Column: Voetbal

Tiberius
Administrator

Re: Column: Voetbal

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Het feit dat Calvijn roeide op zondag is voor de meeste refo's ook geen reden om dat ook te gaan doen :D:D:D:D
Je bent niet goed, althans niet volledig, geïnformeerd. :)

Het zit namelijk zo.
Toen Calvijn brak met de roomsen, had hij het ook helemaal gehad met hun wetten, instellingen en flauwekulletjes. En zeker met hun heiligendagen, etc. Op grond van een verkeerde uitleg van een tekst uit Romeinen ("De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen [gelijk]."), dwaalde hij gedurende vrij lange tijd op het gebied van de zondagsheiliging. Hij deed toen om zijn roomse ex-vrienden te laten zien dat het hem ernst was allerlei activiteiten, zoals roeien, zeilen, sporten, kopen, verkopen, etc.
Dat deed hij totdat hij zelf een studie, gevolgd door een prekenserie, over het vierde gebod ging houden. Vanaf dat moment is toch wel grotendeels van deze dwaling teruggekomen.

Overigens bleef Calvijn wel altijd op zondag tussen de preken door een partijtje kegelen met zijn collega's. ;)

Maar goed: on-topic maar weer.
Marnix

Bericht door Marnix »

:) Interessant.
Wilhelm schreef:Zijn er eigenlijk nog wel zaken waarin een christen zich van behoort te distantiëren , als het om zaken gaat waar de wereld zijn genot in vind, of proberen we werkelijk in een zoetsappige "houd alle zonden maar aan" godsdienst alles wat de wereld bied goed te praten ?
Die zijn er genoeg... Dingen die je niet kan doen zonder te zondigen. Zolang je gewoon naar een potje voetbal kijkt is dat geen zonde en is er van zoetsappig alle zonden aanhouden geen sprake.
Het is al een oud advies ; maar durven we nu werkelijk vanavond voor de wedstrijd op onze knieen te gaan om de Heere een zegen af te smeken voor een mooie wedstrijd ?
En dat terwijl de wereld zich weer uitleeft in de zonde tijdens zo een wedstrijd ?
Je mag bidden om een fijne avond. Niet om een goede uitslag. Dat is overigens met mijn eigen sport ook zo. Ik vraag om een fijne avond, ontspanning, concentratie, maar niet of ik mag winnen. En ja, dat durf ik dan ja. Zonder schroom.
Echt, we zijn allen vol van zonden , maar hoe hier zonden worden goed gepraat en gerelativeerd kan ik niet begrijpen. Of toch wel , het is naar het vlees, en dat kost strijd . Hij zegt het Zelf : strijd den goede strijd des geloofs, en dat is ook een strijd met ons eigen zondige vlees en onze vleselijke begeertes.

Want de poort is eng en de weg is nauw.
Je begrijpt het inderdaad niet. Je bestempelt voetbal eerst totaal als zonde en vervolgens ga je stellen dan zonden hier goedgepraat worden. Terwijl een potje voetbal kijken geen zonde is. Maar dat wil er bij jou dus niet in. Misschien is dat voor jou ook niet zo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Een beetje off-topic.

Slechts éénmaal in mijn leven heb ik een voetbalwedstrijd bijgewoond.
Het was een competitieduel tussen een club uit Wierden (Ov) en ik dacht uit Zwolle.
Er was één overdekte tribune waar planken als zitplaatsen dienden.
Vele Wierdenaren waren op klompen er heen gereisd.
Dat waren de échte tukkertjes :haha

Es Veeeee Zet Weeeee, in goed Twents :langue
Oftewel. De Zwaluwen :OO3 :OO3 :OO3
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

tukkertje schreef:
Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Een beetje off-topic.

Slechts éénmaal in mijn leven heb ik een voetbalwedstrijd bijgewoond.
Het was een competitieduel tussen een club uit Wierden (Ov) en ik dacht uit Zwolle.
Er was één overdekte tribune waar planken als zitplaatsen dienden.
Vele Wierdenaren waren op klompen er heen gereisd.
Dat waren de échte tukkertjes :haha

Es Veeeee Zet Weeeee, in goed Twents :langue
Oftewel. De Zwaluwen :OO3 :OO3 :OO3
Dat zei ik toch? SportVereniging Zwaluwen Wierden :modo
~~Soli Deo Gloria~~
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Gamma :slurp :slurp
Lourens

Bericht door Lourens »

Hendrikus schreef: Dat zei ik toch? SportVereniging Zwaluwen Wierden :modo
Daar hebben wij nog nooit van verloren !!!!
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
jvdg

Bericht door jvdg »

School krijgt haatmails om weren 'oranjegekte'

Meer dan twintig haatmails ontving de Eliëzer en Obadjaschool al. Dat het oranjegevoel rond het Europees Kampioenschap voetbal diep zit werd de Zwolse reformatorische school voor speciaal onderwijs in Zwolle pijnlijk duidelijk.

