Ervaringen met goede DVD's ?

Gijs83

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Gijs83 »

Zita schreef:
Gijs83 schreef:
Ik probeerde eigenlijk juist die 2 uitersten te vermijden, maar dat heb jij dus niet helemaal begrepen of heb ik het wat ongelukkig geformuleerd :quoi
Iemand anders maakte een opmerking over ons arglistig hart dat het daarin zat en niet in zo'n kastje dat is natuurlijk op zich waar. Als ons hart al zo arglistig moeten we dan zo'n 'kastje' niet mijden?
Helemaal wereldvreemd opstellen hoeft ook niet. Af en toe een keer iets 'goeds' hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, maar ik denk ook weer niet dat je er actief naar moet zoeken.
Gijs, please, kun je je wat helderder uitdrukken in een debat? Wat bedoel je met 'goed' als het tussen aanhalingstekens staat? Is dat nou wel of niet goed? Of een beetje goed en een beetje slecht? Als het wel goed is, mag je er wel actief naar zoeken, toch?
Soms ben ik wat vaag ja en weet ik het niet goed te formuleren, maar er zijn altijd toch wel mensen die je kunnen aanvullen, verbeteren, verduidelijken?
Wat is wel goed? Hij gaat mij om de sfeer. Kijk, op zich is het niet verkeerd om iets 'goeds'(iets wat ethisch verantwoord is) te kijken. Je moet ook weer niet helemaal in die 'sferen' komen. Dus niet elke week een film kijken ofzo. Wellicht dat er zijn die zich daar geen voorstelling van kunnen maken. Die leven dus in een andere cultuur.
Marnix

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Zita schreef:
Gijs83 schreef:
Ik probeerde eigenlijk juist die 2 uitersten te vermijden, maar dat heb jij dus niet helemaal begrepen of heb ik het wat ongelukkig geformuleerd :quoi
Iemand anders maakte een opmerking over ons arglistig hart dat het daarin zat en niet in zo'n kastje dat is natuurlijk op zich waar. Als ons hart al zo arglistig moeten we dan zo'n 'kastje' niet mijden?
Helemaal wereldvreemd opstellen hoeft ook niet. Af en toe een keer iets 'goeds' hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, maar ik denk ook weer niet dat je er actief naar moet zoeken.
Gijs, please, kun je je wat helderder uitdrukken in een debat? Wat bedoel je met 'goed' als het tussen aanhalingstekens staat? Is dat nou wel of niet goed? Of een beetje goed en een beetje slecht? Als het wel goed is, mag je er wel actief naar zoeken, toch?
Soms ben ik wat vaag ja en weet ik het niet goed te formuleren, maar er zijn altijd toch wel mensen die je kunnen aanvullen, verbeteren, verduidelijken?
Wat is wel goed? Hij gaat mij om de sfeer. Kijk, op zich is het niet verkeerd om iets 'goeds'(iets wat ethisch verantwoord is) te kijken. Je moet ook weer niet helemaal in die 'sferen' komen. Dus niet elke week een film kijken ofzo. Wellicht dat er zijn die zich daar geen voorstelling van kunnen maken. Die leven dus in een andere cultuur.
Dat zal dan wel. Je hebt nog steeds niet kunnen aangeven wat je bedoelt met "die sferen", wat het is en wat het met je doet. Als je thuis af en toe een goede film kijkt, bijvoorbeeld elke week een avond, hoe wordt die "sfeer" dan concreet (negatief)? Ik herken het namelijk totaal niet en al leef ik niet in een reformatorische cultuur, ik ben wel christen dus zou ik het toch ook moeten herkennen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:
Dat zal dan wel. Je hebt nog steeds niet kunnen aangeven wat je bedoelt met "die sferen", wat het is en wat het met je doet. Als je thuis af en toe een goede film kijkt, bijvoorbeeld elke week een avond, hoe wordt die "sfeer" dan concreet (negatief)? Ik herken het namelijk totaal niet en al leef ik niet in een reformatorische cultuur, ik ben wel christen dus zou ik het toch ook moeten herkennen?
Als je zeer regelmatig een film een kijkt dan hangt er toch een hele andere sfeer in huis dan dat je dat(bijna) nooit doet? Of heeft iemand in dit opzicht een beter woord voor 'sfeer' :quoi
Lassie

Bericht door Lassie »

als de hele dag de tv aan staat met films dan creeer je wel een hele andere sfeer in huis ja. Dan wordt er ook niet meer gepraat.

Als mijn vriend een film aan het kijken is voel ik dat er geen andere sfeer in huis hangt. Het is wel wat stiller in huis want ik zit dan achter de laptop een aflevering te kijken via uitzendinggemist. Dus in een hele andere sfeer zitten? neu dat vindt ik totaal niet.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Sind kort is de nieuwe DVD van het Rijssens mannenkoor uit. Top DVD. Echt klasse.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

tukkertje schreef:Sind kort is de nieuwe DVD van het Rijssens mannenkoor uit. Top DVD. Echt klasse.
ik mis nog "al zeg ik het zelf" :haha

Maar klasse is het: je hoort zelfs een orkest dat je niet ziet! :langue
Dat overkomt je niet elke dag...
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

tukkertje schreef:Sind kort is de nieuwe DVD van het Rijssens mannenkoor uit. Top DVD. Echt klasse.
@Gijs: een goeie dus... ;)
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Hendrikus schreef:
ik mis nog "al zeg ik het zelf" :haha

