapen en nog niet gevallen wereld idyllisch voor te stellen. De eerste mensen leefden in een tuin, van waaruit zij hun taak moesten verrichten in een wereld die voor hen ook haar ruige kanten en beperkte mogelijkheden had.’’
De kwestie van het lijden is en blijft een probleem. Ik denk dat het lijden door evolutie allereerst minder groot is dan vaak wordt voorgesteld. Daarnaast lijken pijn en dood noodzakelijk voor het leven, vooral voor ons leven als schepselen met een eigen, vrije wil. We krijgen in de Bijbel wel de belofte dat er in het eeuwig leven geen pijn en moeite meer is, een van de aanwijzingen dat dit leven anders is dan onze huidige staat.

Mythe
Een schepping via evolutie kan groots zijn, ze kan vermoedelijk ook theologisch acceptabel zijn. Wat ik persoonlijk belangrijk vind, is dat christenen de wetenschap serieus gaan nemen. Te veel christenen geloven nog in de mythe dat geloof en wetenschap met elkaar in oorlog zijn, wat soms aanleiding geeft tot een mijding van die wetenschap. Natuurlijk, er zijn mensen die via de wetenschap het geloof proberen te bestrijden. En er zijn gelovigen die de wetenschap als hun aartsvijand zien. Maar uiteindelijk bestuderen wetenschappers de schepping van God, dus hun resultaten kunnen nooit een bedreiging vormen voor het geloof.
Juist daarom zouden christenen het als een roeping moeten zien zich in de schepping te verdiepen via de wetenschap. Met hun visie kunnen ze bovendien de antireligieuze tendensen die soms aan de wetenschap gekoppeld worden, bestrijden. Darwins idee was niet bedoeld als aanslag op het geloof en kón dat ook niet zijn. Het is een uitdaging voor christenen om nog groter te gaan denken over de schepping.

Dr. René Fransen is bioloog en wetenschapsjournalist. Binnenkort verschijnt van hem het boek ‘Gevormd uit sterrenstof’ (zie kader).
bron: http://www.cvkoers.nl/artikelen/darwins ... e_idee.php
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door jakobmarin »

- was er dan pijn, lijden en dood vóór de zondeval?
- Wanneer was een aapachtige dan een mens? En komen wezens die 99% mens en 1% aap zijn ook in de hemel?
- Zijn er inderdaad miljoenen en miljoenen fossielen, die als tussenvormen te bestempelen zijn, gevonden in de aardlagen (dus niet een enkele coelacant of een tiktaalik)?
- Wat te denken dat n.b. God Zelf die 6 scheppingsdagen nog eens herhaalt en in steen schrijft bij de wetgeving?
- En in Grand Canyon ligt toch een enkele boom door 10-tallen aardlagen heen die miljoenen jaren van elkaar zouden verschillen? Hoe betrouwbaar is de datering dan?
- Is in de positieve mutaties van DNA of genen niet Gods hand te zien die de schepping onderhoud en vissen antivries geeft (dus niet door toevallige selectie)?
- Zijn er werkelijk zoveel echte christenen die geloven in een theistische evolutie (knevel, ouweneel?, cees dekker)?
- Citaat: "Darwins idee was niet bedoeld als aanslag op het geloof". Ik meende dat Darwin wel heel duidelijk afscheid had genomen van het bestaan van God?
- Is aan Evolutie werkelijk niet te ontkomen, zuiver wetenschappelijk (wat niet kan volgens mij) bezien?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door jvdg »

jakobmarin schreef:- was er dan pijn, lijden en dood vóór de zondeval?
- Wanneer was een aapachtige dan een mens? En komen wezens die 99% mens en 1% aap zijn ook in de hemel?
- Zijn er inderdaad miljoenen en miljoenen fossielen, die als tussenvormen te bestempelen zijn, gevonden in de aardlagen (dus niet een enkele coelacant of een tiktaalik)?
- Wat te denken dat n.b. God Zelf die 6 scheppingsdagen nog eens herhaalt en in steen schrijft bij de wetgeving?
- En in Grand Canyon ligt toch een enkele boom door 10-tallen aardlagen heen die miljoenen jaren van elkaar zouden verschillen? Hoe betrouwbaar is de datering dan?
- Is in de positieve mutaties van DNA of genen niet Gods hand te zien die de schepping onderhoud en vissen antivries geeft (dus niet door toevallige selectie)?
- Zijn er werkelijk zoveel echte christenen die geloven in een theistische evolutie (knevel, ouweneel?, cees dekker)?
- Citaat: "Darwins idee was niet bedoeld als aanslag op het geloof". Ik meende dat Darwin wel heel duidelijk afscheid had genomen van het bestaan van God?
- Is aan Evolutie werkelijk niet te ontkomen, zuiver wetenschappelijk (wat niet kan volgens mij) bezien?
Je plaatst hier een aantal goede vragen die de evolutietheorie ondergraven.
Al die theorieën hebben gemeen dat ze op een aantal aannames berusten.
Teveel toevalligheden worden gebruikt voor doelredeneringen.
Trek je er een paar bouwsteentjes onderuit, dan is de theorie al waardeloos.

