Afgelopen weken heb ik de serie bijbellezingen van ds Van Campen beluisterd over Ezechiel. Je kunt ze
hier beluisteren en staan ook op
http://www.preeklinks.nl. Die neemt Ezechiel wel degelijk letterlijk, en heeft daar wel best sterke papieren voor, vind ik. Ik neem wat over van de site van die lezingen.
Beter is natuurlijk de lezingen te beluisteren, dan wordt er veel duidelijk, althans voor mij. Ik heb nog niet een predikant zo uitgebreid Ezechiel horen verklaren. Ik kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat veel predikanten die vinden dat dit geestelijk moet worden verstaan zelden of nooit uit dit Bijbelboek preken (ja wel over de dorre doodsbeenderen en de tempelbeek, maar dat is vaak ook het enige).
Enkele opmerkingen (dit ook te lezen zijn op de site bij de lezingen van Van Campen):
- De tabernakel wordt tot in de details besproken (maten, inhoud, kleuren, etc) en die is werkelijk gebouwd.
- de (1e) tempel van Salomo is tot in detail besproken in de bijbel, en die is ook daadwerkelijk gebouwd.
- Geldt ook voor de (2e) tempel van Ezra (of Herodes)
- Dan is het de verwachting dat dit ook bij de (3e) tempel van Ezechiel zal gebeuren, of het tegendeel moet duidelijk te lezen zijn (wat niet het geval). Als het alleen geestelijk verstaan zou moeten worden, zijn al die details 'overbodig'.
- De 1e 39 hoofdstukken van Ezechiel zijn letterlijk uitgekomen, waarom dan niet de laatste 9 hoofdstukken?
- Eze 43: 7. Dit is de plaats van MIJN troon. In Jeruzalem, temidden van de kinderen van Israël. Dus op aarde. De woonplaats van God waar Hij troont temidden van Zijn volk. Dat was ook bij de tabernakel zo, in de Tempel van Salomo was dat ook zo; in de toekomstige tempel dus ook.
- Er zijn ook andere aanduidingen die daarvoor pleiten:
Jesaja 2:2 gaat over de toekomstige heerlijkheid van Jeruzalem: In het laatste der dagen zal de berg van het huis des Heeren vast staan en alle heidenen zullen daar naar toe komen. Dat moet nog gebeuren.
Vers 4: de zwaarden zullen worden omgesmeed tot ploegscharen. Alle heidenen komen naar de berg des Heeren.
Jesaja 56:4-7 de vreemden zullen komen tot de heilige berg, tot Mijn bedehuis. Mijn huis zal een bedehuis zijn voor alle volken.
Zacharia 6:11-13. Over de Spruite: Hij zal des Heeren tempel bouwen; Hij zal zitten en heersen op Zijn troon. Hij zal als Priester zitten op Zijn troon. Vers 15: ze zullen komen in de tempel des Heeren.
- dit moet dus allemaal nog uitkomen. Nog niet eerder in de geschiedenis is het Bedehuis in Jeruzalem voor alle volken een bedehuis geweest.
- er is ook een altaar (houten tafel, Mijn tafel!) in die tempel:
Het offer is geen herhaling maar een herbeleving, een gedenkteken, wat de HA nu is voor de gemeente. De Christusregering is een soort overgang naar de eeuwigheid. 2000 was er vóór de wet - tot Mozes, 2000 jaar onder de wet, van Mozes tot Christus, en 2000 jaar van Christus tot nu, onder de genade. Er komt nog een millennium, een `zevende dag`. En dat zal de grote sabbath zijn van de wereld. Beginnend bij de wederkomst en beschreven door alle profeten en Openbaring. En dan komt de eeuwige toestand. Wij leven dicht aan het eind van het zesde `millennium`. Bij de wederkomst gebeuren er wonderlijke dingen: de Joden komen tot bekering, een rijk van vrede en gerechtigheid breekt aan, de wolf zal verkeren bij het lam. In de schepping zal het te zien zijn. Lees wat er staat, geloof wat er staat en je dan heb je ook wat er staat. Letterlijke exegese zo lang mogelijk vol houden, dan neem je de Schrift het meest serieus. Dan zal ook de tempel van Ezechiël tot zijn recht komen. De satan zal gebonden zijn Open 20:1, de dood zal een uitzondering zijn. Jes 65, een jongeling van 100 jaar (jongeling!) die openlijke rebellie pleegt, zal gedood worden. De rechtvaardigheid zal heersen, in den Nieuwe Hemel en Nieuwe Aarde zal de gerechtigheid op aarde wonen.
Welke profetieën zijn nog niet (geheel) vervuld:
1. (H34) Het volk Israël wordt uit alle landen bijeen vergaderd. – dat wordt op dit moment vervuld.
2. (H34) Het zal onder leiding staan van ‘Mijn Knecht David’. “Koning”, “Herder”. – bij de wederkomst. Luc 1:32-33 ‘het Heilige zal Gods zoon genaamd worden, koning zijn over het huis van Jacob’.
3. (H36) Het land Israël bloeit weer op (ook gedeeltelijk nu)
4. (H36-37) Er komt ook een geestelijk herstel. Bekering voor de twaalf stammen van Israël.
5. (H37) Het nieuwe verbond met Israël wordt opgericht – het Vredeverbond. Ook wereldwijd – het vrederijk.
6. (H40) De tempel wordt herbouwd. In het midden van het land en het volk
7. (H48) Ook de stad zal vervuld zijn met de Heere. De HEERE is aldaar.