De reformatorische Eliëzer en Obadjaschool verzocht afgelopen vrijdag de bedrijven en chauffeurs die de leerlingen vervoeren, om oranjeprullaria uit de busjes te verwijderen. De oranje versierselen en het draaien van 'oranjemuziek' werden door verschillende ouders niet op prijs gesteld en ook de school zelf vindt het niet bij de identiteit passen. Dat trok de aandacht van de landelijke pers. Met koppen als 'Reformatorische scholen houden niet van Oranje' en 'Welpies en de Bijbel gaan niet samen op school' haalde de school de kolommen van enkele kranten en ook het Radio 1 Journaal besteedde er aandacht aan.

Sindsdien heeft de school voor speciaal onderwijs al meer dan twintig haatmails ontvangen. Vooral de reformatorische identiteit moet het daarbij ontgelden. Termen als 'gristenhonden' worden gebruikt om het onbegrip over de oproep van de school kenbaar te maken.

''Blijkbaar is iedereen heel tolerant, behalve als het om godsdienst gaat'', zegt Guusje Russcher, beleidsmedewerkster van de school. ''Wij hebben uiteraard niets tegen de kleur oranje. Oranje is ook de kleur van onze politieke partij, de SGP. Ook heeft de school niets tegen het spel voetbal. Maar op dit moment is het vooral koning voetbal die veel levens beheerst.''

Lees verder in het Nederlands Dagblad

Bron: Nederlands Dagblad
Rochus

Bericht door Rochus »

We zijn zooooooooooooooo tolerant in Nederland....
In Nederland moet alles kunnen?
Soms snap ik niets van Nederland(ers)
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Tja, ik vind die haatmails ook echt niet kunnen.
Aan de andere kant vraag ik me afof de opstelling van de ouders en de school wijs is. Zeker daar het gaat om gesubsidieerd vervoer. Als de busjes nu eigendom van de school waren dan was het nog wat anders. Dan kun je eisen stellen, voorschriften hebben.
Maar wel is het een feit dat je af en toe niet goed wordt van al dat oranje en de gekte daarom heen.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Rochus

Bericht door Rochus »

Maar er is verschil tussen of je iets extra's eist, of dat je vraagt of ze iets na willen laten.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Rochus schreef:Maar er is verschil tussen of je iets extra's eist, of dat je vraagt of ze iets na willen laten.
Klopt, maar vragen om iets na te laten kan ook als een eis overkomen. Maar goed ik ken de hele situatie niet goed genoeg. Ik wil alleen maar aangeven dat wij christenen nuchter moeten zijn, ook mbt de oranjegekte.

Actie geeft reactie.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
helma

Bericht door helma »

de school is toch klant van dat busbedrijf?
dan mag je toch vragen of ze bijvoorbeeld hun muziek uitdoen als het niet past bij de identiteit van de school?
Het zal je kind maar zijn die op een geven moment al die deuntjes meezingt.

Maar aan de andere kant: zijn de ouders consequent? Moeten de chauffeurs de welpies wegdoen en nemen de ouders ze zelf wel aan bij de AH?
ik zag van de week een degelijk geklede Refovrouw (zwart gekleed/knot, begrijp me, daar zeg ik niks verkeerd van) fietsen met de Oranjeleeuw in een doorzichtig tasje die ze bij elkaar gespaard had van de welpie-staartjes. Dan gaan bij mij de wenkbrauwen wel omhoog. Wat straal je dan uit?
Als er iets te halen valt doen we mee....ook al is het oranje en moeten we er zelf zo'n 4 euro voor bijbetalen; maar aan de andere kant trekken we aan de bel bij zo'n busmaatschappij. En dát is het probleem in de gereformeerde gezindte. We doen zo vaak wél mee. We zijn vaak niet echt. We stralen zo weinig uit. En dáárom worden we aangeklaagd door de wereld. Want ze zien vaak geen andere kant. Ze zien het beeld van Christus niet weerspiegeld in ons leven. Ze zien en horen alleen van regeltjes. Ze zien ons onze weg niet reizen met blijdschap.....

