Om welke dingen moeten wij God bidden

Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Lizzy Maar het geloof is een gave Gods en ik kan me geen dingen toe-eigenen die ik niet zo beleef. Ik hoop dat ik die Psalm echt nog eens kan beamen.
Lizzy, het is niet erg om voorzichtig te zijn op dit punt hoor. Als het er niet is kun je het niet namaken. Peninna had veel kinderen, Hanna had geen kinderen. Maar het gaat er niet om wat je bezit. Want er staat ook van Elkana dat hij Hanna liefhad. Ben ik u niet beter dan tien zonen? zei hij tegen haar. Het is niet erg om met Hanna bij de vragende en biddende klasse te horen. Want voor hun geldt tenslotte ook (voor hun juist!) Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Alles op Zijn tijd. Als je dat weet mag je ook verwachting koesteren.
Zijn tijd is nu.
Heden, indien Gij Zijn stem hoort. We weten niet of er een morgen zijn zal.
Dat weet ik wel, en ik denk Lizzy ook wel. Maar ik vraag me af of je de worsteling van Lizzy herkent. Als "het" er niet is kun je ook niet zelf maken. Daarom geef ik de route aan van Hanna, zij bezat niets. Ze kon alleen maar beschaamt buigen (want ze was kinderloos, vruchteloos, zoals wij van onszelf ook vruchteloos zijn) en bidden. Maar ze was daarmee niet slecht af. Als je bidt als Hanna mag je ook verhoring verwachten als bij Hanna. Ik herken wel wat Lizzy zegt, het heeft geen zin om te zeggen dat het vandaag moet en dat het eigenlijk niet zo moeilijk is. Het zit op een andere golflengte.

Ik zou nog willen zeggen Lizzy. Als je zoekend ben, kijk dan goed uit waar je zoekt. Zoek buiten jezelf. Zoek het bij Christus. Kijk omhoog, dan zie de gekruisigde en weer opgestane Zaligmaker. Dáár is het. Daar heeft ook Hanna het gevonden en gekregen.
Limosa jij begrijpt wat ik bedoel. Natuurlijk is het, wie zoekt zal vinden en wie bidt zal gegeven worden, maar als je dus in een dip zit en er strijd mee hebt met zulke zaken, dan kan een ander makkelijk zeggen: Al wat g'u ontbreekt, schenk ik, zo gij 't smeekt. Natuurlijk is het mijn gebed, maar hij verhoord op Zijn tijd. Ik kan me gewoon geen dingen aanpraten.

Miscanthus sorry, maar ik denk toch dat je me niet begrijpt of we zitten niet op één lijn, maar dat is niet erg en dat hoeft ook niet. Jij beleeft het blijkbaar anders dan ik.

Het is voelt wel heel goed om er over te praten.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
vlinder

Bericht door vlinder »

... en als je er niet over kan meepraten, om te lezen.....
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Natuurlijk is het mijn gebed, maar hij verhoord op Zijn tijd. Ik kan me gewoon geen dingen aanpraten.
Als het je gebed is mag er ook wel wat verwachting zijn hoor. Da's geen jezelf aanpraten. Maar die lessen kunnen we in de Bijbel veelvuldig vinden. Alleen, en dat kan het moeilijk maken, 't gaat alles op Zijn tijd en Zijn wijze. Er is niks van ons bij, ook in dit opzicht niet.

Toch hoop ik dat je niet te lang in je dip blijft zitten. Da's niet goed. Want we moesten eigenlijk groot spreken van God maar als je in een dip zit gaat dat niet. Daarom hoop ik dat je er wat vertrouwen uit mag putten. Je hoeft jezelf niet zalig te spreken, laat God dat maar doen. Maar weet ook dat de Heere niet hard is voor degenen die volharden in het gebed. Voor diegenen is Hij een trouwe Vader.
Het is voelt wel heel goed om er over te praten.
Het is ook mooi dat jij deze gevoelens met ons wil delen.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
Mooi stukje Limosa, alleen vind ik het zelf vaak zo moeilijk. Als mens denk je al zo snel dat je zo vaak ergens om bid. Soms lijkt het niet eerlijk. Hoelang bid ik nu al? En die mensen in nigeria horen 1x en zijn bekeerd, of die moordenaar op het kruis. Maar nu hoorde ik zondag een preek waar de dominee het juist uitlegde. Het is juist wel eerlijk. Het is juist genade omdat iedereen de verdoemenis heeft verdient, maar omdat de Heere Jezus geleden heeft, is er redding mogelijk.

Maar er zijn gewoon momenten waarop ik dit niet zie.
Dan bid ik, en doe ik mijn ogen open en denk ik: wat heb ik nou gebeden? Ik kan het niet. Zo wil God nooit naar mij luisteren, maar als er dan staat dat God nooit een bidder laat staan, dan is er gelukkig nog hoop.
't Is ook wel moeilijk om het altijd te zien. Maar dat hoeft ook niet. Als je maar niet al je vertrouwen verliest. Want we moeten niet klein van God denken. Maar soms heb je wel eens dat je hiet niet ziet. Die momenten zit je soms nog het beste weggekropen achter de tollenaar een beetje met hem mee te prevelen, God wees mij zondaar genadig. Dan ben je wel niet-bezittende maar niet zonder vertrouwen op de genade. 't Is vaak nog geen verkeerde plek daar.