Maar klasse is het: je hoort zelfs een orkest dat je niet ziet! :langue
Dat overkomt je niet elke dag...
Al gezien?? Wat vind je er van?
ber10e
Contacteer:

Bericht door ber10e »

ik ben het ook absoluut niet eens met speelfilms. bij ons op "kattebak" werd wel eens een keer gevraagt waarom we op JV geen film mochten kijken. Toen vroeg de ds of we thuis een film wilde opzoeken die niet tegen de wet inging. Die week daarop had niemand wat bij zich... zelf kan ik wel genieten van "het kleine huis" , sil de strandjutter enzo...(hoewel die ook niet altijd even netjes zijn :modo De muzikale dvd's vind ik zelf wel geweldig. (christelijke dan) ik geloof ook niet dat God dat erg vind als je die hebt,... mar ik ga gauw naar mn bus... want ik zou um bijna missen :nananere

::bye
wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand [/color]
Lassie

Bericht door Lassie »

kattebak?
refo

Bericht door refo »

ber10e schreef:ik ben het ook absoluut niet eens met speelfilms. bij ons op "kattebak" werd wel eens een keer gevraagt waarom we op JV geen film mochten kijken. Toen vroeg de ds of we thuis een film wilde opzoeken die niet tegen de wet inging. Die week daarop had niemand wat bij zich... zelf kan ik wel genieten van "het kleine huis" , sil de strandjutter enzo...(hoewel die ook niet altijd even netjes zijn :modo De muzikale dvd's vind ik zelf wel geweldig. (christelijke dan) ik geloof ook niet dat God dat erg vind als je die hebt,... mar ik ga gauw naar mn bus... want ik zou um bijna missen :nananere

Een mooie legende, dat verhaal van de dominee.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik heb vroeger op de JV een onderwerp gehouden over Christen vervolging. Toen heb ik een klein stukje van een film (weet niet meer welke) laten zien. Tijdens die jv middag was er een ouderling bij (1 keer in de zoveel tijd komt er dan een ouderling om de sfeer te proeven enzo). En ik heb geen 1 negatief woord erover gehoord (k ben s'avonds voor de kerkdienst nog in de consistorie besproken ;-)).
memento

Bericht door memento »

refo schreef:
ber10e schreef:ik ben het ook absoluut niet eens met speelfilms. bij ons op "kattebak" werd wel eens een keer gevraagt waarom we op JV geen film mochten kijken. Toen vroeg de ds of we thuis een film wilde opzoeken die niet tegen de wet inging. Die week daarop had niemand wat bij zich... zelf kan ik wel genieten van "het kleine huis" , sil de strandjutter enzo...(hoewel die ook niet altijd even netjes zijn :modo De muzikale dvd's vind ik zelf wel geweldig. (christelijke dan) ik geloof ook niet dat God dat erg vind als je die hebt,... mar ik ga gauw naar mn bus... want ik zou um bijna missen :nananere

Een mooie legende, dat verhaal van de dominee.
Hoezo legende? Ik denk dat het bar moeilijk wordt om zulke films of series te vinden. Zeker als je écht kritisch gaat kijken.

De vraag is alleen: Mag je dan ook geen boeken meer lezen waarin Gods geboden overtreden worden? Neem bv iets als overspel: een thema wat zowel in boeken als in films (als in het echte leven) veel voorkomt. Is het verkeerd als dat in een boek of film voorkomt, als het niet uitgebeeld wordt?
Marnix

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Marnix schreef:
Als je zeer regelmatig een film een kijkt dan hangt er toch een hele andere sfeer in huis dan dat je dat(bijna) nooit doet? Of heeft iemand in dit opzicht een beter woord voor 'sfeer' :quoi
Ik snap je niet. Je gaat hier zo van uit maar ik kijk wel eens een film en herken dat totaal niet. Hoe zou de "sfeer" anders zijn? Tijdens een film wordt er meer gekeken en geluisterd en minder gepraat, dat is het enige wat anders is. Ga je allemaal op de bank zitten lezen met een muziekje op de achtergrond, dan heb je ongeveer dezelfde sfeer.

Memento, inderdaad. Als je een film over maakt is er sowieso zonde. Mensen zijn immers zondig. Als er een film zou worden gemaakt van een dag met mij zul je er zonde zien. De vraag is: Waarom laat men dat zien.

Ik vind het nogal een flauw argument van die dominee. Dan zou ik zeggen: Noem mij een boek waarin geen zonde voorkomt en zeg dan ook dat je de rest niet mag lezen. Zelfs in de Bijbel staan talloze zondige daden beschreven. Moeten we daarom de Bijbel niet meer lezen? Oh toch wel... dan blijkt dus wel dat het niet puur gaat om dat er zonde in voorkomt maar waarom dat wordt beschreven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lapressa

Bericht door Lapressa »

@ Momento
MIj inziens moet je dat dan wel gelijk trekken met een boek. Er zijn boeken verfilmd en dan is het vreemd als je zegt: je mag wel het boek lezen, dat is goed, maar de film niet want die is fout.

Als er 1 film tegen bijna alle geboden in gaat is het wel Sil de strandjutter. Dat is mij zo enorm tegen gevallen dat ik hem niet af heb gekeken. Die wil jij wel zien maar andere goede films niet?

Ik kan jou dominee zo een stapeltje goede films geven en nog een lijsje met titels erbij

@Lassie.. soms bamboe in de winter, sterker dan striemen of China Cry?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Plaats reactie