Deze discussie over het millenialisme haalde mij weer uit m'n hoekje te voorschijn en verleidde mij weer in te loggen! (wachtwoord kwijt, dus nu maar als Robert3 ipv Robert)
Ik ben a-millenialist (soort van).
Ik heb m'n visie uiteengezet op duizendjarigrijk.nl, maar een korte samenvatting hier:
- Satan heeft in de geschiedenis 'de volkeren' verleid te strijden tegen Israel (Egypte, Assyrie, Babylon, Medo-Perzie, Griekenland, Rome)
- Op deze wijze probeerde Satan Gods volk te vernietigen, en dus het heilsplan tegen te werken
- In Openbaring 20 staat dat de binding van Satan voorkomt dat Satan de volken verleid tot de strijd (tegen de heiligen), zie Op 20 vers 8
- De binding van Satan heeft niet tot gevolg dat hij geen individuen verleid, of dat er geen zonde meer is (de mens zondigt uit zichzelf! met of zonder satan)
- Openbaring 20 spreekt niet van vrede of van een vervulling van al die oud-testamentische profetieen. Pas op de nieuwe aarde (op 21/22) worden die profetieen vervuld.
- Op 19 en 20 volgen niet chronlogisch op elkaar Op20 behandelt een heel ander onderwerp dan Op19, Op 20 handelt nl. over Satan, Op 19 over de Antichrist.
Op 19 handelt over wat er in onze realiteit gebeurt, Op 20 handelt over wat er in de geestelijke realiteit gebeurt. Op 19 en 20 hebben alles met elkaar te maken, Op 20
20 toont de geestelijke achtergrond van Op 19 (maar ook van Op 13, etc. etc.) Op 20 is een vervolg op Op 12, niet op Op 19
- Als Op 20 chronologisch op Op 19 zou volgen dan zou: Jezus 2x overwinnen, de 1e overwinning zou slechts tijdelijk en gedeeltelijk zijn. Bovendien zou het betekenen dat de mens
herschapen mensen leven naast zondige mensen. Maar die zondige mensen zijn in Op19 al verslagen. Worden dan in Op20:8 de herschapen mensen verleid?
- Jezus zegt dat zijn Koninkrijk niet van deze wereld is (van de toekomstige wereld, de nieuwe aarde!) (joh 18:36)
- Jezus zei al dat Satan gebonden was toen hij (Jezus) op aarde was (Mat 12:24-29)
voor meer informatie: zie
http://www.duizendjarigrijk.nl