Schitterende foto`s

Corydoras

Re: Schitterende foto`s

Bericht door Corydoras »

Jongere schreef:Ik moet me nog behelpen met een analoog toestel. Olympus 10. Het voordeel is wel dat je via marktplaats makkelijk en goedkoop aan nieuwe lenzen kunt komen. Pas voor 20 euro een groothoeklens en een zoomlens gekocht. Want voor een digitale spiegelreflex heb ik geen geld. :oO
Ook een voordeel is dat alles 'echt' is. Het licht wat naar binnen valt komt ook op foto. Dus in die zin: je bent voor alles zelf verantwoordelijk. Het is eigenlijk nog het echte ambacht. Wat dat betreft houd ik ook niet zo van fotoshoppen; dat is net zoiets als de psalmen niet-ritmisch zingen.. of rare verhogingen aan de oorspronkelijke melodie toevoegen. :huhu
Dat vond ik eerst ook, ik ben pas overgestapt op digitaal toen ik een half jaar naar het buitenland ging en een weblog met foto's wilde bijhouden. Maar ik ben erachter gekomen dat achteraf knutselen aan je foto's toch ook wel erg leuk is. Het is toch weer een extra dimensie.
Wat ik wel mooi vind is de scherpte. Je kunt met de juiste instellingen sommige dingen haarscherp maken terwijl de rest helemaal verdwijnt.
Dat ligt voornamelijk aan het feit dat de sensor kleiner is dan je film. Vooral digitale compactcameraatjes hebben een erg kleine sensor, wat betekent dat de scherptediepte erg groot is. Daarmee is het dus moeilijk om vage achter/voorgronden te maken. Maar met een digitale spiegelreflex kan het ook prima.
AfbeeldingAfbeelding
Mooi!
Weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Vind het opzich wel leuk, maar de voorgrond van de foto is wat kaal.
AfbeeldingAfbeelding
De 'guidance of the eye' hier is mooi, maar iets op de voorgrond (links) was misschien wel leuk geweest, ja. Dat heb ik zelf vaak: er mist iets, maar ik weet niet zo goed wat.
Deze compositie vind ik wel geslaagd. Jammer van het sombere weer. Dat vind ik ook wel een nadeel, maar dat zal bij digitaal wellicht ook zo zijn. Als het maar wat donkerder is buiten, dan is het vrijwel onmogelijk om nog foto's met genoeg licht te nemen. Heb wel pas een statief gekocht, dat scheelt.
AfbeeldingAfbeelding
Veel digitale camera's hebben beeldstabilisatie, dat is echt ideaal. Kun je, als je een beetje je best doet, 1/4 sec nog zonder statief nemen.
Maar bij donker weer met een (lichte) bewolkte lucht ben je analoog in een bepaald opzicht juist beter af: ik heb dan vaak problemen met het grote contrast. Het dynamisch bereik (het verschil tussen wit en zwart, zeg maar) van een film is (nog altijd) groter dan dat van een sensor.
Dit was sowieso een mooi beest, maar jammer dat zijn oog niet wat meer verlicht is:
AfbeeldingAfbeelding
Deze is inderdaad wel wat onderbelicht. Dat komt waarschijnlijk vooral door die lichte waterspiegelingen, daar moet je voor corrigeren.
En hier zie je hoe groothoeklens vervormt, dit beest was vrij breed in werkelijkheid. Groot nadeel is het spiegelen van de ruit waarachter hij (gelukkig) liep. Heeft iemand een idee hoe je dat kunt voorkomen als je een foto maakt door een ruit?
Als het kan, je lens plat tegen het glas aanhouden, of in ieder geval zo dicht mogelijk erbij. En een polarisatiefilter helpt ook een stuk.
Afbeelding
Jongere

Bericht door Jongere »

Dankjewel! Ik blijf oefenen als ik weer geld heb voor rolletjes...
helma

Bericht door helma »

deze foto's maakte ik terwijl de stand per ongeluk op P stond (tekst fotograveren)
dat vond ik wel een beetje jammer, maar toch vind ik ze nog steeds mooi
Afbeelding

Afbeelding
helma

Bericht door helma »

Afbeelding
judith

Bericht door judith »

helma schreef:Afbeelding
:super :super :super :super
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:Afbeelding
Je hebt de smaak te pakken!
Leuk hè, dat soft focus. Doe je 't te vaak, dan wordt het een kunstje, maar zo nu en dan toegepast is het heel sfeervol.
Gebruik je nu Picasa?
~~Soli Deo Gloria~~
helma

Bericht door helma »

ja, ik had picasa al een poosje op de pc staan en af en toe bewerkte ik voor mezelf wel foto's (sepia vind ik erg leuk)
maar ik dacht dat anderen dus zonder bewerken zulke goede foto's maakten :OO3
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:ja, ik had picasa al een poosje op de pc staan en af en toe bewerkte ik voor mezelf wel foto's (sepia vind ik erg leuk)
Forget it but ;)
~~Soli Deo Gloria~~
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:ja, ik had picasa al een poosje op de pc staan en af en toe bewerkte ik voor mezelf wel foto's (sepia vind ik erg leuk)
Mijn foto's zijn altijd zonder bewerken :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
jvdg

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:
Mijn foto's zijn altijd zonder bewerken :hum
En zo hoort het ook!
Reality!
Lassie

Bericht door Lassie »

Mijn liefde:

:oops

Afbeelding
Rens

Bericht door Rens »

knappe gozer!! (zonder bijbedoelingen mijnerzijds), ik kan me voorstellen dat je "in love" bent...
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
bazz

Bericht door bazz »

tja, fotografie is heel veel oefenen, en dan gaat het steeds beter :) Wat ikzelf doe is regelmatig verdiepen in een nieuwe techniek, en daar een tijd veel mee oefenen, op een gegeven moment maak je je dat zo eigen dat het eigenlijk in je "standaardbagage" zit, en je er zo mee kunt werken als je het een keer nodig hebt.

Handig is dan natuurlijk wel om eerst de dingen aan te pakken waar je veel gebruik van denkt te maken. als je zelden of nooit denkt te flitsen, dan zijn flitstechnieken niet het eerste waar je aan moet werken ;)

En bedenk: Elke foto kun jij ook maken, maar je moet wel het onderwerp leren zien, en weten welke techniek toegepast dient te worden. Dus ook veel foto's van anderen kijken, proberen te bedenken hoe die foto gemaakt is (of het vragen).

nog wat foto's dan:

Afbeelding

Afbeelding
Kamelentransport... met 140 over de snelweg! :OO

Afbeelding

Afbeelding
eierenleggende schildpad, ongeveer 70 cm doorsnee. "medium" aldus de gids...

Afbeelding
Sunrise over sea

Afbeelding`

Afbeelding
Bedouïne-jongen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
judith