Column: Voetbal
Column: Voetbal
Het kost me moeite om geen zucht te slaken bij het zien van de volgende taak op de agenda. Ja, het is zo ver. Ik zal me moeten uitweiden over de gemeenschappelijke vijand, namelijk het grote gevaar, die Nederland deze dagen in zijn greep houdt: Voetbal. Op de afdeling zijn we door de achterban geattendeerd dat we als Reformatorisch Dagblad achter blijven in het waarschuwen voor de dwaasheid die ons allen niet voorbij lijkt te gaan. Het zal er nu toch van komen. Deze zaterdag zal de achterban kunnen lezen wat ze wel weten, maar wat ze willen lezen en bevestigd willen zien door ons aller RD. Dus zit er niets anders op om maar in de pen te klimmen en onze vijand, die we eensgezind en oecumeen zo betitelen, te bekogelen met waarschuwingen en zijn ware aard te ontbloten.
Ik voel me haast een verrader. Gezien de ernst van de omvang van de sportverdwazing die de Europese kampioenschappen in mijn reformatorische omgeving te weeg brengen en de omvang van de negatieve aandacht die het krijgt in elke reformatorische media en zelfs de preekstoel, vraag ik me af wie er nu verdwaast is? Die tieners en jonge volwassenen die 1 uur en 45 minuten gekluisterd zijn aan de radio of zelfs de beeldbuis thuis op zolder of bij een vriendje, of via internet; is dat werkelijk al die aandacht waard? Ja, het is tijdsverspilling en waardeloos vermaak, maar is het werkelijk zo’n ernstige verdwazing in onze achterban zoals zou moeten blijken aan de hoeveelheid aandacht die het krijgt in onze media en van de preekstoel? Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd om geen aandacht te besteden aan stromannen, maar aandacht te besteden aan elementen die er echt toe doen. In het autokatern verleiden we de lezer tot het aanschaffen van een verdwazing die veel meer tijd en geld kost. Maar dat mag ik niet schrijven, want de klant is koning en de klant rijdt in een geaccepteerde heilige koe waar we bovendien regelmatig mee adverteren. (Ik vraag me eerlijkheidshalve af of ik ook niet bij die club hoor maar dat is een andere discussie.)
Nee, ik schrijf het wel. Ik schrijf gewoon eerlijk dat het voetbal toch enorm veel aandacht krijgt en dat het RD niet kan achter blijven. Dan ben ik eerlijk en laat ik toch iets van mijn gedachten doorschemeren op dit punt. Ik vertik het ook om werkelijk inhoudelijk te worden in mijn bezwaren. Alleen al de tijd die ik over dit punt heb te schrijven is tijdverspilling. Ik herhaal de bezwaren die ik hoor van de preekstoel. Dat is herkenbaar voor de lezers en dat waarderen ze. Ik zal zelfs spitsvondig schrijven over Kuijt die niet bid om doelpunten, omdat hij dan wel aanvoelt dat zoiets niet kan, al besef ik terdege dat ik ook niet bid om abbonees of de vernietiging van het ND. Ik schrijf over het verkrachten van het lichaam door sporter en supporter, al weet ik dat dit nauwelijks of niet speelt in mijn achterban. En als laatste sluit ik af met dat voetbal voor de atheist een vorm van religie is, want dat doet het altijd goed, al weet ik dat ook dit geen punt is waar we ons in onze kerken zorgen om hoeven te maken.
Eigenlijk sta ik buiten spel. Er is geen tegenstander die zich kan verdedigen en er is geen scheidsrechter die mijn verhandelingen controlleerd. Drie schoten voor open doel tijdens de wedstrijd hier achter mijn bureau. Toch scoor ik drie keer en bij topsport gaat het om het resultaat. Makkelijk scoren zeg je? Doe het zelf maar eens! Dan zie je dat het niet makkelijk scoren is wanneer je de rol van een spits, (nee, geen reclame voor gratis dagbladen) eh verdediger hebt. Die scoren niet zo vaak. Het publiek zal daarom euforisch zijn over mijn overwinning en er gretig gespreksstof van maken terwijl ze voor het overgrote merendeel gekleed zijn in de kleur van het tenue van onze club. Een zuivere hattrick voor onze Wim die nog nooit een thuiswedstrijd verloor.
