EO toert met doodskist door het land

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Josephus »

cosmo schreef:Net als de plastic foetus een goede actie is, is ook deze rijdende doodskist een actie die mensen aanzet tot denken.
Ik ben een groot voorstander van het mensen aanzetten tot zelfstandig nadenken over zaken van leven en dood, maar dat doel heiligt m.i. zeker niet alle middelen. Ik vind zowel de foetus- als de doodskistactie ontzettend smakeloos. Blijkbaar gaat de verplatting van de samenleving ook christelijk Nederland niet voorbij.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 981
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Jo-Ann »

Josephus schreef:Ik vind zowel de foetus- als de doodskistactie ontzettend smakeloos. Blijkbaar gaat de verplatting van de samenleving ook christelijk Nederland niet voorbij.
Helemaal mee eens. Dit zijn de woorden die ik in een ander topic al eerder had willen zeggen.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door cosmo »

Josephus schreef:
cosmo schreef:Net als de plastic foetus een goede actie is, is ook deze rijdende doodskist een actie die mensen aanzet tot denken.
Ik ben een groot voorstander van het mensen aanzetten tot zelfstandig nadenken over zaken van leven en dood, maar dat doel heiligt m.i. zeker niet alle middelen. Ik vind zowel de foetus- als de doodskistactie ontzettend smakeloos. Blijkbaar gaat de verplatting van de samenleving ook christelijk Nederland niet voorbij.
Het is maar net hoe je het benadert. Omdat de samenleving als geheel steeds minder belang hecht aan traditionele waarden en normen, is het van belang er een communicatiemiddel wordt gekozen dat aansluit bij de gedachtenwereld van de gemiddelde Nederlander. In dit geval is dat een plastic foetus. Dat heeft dus niets van doen met ´verplatting´ van christelijk Nederland, maar met een verstandige communicatiestrategie.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
BJD schreef:Belachelijk... en nog belachelijker is dat dit op een refoforum wordt verdedigd..
Er is maar één verdediger, hoor. ;)
Van wie ook nog eens geldt: wiens brood men eet, diens woord men spreekt...
:) Ik zal niet ontkennen dat ik niet helemaal objectief ben. Toch wil ik nog wel even benadrukken dat wat ik hier verdedig, puur mijn eigen mening is. Ik spreek niet namens de EO.

En tja, ik vind dit programma en ook de actie met de foetus niet smakeloos. Wel wat scherp, maar dat is soms goed, wat prikkelend. Maar goed, ik denk dat het grote verschil (en het onbegrip) vooral ook sterk te maken heeft met de cultuurverschillen, de reformatorische wereld heeft, in tegenstelling tot de rest van Nederland, geen beeldcultuur. Dat er weinig begrip is dat dingen visueel worden gemaakt en dat dat ook een functie heeft, en dat men dit geen goede manier vindt, is dus logisch en begrijpelijk. Wat refoforum of reformatorisch nederland van deze actie vindt is en wat het met ze doet, is dan eigenlijk ook niet zo belangrijk, het is immers niet de groep mensen die men wil bereiken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Marco »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
BJD schreef:Belachelijk... en nog belachelijker is dat dit op een refoforum wordt verdedigd..
Er is maar één verdediger, hoor. ;)
Van wie ook nog eens geldt: wiens brood men eet, diens woord men spreekt...
:) Ik zal niet ontkennen dat ik niet helemaal objectief ben. Toch wil ik nog wel even benadrukken dat wat ik hier verdedig, puur mijn eigen mening is. Ik spreek niet namens de EO.

En tja, ik vind dit programma en ook de actie met de foetus niet smakeloos. Wel wat scherp, maar dat is soms goed, wat prikkelend. Maar goed, ik denk dat het grote verschil (en het onbegrip) vooral ook sterk te maken heeft met de cultuurverschillen, de reformatorische wereld heeft, in tegenstelling tot de rest van Nederland, geen beeldcultuur. Dat er weinig begrip is dat dingen visueel worden gemaakt en dat dat ook een functie heeft, en dat men dit geen goede manier vindt, is dus logisch en begrijpelijk. Wat refoforum of reformatorisch nederland van deze actie vindt is en wat het met ze doet, is dan eigenlijk ook niet zo belangrijk, het is immers niet de groep mensen die men wil bereiken.
Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. Reformatorisch Nederland is een groep die als (potentiële) achterban van de EO gerekend kan worden - ondanks de problemen die deze groep met televisie heeft. Het uitbrengen van een programma als dit kan een obstakel voor de reformatorische doelgroep worden om zich te identificeren met de EO.
Doelgroep is niet alles. Je moet ook om je eigen achterban denken. En niet alleen de reformatorische christenen zullen zich achter het oor krabben met de vraag of dit nou wel de manier is.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Marnix »

Klopt, dat is een spanningsveld dat je altijd hebt en dat niet makkelijk is. Maar daar denkt men wel over na... ik ben blij dat de EO zijn missie wat dit betreft in het oog houdt, het geeft denk ik wel aan wat de hoogste prioriteit heeft.

