Dat is best. Maar beantwoord dan meteen mijn voorlaatste post aan jou.Gian schreef:Uiteraard wil ik op de teksten ingaan. Morgen misschien, heb nu geen tijd.Afgewezen schreef: @Gian, ik daag je uit op mijn argumenten in te gaan en ze niet als irrelevant terzijde te schuiven. Als de lijn die jij volgt de juiste is, zul je mij ook de juiste antwoorden kunnen geven.
Gr
Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
@ Afgewezen
Geeft het aantal postingen een soort senioriteit?
Ga liever op de inhoud in ipv een vaag oordeel de geven van "wat jij nu zegt hebben we allemaal allang gehad,broekie"
Geeft het aantal postingen een soort senioriteit?
Ga liever op de inhoud in ipv een vaag oordeel de geven van "wat jij nu zegt hebben we allemaal allang gehad,broekie"
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Ik denk inderdaad het aantal postings een soort senioriteit geeft.Alexander CD schreef:@ Afgewezen
Geeft het aantal postingen een soort senioriteit?
Ga liever op de inhoud in ipv een vaag oordeel de geven van "wat jij nu zegt hebben we allemaal allang gehad,broekie"
Als jij in je tweede post al zegt 'broeders, zo gaat het niet', dan denk ik dat dat wat snel is.
Bovendien wil ik je ervoor waarschuwen dat een discussie als deze niet zo eenvoudig is te bezweren met enkele uitspraken, die voor jou kennelijk het einde van alle tegenspraak zijn. Je tegenstanders zien dat vaak anders.
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Een aardig boekje uit de hoek van de bedelingenleer is 'Israël en de kerk' van dr. W.J. Ouweneel. Hij zet daarin op een overzichtelijke manier een aantal meningen naast elkaar.
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Bedankt Afgewezen; het lijkt me wel interessant om dat helder te hebbenAfgewezen schreef:Een aardig boekje uit de hoek van de bedelingenleer is 'Israël en de kerk' van dr. W.J. Ouweneel. Hij zet daarin op een overzichtelijke manier een aantal meningen naast elkaar.
(ik snap er vooralsnog geen bal van)
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Inderdaad een heel goed boekje.Afgewezen schreef:Een aardig boekje uit de hoek van de bedelingenleer is 'Israël en de kerk' van dr. W.J. Ouweneel. Hij zet daarin op een overzichtelijke manier een aantal meningen naast elkaar.
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Ben er nu weer eens in aan het lezen, maar je wordt er wel een beetje moedeloos van, in die zin dat je je afvraagt of een discussie eigenlijk wel zin heeft.freek schreef:Bedankt Afgewezen; het lijkt me wel interessant om dat helder te hebbenAfgewezen schreef:Een aardig boekje uit de hoek van de bedelingenleer is 'Israël en de kerk' van dr. W.J. Ouweneel. Hij zet daarin op een overzichtelijke manier een aantal meningen naast elkaar.
(ik snap er vooralsnog geen bal van)

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Je kunt je ook door een van beide visies laten overtuigen op grond van (bijbelse) argumenten. Discussie heeft inderdaad geen zin omdat het parallelle opvattingen zijn die daardoor geen snijpunten hebben, geen gezamenlijk uitgangspunt.Afgewezen schreef:Ben er nu weer eens in aan het lezen, maar je wordt er wel een beetje moedeloos van, in die zin dat je je afvraagt of een discussie eigenlijk wel zin heeft.freek schreef:Bedankt Afgewezen; het lijkt me wel interessant om dat helder te hebbenAfgewezen schreef:Een aardig boekje uit de hoek van de bedelingenleer is 'Israël en de kerk' van dr. W.J. Ouweneel. Hij zet daarin op een overzichtelijke manier een aantal meningen naast elkaar.
(ik snap er vooralsnog geen bal van)
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Van discussie kun je leren, óf in de zin dat je je mening herziet óf in de zin dat je je mening verbetert. En je kunt ook leren van de 'zwaktes' in het betoog van je tegenstander.
Zo heeft de bedelingenleer een punt, wanneer er gewezen wordt op het nieuwe in de nieuwe bedeling. Dat de gemeente van het NT een rijkere bediening heeft dan Israël in het OT. Daar mogen gereformeerden best eens wat dieper over nadenken.
Maar dat de bedelingenleer geen oog heeft voor de continuïteit van het ware Israël en de gemeente, ja, dat is iets wat je niet over moet nemen. Want dat vloeit uit het eerste niet noodzakelijk voort.
Zo heeft de bedelingenleer een punt, wanneer er gewezen wordt op het nieuwe in de nieuwe bedeling. Dat de gemeente van het NT een rijkere bediening heeft dan Israël in het OT. Daar mogen gereformeerden best eens wat dieper over nadenken.
Maar dat de bedelingenleer geen oog heeft voor de continuïteit van het ware Israël en de gemeente, ja, dat is iets wat je niet over moet nemen. Want dat vloeit uit het eerste niet noodzakelijk voort.
