Sola Scriptura

Jongere

Sola Scriptura

Bericht door Jongere »

Ander schreef:Wel alles pakken en niet een gedeelte van de Schrift.
Dit zinnetje viel me op in het topic over Barneveld. Want dit is natuurlijk een claim die beide "kanten" maken - dat je de Bijbel als totaal moet nemen, en niet een gedeelte van de Schrift. Het lijkt me goed om eens met elkaar na te denken over de onderwerpen waar het overgaat in het topic over Barneveld, maar dan puur op basis van Bijbelteksten. Dus géén verklaringen of kanttekeningen erbij - maar alleen Bijbelteksten gebruiken. Het vereist denk ik wel een stapje terug, om te proberen alle teksten zonder 'voorkennis' te lezen. Dus puur een tekst te nemen en op basis daarvan een conclusie te trekken. Als die conclusie niet juist is zal een andere tekst dat moeten aantonen. Ook moet het niet een tegen elkaar uitspelen van teksten worden. Maar als een tekst bijv. niet duidelijk is, om dan te proberen die met teksten uit de omgeving of met teksten op andere plaatsen in de Bijbel wel duidelijk te maken. Ik ben benieuwd of zoiets lukt, of dat dat een stap te ver is. Wellicht dat het dan lukt om tot een soort overzicht te komen waar alle wezenlijke teksten op een rijtje staan. Denk bijvoorbeeld aan dit document: http://www.orkahosting.com/host/Geestel ... kgered.doc

Wellicht is het goed als ik een voorzetje geef en begin met de tekst die Hendrikus citeerde uit Romeinen 10: 9 t/m 13.

9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.

11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.

12 Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.

13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
Als deze vijf verzen mijn Bijbel zouden zijn op een onbewoond eiland, zou ik daaruit concluderen dat ik zalig word op het moment dat ik Gods Naam aanroep, met mijn mond de Heere Jezus belijd en met mijn hart geloof dat God Hem uit de doden heeft opgewekt. Als ik dat geloof, zal ik niet beschaamd worden. Dan maakt het niet uit van welk volk of ras ik ben, want de Heere is hetzelfde voor iedereen - Hij is "rijk" over iedereen die Hem aanroept.
Ik zou me denk ik wel afvragen of het wel noodzakelijk is om zalig te worden en wat dat dan concreet inhoudt. Zijn er teksten die daarin verder kunnen helpen of die de bovenstaande 'conclusie' onjuist of onvolledig laten zijn?
Kaw
Contacteer:

Re: Sola Scriptura

Bericht door Kaw »

Jezus spreekt zeer vaak over vruchten dragen of geen of verkeerde vruchten dragen. Je kunt met enkel romeinen 10 best zalig worden, want als je dat geloofd, dan zal dit gevolgen hebben in je leven. Je zult vruchten dragen. Jac. 2 spreekt over geloof zonder vruchten en verwerpt het met grote stelligheid en stelt: "De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, [en] zichzelven onbesmet bewaren van de wereld." Deel 1 van de zin gaat over liefde tot de naaste en deel 2 over liefde tot God, want liefde tot de wereld is vijandschap tot God, maar andersom is dat vijandsschap met de wereld(gelijkvormigheid) vruchten van liefde tot God zal uitwerken. Dan hebben we nog de tekst: "Niet een ieder die zegt: Heere Heere", maar de clue zit hem daar "Maar die doet, de wil van Mijn Vader" Wat is die wil? Dat weten we uit de samenvatting van de wet: liefde tot Hem en de naaste. Zo is het cirkeltje rond. Sola Gratia uit Sola Fide zoals in Rom. 10, maar het kan niet zonder gevolgen blijven, want de Sola Scriptura, die we door de Fide van harte serieus nemen, vertelt ons ook andere dingen die we dan zullen toepassen of leren toepassen in ons leven.
Jongere

Bericht door Jongere »