Dat geldt voor veel wetenschappelijke subjects: 100 vakbroeders, 100 verschillende theorieën.

Ik heb het al eerder geschreven: Wat ben ik blij dat ik simpelweg in de Schepping geloof, zoals in de Bijbel is opgetekend.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door hmprff »

jakobmarin schreef:Dit artikel?
Darwins uitdagende idee

Dit jaar is het 150 jaar geleden dat Darwin zijn evolutietheorie publiceerde. Wat moeten christenen met dit evolutionaire jubeljaar? Stilletjes in een hoekje wachten tot het overdrijft? In de aanval gaan tegen de ‘verderfelijke’ evolutieleer? Volgens bioloog René Fransen is het verstandiger om te concluderen dat Darwin ons een heldere kijk op Gods schepping geeft.

Door René Fransen

Darwins uitdagende idee
Het is vermoedelijk een apocrief verhaal. Rond de publicatie van Het ontstaan van soorten van Charles Darwin in 1859 hoorde een hooggeplaatste dame over het idee dat de mens van apen af zou stammen. Ze zou toen verzucht hebben: ,,Laten we hopen dat dit niet waar is. En als het waar is, laten we hopen dat het niet algemeen bekend wordt.’’ Die houding zien we ook terug in veel behoudende kerkgenootschappen. De evolutietheorie wordt verafschuwd, bestreden of genegeerd. Want, zo is de gedachte, als de theorie van Darwin waar is, klopt de Bijbel niet.
Is deze defensieve houding terecht? Er zijn een aantal manieren om deze vraag te onderzoeken. Allereerst: is de evolutietheorie waar? De tweede vraag die gesteld moet worden: áls Darwin gelijk had, ondergraaft dat inderdaad het christelijk geloof?

Boek van de natuur
We beginnen bij vraag één, want de tweede vraag hoeven we pas te beantwoorden als de evolutietheorie klopt. Wijzen de feiten die wij in de natuur zien inderdaad op een evolutionaire ontwikkeling van het leven op aarde, of niet? Een opmerking vooraf: deze vraag mag gesteld worden, want de christelijke traditie gaat er al heel lang van uit dat het bestuderen van de schepping, het ‘boek van de natuur’, echte kennis op kan leveren. Juist dit besef was één van de drijvende krachten achter de opkomst van de natuurwetenschap in West-Europa. Christenwetenschappers onderzochten de wereld, in de overtuiging dat het ‘boek van de natuur’ nooit in tegenspraak kon zijn met dat andere boek, de Bijbel.

Het centrale idee van de evolutietheorie is, dat er in groepen organismen altijd variatie bestaat. In een groep vinken kun je bijvoorbeeld dieren met een grote snavel en een kleine snavel hebben. Als er alleen harde noten beschikbaar zijn, hebben de dieren met een grote snavel een voordeel. Ze kunnen de noten beter kraken, krijgen meer te eten en zijn beter in staat jongen groot te brengen. Die jongen dragen de erfelijke eigenschappen van hun ouders (waaronder de grotere snavel). En dus komen er meer vinken met een grote snavel. Dit gegeven is niet echt controversieel: het is in de natuur waargenomen.
Maar Darwin ging verder. De selectie van dit soort voordelige eigenschappen zou, op den duur, tot nieuwe soorten kunnen leiden. Veel kleine veranderingen geven samen een grote verandering. En zo zou een mens kunnen ontstaan uit een aapachtige voorouder.

