Wie is Saloma Stoddard? Denk dat je beter de Bijbel kunt lezen...chapman schreef: Aan Bert
Het is je nog steeds niet duidelijk wat geestelijk dood betekent. Je staat daarin niet alleen, hele volksstammen begrijpen dat niet. Nog eens, deze mens ligt nog onder de wet, nog onder de macht en de kracht van de zonden. Gebonden aan de ketenen des satans. Deze mens kan door de geest der dienstbaarheid bewerkt worden. Deze mens kan in zware geestelijke overtuigingen terechtkomen, maar is daar niet bekeerd mee, niet levendgemaakt mee. Nee, de zonden wordt levend in de mens, de mens wordt niet levend! Met dit goddelijk werk moet hij tot zichzelven leren inkeren en mee werkzaam zijn in zijn binnenkamer om de geest niet te bedroeven.1. Door de geest der aanneming (dat is het ware geloof) mag hij de vergeving der zonden en Christus eigenen, wordt de macht en de kracht van de zonden verbroken en vindt hij Gods gunst en gemeenschap. Eerst nu leert hij in de weg der heiligmaking 2 een droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt. Eerst nu heeft hij liefde tot God, Zijn dag, Zijn Woord, zijn naaste etc. Omdat dit alles spruit uit de Fontein der liefde die in dat punt des tijds in zijn ziel is geschonken.
Bij de ene uitverkorene zijn meer overtuigingen (gemene twistingen des Geestes) nodig dan bij de ander. Zij die nooit bekeerd zullen worden kunnen dezelfde overtuigingen ervaren als degenen die het wel zullen worden. Het kan zijn dat er geen verschil in overtuiging is. De natuurlijke mens blijft blind, blijft dood. Indien er verschil (voor de levendmaking) was in de overtuigingen van de uitverkorene en de verworpene zouden wij dat moeten kunnen aanwijzen in Gods Woord, waarin dat onderscheid bestaat. 3 Echter, niemand ter wereld is in staat te zeggen welke overtuigingen van hel en toorn de uitverkorenen, en welke de verworpenen eigen zijn. De Schrift zwijgt erover, ja, de Schrift zegt het tegendeel: "En die ingingen hebt gij verhinderd", Luk 11:52.
Als Gods Geest met de mens twist (gemeen werk), om ze tot bekering te brengen, is dit een moedgevend teken.
Lees het boekje van Salomo Stoddard maar eens "Een leidsman tot Christus".
1. Dus hoe precies wil je die DODE mens aan het werk krijgen?
2. Heiligmaking komt NA de rechtvaardigmaking, meende ik...
3. Bewijs mij het tegenovergestelde dan eens... Hoewel, waar heb ik gezegd dat een dood mens anders dan een dood mens was? Een (geestelijke) dode uitverkorene is net zo dood als een (geestelijke) dode verworpene...
En lees verder de Dortse Leerregels eens, mijn vriend.