(Het oorspronkelijke artikel is te vinden op http://refdag.nl/artikel/1347320/Oranje ... refos.html)
Ik voel me haast een verrader. Gezien de ernst van de omvang van de sportverdwazing die de Europese kampioenschappen in mijn reformatorische omgeving te weeg brengen en de omvang van de negatieve aandacht die het krijgt in elke reformatorische media en zelfs de preekstoel, vraag ik me af wie er nu verdwaast is? Die tieners en jonge volwassenen die 1 uur en 45 minuten gekluisterd zijn aan de radio of zelfs de beeldbuis thuis op zolder of bij een vriendje, of via internet; is dat werkelijk al die aandacht waard? Ja, het is tijdsverspilling en waardeloos vermaak, maar is het werkelijk zo’n ernstige verdwazing in onze achterban zoals zou moeten blijken aan de hoeveelheid aandacht die het krijgt in onze media en van de preekstoel? Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd om geen aandacht te besteden aan stromannen, maar aandacht te besteden aan elementen die er echt toe doen. In het autokatern verleiden we de lezer tot het aanschaffen van een verdwazing die veel meer tijd en geld kost. Maar dat mag ik niet schrijven, want de klant is koning en de klant rijdt in een geaccepteerde heilige koe waar we bovendien regelmatig mee adverteren. (Ik vraag me eerlijkheidshalve af of ik ook niet bij die club hoor maar dat is een andere discussie.)
Nee, ik schrijf het wel. Ik schrijf gewoon eerlijk dat het voetbal toch enorm veel aandacht krijgt en dat het RD niet kan achter blijven. Dan ben ik eerlijk en laat ik toch iets van mijn gedachten doorschemeren op dit punt. Ik vertik het ook om werkelijk inhoudelijk te worden in mijn bezwaren. Alleen al de tijd die ik over dit punt heb te schrijven is tijdverspilling. Ik herhaal de bezwaren die ik hoor van de preekstoel. Dat is herkenbaar voor de lezers en dat waarderen ze. Ik zal zelfs spitsvondig schrijven over Kuijt die niet bid om doelpunten, omdat hij dan wel aanvoelt dat zoiets niet kan, al besef ik terdege dat ik ook niet bid om abbonees of de vernietiging van het ND. Ik schrijf over het verkrachten van het lichaam door sporter en supporter, al weet ik dat dit nauwelijks of niet speelt in mijn achterban. En als laatste sluit ik af met dat voetbal voor de atheist een vorm van religie is, want dat doet het altijd goed, al weet ik dat ook dit geen punt is waar we ons in onze kerken zorgen om hoeven te maken.
Eigenlijk sta ik buiten spel. Er is geen tegenstander die zich kan verdedigen en er is geen scheidsrechter die mijn verhandelingen controlleerd. Drie schoten voor open doel tijdens de wedstrijd hier achter mijn bureau. Toch scoor ik drie keer en bij topsport gaat het om het resultaat. Makkelijk scoren zeg je? Doe het zelf maar eens! Dan zie je dat het niet makkelijk scoren is wanneer je de rol van een spits, (nee, geen reclame voor gratis dagbladen) eh verdediger hebt. Die scoren niet zo vaak. Het publiek zal daarom euforisch zijn over mijn overwinning en er gretig gespreksstof van maken terwijl ze voor het overgrote merendeel gekleed zijn in de kleur van het tenue van onze club. Een zuivere hattrick voor onze Wim die nog nooit een thuiswedstrijd verloor.
(Het oorspronkelijke artikel is te vinden op http://refdag.nl/artikel/1347320/Oranje ... refos.html)
Re: Column: Voetbal