Oerolifant
150 jaar nadat dit idee door Darwin werd geopperd, is er inmiddels aardig wat bewijs voor deze aanname verzameld. Allereerst zijn er in de bodem fossielen te vinden, versteende resten van planten en dieren die ooit hebben geleefd. Die fossielen liggen niet zomaar kriskras door elkaar. In de bodem zijn door geologen een groot aantal aardlagen ontdekt, die staan voor verschillende perioden in de geschiedenis van de aarde. De oudste aardlagen bevatten geen fossielen. Dan verschijnen er piepkleine fossielen van eencelligen, later zijn er eenvoudige meercellige organismen te zien, nog later verschijnen er complexere planten en dieren.
De meeste fossielen zijn van soorten die nu niet meer bestaan. Soms zijn het varianten op dieren die er nog wel zijn. Er zijn bijvoorbeeld fossielen van ruim 130 verschillende soorten olifanten gevonden. Olifanten zijn herkenbaar aan de structuur van hun schedel en botten. De oudste fossiele olifanten zijn klein en hebben geen of een heel kleine slurf. In jongere aardlagen zitten grotere olifanten, die meer lijken op de twee soorten die we nu nog kennen uit Afrika en Azië. Die moderne olifanten komen alleen in relatief recente aardlagen voor. Dit suggereert een ontwikkeling binnen de groep olifanten.
Maar hoewel de oudste olifanten door veel mensen niet als een olifant herkend zouden worden, kun je nog zeggen dat zo’n reeks niet bewijst dat nieuwe soorten via evolutie kunnen ontstaan. Een ‘oerolifant’ heeft zich gewoon in verschillende ondersoorten uitgesplitst, maar het blijft een olifant. Er is niets nieuws ontstaan.

Fossiel archief
Er zijn echter ook andere reeksen, die bijvoorbeeld de ontwikkeling van vissen naar amfibieën laten zien. Recent is in Canada een fossiel gevonden van een dier dat de naam Tiktaalik roseae heeft gekregen.
De Tiktaalik heeft kenmerken van vissen én reptielen. De voorvin bevat vingerbotjes, en een botsegment dat de kop aan de romp verbindt (en er bij vissen voor zorgt dat de kop niet onafhankelijk van de romp kan bewegen), is verschoven. Daardoor zit de kop van de Tiktaalik niet meer onwrikbaar op zijn romp. De Tiktaalik lijkt sterk op lobvinnige vissen zoals de Coelacanth, maar heeft ook kenmerken van een amfibie. Hier is het dus veel moeilijker om te beweren dat er niets nieuws is ontstaan.
De afgelopen jaren zijn er steeds meer van dit soort fossiele ‘tussenvormen’ opgedoken. Er zijn bijvoorbeeld ook steeds meer dinosaurusfossielen met vogelachtige kenmerken (zoals veren, of de typische botstructuur van vogels) ontdekt. Wat de fossielen laten zien, is dat er een ontwikkeling lijkt te zijn van eenvoudig naar meer complex leven. Het fossiele ‘archief’ in de aardlagen is geordend. Je vindt bijvoorbeeld geen moderne zoogdieren in diepe aardlagen.

Gewijzigde genen
Ieder levend wezen heeft DNA, de drager van erfelijke informatie. De laatste tien jaar is ons vermogen om deze erfelijke informatie te lezen enorm toegenomen. Het complete DNA van een groot aantal soorten planten en dieren is inmiddels bekend. Overeenkomsten, maar ook verschillen, vertellen ons veel over de verwantschap tussen soorten.
Een belangrijke vraag is hoe er nieuwe eigenschappen kunnen ontstaan. Er moeten dan stukken DNA met een nieuwe functie ontstaan. Biologen denken dat dit op verschillende manieren kan gebeuren. Stukken DNA die de informatie voor het maken van een eiwit bevatten, noemen we genen. Tijdens het kopiëren van het DNA bij de deling van cellen kan er iets fout gaan, waardoor een stuk DNA wordt verdubbeld. Als dit plaatsvindt in een geslachtscel, wordt de verdubbeling doorgegeven aan een nakomeling. Dit is iets dat regelmatig gebeurt. Wanneer zich in het verdubbelde stuk een gen bevindt, heeft de nakomeling een extra exemplaar van dat gen. Wanneer in dat extra gen mutaties (veranderingen, red.) ontstaan, hoeft dat geen gevolgen te hebben. Maar door opeenstapeling van mutaties kan het gen een andere functie krijgen.
Nieuwe eigenschappen kunnen ook ontstaan doordat stukken DNA door elkaar gehusseld raken. Een stuk van het ene gen komt dan in de plaats van een stuk van een ander gen, waardoor een nieuw, samengesteld gen ontstaat. En soms worden niet-functionele stukken DNA onderdeel van een gen. Dit gebeurde bijvoorbeeld met het gen voor een spijsverteringsenzym in vissen. Dit gen is geëvolueerd tot een antivrieseiwit, waardoor de vissen kunnen overleven in de koude oceaan rond de Zuidpool.