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Het lijkt mij beter te spreken van Israël en de gemeente in plaats van het ware Israël en de gemeente. Onder Israël versta ik dan het natuurlijke zaad van Abraham en de gemeente bestaat uit alle gelovigen uit Israël en de volken. Als Paulus het over de gemeente heeft doelt hij mijns inziens hierop; in de gemeente is er geen onderscheid tussen jood en heiden, de middelmuur is weggenomen.Afgewezen schreef:Van discussie kun je leren, óf in de zin dat je je mening herziet óf in de zin dat je je mening verbetert. En je kunt ook leren van de 'zwaktes' in het betoog van je tegenstander.
Zo heeft de bedelingenleer een punt, wanneer er gewezen wordt op het nieuwe in de nieuwe bedeling. Dat de gemeente van het NT een rijkere bediening heeft dan Israël in het OT. Daar mogen gereformeerden best eens wat dieper over nadenken.
Maar dat de bedelingenleer geen oog heeft voor de continuïteit van het ware Israël en de gemeente, ja, dat is iets wat je niet over moet nemen. Want dat vloeit uit het eerste niet noodzakelijk voort.
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Ik kies bewust voor de term het 'ware Israël', want dát is de lijn waarmee Christus verder ging, toen Hij Zijn gemeente begon te bouwen. De discipelen --> de kerk in Jeruzalem ---> de gemeente, bestaande uit Jood en heiden.Klaio schreef:Het lijkt mij beter te spreken van Israël en de gemeente in plaats van het ware Israël en de gemeente. Onder Israël versta ik dan het natuurlijke zaad van Abraham en de gemeente bestaat uit alle gelovigen uit Israël en de volken. Als Paulus het over de gemeente heeft doelt hij mijns inziens hierop; in de gemeente is er geen onderscheid tussen jood en heiden, de middelmuur is weggenomen.Afgewezen schreef:Van discussie kun je leren, óf in de zin dat je je mening herziet óf in de zin dat je je mening verbetert. En je kunt ook leren van de 'zwaktes' in het betoog van je tegenstander.
Zo heeft de bedelingenleer een punt, wanneer er gewezen wordt op het nieuwe in de nieuwe bedeling. Dat de gemeente van het NT een rijkere bediening heeft dan Israël in het OT. Daar mogen gereformeerden best eens wat dieper over nadenken.
Maar dat de bedelingenleer geen oog heeft voor de continuïteit van het ware Israël en de gemeente, ja, dat is iets wat je niet over moet nemen. Want dat vloeit uit het eerste niet noodzakelijk voort.
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Als tegenwicht zou je wel moeten lezen 'Jeruzalem vandaag', van ds. Tj. Boersma.Grace schreef:Inderdaad een heel goed boekje.Afgewezen schreef:Een aardig boekje uit de hoek van de bedelingenleer is 'Israël en de kerk' van dr. W.J. Ouweneel. Hij zet daarin op een overzichtelijke manier een aantal meningen naast elkaar.

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Het gevaar is dan wel dat je de gemeente, bestaande inderdaad uit jood en heiden, gaat zien als, zoals jij dat noemt, "het ware Israël". Dat zit toch wel heel dicht tegen de zogenaamde vervangingstheologie aan.Afgewezen schreef:Ik kies bewust voor de term het 'ware Israël', want dát is de lijn waarmee Christus verder ging, toen Hij Zijn gemeente begon te bouwen. De discipelen --> de kerk in Jeruzalem ---> de gemeente, bestaande uit Jood en heiden.Klaio schreef:Het lijkt mij beter te spreken van Israël en de gemeente in plaats van het ware Israël en de gemeente. Onder Israël versta ik dan het natuurlijke zaad van Abraham en de gemeente bestaat uit alle gelovigen uit Israël en de volken. Als Paulus het over de gemeente heeft doelt hij mijns inziens hierop; in de gemeente is er geen onderscheid tussen jood en heiden, de middelmuur is weggenomen.Afgewezen schreef:Van discussie kun je leren, óf in de zin dat je je mening herziet óf in de zin dat je je mening verbetert. En je kunt ook leren van de 'zwaktes' in het betoog van je tegenstander.
Zo heeft de bedelingenleer een punt, wanneer er gewezen wordt op het nieuwe in de nieuwe bedeling. Dat de gemeente van het NT een rijkere bediening heeft dan Israël in het OT. Daar mogen gereformeerden best eens wat dieper over nadenken.
Maar dat de bedelingenleer geen oog heeft voor de continuïteit van het ware Israël en de gemeente, ja, dat is iets wat je niet over moet nemen. Want dat vloeit uit het eerste niet noodzakelijk voort.
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Als dat de Bijbelse lijn is, ja, dan maar vervangingstheologie. Laten we elkaar maar niet opsluiten in bepaalde termen of zelfs taboewoorden.Klaio schreef:Het gevaar is dan wel dat je de gemeente, bestaande inderdaad uit jood en heiden, gaat zien als, zoals jij dat noemt, "het ware Israël". Dat zit toch wel heel dicht tegen de zogenaamde vervangingstheologie aan.
Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme
Jij bent op dit punt wel gecharmeerd van de vrijgemaakte theologie, of niet?Afgewezen schreef:Als tegenwicht zou je wel moeten lezen 'Jeruzalem vandaag', van ds. Tj. Boersma.Grace schreef:Inderdaad een heel goed boekje.Afgewezen schreef:Een aardig boekje uit de hoek van de bedelingenleer is 'Israël en de kerk' van dr. W.J. Ouweneel. Hij zet daarin op een overzichtelijke manier een aantal meningen naast elkaar.