Op zich heeft hij wel een punt. De antivoetbalgekte is soms bijna net zo overdreven als de voetbalgekte zelf

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik ben benieuwd hoe ver ik werkelijk van de waarheid af zitMarnix schreef:
Op zich heeft hij wel een punt.

-
Kaw,
Toch een kanttekening bij je artikel. We kunnen er niet omheen, we hebben oranjetompoucen en de visboer stond zijn haring schoon te maken in een oranjeoutfit, ze kan ik ik nog wel een poosje doorgaan.
Ik weet wel het is niet alleen voetbal, straks de olympische spelen, ik zie dit toch als een machtig wapen in handen van satan om ons te vergapen aan onze sporthelden en dat daar wat van gezegd wordt in de kerk en de media vind ik volkomen terecht.
Als je geen voetballiefhebber bent zijn er talloze andere zaken waar ik me mee bezig kan houden en die mij ook van Gods Woord afhouden, allemaal waar.
Zulke gelegenheden als nu het kampioenschap voetbal worden door de media aangewakkerd er zijn ook kapitalen mee gemoeid.
Nu vind ik het wel beter dat we nu onze "helden" hebben die voetballen als vroeger toen wij oorlogen met elkaar voerden. Nederland-Duitsland schijn nogt steeds bepaalde gevoelens aan te wakkeren.
Dat we ons bezinnen hoe wij met onze vrije tijd om moeten gaan vind ik positief en dat is meer dan voetbal, dat weet ik ook wel. Maar voetbal is nu aktueel en daarom hebben we het er nu over.
Toch een kanttekening bij je artikel. We kunnen er niet omheen, we hebben oranjetompoucen en de visboer stond zijn haring schoon te maken in een oranjeoutfit, ze kan ik ik nog wel een poosje doorgaan.
Ik weet wel het is niet alleen voetbal, straks de olympische spelen, ik zie dit toch als een machtig wapen in handen van satan om ons te vergapen aan onze sporthelden en dat daar wat van gezegd wordt in de kerk en de media vind ik volkomen terecht.
Als je geen voetballiefhebber bent zijn er talloze andere zaken waar ik me mee bezig kan houden en die mij ook van Gods Woord afhouden, allemaal waar.
Zulke gelegenheden als nu het kampioenschap voetbal worden door de media aangewakkerd er zijn ook kapitalen mee gemoeid.
Nu vind ik het wel beter dat we nu onze "helden" hebben die voetballen als vroeger toen wij oorlogen met elkaar voerden. Nederland-Duitsland schijn nogt steeds bepaalde gevoelens aan te wakkeren.
Dat we ons bezinnen hoe wij met onze vrije tijd om moeten gaan vind ik positief en dat is meer dan voetbal, dat weet ik ook wel. Maar voetbal is nu aktueel en daarom hebben we het er nu over.
Voor mij geen enkele held op dat veld, (verwende kwasten soms), voor mij geen enkel oranje shirt (belachelijk al dat oranje gedoe), ik vind hel wel leuk dat oranje wint. Meer niet.
Voetbal gekte absurd maar idd die doorgelagen antivoetbalhouding gaat me ook te ver. Daar kan je dan ook makkelijk mee scoten bij je achterban. Je krijgt zeker veel steun van je hoorders, lezers. Onder het motto "Hij heeft het weer mooi gezegd"
Voetbal gekte absurd maar idd die doorgelagen antivoetbalhouding gaat me ook te ver. Daar kan je dan ook makkelijk mee scoten bij je achterban. Je krijgt zeker veel steun van je hoorders, lezers. Onder het motto "Hij heeft het weer mooi gezegd"

Komt die visboer uit je gemeente en worden de oranjetompoucen gemaakt in een reformatorische fabriek? Wanneer heb je de afgelopen weken iemand uit je gemeente als een volslagen gek in een oranje outfit stomdronken de namen van het team zien/horen scanderen? Is er werkelijk zoveel sportverdwazing in je gemeente terug te vinden? En ja, dat is wel een relevante vraag, want de preekstoel en het RD is voor de achterban en niet voor de wereld.Toeschouwer schreef:Kaw,
-
Die verdwazing heb ik weinig gezien, daar heb je gelijk aan. Maar in "de wereld" in zijn geheel zie ik die verdwazing ook niet. Maar er zijn veel mensen ook in de achterban van het RD die "vol" zijn over voetbal, ook in onze gemeente, die doen wel niet zo potsierlijk, maar toch het neemt mensen helemaal in beslag. En voetbal gaat ook op zondag door en dan kom je er niet onderuit om het toch te willen weten.Kaw schreef:Komt die visboer uit je gemeente en worden de oranjetompoucen gemaakt in een reformatorische fabriek? Wanneer heb je de afgelopen weken iemand uit je gemeente als een volslagen gek in een oranje outfit stomdronken de namen van het team zien/horen scanderen? Is er werkelijk zoveel sportverdwazing in je gemeente terug te vinden? En ja, dat is wel een relevante vraag, want de preekstoel en het RD is voor de achterban en niet voor de wereld.Toeschouwer schreef:Kaw,
Dat heb ik zelf ook, als ik lawaai op straat hoor en een gejuich dan weet ik dat Nederland weer gewonnen heeft.
Een gezond partijtje voetbal voor de jongens is niks mis mee. Maar als het spel je te pakken heeft dat wil je ook van Ajax en Feijenoord en Nederlands elftal alles weten.
Ik denk dat wij ook in de sport geheel anders moeten willen zijn dan de wereld, ik vind dat we daar afstand van moeten nemen.
Dat betwijfel ik dus. Niet dat ze er niet zijn, maar dat het er veel zijn. Veel mensen kijken 1 uur en 45 minuten en dan is het weer klaar. Ik geloof niet dat er velen zijn die daarvoor en daarna er helemaal door geobsedeerd zijn. Ik zie daar helemaal niets van.Toeschouwer schreef:Maar er zijn veel mensen ook in de achterban van het RD die "vol" zijn over voetbal, ook in onze gemeente, die doen wel niet zo potsierlijk, maar toch het neemt mensen helemaal in beslag.
Volledig mee eens, maar gek genoeg lees je dat weer niet in het artikel. Vandaar ook mijn reactie met eenToeschouwer schreef:En voetbal gaat ook op zondag door en dan kom je er niet onderuit om het toch te willen weten.

