Wilhelm schreef:Marnix schreef:
Er zullen vast meer mensen in bed hebben gelegen ja. Ook niet zo raar dat mensen 's ochtends slapen als ze 's nachts wakker zijn

Het is een jaarlijks terugkeren refreind van je Marnix.
Maar toch geloof ik dat als er honger is, je niet thuis blijft, maar opgaat onder de prediking als de deuren van Gods huis geopend zijn.
En waar ligt nu de ware behoefte : in het feesten snachts of het opgaan naar Zijn huis ?
Zoals ik al eerder heb genoemd hebben wij geen dienst op nieuwjaarsochtend. We hebben met oudjaarsavond een dienst waarin de jaarwisseling thema is, er wordt teruggekeken en vooruitgekeken. De dienst van oudjaarsavond stond in het teken van beiden en zondag zal er ook wel bij worden stilgestaan. Moet ik me nu enorm hongerig voelen, en benadeeld dat we 1 januari niet ook een dienst hadden? Dat idee krijg ik een beetje.
Vroeger had je op zondag 1 dienst, tegenwoordig heb je er twee en als je niet naar beiden gaat ben je niet hongerig genoeg, sommigen hebben daarom zelfs een derde dienst ingesteld. Niets mis mee, maar laten we vooral niet denken dat hoe meer kerkdiensten we houden, hoe meer onze honger wordt gestild... en wie maar 1x gaat met oud en nieuw of op zondag of wat dan ook legt verkeerde prioriteiten.
Helma, ik maak me zorgen om mensen die de hoeveelheid honger die je hebt en hoe je geloof is, van menselijke dingen (als meer diensten op zondag, 2 diensten met oud en nieuw, kerst etc.+) laten afhangen. Als je maar vaak naar de kerk gaat....
Wij hebben niet zo'n dienst en ik mis het ook niet, 's ochtends vroeg na een nacht dat het toch nooit vroeg wordt, en dat heeft niets met honger te maken. Hoe zou ik anders al die andere weken overleven dat we alleen op zondag diensten hebben.