Oud- en nieuwjaars kerkdiensten

Wilhelm

Re: Oud- en nieuwjaars kerkdiensten

Bericht door Wilhelm »

-
Afgewezen schreef:
helma schreef:
Afgewezen schreef: Moet je altijd en op iedere ogenblik 'honger' hebben en naar de kerk willen? Vind ik een beetje overdreven. Ik vind al die diensten rond Oud- en Nieuwjaar ook echt niet zo nodig, zeker niet als ze nog eens zo langdraaaadig zijn ook.
is mijn inziens een stelling van 'het nieuwe geloven'
Misschien kun je dat uitleggen?
Kom op Afgewezen , nu maakt het opeens niet meer uit of we naar de kerk gaan of niet, met al onze kritiek op de HC conferenties op zondag waar mee je mensen uit hun eigen gemeente houdt ?
Volgens mij heb jij hier meer uit te leggen.

Als we onze bezigheden snachts belangrijker vinden dan de kerkdienst 'sochtends, dan heb ik mijn vragen. Of vind je dat gek ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Kom op Afgewezen , nu maakt het opeens niet meer uit of we naar de kerk gaan of niet, met al onze kritiek op de HC conferenties op zondag waar mee je mensen uit hun eigen gemeente houdt ?

Als we onze bezigheden snachts belangrijker vinden dan de kerkdienst 'sochtends, dan heb ik mijn vragen. Of vind je dat gek ?
Heb ik gezegd dat het niet meer uitmaakt of je naar de kerk gaat of niet?
Maar vergeet niet dat kerkdiensten rond Oud en Nieuw gewoon een menselijke inzetting zijn. Ik hecht daar - inderdaad - niet zoveel waarde aan.
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:
helma schreef:
Afgewezen schreef: Moet je altijd en op iedere ogenblik 'honger' hebben en naar de kerk willen? Vind ik een beetje overdreven. Ik vind al die diensten rond Oud- en Nieuwjaar ook echt niet zo nodig, zeker niet als ze nog eens zo langdraaaadig zijn ook.
is mijn inziens een stelling van 'het nieuwe geloven'
Misschien kun je dat uitleggen?
is misschien ook een gevoelskwestie

ik maak me zorgen over mensen die 'erbij horen' en toch vrij makkelijk een dienst kunnen over slaan
ik zie Gods kinderen in de Bijbel juist een verlangen hebben om op te gaan naar Gods huis

zeker op 1 januari denk ik dat het het verlangen is van Gods kind "indien Uw aangezicht niet met ons meegaat, doe ons van hier niet optrekken"
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:ik maak me zorgen over mensen die 'erbij horen' en toch vrij makkelijk een dienst kunnen over slaan
ik zie Gods kinderen in de Bijbel juist een verlangen hebben om op te gaan naar Gods huis

zeker op 1 januari denk ik dat het het verlangen is van Gods kind "indien Uw aangezicht niet met ons meegaat, doe ons van hier niet optrekken"
Gods huis is in de Bijbel de tempel. En ik geloof niet dat Gods kinderen altijd en op ieder moment naar een kerkdienst hoeven te verlangen. Alles op zijn tijd.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 02 jan 2009, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:
helma schreef:ik maak me zorgen over mensen die 'erbij horen' en toch vrij makkelijk een dienst kunnen over slaan

Gods huis is in de Bijbel de tempel. En ik geloof niet dat Gods kinderen altijd en op ieder moment naar een kerkdienst hoeft te verlangen. Alles op zijn tijd.
ja, en wij hebben nu de kerk als plaats van samenkomst
dat maakt niets uit.
zulke argumenten gebruiken mijn pubers ook als ze niet naar de kerk willen
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:Kom op Afgewezen , nu maakt het opeens niet meer uit of we naar de kerk gaan of niet, met al onze kritiek op de HC conferenties op zondag waar mee je mensen uit hun eigen gemeente houdt ?

Maar vergeet niet dat kerkdiensten rond Oud en Nieuw gewoon een menselijke inzetting zijn. Ik hecht daar - inderdaad - niet zoveel waarde aan.

Dat het een menselijke instelling is juist, maar Gods Woord wordt verkondigd , en als de zaken nu zo staan , en we als gemeente besluiten diensten tehouden op zulke dagen , dan vind ik het vreemd dat dan volgens jou iedere individuele kerkganger dus naar eigen inzicht de vrijheid behoort te krijgen om de diensten te bezoeken of niet.
Nee, hier kan ik niet in mee gaan.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:ja, en wij hebben nu de kerk als plaats van samenkomst
dat maakt niets uit.
Jawel. Je kunt God nu overal vinden, dat hoeft niet per se op een plaats van samenkomst. Te veel samenkomsten is niet goed.
Helma schreef:zulke argumenten gebruiken mijn pubers ook als ze niet naar de kerk willen
Kennelijk ga jij van de gedachte uit: hoe meer kerkdiensten, hoe beter. Ik zie dat anders. Het kan ook wel eens een keer genoeg zijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:

Dat het een menselijke instelling is juist, maar Gods Woord wordt verkondigd , en als de zaken nu zo staan , en we als gemeente besluiten diensten tehouden op zulke dagen , dan vind ik het vreemd dat dan volgens jou iedere individuele kerkganger dus naar eigen inzicht de vrijheid behoort te krijgen om de diensten te bezoeken of niet.
Nee, hier kan ik niet in mee gaan.
Ik reageerde op jouw opmerking over 'honger hebben' en daarom naar de kerk te willen. Daarop reageerde ik met: je hoeft toch ook niet altijd honger te hebben en naar de kerk te willen?
Misschien moeten kerken inderdaad maar één dienst beleggen, óf 's avonds óf 's morgens. Nu worden de gewetens van de mensen gebonden om naar de kerk te gaan.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wilhelm schreef:
Marnix schreef: Er zullen vast meer mensen in bed hebben gelegen ja. Ook niet zo raar dat mensen 's ochtends slapen als ze 's nachts wakker zijn :)

Het is een jaarlijks terugkeren refreind van je Marnix.
Maar toch geloof ik dat als er honger is, je niet thuis blijft, maar opgaat onder de prediking als de deuren van Gods huis geopend zijn.
En waar ligt nu de ware behoefte : in het feesten snachts of het opgaan naar Zijn huis ?
Zoals ik al eerder heb genoemd hebben wij geen dienst op nieuwjaarsochtend. We hebben met oudjaarsavond een dienst waarin de jaarwisseling thema is, er wordt teruggekeken en vooruitgekeken. De dienst van oudjaarsavond stond in het teken van beiden en zondag zal er ook wel bij worden stilgestaan. Moet ik me nu enorm hongerig voelen, en benadeeld dat we 1 januari niet ook een dienst hadden? Dat idee krijg ik een beetje.

Vroeger had je op zondag 1 dienst, tegenwoordig heb je er twee en als je niet naar beiden gaat ben je niet hongerig genoeg, sommigen hebben daarom zelfs een derde dienst ingesteld. Niets mis mee, maar laten we vooral niet denken dat hoe meer kerkdiensten we houden, hoe meer onze honger wordt gestild... en wie maar 1x gaat met oud en nieuw of op zondag of wat dan ook legt verkeerde prioriteiten.

Helma, ik maak me zorgen om mensen die de hoeveelheid honger die je hebt en hoe je geloof is, van menselijke dingen (als meer diensten op zondag, 2 diensten met oud en nieuw, kerst etc.+) laten afhangen. Als je maar vaak naar de kerk gaat....

Wij hebben niet zo'n dienst en ik mis het ook niet, 's ochtends vroeg na een nacht dat het toch nooit vroeg wordt, en dat heeft niets met honger te maken. Hoe zou ik anders al die andere weken overleven dat we alleen op zondag diensten hebben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix, zo'n enkele keer ben ik het met je eens. ;)
In onze (refo)kringen wordt mijns inziens wel eens te verkrampt met het fenomeen 'kerkdienst' omgegaan.
helma

Bericht door helma »

Marnix schreef:
Moet ik me nu enorm hongerig voelen, en benadeeld dat we 1 januari niet ook een dienst hadden? Dat idee krijg ik een beetje.

je kan niet op commando je hongerig voelen nee.

maar hongerigen worden met goederen vervuld!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:
Marnix schreef:
Moet ik me nu enorm hongerig voelen, en benadeeld dat we 1 januari niet ook een dienst hadden? Dat idee krijg ik een beetje.

Flauw!
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Afgewezen schreef:
helma schreef:
Marnix schreef:

Flauw!
Al even lees ik mee in dit topic maar kan het nu toch niet laten om hierop te reageren. Want, waaom zou het flauw zijn om Gods eigen woorden te noemen? Ten eerste lijkt me de term niet op zijn plaats om het flauw te noemen. Je trekt het eigen Woord van God hiermee immers in twijfel. Het zou juist erg zijn als het woord niet aangehaald werd en we ook op nieuwjaarsdag niet naar Gods Huis konden gaan.
Geloven kan niet op commando, echt niet. Maar ik ben er vast van overtuigd dat ieder kind van God zal zeggen dat er te laat acht gegeven is op Gods roepstemmen, dat het altijd te laat was om Zijn Woorden te gaan geloven. Ook hierin: hongerigen worden met goederen vervuld maar rijken heeft Hij ledig weggezonden. Mag ik hierbij ook het Heilig Avondmaal noemen? En trek zelf de les dan maar....
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Marnix

Bericht door Marnix »

helma schreef:
Marnix schreef:

Klopt, en dat ben ik afgelopen jaar ook weer, zeker ook in de decembermaand, met goeden vervuld, tot verzadiging toe.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Marnix schreef:
helma schreef:
Marnix schreef:

Klopt, en dat ben ik afgelopen jaar ook weer, zeker ook in de decembermaand, met goeden vervuld, tot verzadiging toe.
Marnix, groot als je dat mag zeggen, echt. Maar wil je dan niet steeds meer goederen ontvangen?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Plaats reactie