Mensapen
Wat verder nog opvalt als we DNA van verschillende soorten vergelijken, is dat overeenkomsten en verschillen goed overeenkomen met de voorspelde evolutionaire relaties. Mensen delen volgens de evolutietheorie een gezamenlijke voorouder met de chimpansee, onze naaste verwant. Een andere voorouder delen we met zowel de chimpansee als de gorilla. Maar er is ook een gezamenlijke voorouder van mens, orang-oetan, gorilla en chimpansee.
Deze relatie zien we terug in het DNA. Er zijn stukken DNA die we alleen delen met de chimpansee. Andere stukken delen we met chimpansee en gorilla. Weer andere met chimpansee, gorilla en orang-oetan. Maar het is niet zo dat we stukken alleen met de orang-oetan delen, of alleen met de gorilla.
Dit soort overeenkomsten vinden we overigens niet alleen in de genen, maar ook in stukken DNA die geen functie hebben. Een goed voorbeeld hiervan zijn stukken DNA die feitelijk ‘littekens’ vormen van een infectie met een virus, dat zich in het erfelijk materiaal van een voorouder heeft genesteld.

Zowel de bestudering van fossielen als van ons DNA levert ondersteuning op voor de gedachte dat het leven op aarde via evolutie is ontstaan. Het bewijs dat ik hier schets, is maar het topje van de ijsberg. Deze bewijzen worden in het algemeen afgewezen door christenen die van mening zijn dat evolutie niet heeft plaatsgevonden. Er zijn tal van internetsites en publicaties waarin zij de bewijzen voor evolutie proberen te ontkrachten. Dit heeft ook weer tal van internetsites en publicaties opgeleverd van mensen die de ontkrachting weer ontkrachten.
Het resultaat is dat het, zeker voor een leek, moeilijk is om door de bomen het bos nog te zien. Het is ondoenlijk om in een kort artikel deze situatie op te helderen. Persoonlijk ben ik door onderzoek van het bewijs voor en tegen evolutie tot de conclusie gekomen dat evolutie inderdaad heeft plaatsgevonden.

Zes dagen
Dat brengt ons bij de tweede vraag: ondergraaft de evolutietheorie het christelijk geloof? Een eerste antwoord is dat ik voluit christen ben, terwijl ik toch denk dat Darwin gelijk had. Daarin sta ik niet alleen, er zijn veel christenwetenschappers die deze mening hebben. Een recent voorbeeld is het boek De taal van God van de Amerikaanse geneticus Francis Collins. Ook in het nieuwe boek Geleerd en Gelovig (onder redactie van Cees Dekker) staan voorbeelden van christenwetenschappers die de evolutietheorie hebben geaccepteerd.
Dat christenen de evolutietheorie accepteren, is niet nieuw. Al in de tijd van Darwin schaarden veel theologen en christennatuurwetenschappers zich achter deze theorie. In de VS was bijvoorbeeld plantenkundige Asa Gray een van de belangrijkste voorvechters van Darwins werk. Gray had voor de publicatie van Het ontstaan van soorten uitgebreid met Darwin gecorrespondeerd over zijn theorie en er zelfs gegevens voor aangedragen. Gray was ook belijdend christen en hij meende dat God op de een of andere manier de evolutie stuurde.

Maar zegt de Bijbel dan niet dat de hemel en de aarde in zes dagen zijn geschapen? Dit is een cruciale vraag voor wie de Bijbel als Woord van God accepteert. Vaak wordt gesteld dat de eerste hoofdstukken van Genesis een historische beschrijving zijn van de schepping. Immers, Genesis is geen poëzie, zoals de Psalmen, en bovendien wordt er in het Nieuwe Testament regelmatig naar terugverwezen.
Daar is veel tegen in te brengen. Al in de eerste eeuwen van de kerk meende Augustinus dat de beschrijving in zes dagen wellicht didactische redenen had. Een groot deel van zijn leven meende hij dat de schepping in een ondeelbaar ogenblik had plaatsgevonden. Door de eeuwen heen is er veel gedacht en geschreven over Genesis. Los van de ontwikkelingen in de natuurwetenschap kwamen veel theologen – zoals in Nederland Abraham Kuyper, A. Noordtzij, Nic. Ridderbosch en recenter prof. dr. J. Douma – tot de conclusie dat de scheppingsverhalen in Genesis een kader vormden, waarin God de relatie tussen zichzelf en de schepping definieert. Genesis gaat over het waarom van de schepping, niet over het hoe. Als we evolutie als scheppingsmethode accepteren, doet dat niet af aan de boodschap van Genesis.