Ik ben het voor tenminste 90% eens met Kaw.Kaw schreef:Dat betwijfel ik dus. Niet dat ze er niet zijn, maar dat het er veel zijn. Veel mensen kijken 1 uur en 45 minuten en dan is het weer klaar. Ik geloof niet dat er velen zijn die daarvoor en daarna er helemaal door geobsedeerd zijn. Ik zie daar helemaal niets van.Toeschouwer schreef:Maar er zijn veel mensen ook in de achterban van het RD die "vol" zijn over voetbal, ook in onze gemeente, die doen wel niet zo potsierlijk, maar toch het neemt mensen helemaal in beslag.

En ik voor 90% met Toeschouwer.
Omdat er anders nergens meer tegen gewaarschuwd kan worden. Er wordt al veel te veel gezegd: "dat doen onze jongeren niet".

Omdat er anders nergens meer tegen gewaarschuwd kan worden. Er wordt al veel te veel gezegd: "dat doen onze jongeren niet".
Waarom? Ik zie een behoorlijke aandacht voor mooie auto's, goede banen en dure kleren... Dat is allemaal prima. Maar als het gaat om voetbal moeten we opeens afstand nemen? Ik bespeur een bepaalde selectiviteit. We mogen ons met bepaalde dingen in de wereld wel bezighouden maar met andere dingen weer niet.Toeschouwer schreef:Die verdwazing heb ik weinig gezien, daar heb je gelijk aan. Maar in "de wereld" in zijn geheel zie ik die verdwazing ook niet. Maar er zijn veel mensen ook in de achterban van het RD die "vol" zijn over voetbal, ook in onze gemeente, die doen wel niet zo potsierlijk, maar toch het neemt mensen helemaal in beslag. En voetbal gaat ook op zondag door en dan kom je er niet onderuit om het toch te willen weten.Kaw schreef:Komt die visboer uit je gemeente en worden de oranjetompoucen gemaakt in een reformatorische fabriek? Wanneer heb je de afgelopen weken iemand uit je gemeente als een volslagen gek in een oranje outfit stomdronken de namen van het team zien/horen scanderen? Is er werkelijk zoveel sportverdwazing in je gemeente terug te vinden? En ja, dat is wel een relevante vraag, want de preekstoel en het RD is voor de achterban en niet voor de wereld.Toeschouwer schreef:Kaw,
Dat heb ik zelf ook, als ik lawaai op straat hoor en een gejuich dan weet ik dat Nederland weer gewonnen heeft.
Een gezond partijtje voetbal voor de jongens is niks mis mee. Maar als het spel je te pakken heeft dat wil je ook van Ajax en Feijenoord en Nederlands elftal alles weten.
Ik denk dat wij ook in de sport geheel anders moeten willen zijn dan de wereld, ik vind dat we daar afstand van moeten nemen.
Ik ben er helemaal mee eens dat er voor gewaarschuwd mag en moet worden. Er zijn mensen die doorslaan en daar moeten we voor waken. Er is echter een groot verschil tussen "waarschuwen voor" en volledig afkeuren en verbieden. Bij mij in de kerk wordt gewaarschuwd voor verkeerd tv-gebruik maar de TV wordt niet in zijn geheel verboden en als fout bestempeld. Je moet als je waarschuwt juist mensen aansporen en ook leren om verantwoordelijk met dingen om te gaan... en zo is het ook met voetbal. En vooral niet teveel meegaan met hypes maar ook waarschuwen voor dingen die in eigen kerkverband wel ingeburgerd zijn en toegestaan worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wat is vergapen. Als je louter voetbal kijkt omdat je het leuk vindt om dat te doen, wat is daar dan mis mee? Sommigen mogen een nieuwe leaseauto uitzoeken en zijn weken bezig met het bezoeken van tal van dealers?Toeschouwer schreef: Ik weet wel het is niet alleen voetbal, straks de olympische spelen, ik zie dit toch als een machtig wapen in handen van satan om ons te vergapen aan onze sporthelden en dat daar wat van gezegd wordt in de kerk en de media vind ik volkomen terecht.
Je moet zaken niet overdrijven en in het juiste perspectief zetten.
Dus omdat sommigen dat doen, mag er niet meer tegen sportverdwazing gewaarschuwd worden?cosmo schreef:Sommigen mogen een nieuwe leaseauto uitzoeken en zijn weken bezig met het bezoeken van tal van dealers?
Nee, dat niet. Maar ik krijg het idee dat bepaalde mensen het al sportverdwazing vinden als je een wedstrijd van het Nederlands elftal bekijkt. Dat vind ik nogal overdreven.
En wat is überhaupt de definitie van sportverdwazing? Is dat als je één sportwedstrijd per week bekijkt?
En wat is überhaupt de definitie van sportverdwazing? Is dat als je één sportwedstrijd per week bekijkt?