Onze rechtvaardigmaking, levendmaking, het Evangelie, de wet

Bert Mulder
Contacteer:

Re: De wet, het Evangelie, onze levendmaking, rechtvaardigmaking

Bericht door Bert Mulder »

chapman schreef: Aan Bert
Het is je nog steeds niet duidelijk wat geestelijk dood betekent. Je staat daarin niet alleen, hele volksstammen begrijpen dat niet. Nog eens, deze mens ligt nog onder de wet, nog onder de macht en de kracht van de zonden. Gebonden aan de ketenen des satans. Deze mens kan door de geest der dienstbaarheid bewerkt worden. Deze mens kan in zware geestelijke overtuigingen terechtkomen, maar is daar niet bekeerd mee, niet levendgemaakt mee. Nee, de zonden wordt levend in de mens, de mens wordt niet levend! Met dit goddelijk werk moet hij tot zichzelven leren inkeren en mee werkzaam zijn in zijn binnenkamer om de geest niet te bedroeven.1. Door de geest der aanneming (dat is het ware geloof) mag hij de vergeving der zonden en Christus eigenen, wordt de macht en de kracht van de zonden verbroken en vindt hij Gods gunst en gemeenschap. Eerst nu leert hij in de weg der heiligmaking 2 een droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt. Eerst nu heeft hij liefde tot God, Zijn dag, Zijn Woord, zijn naaste etc. Omdat dit alles spruit uit de Fontein der liefde die in dat punt des tijds in zijn ziel is geschonken.
Bij de ene uitverkorene zijn meer overtuigingen (gemene twistingen des Geestes) nodig dan bij de ander. Zij die nooit bekeerd zullen worden kunnen dezelfde overtuigingen ervaren als degenen die het wel zullen worden. Het kan zijn dat er geen verschil in overtuiging is. De natuurlijke mens blijft blind, blijft dood. Indien er verschil (voor de levendmaking) was in de overtuigingen van de uitverkorene en de verworpene zouden wij dat moeten kunnen aanwijzen in Gods Woord, waarin dat onderscheid bestaat. 3 Echter, niemand ter wereld is in staat te zeggen welke overtuigingen van hel en toorn de uitverkorenen, en welke de verworpenen eigen zijn. De Schrift zwijgt erover, ja, de Schrift zegt het tegendeel: "En die ingingen hebt gij verhinderd", Luk 11:52.
Als Gods Geest met de mens twist (gemeen werk), om ze tot bekering te brengen, is dit een moedgevend teken.

Lees het boekje van Salomo Stoddard maar eens "Een leidsman tot Christus".
Wie is Saloma Stoddard? Denk dat je beter de Bijbel kunt lezen...

1. Dus hoe precies wil je die DODE mens aan het werk krijgen?
2. Heiligmaking komt NA de rechtvaardigmaking, meende ik...
3. Bewijs mij het tegenovergestelde dan eens... Hoewel, waar heb ik gezegd dat een dood mens anders dan een dood mens was? Een (geestelijke) dode uitverkorene is net zo dood als een (geestelijke) dode verworpene...

En lees verder de Dortse Leerregels eens, mijn vriend.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

In de kerk wordt tegen (lichamelijk) levenden gepreekt, al kunnen er geestelijke doden tussen zitten.
Die levenden moeten aan het werk gezet worden, niet om de zaligheid te verdienen, maar om te ontvangen.
Dat houdt in: Zoekt, Klopt en Bid.

En dan zál God het doen. Dat heeft Hij beloofd. En daar mag je Hem aan houden.
Bert Mulder
Contacteer:

Johannes 3:16 schreef:In de kerk wordt tegen (lichamelijk) levenden gepreekt, al kunnen er geestelijke doden tussen zitten.
Die levenden moeten aan het werk gezet worden, niet om de zaligheid te verdienen, maar om te ontvangen.
Dat houdt in: Zoekt, Klopt en Bid.