Grootheid van God
Maar wat schieten we er eigenlijk mee op? Is een schepping in zes dagen niet grootser dan een traag evolutieproces? Het is maar hoe je het bekijkt. De enorme uitgestrektheid van het universum is iets waarin we de grootheid van God mogen zien. Maar dat geldt ook voor de uitgestrektheid in tijd, van miljarden jaren.
De ontwikkeling van het leven, van primitief begin tot de complexe natuur die we nu om ons heen zien, is een groots proces. Natuurlijk, er zijn talloze soorten uitgestorven tijdens dat proces. Ze kwamen op, bloeiden en verdwenen, net als de leliën des velds. Nu nog kunnen wij genieten van reconstructies van het leven in vroeger tijden, zoals musea of filmmakers die gemaakt hebben. Het is erg menselijk om te denken dat de evolutionaire ontwikkeling van het leven traag en saai geweest moet zijn.
Was die ontwikkeling dan niet wreed? Dat is inderdaad een punt. Maar de wreedheid is – zeker waar het de niet-menselijke schepping betreft – betrekkelijk. Uitsterven is niet per se een bloederig proces: er sterven gewoon meer oude dieren dan er jongen geboren worden.
Wel brengt evolutie met zich mee dat er parasieten ontstaan, ziekten, schadelijke mutaties. Past dat binnen het plan van God? Een definitief antwoord daarop heb ik niet. Allereerst: leven zoals wij dat kennen, kan niet zonder pijn en dood. De processen die ons lichaam in stand houden, houden allemaal een risico in. Zelfs het eten van voedsel produceert schadelijke stoffen (zoals vrije zuurstofradicalen), die afgevangen moeten worden. Vergelijk het eens met de zwaartekracht: die is nodig om het leven mogelijk te maken, maar zorgt er ook voor dat we kunnen vallen en daarbij gewond raken of zelfs sterven. Natuurlijk kan God ons behoeden voor iedere val. Alleen, daarmee zou onze vrijheid enorm ingeperkt worden. Het is niet goed voor te stellen hoe God alle pijn zou kunnen voorkomen, zonder de mensen te reduceren tot marionetten.

Lijden
Ik wil er nog iets aan toevoegen – een opmerking die weliswaar geen enkele troost biedt aan mensen die nu lijden: zonder pijn en dood bestaat er ook geen compassie. De vraag is of de aarde inderdaad was bedoeld als een Paradijs. Zeker, in de hof, bij God, was het veilig. Maar in zijn boek Genesis schrijft prof. Douma hoe het daarbuiten wellicht minder veilig is geweest: ,,Er is geen reden ons de geschapen en nog niet gevallen wereld idyllisch voor te stellen. De eerste mensen leefden in een tuin, van waaruit zij hun taak moesten verrichten in een wereld die voor hen ook haar ruige kanten en beperkte mogelijkheden had.’’
De kwestie van het lijden is en blijft een probleem. Ik denk dat het lijden door evolutie allereerst minder groot is dan vaak wordt voorgesteld. Daarnaast lijken pijn en dood noodzakelijk voor het leven, vooral voor ons leven als schepselen met een eigen, vrije wil. We krijgen in de Bijbel wel de belofte dat er in het eeuwig leven geen pijn en moeite meer is, een van de aanwijzingen dat dit leven anders is dan onze huidige staat.

Mythe
Een schepping via evolutie kan groots zijn, ze kan vermoedelijk ook theologisch acceptabel zijn. Wat ik persoonlijk belangrijk vind, is dat christenen de wetenschap serieus gaan nemen. Te veel christenen geloven nog in de mythe dat geloof en wetenschap met elkaar in oorlog zijn, wat soms aanleiding geeft tot een mijding van die wetenschap. Natuurlijk, er zijn mensen die via de wetenschap het geloof proberen te bestrijden. En er zijn gelovigen die de wetenschap als hun aartsvijand zien. Maar uiteindelijk bestuderen wetenschappers de schepping van God, dus hun resultaten kunnen nooit een bedreiging vormen voor het geloof.
Juist daarom zouden christenen het als een roeping moeten zien zich in de schepping te verdiepen via de wetenschap. Met hun visie kunnen ze bovendien de antireligieuze tendensen die soms aan de wetenschap gekoppeld worden, bestrijden. Darwins idee was niet bedoeld als aanslag op het geloof en kón dat ook niet zijn. Het is een uitdaging voor christenen om nog groter te gaan denken over de schepping.