(en ik betrek mezelf er ook bij)
Marnix

Bericht door Marnix »

heej ik heb ook 15 welpies in huis. Je krijgt ze gratis en ze staan best vrolijk in de huiskamer :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Refdag van vandaag schreef:Vaderlandsliefde
Het Reformatorisch Dagblad zwijgt er­over. Maar talloze lezers weten dat het Oranjevoetbalteam doorgaat naar de kwartfinale van het Europees kampi­oenschap. Eerlijk onderzoek zou aanto­nen dat menigeen binnen de gerefor­meerde gezindte zich in stilte verheugt over de negen doelpunten. Er zijn jon­geren en ouderen die zich eigenlijk lie­ver niet afzijdig zouden houden. Socia­le controle weerhoudt van participatie. Of vader en moeder steken er een stok­je voor. Maar anders… Zulk verlangen is overigens niet raar.
Het is geworteld in onze menselijke na­tuur. Al in de tijd van het Romeinse Rijk was het volk gek op stadions, sport en spektakel. Ook in het huidige Europa hebben amusement en pret prioriteit boven de dienst en de eer van God.
Mensen kunnen niet zonder vermaak.
Daarvan gaat –of iemand dat leuk vindt of niet– sterke invloed uit. Ook in de richting van kerken van gerefor­meerde origine. Ieder mens ademt im­mers de geest van de tijd in en uit.
Wie zich echter verzet tegen de Oran­je- euforie loopt kans op akelige con­frontaties. Zoiets overkwam de refor­matorische Eliëzer en Obadjaschool voor speciaal onderwijs in Zwolle. Die ontving negatieve boodschappen. Een daarvan luidde: sterf gristenhonden.
Andere verwensingen gingen verge­zeld van seksueel getinte foto’s. En als de auteur van zo’n blamerende bood­schap de media weet te halen, zijn me­destanders vaak bereid er nog een schepje bovenop te doen.
Aantijgingen vliegen als projectielen door de lucht. Reformatorische scholen moeten horen dat zij niet van Oranje houden. Kranten betitelen leerlingen als arme kinderen. Dat alles raakt kant noch wal. Mensen schijnen verplicht te zijn om mee te doen met de waan van de dag. Wie dat weigert, plaatst zich –in een samenleving die als pluraal wordt getypeerd– buiten de sociale verbanden. Hetzelfde geldt voor wie zich afzijdig houdt van het hedonisme en materialisme van onze cultuur.
Voor wie de voetbalfeesten typeert als afgodendienst blijft een medelij­dende glimlach over. „Hij weet niet be­ter.” Toch schreef een Franse krant ooit over „de magie van de voetbalgod Gul­lit.” Een bekend Zeeuws dagbad zei dat de eigenaar van de Italiaanse landskampioen Oranjespelers als „de sterren per helikopter uit de hemel zal doen neerdalen.” Een Nederlandse krant beweerde: „Op de achtste dag schiep God Marco van Basten.” Als voetbal dan geen godsdienst is… Een van de beschuldigingen luidt dat het mensen die niet mee willen doen aan het voetbalfeest mankeert aan va­derlandsliefde. Maar is het wel vader­landsliefde midden in de nacht door luidruchtig kabaal oude mensen en kleine kinderen wakker te maken? Is vaderlandsliefde in parken, op pleinen en andere plaatsen zo veel blik en glas achterlaten dat een wandelaar er bijna over uitglijdt of dat fietsen en auto’s hun banden lek rijden? Dat beweert geen weldenkend mens.
Juist tal van strikte christenen koeste­ren echte vaderlandsliefde. Zij zien er naar uit dat de heilzame regels van God en de Bijbel een plaats krijgen in de samenleving. Dat zou pas leiden tot Nederlands welvaren. Echte vader­landsliefde betekent dat iemand niet blijft hangen in sport en amusement als de laatste realiteit. Wie aanspraak mag maken op de mooie naam van christen proclameert primair de genade van God voor mensen die er een zondig potje van maken.
Er is in onze samenleving sprake van een culturele kloof. Veel mensen be­grijpen niet meer waar de kerk het over heeft. Velen om ons heen weten niet veel meer dan dat wij ”tegen” zijn. Dan is het zaak onze motivatie zorgvul­dig te vertalen. Zijn wij in staat uit ei­gen ondervinding het meest voorname te vertellen? „Wij hebben God lief.
Daarom doet het ons zeer, als Hij en Zijn Naam schade lijden.” En zijn wij als wij niets van Zijn liefdedienst kennen beter dan de beschuldigers?

Rens

Bericht door Rens »

Wat wil je nu zeggen Wilhelm???? Je plaatst dat stuk nu wel, maar geeft niet zélf een reactie of stelling ten beste................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gesloten