En dat bidden, tja, als het van ons moest komen was het allemaal een drama. Maar de Heere is een goed verstaander, Hij weet wat er in je hart leeft.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
Mooi stukje Limosa, alleen vind ik het zelf vaak zo moeilijk. Als mens denk je al zo snel dat je zo vaak ergens om bid. Soms lijkt het niet eerlijk. Hoelang bid ik nu al? En die mensen in nigeria horen 1x en zijn bekeerd, of die moordenaar op het kruis. Maar nu hoorde ik zondag een preek waar de dominee het juist uitlegde. Het is juist wel eerlijk. Het is juist genade omdat iedereen de verdoemenis heeft verdient, maar omdat de Heere Jezus geleden heeft, is er redding mogelijk.

Maar er zijn gewoon momenten waarop ik dit niet zie.
Dan bid ik, en doe ik mijn ogen open en denk ik: wat heb ik nou gebeden? Ik kan het niet. Zo wil God nooit naar mij luisteren, maar als er dan staat dat God nooit een bidder laat staan, dan is er gelukkig nog hoop.
't Is ook wel moeilijk om het altijd te zien. Maar dat hoeft ook niet. Als je maar niet al je vertrouwen verliest. Want we moeten niet klein van God denken. Maar soms heb je wel eens dat je hiet niet ziet. Die momenten zit je soms nog het beste weggekropen achter de tollenaar een beetje met hem mee te prevelen, God wees mij zondaar genadig. Dan ben je wel niet-bezittende maar niet zonder vertrouwen op de genade. 't Is vaak nog geen verkeerde plek daar.

En dat bidden, tja, als het van ons moest komen was het allemaal een drama. Maar de Heere is een goed verstaander, Hij weet wat er in je hart leeft.
Ik begrijp jou ook Vlinder, want dat heb ik ook zo vaak. Dan bid ik en dan heb ik het gevoel dat ik heel ik-gericht bezig ben en God danken voor alle goede gaven, daar moet ik mee beginnen. Soms zijn mijn gedachten zo chaotisch dat ik er een potje van maak en me er bewust op moet concentreren. We moeten ware bidders worden, als je dat nog niet bent. We vertrouwen wel op mensen, maar als dat beschaamd wordt dan besef je: Vest op prinsen geen betrouwen!

[Aangepast op 10/3/05 door Lizzy]

Afbeelding
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Mensen, gaat het hier nog over de rechtvaardiging van de goddeloze?
Ik krijg de indruk dat we als vromen gerechtvaardigd willen worden. Maar daar is de Heere Jezus niet voor gekomen. Kijk niet zo naar jezelf dat dit te kort en dat te lang is. Jezus Christus is in de wereld gekomen om zondaren zoals jij en ik te zaligen. Al bidden we zo vroom en geestelijk als het was, Gods genade blijft hetzelfde; gratis, onverdiend, zonder enige geschiktheid in ons. Aan ons mankeert alles. Daarom moeten we ons in vertrouwen overgeven en neervallen aan de voeten van Jezus.
Zeg: Heere, ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp.

Het komt er wel op aan om door het geloof de gerechtigheid van Christus te bezitten, anders kunnen we voor God niet bestaan. Met een beetje hoop of een misschientje zal het niet gaan. Geloven is zeker weten dat Christus je gerechtigheid is. Dat is een bezitten van datgene wat door God geschonken is, namelijk het geloof. Geloven is toeeigenen wat God ons in het evangelie aanbied; het brood des levens; Jezus Christus.
"Niet bezitten, niet zonder vertrouwen, geen verkeerde plek", het klinkt mij zo half-zacht in de oren. Doekjes erom winden...
Uit ons geen vrucht, maar uit Hem.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Misschien kun je proberen om een ander zijn gevoel en belevingswereld te respecteren Miscanthus. Jij weet niet wat er bij mij van binnen leeft en ik weet ook wel dat Hij gekomen is om zondaren zalig te maken. Maar het is geen vanzelfsprekenheid hoor dat je zalig wordt! Het zal altijd een wonder zijn als het ook voor jou of mij zal zijn.