Dr. René Fransen is bioloog en wetenschapsjournalist. Binnenkort verschijnt van hem het boek ‘Gevormd uit sterrenstof’ (zie kader).
bron: http://www.cvkoers.nl/artikelen/darwins ... e_idee.php
die bedoel ik ja..
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door astroguy »

[quote="jakobmarin"] - ....- Zijn er inderdaad miljoenen en miljoenen fossielen, die als tussenvormen te bestempelen zijn, gevonden in de aardlagen (dus niet een enkele coelacant of een tiktaalik)?
...
- quote]

De Coelacant is nog een levende vis die voor het eerst ergens voor de oorlog per abuis gevangen werd en toen voor consternatie zorgde bij de evolutionisten, want volgens de theorie kon het niet meer bestaan.
Atze
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 10364
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door parsifal »

Laat ik eens beginnen met een citaat van Spurgeon
Can any man tell me when the beginning was? Years ago we thought the beginning of this world was when Adam came upon it; but we have discovered that thousands of years before that God was preparing chaotic matter to make it a fit abode for man, putting races of creatures upon it, who might die and leave behind the marks of his handiwork and marvelous skill, before he tried his hand on man.
In de lijn van theologen die niet per definitie vijandig staan tegenover de leer van Darwin en een oude aarde (of Darwins theorie niet als vijandig tenopzichte van het Christendom staan) horen ook fundamentalisten als Orr, Warfield, Torrey, Hodge en in Nederland Abraham Kuijper en nu vdBrink en vdBeek en in de Engelse taalwereld John Stott, Alistar McGrath en Tim Keller. Deze mensen zullen niet allemaal volledig met Darwin meegaan. Maar de zware theologische bezwaren blijven achterwege.

Zelf heb ik wat populair wetenschappelijk werk over de evolutie theorie gelezen en me wetenschappelijk verdiept in hoe evolutionaire stambomen worden gemaakt. Van genetica weet ik dus iets, van archeologie van fossielen weet ik vrijwel niets. Mijn verstand zegt echter wel dat als de evolutie volgens Darwinistische principes heeft plaatsgevonden, dat ik het vreemd zou vinden als er veel tussenvormen gevonden zouden worden. De evolutietheorie voorspelt vooral divergentie van soorten op het moment dat de omstandigheden veranderen en soorten naar een andere plaats trekken. Op zo’n moment zit de soort ver van de grootste “aangepastheid” af en kan natuurlijke selectie snel gaan. Op zo’n moment kunnen binnen enkele miljoenen jaren soorten echt grote veranderingen doormaken en miljoenen jaren zijn op een evolutionaire tijdschaal nu niet echt lang. Meestal als veranderingen uitblijven zal er weinig gebeuren wat evolutie betreft. Verreweg de meeste fossielen zijn dan ook fossielen van dieren die in de genenruimte een lokaal optimum hadden bereikt.

Francis Collins, leider van het human genome project en een Christen spreekt in zijn boek “de taal van God” over aanwijzingen voor gemeenschappelijke afstamming van de mens en de chimp. Hij wijst erop dat er in het DNA van de mensen en van de chimp overeenkomstige stukjes zijn, die niet voor een bepaald eiwit coderen. Deze zijn ontstaan door een duplicatie van een bestaand gen, maar doordat het oude gen zijn werk nog deed niet nodig waren. Vervolgens zijn de gekopieerde genen kapot gegaan tijdens het duplicatie proces. Sommige van deze kapotte genen vind je zowel bij de Chimpansee als bij de mens, maar niet bij andere soorten. Het lijkt erop dat de mutatie die tot dit kapotte gen geleidt heeft al aanwezig was bij de gemeenschappelijke voorouder van mens en chimp, maar niet bij de gemeenschappelijke voorouder van mens en gorilla. Natuurlijk is dit maar een verhaaltje om de feiten heen, maar het is wel een verhaaltje dat feiten goed inpast binnen de evolutietheorie en in zekere zin geloofwaardig is.

In Genesis staat dat God de mens uit het stof vormde en hem het leven gaf. De evolutietheorie beweert dat de mens biologisch uit de dieren gevormd is. Theologisch lijkt me dit met betrekking tot bijvoorbeeld zondeval niet problematisch als ook wordt erkend dat de mens principieel anders is dan dieren. Dat God de mens daadwerkelijk de geest gegeven heeft (en het bewustzijn) en zo in een verhouding tot Hem is komen te staan. Dan zijn er nog steeds eerste mensen (de mensen die van God de geest hebben gekregen en zo naar Zijn beeld gevormd zijn) die fundamenteel verschillen van hun biologische voorouders. Zo als wij ook geloven dat de mens fundamenteel verschilt van het stof waar hij uit gevormd is.