De missie van de EO is niet in de eerste plaats om voor de achterban leuke programma's te maken maar om te evangeliseren. (en dat is soms erg moeilijk, hoe bereik je mensen stapje voor stapje)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
RainbowKees
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:51

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door RainbowKees »

misschien moet je deze serie eerst gaan bekijken en dan pas oordelen.
enne trouwens, waarschijnlijk ben ik het na het kijken ook niet echt met de setting eens hor :fi
maaarrrr, eerst onderzoeke..
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door freek »

RainbowKees schreef:misschien moet je deze serie eerst gaan bekijken en dan pas oordelen.
enne trouwens, waarschijnlijk ben ik het na het kijken ook niet echt met de setting eens hor :fi
maaarrrr, eerst onderzoeke..
Ik weet niet hoor. Enkele gegevens krijgen we alvast mee. Onder andere de prominente plaats van een doodskist. Dan kun je er op z'n minst al iets over zeggen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Marnix »

Dat punt snap ik niet zo, daarmee wordt duidelijk gemaakt waar het over gaat en komt dat wat veel ongelovigen proberen te vergeten, toch wat dichterbij. Ooit zullen jij en ik ook in zo'n kist liggen, tenzij Jezus voor die tijd terugkomt. Waarom is dit dan zo ontzettend storend? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:Dat punt snap ik niet zo, daarmee wordt duidelijk gemaakt waar het over gaat en komt dat wat veel ongelovigen proberen te vergeten, toch wat dichterbij. Ooit zullen jij en ik ook in zo'n kist liggen, tenzij Jezus voor die tijd terugkomt. Waarom is dit dan zo ontzettend storend? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Daar is niks storends aan. Wel als die versierd gaat worden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Marco »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:Dat punt snap ik niet zo, daarmee wordt duidelijk gemaakt waar het over gaat en komt dat wat veel ongelovigen proberen te vergeten, toch wat dichterbij. Ooit zullen jij en ik ook in zo'n kist liggen, tenzij Jezus voor die tijd terugkomt. Waarom is dit dan zo ontzettend storend? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Daar is niks storends aan. Wel als die versierd gaat worden.
Zelfs dan is het nog steeds de manier waarop. Je kunt het versieren van de doodskist zien als het versieren van de dood, maar je kunt er ook iets heel anders van maken. De dood is niet bij voorbaat iets vreselijks. Het is tenslotte een doorgang naar het eeuwige leven, voor wie gelooft. Reden genoeg om een doodskist te versieren...!?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33493
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:Het is tenslotte een doorgang naar het eeuwige leven, voor wie gelooft. Reden genoeg om een doodskist te versieren...!?
Maar dat geldt juist niet voor de beoogde doelgroep (dat ze geloven).
Voor hen geldt dat ze de dood willen "verbloemen".
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
Marco schreef:Het is tenslotte een doorgang naar het eeuwige leven, voor wie gelooft. Reden genoeg om een doodskist te versieren...!?
Maar dat geldt juist niet voor de beoogde doelgroep (dat ze geloven).
Voor hen geldt dat ze de dood willen "verbloemen".
Daar kan je ze dan mooi mee confronteren.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:Dat punt snap ik niet zo, daarmee wordt duidelijk gemaakt waar het over gaat en komt dat wat veel ongelovigen proberen te vergeten, toch wat dichterbij. Ooit zullen jij en ik ook in zo'n kist liggen, tenzij Jezus voor die tijd terugkomt. Waarom is dit dan zo ontzettend storend? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Daar is niks storends aan. Wel als die versierd gaat worden.
En waarom is dat precies storend? Versieren is niet: Slingers er op ofzo. Ze mogen het aankleden zoals ze graag zouden willen... en op die manier hun gevoel uiten. En dat zegt iets over wat die mensen denken als het over de dood gaat, en daar gaat het in het programma over. Ik zou er met een stift een Bijbeltekst op schrijven (Ik ben de opstanding en het leven, wie in Mij gelooft zal leven, ook al is hij gestorven - Jezus) en dat zou ook wat zeggen over hoe ik tegen de dood aankijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie