Column: Voetbal
-
Re: Column: Voetbal
Je mag van mij lease-auto's er bij betrekken, dure kleding, vakanties, en noem maar op. Ook dat kan een verhindering zijn om ons te concentreren in wat voor tijd wij leven en uitzien naar het Koninkrijk van God.
Ik vind het gewoon beangstigend hoe wij in onze gezindte zo betrokken zijn op het hier en nu.
Maar we hadden het nu over voetbal. Ik weet hoe je dat beheersen kan, daarom is er maar één weg, het radicaal afwijzen.
Ik heb net een studie gelezen van wijlen Bart Reinders uit Rotterdam uit 1967 over zijn toekomstverwachting, daar roert hij ook al deze zaken aan waar wij vol van kunnen zijn. Eén ding weet ik zeker, je kunt maar van één ding vol zijn. Het uitzien naar de wederkomst van Christus stempelt je leven dan en dan is ontspanning hoe mooi en fijn ook secundair.
Ik vind het gewoon beangstigend hoe wij in onze gezindte zo betrokken zijn op het hier en nu.
Maar we hadden het nu over voetbal. Ik weet hoe je dat beheersen kan, daarom is er maar één weg, het radicaal afwijzen.
Ik heb net een studie gelezen van wijlen Bart Reinders uit Rotterdam uit 1967 over zijn toekomstverwachting, daar roert hij ook al deze zaken aan waar wij vol van kunnen zijn. Eén ding weet ik zeker, je kunt maar van één ding vol zijn. Het uitzien naar de wederkomst van Christus stempelt je leven dan en dan is ontspanning hoe mooi en fijn ook secundair.
Zeker we hebben het over voetbal.Toeschouwer schreef: Maar we hadden het nu over voetbal. Ik weet hoe je dat beheersen kan, daarom is er maar één weg, het radicaal afwijzen.
Ik heb net een studie gelezen van wijlen Bart Reinders uit Rotterdam uit 1967 over zijn toekomstverwachting, daar roert hij ook al deze zaken aan waar wij vol van kunnen zijn. Eén ding weet ik zeker, je kunt maar van één ding vol zijn. Het uitzien naar de wederkomst van Christus stempelt je leven dan en dan is ontspanning, mooi dit en mooi dat secundair.
Dus jij vindt dat het een christen niet betaamt om incidenteel een wedstrijd van het Nederlands Elftal te kijken?
-
De tijd dat de pastoor aan zijn parochianen vertelde wat ze wel of niet mochten is voorbij.cosmo schreef:Zeker we hebben het over voetbal.Toeschouwer schreef: Maar we hadden het nu over voetbal. Ik weet hoe je dat beheersen kan, daarom is er maar één weg, het radicaal afwijzen.
Ik heb net een studie gelezen van wijlen Bart Reinders uit Rotterdam uit 1967 over zijn toekomstverwachting, daar roert hij ook al deze zaken aan waar wij vol van kunnen zijn. Eén ding weet ik zeker, je kunt maar van één ding vol zijn. Het uitzien naar de wederkomst van Christus stempelt je leven dan en dan is ontspanning, mooi dit en mooi dat secundair.
Dus jij vindt dat het een christen niet betaamt om incidenteel een wedstrijd van het Nederlands Elftal te kijken?
De predikant die ons doet heenzien naar de komende Messias, de Heere Jezus en als wij in deze verwachting leven zijn verder alle dingen geoorloofd.
Daarop zou ik graag nog een verdere toelichting willen zien..........Toeschouwer schreef:........en als wij in deze verwachting leven zijn verder alle dingen geoorloofd.
ALLE dingen?
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal onder de macht van geen mij laten brengen.jvdg schreef:Daarop zou ik graag nog een verdere toelichting willen zien..........Toeschouwer schreef:........en als wij in deze verwachting leven zijn verder alle dingen geoorloofd.
ALLE dingen?
Ik mis iedere onderbouwing van jou kant. Of een tegenstrijdige. Blijkbaar (begrijp ik dat goed?) ben jij zo in de ba van voetbal geweest dat je enorm anti bent nu? Op zich logisch. Voor een alcoholverslaafde is er ook maar 1 weg: Alcohol radicaal afwijzen. Je kan maar van 1 zaak echt vol zijn. Is dat iets anders dan Christus, dan moet je dat afwijzen. Als dat Christus is kunnen andere, secudaire dingen te combineren zijn. Voetbal ook. Ik snap niet waarom je daar een enorme uitzonderingspositie voor schijnt te maken.Toeschouwer schreef:Je mag van mij lease-auto's er bij betrekken, dure kleding, vakanties, en noem maar op. Ook dat kan een verhindering zijn om ons te concentreren in wat voor tijd wij leven en uitzien naar het Koninkrijk van God.
Als we betrokken zijn op het hier en nu is dat inderdaad een gevaar. Als we dat niet zijn mogen we nog wel genieten van dingen hier en nu. Zolang dat ons maar niet echt vervult!
Precies. Dat is net als zoiets als dat je tegen iemand zegt dat de auto zijn afgod is omdat hij een keer bij een dealer is wezen kijken.Cosmo schreef:Nee, dat niet. Maar ik krijg het idee dat bepaalde mensen het al sportverdwazing vinden als je een wedstrijd van het Nederlands elftal bekijkt. Dat vind ik nogal overdreven.
En dan mag waarschuwen voor gevaren zeker... maar dat is wat anders dan iedere vorm radicaal afwijzen. Dat is net zo raar als iedere vorm van autogebruik afkeuren omdat er mensen zijn die er vol van zijn. Je moet waarschuwen voor de gevaren van dingen, niet voor de dingen zelf. Dat zegt Paulus ook in de tekst die Jongere aanhaalt. Die maakt dit alles wel duidelijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
En als de Heere Jezus wederkomt ten oordeel en jij gaat net op in het voetbal dat je volgt bij een doelpunt omdat Nederland Europees Kampioen aan het worden is ?
Mensen, mensen laat het je toch niet aanpraten dat je voetbal kunt volgen (zeker zo'n groot evenement) en God dienen. Weet je waardoor de christenen vroeger opvielen? Omdat ze zich verre hielden van amfitheaters en stadions. Ze konden God niet dienen én de wereld. Het is of of. Als je God dient kun je de voetbalwereld niet omarmen met zijn heldenverering, zijn ontheiliging van Gods geboden en de blasfemische verwijzingen in de sportverslaggeving.
En als je kennis krijgt aan de trekkende kracht van het voetbal als je het probeert te mijden, dan kun je tot geen andere conclusie komen dan dat de satan met het voetbal iedereen betovert.
Mensen, mensen laat het je toch niet aanpraten dat je voetbal kunt volgen (zeker zo'n groot evenement) en God dienen. Weet je waardoor de christenen vroeger opvielen? Omdat ze zich verre hielden van amfitheaters en stadions. Ze konden God niet dienen én de wereld. Het is of of. Als je God dient kun je de voetbalwereld niet omarmen met zijn heldenverering, zijn ontheiliging van Gods geboden en de blasfemische verwijzingen in de sportverslaggeving.
En als je kennis krijgt aan de trekkende kracht van het voetbal als je het probeert te mijden, dan kun je tot geen andere conclusie komen dan dat de satan met het voetbal iedereen betovert.
Het is hierbij toch ook niet een kwestie van "als ik er maar geen afgod van maak zit het wel goed"? Je weet (nog helemaal los van de enorme geldbedragen die in de sport omgaan, het supportersgeweld, de massale zuippartijen die iedere wedstrijd vergezellen, het feit dat de meeste sporters hun leven volledig geven aan iets anders dan aan Jezus) dat heel Nederland lam is op de avond dat zo'n wedstrijd plaatsvindt. Je weet dat honderdduizenden mensen hun religie van de sport maken. Als je dat ontkent ben je wereldvreemd. Ik reed na de afgelopen wedstrijd tegen Frankrijk op mijn fiets door Rotterdam. Het was levensgevaarlijk (gezien de dronken automobilisten die langsscheurden) en er liepen enorme groepen dronken mensen op straat. De dag erna waren veel straten in de stad een puinhoop. En dan was ik nog niet eens in Bern.
Wat is er mis met af en toe een wedstrijdje kijken? Als je hierover twijfelt, de apostel Paulus heeft het (dan gaat het over voedsel) over twijfelaars. Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde. Hoe is het mogelijk om - zelfs al is het zo dat je je honderd procent kunt afsluiten voor de meezuigende werking ervan en dat je zeker weet dat je elke minuut "vanuit je geloof bekijkt" - te kijken naar de afgod van miljoenen anderen? Hadden die drie 'jongelingen' niet gewoon kunnen buigen voor dat beeld in het dal van Dura in plaats van hun leven te riskeren? Ze zetten hun hart toch zeker niet op dat beeld? Voor hen was dat beeld toch zeker niet hun god?
Wat is er mis met af en toe een wedstrijdje kijken? Als je hierover twijfelt, de apostel Paulus heeft het (dan gaat het over voedsel) over twijfelaars. Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde. Hoe is het mogelijk om - zelfs al is het zo dat je je honderd procent kunt afsluiten voor de meezuigende werking ervan en dat je zeker weet dat je elke minuut "vanuit je geloof bekijkt" - te kijken naar de afgod van miljoenen anderen? Hadden die drie 'jongelingen' niet gewoon kunnen buigen voor dat beeld in het dal van Dura in plaats van hun leven te riskeren? Ze zetten hun hart toch zeker niet op dat beeld? Voor hen was dat beeld toch zeker niet hun god?
Erasmiaan schreef:En als de Heere Jezus wederkomt ten oordeel en jij gaat net op in het voetbal dat je volgt bij een doelpunt omdat Nederland Europees Kampioen aan het worden is ?
Idd, en wat ik in deze ook niet begrijp , in deze tijd met veel discussie over heiligmaking, het : Gij geheel anders. Dan is het juist zaak om de afgoden te mijden waar de wereld voor buigt.
Je kunt God niet dienen en de mammon.
En laten we eerlijk zijn , de verslagen in de media , doen toch sterk denken dat het hier niet zomaar om een spelletje gaat, maar dat het met voetbal gaat, om een religieus verlangen om de innerlijke leegte van de mens mee te vervullen.
Het beangst me werkelijk als je de "sfeer" proeft rondom de wedstrijden, volkome stilte of een afgrijselijk geluid, hysterisch bijna. Geen plaats voor God en Zijn Woord maar enkel aandacht voor koning voetbal.
Dan denk ik weleens : op zo'n moment zal Jezus terugkomen op de wolken , en hoe zal het dan met ons zijn ?
Laat dat ons besef zijn (wat er altijd behoort te zijn !) bij de volgende wedstrijd : Als Hij nu komt, kan ik Hem dan ontmoeten ?
In de tijd van Paulus was er al de olympische spelen. Hij is er zelfs zeer dicht bij in de buurt geweest. Sport had in die tijd ook zijn grootheden. Als sport zo verkeerd was, dan had Paulus daar bij stil gestaan. Nee, vergelijkt het geloofsleven met een wedloop... Stoute Paulus. De reformatorische kerk is de enige kerk in de gehele wereld die zo kritisch is over sport. Zelfs de meest orthodoxe joden hebben hun eigen honkbalcompetitie. Doen die mensen dan mee aan alle slechte dingen die de goddelozen van het begrip sport maken? Nee! Dat moeten wij ook niet doen. Wij horen niet te vloeken op het veld of op de tribune. Wij moeten net als in het echte leven niet in dronkenschap leven. Vandalisme en obsessies zijn in al onze wortelen van het leven niet goed. Zondagsbesteding dat niet op God gericht is, is het doel missen dus zonde. Is het dan niet hypocriet om voetbal te kijken door de week en dat zondags na te laten? Ja, ik denk het. Ik kijk vanavond net als afgelopen vrijdag geen voetbal. Ik moest vrijdag overwerken en vanavond hebben we visite 

Dan kijk ik niet want de finale is op zondag..Erasmiaan schreef:En als de Heere Jezus wederkomt ten oordeel en jij gaat net op in het voetbal dat je volgt bij een doelpunt omdat Nederland Europees Kampioen aan het worden is ?
Ik ga ook niet naar stadions, ik voel me daar ook niet thuis. Alhoewel ik mij wel eens heb laten vertellen dat Engelsen van de strict baptist met een gerust hart naar Wimbeldon gaan om daar het tennis te volgen. Ik kan me vergissen, maar Ryle heeft daar ook een wat andere opvatting over in zijn boek "Christen zijn in het dagelijks leven"(ik kan het zo snel niet vinden)Erasmiaan schreef:Mensen, mensen laat het je toch niet aanpraten dat je voetbal kunt volgen (zeker zo'n groot evenement) en God dienen. Weet je waardoor de christenen vroeger opvielen? Omdat ze zich verre hielden van amfitheaters en stadions. Ze konden God niet dienen én de wereld. Het is of of. Als je God dient kun je de voetbalwereld niet omarmen met zijn heldenverering, zijn ontheiliging van Gods geboden en de blasfemische verwijzingen in de sportverslaggeving.
En wat heldenverering betreft.... Robbe, van Persie en van Nistelrooij zijn misschien de KJ Mulders, M Mans en de J Vayne's... De rest zijn gewoon gasten die goed kunnen voetballen zoals zovelen worden "bewonderd" als ze goed kunnen orgelspelen... Nu zijn er mensen idolaat van KJ Mulder of J Vayne, posters, handtekeningen weet ik niet wat.... (net zo zot) neemt niet weg dat ik gerust naar een concert van hem zou gaan zonder zo gek te doen.
In het katholieke Italie of Spanje hun topvoetballers bijnamen geven als San Marco of El Savador. Hollanders zijn daar veel te nuchter voor. Bergkamp had de bijnaam God waar hij zelf helemaal niet blij mee was.(in Wikipedia: Zelfs Arsenal-shirts met rugnummer 10 en spelersnaam "God" werden te koop aangeboden in Londen. Als gelovig man is Dennis Bergkamp nooit blij geweest met deze laatste bijnaam.)
Een bijnaam voor Robbe en de rest van de jongere lichting al helemaal niet. Zeker niet als ze in Nederland spelen.
Kennelijk ben jij verslaafd aan voetbal geweest. Dan kan ik me voorstellen dat je die trekkende kracht als van de satan beschouwd. Net zoals een ex-roker dan de trekkende kracht van roken ervaart. Net zoals die verslaafde aan autosport/auto's het RD weg doet vanwege de autopagina.Erasmiaan schreef: En als je kennis krijgt aan de trekkende kracht van het voetbal als je het probeert te mijden, dan kun je tot geen andere conclusie komen dan dat de satan met het voetbal iedereen betovert.
Neemt niet weg dat die achterlijke uitwassen belachelijk zijn en dat daar tegen gewaarschuwd moet worden. Tuurlijk heb je gelijk door te waarschuwen over de gevaren maar iedereen wordt over een kam geschoren.
Al denk ik soms dat 80 % van die voetbalfanaten niet eens weten wat buitenspel is maar meegaan in het nationalistische gevoelens. De "eer" van je land, je roots als dat bij wijze van spreken met knikkeren verdedigd wordt doet dat wat met je. Misschien wel terug te voeren op de oude stammenstrijd

Kijk, hier wordt ik wat flauw van. Die mammon is alles wat de refo niet raakt. Voetbal, mode dat bij de C&A en H&M te koop is, vakantie's verder dan het huisje in Zwitserland, uitgaan zolang het geen sjiek restaurant is, gepimpte Opels heb ik horen noemen door iemand die zelf een splinternieuwe Mercedes E-klasse had, alles is slecht zolang het maar niet je eigen zandkasteel raakt. Zelfs de dominees doen daar aan mee. Dat is gewoon een zeer kromme zaak. Ondertussen staan vele huisvaders zich met veel overwerk af te beulen om de auto, het vrijstaande huis en de kleding van de vrouw te kunnen blijven betalen.Wilhelm schreef:Je kunt God niet dienen en de mammon.
Volgens mij gooien we wat dingen door elkaar. Ik ben het er helemaal mee eens dat het materialisme in refokringen enorm is en dat we elkaar daarin veel te vaak de hand boven het hoofd houden. Maar het is een beetje flauw om als iemand een serieus argument tegen voetbal geeft, dat gelijk voor zijn voeten te gooien, alsof hij persoonlijk verantwoordelijk zou zijn voor alle problemen in refoland. Best, dan is dat allemaal fout. Maar we voeren toch geen gedoogbeleid? Als dat mag, dan mogen we dit ook wel?
Als het in deze discussie gaat over de vreemde verhouding tussen enerzijds het schelden op voetbal en anderzijds het in stand laten van veel andere afgoden, dan ben ik het er helemaal mee eens dat dat vreemd en hypocriet is. Als het hier gaat puur om argumenten om wel of geen voetbal te volgen dan moet je niet telkens weer met die andere dingen aankomen. Daar word ik wat flauw van.
Als het in deze discussie gaat over de vreemde verhouding tussen enerzijds het schelden op voetbal en anderzijds het in stand laten van veel andere afgoden, dan ben ik het er helemaal mee eens dat dat vreemd en hypocriet is. Als het hier gaat puur om argumenten om wel of geen voetbal te volgen dan moet je niet telkens weer met die andere dingen aankomen. Daar word ik wat flauw van.
Volgens mij gooien we idd wat dingen door elkaar heen. Mammon is de afgod van het geld. Ik zie in de reformatorische achterban nu niet echt direct een koppeling tussen de mammon en voetbal? Ik zie de vergelijking met de mammon dan ook niet als een serieus argument.Jongere schreef:Volgens mij gooien we wat dingen door elkaar. Ik ben het er helemaal mee eens dat het materialisme in refokringen enorm is en dat we elkaar daarin veel te vaak de hand boven het hoofd houden. Maar het is een beetje flauw om als iemand een serieus argument tegen voetbal geeft, dat gelijk voor zijn voeten te gooien, alsof hij persoonlijk verantwoordelijk zou zijn voor alle problemen in refoland. Best, dan is dat allemaal fout. Maar we voeren toch geen gedoogbeleid? Als dat mag, dan mogen we dit ook wel?