Ik heb het idee dat Darwin inderdaad niet een aanslag wilde plegen op het geloof. Misschien wilde hij wel zijn agnosticisme voor zichzelf verdedigen. Maar hij is zelf juist heel voorzichtig geweest in het trekken van theologische conclusies uit zijn theorie. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dawkins, Dennett en Philipse (maar dat zijn voor een groot deel bazelaars die niet veel meer indruk maken dan een Kent Hovind)

Ik geloof ook dat we in positieve mutaties God hand mogen zien, net zoals we in de zwaartekracht Gods hand mogen zien of in de regenboog. Toch twijfel ik er eigenlijk niet aan dat de zwaartekrachttheorie en ook de wetten van de optica die een regenboog verklaren grotendeels correct zijn. Als we een goede beschrijving hebben van hoe dingen werken maakt dat God niet overbodig voor deze zaken. In zekere zin zou je mij een aanhanger van theïstische gravitatie kunnen noemen. Ik denk dat dat voor de meeste mensen hier geldt.

Ik durf niet te beweren dat de evolutietheorie wetenschappelijk onontkoombaar is. Daarvoor heb ik te weinig verstand van de materie. Ik heb wel het idee dat op de punten waar ik het wel redelijk kan overzien de evolutietheorie vrij sterk staat en zijn werk goed doet. Wie weet leveren we de theorie later voor een betere in. Lijkt me niet eens heel onwaarschijnlijk.

Ik heb wel problemen met mensen die suggereren dat de evolutietheorie een soort complot is. Neem van mij aan dat de meeste wetenschappers graag een bestaande theorie helemaal onderuit halen. Dat geeft je een status als die van Einstein en de meesten zijn eerzuchtig genoeg om dat na te streven.

Wat betreft exodus 20. Het zou kunnen dat de Heere zich aanpast aan de eerste hoorders zoals hij dat ook doet in Job, waar Hij spreekt over de fundamenten van de aarde en mogelijk in Hebreeen 7, waar gezegd wordt dat Melchizedek geen ouders heeft. Hij past Zijn wet in in het wereldbeeld van de mensen. Ik weet niet meer welke preek van Spurgeon het was, waarin hij verwees naar Achilles en de oorlog om Troje. Ik weet niet of Spurgeon werkelijk geloof hechtte aan de Ilias, wel weet ik dat het voor de boodschap niets uitmaakte of Achilles Hector in de geschiedenis gedood heeft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: 2009 - Darwinjaar

Bericht door freek »

Charles en Paulus

(10-01-2009 15:59 | S. D. Post)

Iedereen schrijft tegenwoordig over Charles Darwin, dus waarom ik niet. Al maanden voor 2009 aanbrak, braakten kranten en tijdschriften de meest lovende teksten over Darwin uit. Niemand kan er inmiddels meer aan twijfelen, Darwin is de meest invloedrijke wetenschapper van de laatste eeuwen en het evolutionisme heeft alle terreinen van de wetenschap doortrokken.

Het schijnt dat een paar christenen in de VS nog denken dat de aarde op een andere manier tot stand is gekomen, plus een paar bizarre Neerlandithalers, die de onbeschaafde lompheid hebben het ontwikkelde deel van onze natie 6 miljoen scheppingsfolders in de maag te splitsen.

Past niet

Mijn thema is de relatie tussen Darwin en het homohuwelijk. Dat lijkt een hachelijke onderneming. Je moet even aan de gedachte wennen. Homofilie past op zich niet bij de wetten van het evolutionisme. Als iedereen praktiserend homoseksueel zou zijn, stierf de mensheid uit. Gedacht in termen van natuurlijke selectie, survival of the fittest, zou homoseksualiteit moeten verdwijnen, maar het tegendeel blijkt waar te zijn: het is springlevend. Homoseksualiteit is hot. En dat komt door evolutionisme.

Want er is een onmiskenbaar verband tussen het evolutiedenken en het homohuwelijk. Die vind je niet in wetmatigheden van het evolutionisme, maar in de wetten van het Koninkrijk van God.

Wie denkt aan homoseksualiteit in de Bijbel, komt al snel terecht bij Romeinen 1. Vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in gebruik tegen natuur, mannen bedrijven verhit schandelijkheid met mannen. Homoseksuele uitspattingen staan centraal. Daarnaast staan er in vers 29-31 nog vele andere zonden die wijzen op een totaal verdorven en gedegenereerde samenleving: hoererij, der ouderen ongehoorzaam, zonder natuurlijke liefde enzovoort; plus het genieten van deze zonden en het mede een welgevallen hebben in die ze doen. De dvd-kijkers zogezegd. Soms denken mensen dat deze lijst met zonden de reden is van Gods toorn over een volk. Maar dat is een misverstand. Zo staat het er niet.

