Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [4]

Hendrikus

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [4]

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:Dat klopt, daar heb ik wel vaker moeite mee. Soms is een vertaling zelfs onbijbels.
Hier komt dat ook wel dichtbij, alsof rechtvaardig iets is wat je toch door je wandel bereikt.......
(in één van de psalmen gaat het zelfs over 'deugdzaam van bestaan', nou vergeet dat maar.....)
Juist op dit punt draagt de berijming van 1773 wel erg sterk het stempel van z'n tijd. Toen speelde dat hè, dat deugdzame. Hieronymus van Alphen dateert uit dezelfde periode met z'n bekende

Aan een boom, zo vol geladen,
mist men vijf zes pruimen niet.
Maar ik wil gehoorzaam wezen,
En niet plukken: ik loop heen.
Zou ik, om een hand vol pruimen,
Ongehoorzaam wezen? Neen.
~~Soli Deo Gloria~~
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
MarthaMartha schreef:Dat klopt, daar heb ik wel vaker moeite mee. Soms is een vertaling zelfs onbijbels.
Hier komt dat ook wel dichtbij, alsof rechtvaardig iets is wat je toch door je wandel bereikt.......
(in één van de psalmen gaat het zelfs over 'deugdzaam van bestaan', nou vergeet dat maar.....)
Juist op dit punt draagt de berijming van 1773 wel erg sterk het stempel van z'n tijd. Toen speelde dat hè, dat deugdzame. Hieronymus van Alphen dateert uit dezelfde periode met z'n bekende

tja.... dat vind ik dat nog niet zo erg. Fijn dat ie het niet deed zeg maar ;) !
Maar bovenstaande is natuurlijk een bijbelgedeelte berijmen, en de boodschap helemaal omkeren.
Hieronymus van Alphen, is die inderdaad ook voor dat 'deugdzame'? Ik heb thuis een prachtig gedicht van hem aan de muur hangen: 'Hoe dichter ik nader, aan het huis van mijn vader........', en dan een hele hoop coupletten, één ervan eindigt met: 'nog enkele stappen, en dan ben ik thuis'..... mooi gedicht!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:
Hendrikus schreef:

tja.... dat vind ik dat nog niet zo erg. Fijn dat ie het niet deed zeg maar ;) !
Maar bovenstaande is natuurlijk een bijbelgedeelte berijmen, en de boodschap helemaal omkeren.
Hieronymus van Alphen, is die inderdaad ook voor dat 'deugdzame'? Ik heb thuis een prachtig gedicht van hem aan de muur hangen: 'Hoe dichter ik nader, aan het huis van mijn vader........', en dan een hele hoop coupletten, één ervan eindigt met: 'nog enkele stappen, en dan ben ik thuis'..... mooi gedicht!
Even van Wikipedia gekopieerd:

'Kleine gedigten voor kinderen'

In totaal heeft Van Alphen slechts 66 gedichten voor kinderen geschreven. Hij schreef hoofdzakelijk vrome poëzie voor volwassenen en kunsttheoretische en religieuze beschouwingen. Van Alphen schreef voor zijn kinderen drie dichtbundels (’Ziedaar, lieve wigtjes! Een bundel gedigtjes’) en gaf ze aanvankelijk anoniem uit. Deze bundels werden een groot succes, zijn tientallen malen herdrukt en zijn vertaald in het Frans, Duits, Engels, Fries en Maleis.
Uit de gedichten van Van Alphen spreekt een voor die tijd moderne visie op het kind. Hij beschouwde het kind als een onbeschreven blad, dat deugden als gehoorzaamheid, eerbied voor de ouders en voor God en bescheidenheid aangeleerd kon worden. Hij vond ook dat kinderen spelenderwijs moesten kunnen leren. ’Mijn speelen is leeren, mijn leeren is speelen, En waarom zou mij dan het leeren verveelen?’ dichtte hij. Ouders zijn vergevingsgezind, zo hield hij de kinderen voor, als je maar eerlijk en oprecht bent: ‘Kom Keesje lief! hou op met krijten, Zei moeder toen: 'k Wil u dien misslag niet verwijten, Hij kreeg een zoen.’
Zijn kindergedichten waren simpel van opzet door hun eenvoudige en strakke rijmschema’s, waardoor ze gemakkelijk uit het hoofd geleerd konden worden. Bovendien was het vaak het kind zelf dat aangaf welke deugden het nastreefde, en welke ondeugden het verafschuwde:

Een vriend, die mij mijn feilen toont,
Gestreng bestraft, en nooit verschoont,
Heeft op mijn hart een groot vermogen.
Maar...`t laag gemoed, dat altoos vleit,
Verdenk ik van baatzuchtigheid;
Ik kan zijn bijzijn niet gedogen.
~~Soli Deo Gloria~~
Lourens

Bericht door Lourens »

3 dozen aardbeien en is doos pruimen.

Ergens langs de weg bij Kesteren gehaald.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Marnix

Bericht door Marnix »

Mijn laatste aanwinst is een cd-speler van 15 kilo :D

(Marantz CD-80, erg mooi geluid)

ZIjn er toevallig nog meer audio/hifi-freaks hier? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Marnix schreef:Mijn laatste aanwinst is een cd-speler van 15 kilo :D

Als het gaat om NAD, dan wel... :slurp
Josephus

Bericht door Josephus »

Mister schreef:

Vertel... :D
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

Mister schreef:

Als het goed is gaat het je niet om NAD maar om het geluid dat ie geeft en dat bedoelde ik ;)

Wordt dan misschien een beetje een prijsklasse-verhaal. Nad maakt in ieder geval mooi spul. Wat heb je voor set staan?

Hier:

Versterker: Marantz PM80 MK2
Afbeelding

CD-speler: Marantz CD80
Afbeelding

DVD-speler: Marantz DV3100
Afbeelding

Speakers: Magnat Vintage 350
Afbeelding

Silverline-speakerkabels van Qed, Oelbach-stekkers en bananaplugs.

Heeft me bij elkaar nog geen 1000 euro gekost dus voor dat geld is het wel supergeluid. Ik ben niet zo'n audiofiel die duizenden euro's in een set gaat stoppen :) Alles is tweedehands op de speakers na, die waren door een klant van Magnat teruggestuurd omdat er 2 krasjes opzaten. Ze kostten nieuw 1000 euro voor de set en ik mocht ze voor 450 meenemen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 21 aug 2008, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Ik ben niet zo'n audiofiel die duizenden euro's in een set gaat stoppen :)
Een goed setje behoudt zijn waarde. Toch?
Marnix

Bericht door Marnix »

Uiteraard. Alleen je ziet vaak dat mensen een audioset hebben maar op een gegeven moment toch meer willen en zo steeds betere (en dus duurdere) apperatuur gaan kopen, de goede versterker wordt ingeruild voor een nog betere etc. :)
Moni

Bericht door Moni »

Een nieuwe fiets met trapondersteuning!! Super gaaf :yahoo
henriët

Bericht door henriët »

Moni schreef:Een nieuwe fiets met trapondersteuning!! Super gaaf :yahoo
Wat geweldig joh! HEerlijk dat die mogelijkheid er is voor je!
Geniet van je fietstochten!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

2 paar sokken(was beetje moeilijk zoeken, want de Hema had nog geen nieuwe collectie binnen).
albion

Bericht door albion »

Gijs83 schreef:2 paar sokken(was beetje moeilijk zoeken, want de Hema had nog geen nieuwe collectie binnen).
was het zo dringend, dat je niet kon wachten tot de nieuwe collectie er was?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

albion schreef:
Gijs83 schreef:2 paar sokken(was beetje moeilijk zoeken, want de Hema had nog geen nieuwe collectie binnen).
was het zo dringend, dat je niet kon wachten tot de nieuwe collectie er was?
Nou zo dringend nu ook weer niet, maar toch wel een beetje dringend.
Gesloten