Het leeft hier wel, zie ik alweer.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Joh. 6: 37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
~~Soli Deo Gloria~~
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jongere schreef:Het leeft hier wel, zie ik alweer.
Dat komt omdat je de woordjes Ger.Gem., remonstrants, arminiaans, HSV, uitverkiezing en DL bent vergeten. ;)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Kaw schreef:
Jongere schreef:Het leeft hier wel, zie ik alweer.
Dat komt omdat je de woordjes Ger.Gem., remonstrants, arminiaans, HSV, uitverkiezing en DL bent vergeten. ;)
:haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
Joh. 6: 37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Ja prachtig hoe dat in één tekst zelfs verwoord wordt.

Wie in het eerste blijft steken gaat zitten wachten.
Wie het tweede doet wordt niet uitgeworpen.

En hoe weet je nou dat je bij die "gegevenen van de Vader hoort?"
Nou, als je het tweede doet en dus aangenomen wordt.
Eigen werk? nee, genade! De "gegevenen" zullen komen door Gods Geest.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
freek

Bericht door freek »

Persoonlijk vind ik onderstaande passage uit 2 Korinthe 5 één van de mooiste uit de brieven van Paulus. Om niet te zeggen: magistraal. Het is een goede 'aanvulling' op de tekst uit Romeinen 10. Spreekt deze tekst over 'zalig worden', in 2 Kor. 5 gaat Paulus in om de inhoud en betekenis van 'zalig worden', namelijk: verzoening. Ook de wijze waarop: Hij werd zonde gemaakt voor ons, zodat wij rechtvaardig zouden worden. Tegelijk weet je vanuit deze tekst van het allesomvattende van deze verzoening ('de wereld') en de noodzaak om daar heel persoonlijk deel aan te hebben (kennelijk sluit dat elkaar niet uit, wereld en ú). Je ziet iets van Gods bewogenheid: hij smeekt ons eigenlijk om ons te laten verzoenen (blijkbaar wil God zich op deze wijze getekend zien in Zijn Woord), je leest hier over de taak van Gods dienstknechten, ze mogen die verzoening bedienen, uitdelen. Kortom, dit een een dogmatiekje in het klein. Echt prachtig!

18 En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:Persoonlijk vind ik onderstaande passage uit 2 Korinthe 5 één van de mooiste uit de brieven van Paulus. Om niet te zeggen: magistraal. Het is een goede 'aanvulling' op de tekst uit Romeinen 10. Spreekt deze tekst over 'zalig worden', in 2 Kor. 5 gaat Paulus in om de inhoud en betekenis van 'zalig worden', namelijk: verzoening. Ook de wijze waarop: Hij werd zonde gemaakt voor ons, zodat wij rechtvaardig zouden worden. Tegelijk weet je vanuit deze tekst van het allesomvattende van deze verzoening ('de wereld') en de noodzaak om daar heel persoonlijk deel aan te hebben (kennelijk sluit dat elkaar niet uit, wereld en ú). Je ziet iets van Gods bewogenheid: hij smeekt ons eigenlijk om ons te laten verzoenen (blijkbaar wil God zich op deze wijze getekend zien in Zijn Woord), je leest hier over de taak van Gods dienstknechten, ze mogen die verzoening bedienen, uitdelen. Kortom, dit een een dogmatiekje in het klein. Echt prachtig!

18 En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Ik houd nooit zo van "een-bepaalde-tekst-verheerlijking". Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing
freek

Bericht door freek »