Deze zonden, deze diep gezonken samenleving, vormen niet een oorzaak van Gods toorn. Zij zijn een gevolg van Gods toorn. Romeinen 1 laat op dit punt aan duidelijkheid niets te wensen over. Het staat er drie keer. In vers 24, 26 en 28. Er kan geen twijfel over bestaan. Vanwege een vreselijke zonde heeft God hen overgegeven om hun lichamen onder elkander te onteren. De perversiteiten die opgesomd staan, vormen samen het verschrikkelijke oordeel van God. Hij heeft mensen overgegeven aan zichzelf.

Erkentenis

Waarom? Wat is dan de zonde die Gods toorn opriep? God niet in erkentenis houden. De heerlijkheid van de onverderfelijke God veranderen in het beeld van een mens of van een dier (vs. 23). Dus afgoderij!

En darwinisme is de meest radicale vorm van afgoderij. Oude volken eerden in het schepsel, het afgodsbeeld, nog hun geesten, hun god. Darwinisme eert het schepsel zelf als god. Ze eren en dienen het geschapene als schepper. Zij geloven in materie. Ze geloven dat de materie zichzelf geschapen heeft en zichzelf onderhoudt. Ze hebben de waarheid veranderd in een leugen, het schepsel geëerd boven de Schepper (vs. 25).

Ultieme afgoderij, terwijl ze dagelijks om zich heen de heerlijkheid van de Schepper van hemel en aarde kunnen zien. Als er iemand verwonderd zou moeten zijn over de imponerende orde en de wonderlijke samenhang in de schepping, zouden het wel de wetenschappers moeten zijn. Zij zien hoe God Zijn heerlijkheid kennelijk geopenbaard heeft (vs. 20). Maar ze houden de waarheid in ongerechtigheid ten onder (vs. 18). Ze zijn verijdeld in hun overleggingen (vs. 21). Ze veranderen de waarheid in leugen (vs. 25). Ze noemen zich wetenschappers, ze noemen zich wijzen, maar ze zijn dwaas geworden (vs. 22). Ze zijn niet te verontschuldigen. En de toorn van God komt over hen in de vorm van allerlei ontremmingen.

Dwazen, noemt God deze wetenschappers. Neem de evolutietheorie dus vooral niet serieus. Spot er hartelijk mee. De Bijbel gaat ons daarin voor. Jesaja 44: Wie een afgod aanbidt, aanbidt brandhout. Elia op de Karmel: Misschien slaapt uw God, roep nog wat harder.

Evolutietheorie is volstrekt belachelijk. Niet omdat ze niet slim zijn, die wetenschappers. Niet omdat de evolutietheorie niet een ontzettend intelligente constructie is. Wel omdat al die intelligentie gebruikt wordt om Gods tastbare heerlijkheid te verduisteren. Wel omdat wereldwijd duizenden wetenschappers al hun door God gegeven (!) denkkracht ontwikkelen om Gods waarheid ten onder te houden. Hemeltergend.

Evenwel is er in de Bijbel geen ruimte voor arrogantie en zelfvoldaanheid. Na Romeinen 1 komt Romeinen 2. Waarin u de ander oordeelt, oordeelt u zichzelf. U immers die oordeelt, doet de zelfde dingen (2:1, 3). Wij eren God van nature ook niet!

Gay Pride

Geen ruimte voor hoogmoed. Dat wij niet meedoen aan de Gay Pride in Amsterdam is alleen omdat God ons niet overgegeven heeft aan de begeerlijkheid van ons hart. Omdat we niet leven onder Gods toorn, maar onder Gods goedertierenheid en verdraagzaamheid (vs. 3). De zonde doen wij net zo goed, namelijk: God niet in erkentenis houden. Steunen op afgoden. God niet verheerlijken. En zo verzamelen we ons ook Gods toorn als een schat (vs. 5).

In de Elsevier van vorige week stond een artikel over het darwinisme. De conclusie was dat wetenschappers het oneens waren over de betekenis van de evolutietheorie voor de toekomst. Die toekomst lijkt me volstrekt duidelijk. Er komt een definitief eind aan darwinisme. Als Christus terugkomt. En iedereen verstomd zal zijn vanwege Zijn majesteit en heerlijkheid. Dan kan de leugen niet meer regeren. Dan zal alle knie zich buigen. Dan zal terugkijkend ook blijken dat 2009 niet het jaar van Darwin was, maar het jaar onzes Heeren.
Ik vond dit wederom een erg mooie column van Post.
Plaats reactie