albion schreef:Hij roept iedereen op tot geloof.... Daar ben ik het ook helemaal mee eens! Maar niet iedereen komt tot het geloof.
Luk: 17:34, 35, 36.
Ik zeg u: In dien nacht zullen twee op één bed zijn: de een zal aangenomen en de andere zal verlaten worden.
Twee vrouwen zullen te zamen malen: de ene zal aangenomen en de andere zal verlaten worden.
Twee zullen op den akker zijn: de een zal aangenomen en de ander zal verlaten worden.
Volgens mij is er niemand op het forum die ontkent dat niet iedereen tot geloof komt. ook (zelfs

) Marnix niet. Je moet die dingen denk ik niet verwarren, dat als God de hele wereld lief zou hebben dat iedereen dan zalig zou moeten worden. Volgens mij ligt
juist in Johannes 3 daarop het antwoord.
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
We focussen vaak op dat eerste deel van die zin, maar wat volgt is minstens zo belangrijk.
Een iegelijk die in hem gelooft, wordt behouden! Als een verworpene in hem zou geloven, zou hij behouden worden. En nee, dat gaat niet gebeuren - want 'niemand kan tot Mij komen tenzij dat de Vader hem trekt'. Maar waar ligt dat aan? En daarom reageer ik even, omdat ik het wat wonderlijk vind dat je in antwoord op Marnix zegt dat niet iedereen tot geloof komt. Wat is dan het punt? Volgens mij kan dat in een topic als dit niet duidelijk genoeg gezegd worden. God hééft iedereen lief (de kosmos, Jeruzalem, de soldaten, de rijke jongeling) en àls we verloren gaan dan zal God niet zeggen: 'Ik heb u niet gewild' maar 'Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.' In Mattheüs 22, waar aan het einde duidelijk over de uitverkiezing wordt gesproken staat ook heel duidelijk de oorzaak: 'En zond zijn dienstknechten uit, om de genoden ter bruiloft te roepen;
en zij wilden niet komen.' Misschien geloof jij dat wel, maar toch vind ik het een wonderlijk antwoord als Marnix spreekt over het toereikende aanbod voor de hele wereld. Ik proef er iets in van een misvatting die bijv. Brakel ook probeert weg te nemen, en die ik ook veel bij jongeren tegenkom (en ongetwijfeld ook bij ouderen, maar die spreek ik niet zo veel). Dan spreek je met hen over bekering en vertellen ze dat ze het eigenlijk wel willen maar dat het 'niet lukt'.. En als je dan doorpraat komt het gesprek
altijd hierop terecht: ik wil het wel (ja officieel misschien niet) maar God moet het doen en doet het niet. En dat vind ik heel erg om te horen, want het is
juist die ontdekking: God wil, al vanaf mijn geboorte en doop roept Hij me dat toe, maar ik heb het niet gewild. En dit uitstapje is hier niet off-topic, in tegendeel. Want ik denk dat juist in dit topic ook een belangrijke oorzaak ligt van die gedachte, namelijk het
voortijdig (proberen te) gaan redeneren vanuit Gods gedachten. En dat is levensgevaarlijk! Ik weet niet waardoor het komt, misschien (maar dat durf ik niet zeker te zeggen) omdat er vanuit wordt gepreekt en niet meer zoals de apostelen dat deden het bevel (met in hun woorden de opstandingskracht van de Heere Jezus): bekeert u en gelooft het evangelie! Maar dat het gevaarlijk is, dat zegt Brakel al. Want mensen gaan twijfelen aan Gods genade en aan Gods wil en aan Gods aanbod, terwijl als ze
ergens aan zouden gaan moeten twijfelen dan is het aan hun eigen hart en wil!
Brakel schreef:
Nu rijst de vraag op: Of God ook allen roept, die onder de bediening van het Evangelie zijn, en niet zalig worden, dan of God alleen de uitverkorenen roept. Ik antwoord: God roept allen en een ieder, die onder de bediening van het Evangelie leven. Dit dient wel opgemerkt, opdat men vrijmoedigheid heeft om Christus aan te nemen, wat men niet zou doen indien het Evangelie niet aangeboden werd, en opdat men de rechtvaardigheid van God zou erkennen in het straffen van degenen, die niet op een zo grote zaligheid acht slaan en het Evangelie niet gehoorzaam zijn.
(...)
Daar is een algemene oproep tot allen, zonder enige beperking. Die dorst heeft, die geen geld heft, die wil, Jes. 55:1,2; Joh. 7:37; Openb. 22:17. Die niet wil, die geen dorst heeft, die laat het maar. Het ligt aan hem, en het zal op hem aankomen. Hij was genodigd, hij hoorde die algemene stem.
(...)
Het ongeloof is een verschrikkelijke zonde. Ja, zo'n zonde dat hij God als een leugenaar acht: 1 Joh. 5:10; Joh. 16:8,9. Indien Christus niet aan de ongelovig blijvende aangeboden werd, dan ging het hem niet aan, hij had er niet mee van doen, het was hem geen zonde dat hij niet geloofde. Maar nu het hem een zonde is, is dat een helder blijk dat het hem aangeboden was.
(...)
Indien allen, die onder de bediening van het Evangelie zijn, niet geroepen waren, en Christus hun niet aangeboden werd, hoe kunnen zij dan daarom gestraft worden, en hoe kan dan hun verdoemenis zwaarder zijn? Maar omdat zij het Evangelie niet gehoorzamen, gestraft en zwaarder dan anderen gestraft worden, daarom was het hun aangeboden.
Omdat Christus nu allen, die onder de bediening zijn, aangeboden wordt, daarom mag niet alleen ieder komen, en behoeft niemand achter te blijven uit angst of hij wel geroepen wordt, maar moet ieder tot Christus komen en Hem aannemen om door Hem gerechtvaardigd, geheiligd, bewaard en verheerlijkt te worden.
Misschien heeft het weinig meer te maken met de vraag van de topicstarter, maar het is iets wat ik voortdurend zie terugkomen in het topic.
En eigenlijk zeg ik dit vooral omdat ik zie dat er mensen zijn die heel veel leerstellingen kunnen verdedigen,
terwijl ze onbekeerd zijn. Misschien niet op dit forum, daar ken ik niemand. Maar ik zie in mijn omgeving mensen vechten voor dingen die ze heel belangrijk vinden, terwijl het zo ver van hun eigen leven af staat.