Dat kan. Maar ook onze 'oudjes' hadden vaak teksten waarmee God heel krachtig tot hen gesproken heeft, en waar ze een levenslange liefde voor koesterden...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
freek schreef:Persoonlijk vind ik onderstaande passage uit 2 Korinthe 5 één van de mooiste uit de brieven van Paulus. Om niet te zeggen: magistraal. Het is een goede 'aanvulling' op de tekst uit Romeinen 10. Spreekt deze tekst over 'zalig worden', in 2 Kor. 5 gaat Paulus in om de inhoud en betekenis van 'zalig worden', namelijk: verzoening. Ook de wijze waarop: Hij werd zonde gemaakt voor ons, zodat wij rechtvaardig zouden worden. Tegelijk weet je vanuit deze tekst van het allesomvattende van deze verzoening ('de wereld') en de noodzaak om daar heel persoonlijk deel aan te hebben (kennelijk sluit dat elkaar niet uit, wereld en ú). Je ziet iets van Gods bewogenheid: hij smeekt ons eigenlijk om ons te laten verzoenen (blijkbaar wil God zich op deze wijze getekend zien in Zijn Woord), je leest hier over de taak van Gods dienstknechten, ze mogen die verzoening bedienen, uitdelen. Kortom, dit een een dogmatiekje in het klein. Echt prachtig!

Ik houd nooit zo van "een-bepaalde-tekst-verheerlijking". Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing
Vind ik ook. Weg met die verheerlijking van de volgende fragmentjes:
"Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn"
"De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart"
"Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid"
"velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren."
"Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen"
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke"
Sommige dominees weten hier twee keer per week een hele preek van te maken.
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Erasmiaan schreef:

Alsof freek suggereert dat de tekst die jij aanhaalt niet waar zou zijn.
Ik heb ook bepaalde gedeelten in de Bijbel, die mij extra lief zijn.
Zeg nou zelf...jij hebt bijv de psalmen ook meer lief dan geslachtsregisters!

My one and only goal;
His image in my soul.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:

Vind ik ook. Weg met die verheerlijking van de volgende fragmentjes:
"Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn"
"De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart"
"Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid"
"velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren."
"Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen"
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke"
Sommige dominees weten hier twee keer per week een hele preek van te maken.
Wat ben jij een vreselijk gefrustreerd mannetje zeg.
Jaca schreef:Alsof freek suggereert dat de tekst die jij aanhaalt niet waar zou zijn.
Ik heb ook bepaalde gedeelten in de Bijbel, die mij extra lief zijn.
Zeg nou zelf...jij hebt bijv de psalmen ook meer lief dan geslachtsregisters!
De tekst die ik aanhaalde was enkel om mijn verhaal kracht bij te zetten. De Bijbel staat vol mooie teksten en ik ben er altijd huiverig voor om bij teksten op zichzelf superlatieven te noemen. Maar dat laat onverlet dat Freek dat mag doen. Ik ben er alleen huiverig voor.
freek

Bericht door freek »

Nou, kijk, het paste in de doelstelling van dit topic: Wellicht dat het dan lukt om tot een soort overzicht te komen waar alle wezenlijke teksten op een rijtje staan. Vandaar dat ik met deze tekst kwam. En dan blijf ik er bij, dat de door mij geciteerde tekst heel wezenlijk is als het de vraag betreft wát nu de zaligheid precies inhoudt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:Wat ben jij een vreselijk gefrustreerd mannetje zeg.
Maar ik denk dat je mijn punt heel goed begrepen hebt. Schrift moet met schrift worden vergeleken en elke ketter heeft zo zijn letter, maar er schijnt een uitzonderingsregel te gelden voor de zinnen die ik citeerde. Je reactie getuigt van wat boosheid en ik denk dat dit komt omdat die teksten ook voor jou een teer en gevoelig plekje zijn, omdat het belang van deze teksten in je opvoeding een grote rol spelen (of gespeeld hebben) en dat er daarom niet mee gespot moet worden. Deze teksten vormen de basis van het eigene van bepaalde kerkverbanden waar jij volgens mij ook toe behoord. Een tekst die deze teksten op zijn minst in een ander daglicht stellen is toch wel snel een ketterletter, maar andersom mag dit absoluut niet gestelt worden. Vandaar dat Jongere dit topic heeft gestart. Hoe ga je met de bijbel om en hoe vind je een gezonde verhouding.
Plaats reactie