Ik was er vandaag ook
Toen ik kwam aanfietsen zag ik stromen mensen vanuit het station naar de jaarbeurs trekken. Omstanders keken heel geïnteresseerd naar al die degelijke rokjesmensen met de vele kinderen.
De beurs zelf viel me eigenlijk wel mee, eerlijk gezegd. Ik heb nog even overwogen om aan de man die een bubbelbad voor meer dan 10.000 euro probeerde te verkopen, te vragen of hij dat vanuit zijn christen-zijn kon verantwoorden. Ik heb het niet gedaan, ik wil ook weer niet hoogmoedig zijn... Maar daar kreeg ik toch wel even kotsneigingen, evenals bij een heel aantal andere decadente refozaken.
Verder heb ik het grootste gedeelte van de tijd doorgebracht bij de goede doelen, waar een heleboel fijne bevlogen mensen rondliepen. Ik sprak een mevrouw die zestig bijbels illegaal de chinese grens over heeft gebracht, zag een video over het leven van een woord-en-daad-kindje in Ethiopië, en sprak met een man die elk jaar vier weken vrij neemt om op een mercyship als verpleegkundige te werken.
Fantastisch toch? En bij die stands was het gemiddeld wel even druk als bij de rest.
Tja, wat moet je ervan zeggen? Verzuiling ten top natuurlijk, zo'n beurs. Maar ach, als iedereen nou gewoon fijn een verantwoord dagje uit kan in de herfstvakantie, why not? Mits ze natuurlijk ook die bijbel voor zes euro sponsoren en voor vijf euro een kind drie weken te eten geven en voor 25 euro per maand een woord-en-daad-kind nemen en voor twee euro een zak zoa-kruidnoten kopen etcetera. En natuurlijk níet dat bubbelbad.
En oja! De kerkbouw van de gergem in Gouda floreerde er ook aardig!