En dan zál God het doen. Dat heeft Hij beloofd. En daar mag je Hem aan houden.
Nee, je hebt de volgorde verkeerd

Zoekt uw zelfs zaligheid ....

Want het is Hij die het in u werkt, beiden het willen en het werken....

(even uit het hoofd)

Uit GENADE zijt gij zalig geworden, niet uit de werken, opdat niemand roeme...

(en dat is niet alleen leerstellig correct, maar hoop dat het ook je bevinding zijn zal!)
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 06 nov 2008, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
chapman

Bericht door chapman »

Bert,

Gelijk de hoogste mate van voorbereidend werk geen noodzakelijk verband houdt met de zaligeheid, zo brengt de geringste mate de ziel in een voorbereidende geschiktheid, of in een stand , welke haar zo na mogelijk vatbaar maakt voor het aannemen van Christus.
1. Die dode mens zou kunnen vragen om bekering, om verlichting van zijn verstand!
2. Inderdaad komt heiligmaking, na de rechtvaardigmaking. Het gaat hier om een dagelijkse bekering!
Heere bekeer mij, zo zal ik bekeert zijn.
3. Hij is niet gekomen om te roepen rechtvaardigen maar zondaren tot bekering. Zolang zij hun zonden liefhebben, is het onmogelijk, dat zij in Christus zullen geloven, Joh. 5:44. Zij zullen ook niet tot Christus komen om gerechtigheid en leven, zolang zij geen vernederend gevoel hebben van hun ongerechtigheid, Rom. 10:3. Dit zijn waarheden die niet te loochenen zijn.

Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. En dit is het eeuwige leven, dat zij mij kennen, de enige waarachtige God en Jezus Christus.

Bert,
Hoe kan je nu volhouden dat iemand is levendgemaakt, zonder de kennis van Christus, zonder de kennis van een Drieënig God? Zag de mens onderscheid tussen een Petrus en een Judas, een Jonathan en een Achitofel, de wijze en de dwaze maagden? Immers, neen. Het einde klaarde het begin op!
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Bert Mulder schreef: Uit GENADE zijt gij zalig geworden, niet uit de werken, opdat niemand roeme...
Nogmaals Bert, ik heb het niet over het werken wat de zaligheid zou kunnen verdienen.

Goed lezen.
Bert Mulder
Contacteer:

chapman schreef:Bert,

Gelijk de hoogste mate van voorbereidend werk geen noodzakelijk verband houdt met de zaligeheid, zo brengt de geringste mate de ziel in een voorbereidende geschiktheid, of in een stand , welke haar zo na mogelijk vatbaar maakt voor het aannemen van Christus.
1. Die dode mens zou kunnen vragen om bekering, om verlichting van zijn verstand!
2. Inderdaad komt heiligmaking, na de rechtvaardigmaking. Het gaat hier om een dagelijkse bekering!
Heere bekeer mij, zo zal ik bekeert zijn.
3. Hij is niet gekomen om te roepen rechtvaardigen maar zondaren tot bekering. Zolang zij hun zonden liefhebben, is het onmogelijk, dat zij in Christus zullen geloven, Joh. 5:44. Zij zullen ook niet tot Christus komen om gerechtigheid en leven, zolang zij geen vernederend gevoel hebben van hun ongerechtigheid, Rom. 10:3. Dit zijn waarheden die niet te loochenen zijn.

Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. En dit is het eeuwige leven, dat zij mij kennen, de enige waarachtige God en Jezus Christus.

Bert,
Hoe kan je nu volhouden dat iemand is levendgemaakt, zonder de kennis van Christus, zonder de kennis van een Drieënig God? Zag de mens onderscheid tussen een Petrus en een Judas, een Jonathan en een Achitofel, de wijze en de dwaze maagden? Immers, neen. Het einde klaarde het begin op!
Ga deze dogmatische discussie niet proberen te verwarren, door opeens te zeggen dat hij bevindelijk is...