Afbeelding
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Misschien kun je proberen om een ander zijn gevoel en belevingswereld te respecteren Miscanthus. Jij weet niet wat er bij mij van binnen leeft en ik weet ook wel dat Hij gekomen is om zondaren zalig te maken. Maar het is geen vanzelfsprekenheid hoor dat je zalig wordt! Het zal altijd een wonder zijn als het ook voor jou of mij zal zijn.
Dag Lizzy,

ik herhaal het nog maar even met de misschien wat pastoralere woorden van Gravo, die ik hierbij citeer zonder zijn toestemming:
Ik begrijp best wat er hier wringt. Dat is namelijk de vaak voor lief genomen zgn 'onbekeerde tijd'. Die tijd moet dan op één of andere manier religieus of geestelijk gevuld worden. En dan ontstaan er allerlei vormen van zoeken, verlangen, smekingen of bekommernis om het eigen heil. Maar om het maar even hard te zeggen: men is en blijft in deze 'onbekeerde tijd' gewoon zichzelf. Het heilige egoïsme is volgens mij gewoon normaal, menselijk egoïsme: ik wil ook naar de hemel, ik wil ook eeuwig leven, ik wil ook zalig worden.
Jammer, maar juist door de nadruk op die lange voorberedingstijd vóór de eigenlijke en daadwerkelijke bekering, ontstaan er van die witwas-praktijken. Dan wordt ons zoeken en maar niet vinden, ons smeken, klagen, roepen en verlangen enz. tot iets heiligs gemaakt. En lijken het schreden voorwaarts te zijn.
Maar waar het aan ontbreekt, is nu juist de overgave aan de zaligheid, die reeds present is. Wie oren heeft hore. De deuren staan wagenwijd open. Sla niet langer acht op je eigen begeerte of je eigen behoeften, maar sla acht op zo'n grote zaligheid. Juist de wolk van getuigen: al die andere gelovigen, de mensen die zich in geloof reeds over hebben gegeven moedigen je hierbij aan. Doe het niet alleen! Spreek met hen, die de Weg (misschien ook op aanraden van anderen) zijn gegaan. Spiegel je aan anderen, zondaren wellicht, die ook mochten komen. Wees ervan overtuigd, dat God in heggen en sloppen zoekt, als het zo uitkomt. Kijk eens goed naar de christelijke gemeenschap en vraag je af: is dit geen teken voor mij om me daar ook bij aan te sluiten. Roept het geen hartstochtelijk geloof op? En kom je niet tot de conclusie: 'Ja, dit is het! Ik hoef niet verder te zoeken. Proef je niet het diepe geheim, de kern van wat er schuilt achter al die technische termen als roeping, wedergeboorte, bekering, geloof, namelijk de oprecht gemeende liefde van God voor de wereld. Zó lief heeft Hij de wereld gehad....
Dan is er geen enkel obstakel om te beantwoorden aan de oproep: geloof en leef. Ga dan gelovend tot Christus en zeg : 'mijn Here en mijn God'. En val in de armen van Hem, die je al van ver zag aankomen. En laat je last bij Hem achter, je angst om niet bekeerd te worden, je geforceerde pogingen om toch een plekje in de hemel te bemachtigen.
Die overgave zelf is de zaligheid. Je eerste ontmoeting met Gods liefde in Christus. Het is de eerste liefde, die je altijd bij zal blijven. Je denkt niet aan later, aan de toekomstige hemel. Nee je belandt ter plekke in de hemel. Het is hier en nu. Je komt thuis en herkent Zijn stem. En je leert je nieuwe broeders en zusters kennen. Het is het gelukkigste moment, dat je kunt meemaken. Die zaligheid en die nieuwe familie worden je nooit meer afgenomen.

gravo
[Aangepast op 11/3/05 door Miscanthus]
Lapressa

Re: Om welke dingen moeten wij God bidden

Bericht door Lapressa »

Ik zit met een vraag en kan die denk ik het beste stellen in dit topic:

Waarom bidden mensen voor overledenen en waarom ook een heel aantal mensen niet?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
hmprff

Bericht door hmprff »

Lapressa schreef:Ik zit met een vraag en kan die denk ik het beste stellen in dit topic:

Waarom bidden mensen voor overledenen en waarom ook een heel aantal mensen niet?
Wat heeft bidden voor overledenen voor zin? misschien geloven die mensen in een soort van vagevuur ofzo?? :?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Lapressa schreef:Ik zit met een vraag en kan die denk ik het beste stellen in dit topic:

Wat zou je moeten vragen voor overleden mensen?
jvdg

Bericht door jvdg »

Bidden voor overledenen is altijd verkeerd.
De genadetijd is voorbij.
Laat de doden hun doden begraven.
De ziel is al geoordeeld.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

jvdg schreef:

Net zoals een preek/toespraak bij een begrafenis, daar is een Woord voor de levenden. Niet om zoveel mogelijk van de overledene op te halen. Wat je tegenwoordig maar al te vaak ziet.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Gijs83 schreef:
jvdg schreef:

Net zoals een preek/toespraak bij een begrafenis, daar is een Woord voor de levenden. Niet om zoveel mogelijk van de overledene op te halen. Wat je tegenwoordig maar al te vaak ziet.
een preek tegen de dode is inderdaad niet op zijn plaats, maar een "in memoriam" lijkt me prima.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:
jvdg schreef:

Wat is daar mis mee dan? Er worden tig boekjes uitgegeven over mensen die al lang en breed dood zijn. En we smullen er allemaal van.
Plaats reactie