Waarom wil je zo graag geestelijk Israël lezen? Jij hebt Israël en dat blijft Israël, je hebt de gemeente als het lichaaam van Christus, zoals we dat kunnen lezen in de brieven van Paulus aan Efeze en Collosse, in deze gemeente is er geen verschil tussen Jood en heiden, man of vrouw. Wij moeten dat niet gaan verwarren, in elkaar schuiven of gaan vervangen, dan blijft de zaak helder.refo schreef:Ik zie dat men van de tempel dwaalt.
Als het NT licht werpt op het OT: wordt in het NT het woord, de naam ISRAEL ooit wel in geestelijke zin gebezigd?
De hele discussie in deze topic dat we Ez. 40 tot 47 niet letterlijk moeten lezen maar geestelijk, op nog wel een refoforum, vind ik verbijsterend.
Kuitert, Van de Linden etc. nemen wij het kwalijk dat zij zeggen, je moet bijvoorbeeld het niet letterlijk lezen dat Jezus over het water heeft gelopen, of de opstanding moet je niet letterlijk lezen maar geestelijk.
Heel terecht zeggen wij dan, die zijn vrijzinnig. Maar als we de profetie gaan lezen dan lijkt het wel of het dan pas goed reformatorisch is om dat dan niet letterlijk te lezen.
Een goede regel is het om de Schrift gewoon letterlijk te lezen. Al mogen we overal een geestelijke toepassing maken, daar is niets mis mee, omdat het nu niet in onze kraam te pas komt dat er nog een tempel gebouwd zal worden, gaan wij net als de moderne theologie dat maar vergeestelijken.