God heeft de mens verkoren, voor dat hij goed of kwaad gedaan had. En toen was hij van eeuwigheid gerechtvaardigd, maar dat ter zijde, want daar hadden we het niet over...

Dat is het nu juist, Chapman, dat is wat genade is. Eenzijdig Gods werk. Hij maakt levend, Hij roept ons, Hij laat ons onze zonden kennen, en de diepte van onze doodstaat van nature, Hij geeft ons geloof, Hij werkt de bekering in ons, Hij rechtvaardigd ons, enz.
Bert Mulder
Contacteer:

Geachte Zonderling, hoop dat dit je tevreden stelt:

Ik wil je bepalen bij de Dogmatiek door Ds. Kersten,

Hoofdstuk 24 over de wedergeboorte. In dat hoofdstuk heeft hij een uitgebreide behandeling over de voorbereiding. Ik zou het citeren, maar ik heb hier de engelstalige versie...

Ik zou je willen aanraden te beginnen te lezen bij (mijn vertaling): De Schrift, in tegenstelling, leert dat de wedergeboorte het onwederstandelijk werk van God is dat nooit ongedaan gemaakt kan worden. Dan de volgende paar bladzijden.

Zo zegt hij ook: Aan de zijde van de mens is er geen voorbereiding voor de wedergeboorte. Niemand kan iets toevoegen...

Psalm 100:3, Johannes 3:6, Jac. 1:18, Joh. 1:13, 1Petr 1:3

Ps 139:14, Job 10:9,10, Pred. 11:5

Ef. 2:4,5, 1Kor. 4:7

Haalt hij ook aan, zoals ook in dat engels-talige artikel dat ik geciteerd heb, dat de engelse theologen (Perkins, Ames) over voorbereiding spraken. Daartegenover stelt hij bijna alle Nederlandse theologen (lees daarover Witsius 'Economy of the Covenants', hoewel Brakel en Hillenius over beperkte voorbereiding spreken, zijnde voorbereiding van Gods kant. Welke (verschillende opinies) Comrie echter alleen woordenstrijd noemt, zeggende dat voorbereiding niet de correcte term is, daar er geen staat is tussen dood en leven, hoewel er een speciale leiding is van Gods kant. Deze voorgaande zaken, echter bereiden de mens niet voor op de wedergeboorte, maar laten hem liggen in de doodstaat, uit welke allen de almachtige, onwederstandelijke kracht Gods de uitverkorenen kan verlossen in het moment van de wedergeboorte.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Bert Mulder schreef:Geachte Zonderling, hoop dat dit je tevreden stelt:

Hoofdstuk 24 over de wedergeboorte. In dat hoofdstuk heeft hij een uitgebreide behandeling over de voorbereiding. Ik zou het citeren, maar ik heb hier de engelstalige versie...

Waar is die Engelstalige versie te verkrijgen?? Waar is het uitgegeven??
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
mayflower

Bericht door mayflower »

Margriet schreef:

http://www.bookfinder.com/search/?autho ... t=sr&ac=qr
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

chapman schreef:Aan afgewezen

Ik ben het geheel met Albion en Ander eens. Er zijn over de gemene genade in de Acta hele stukken geschreven. De gemene genade is het werk des Geestes onder de Wet (anders uitgedrukt de Geest der dienstbaarheid). Mijns inziens heel bijbels, zie kantekeningen Rom. 6, 7 en 8. Het is eerst zaligmakende of bijzondere genade als dit werk (des geestes wat dan wordt aangeduid met de Geest der aanneming tot kinderen Gods) dadelijk doorbreekt en zich verenigd met Christus (zie ds. Van der Groe in "Het schadelijk misbruik").
Ik adviseer om mijn posts over dit onderwerp eens goed te lezen. Dan krijg ik wellicht een wat adequatere reactie dan deze.
chapman schreef:Verder denk ik dat Afgewezen in zijn reactie op een punt uitkomt wat meer in den brede wordt beschreven, maar wat in een punt des tijds wordt geleerd. Snap je wat ik daar bedoel? Vergeving der zonden, rechtvaardigmaking, levendmaking, wedergeboorte valt alles als in één punt des tijds.
Ik snap je heel goed (en ik ken ook het boekje van Salomon Stoddard). Maar ook wat dit betreft: lees mijn postings nu eens goed en kom dan met een adequate reactie.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Johannes 3:16 schreef:En dan zál God het doen. Dat heeft Hij beloofd. En daar mag je Hem aan houden.
Pardon? Gaan wíj Gód aan Zijn belofte houden? Als het ons behaagt om eens een keer te bidden?
Marnix

Bericht door Marnix »

Als je gelooft mag je Hem daaraan houden want Hij breekt zijn beloften nooit. Je ziet dit in de Bijbel ook gebeuren, bijv in 2 sam 7:29. Lees maar na. In Psalm 119 is het een constant terugkerend refrein. Als God iets belooft mogen we dat ook zo vragen: U hebt het immers beloofd? Niet om ons bidden, maar om God die zijn beloften nooit breekt mogen we dat dan vragen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Als je gelooft mag je Hem daaraan houden want Hij breekt zijn beloften nooit. Je ziet dit in de Bijbel ook gebeuren, bijv in 2 sam 7:29. Lees maar na. Als God iets beloofd mogen we dat ook zo vragen: U hebt het immers beloofd? Niet om ons bidden, maar om God die zijn beloften nooit breekt mogen we dat dan vragen.
Ik vind het aanmatigend om te zeggen dat WIJ GOD aan Zijn beloften moeten houden. Alsof God mogelijk Zijn 'verplichtingen' anders niet na zou komen...
Want in 2 Sam. 7:29 staat, klinkt toch echt wel anders.
Bert Mulder
Contacteer:

Margriet schreef:

Reformation Heritage Books kun je het verkrijgen:

http://www.heritagebooks.org/bookstore/ ... ts_id=3791
chapman

Bericht door chapman »

Beste Afgewezen,

Ik begrijp jou ook wel. Met de ware erkenning sterft de mens aan zichzelf en vindt hij het leven in Christus. Als in een punt des tijds ligt daar de ware bekering verklaart als op een punt van een naald.

Beste Bert,

Het spijt me, maar van je laatste reactie begrijp ik geen snars! Op bed dacht ik nog aan koning Farao, die steeds weer werd overtuigd. Bij een natuurlijk mens gaat dat net zo. Een mens van nature is bezet met een slaafse vreze, met de vrees voor de straf op de zonde en een bekeerd mens is bezet met een kinderlijke vreze, met een vreze om zijn hemelse Vader geen verdriet te doen (denk aan Petrus nadat hij de Heere Jezus verloochende). Was koning Farao geestelijk levend, omdat hij toegaf aan de overtuiging. Immers neen!

En een rechtvaardigmaking van eeuwigheid dat wordt in Gods Woord niet geleerd! Er is een uitverkiezing, maar in de tijd zal de uitverkorene eens de gerechtigheid van Christus krijgen toegerekend. Dat is heel wat anders.

Een vraag: "Wat is een levend mens?" Dat is een mens in Gods gunst en gemeenschap en een mens waarbij de kracht en de macht van de zonden is verbroken. Op deze mens heeft de duivel (ten diepste) geen vat meer. Hij kan wel vallen in de zonden. Echter die mens krijgt een droefheid over zijn zonden, welke een onberouwelijk bekering werkt tot zaligheid. Een mens met het recht op het eeuwig leven. Een tweemens. Zijn oude mens, het lichaam der zonde en een nieuw deel van 's hemelswege verklaart in zijn ziel.
Plaats reactie