Je naaste liefhebben of toch haten?
Je naaste liefhebben of toch haten?
In Prediker 3:8a staat: (Er is) een tijd om lief te hebben en een tijd om te haten.
Hoe is dit te verenigen met het gebod God lief te hebben boven alles en de naaste als jezelf? Mag/moet je in bepaalde situaties(bv. oorlog) je naaste ook haten?
Hoe is dit te verenigen met het gebod God lief te hebben boven alles en de naaste als jezelf? Mag/moet je in bepaalde situaties(bv. oorlog) je naaste ook haten?
- Sola Scriptura
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Hun zonde haten, ja.
En david zegt ook:
psalm 139:
19 O God, dat Gij toch de goddelozen ombracht
– gij, mannen des bloeds, wijkt van mij –
20 die arglistig tegen U spreken
en uw naam tot leugen gebruiken, uw tegenstanders.
21 Zou ik niet haten, HERE, wie U haten,
niet verafschuwen wie tegen U opstaan?
22 Ik haat hen met een volkomen haat,
tot vijanden zijn zij mij.
**
Maar voor ons geld het nieuwe verbond.
ik haat zonde ook, of als mensen iets tegen mij verkeerd doen, we kunnen terecht boos zijn, maar moet de zaak aan God de rechter (ver) geven.
rom 12:
18 Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. 19 Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here. 20 Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
En david zegt ook:
psalm 139:
19 O God, dat Gij toch de goddelozen ombracht
– gij, mannen des bloeds, wijkt van mij –
20 die arglistig tegen U spreken
en uw naam tot leugen gebruiken, uw tegenstanders.
21 Zou ik niet haten, HERE, wie U haten,
niet verafschuwen wie tegen U opstaan?
22 Ik haat hen met een volkomen haat,
tot vijanden zijn zij mij.
**
Maar voor ons geld het nieuwe verbond.
ik haat zonde ook, of als mensen iets tegen mij verkeerd doen, we kunnen terecht boos zijn, maar moet de zaak aan God de rechter (ver) geven.
rom 12:
18 Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. 19 Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here. 20 Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Laatst gewijzigd door Sola Scriptura op 21 apr 2008, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
God had ook een afkeer van sommige personen....Hij "haatte" bijvoorbeeld Ezau....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Dat is bij ons al meerdere keren ter sprake geweest. In deze context betekent "haten" niet "brrr, wat heb ik een bloedhekel aan die vent" maar heeft het meer de betekenis van "op de tweede plaats stellen".Rens schreef:God had ook een afkeer van sommige personen....Hij "haatte" bijvoorbeeld Ezau....
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Op de tweede plaats stellen bleek aantoonbaar onjuist te zijn, na een langdurige discussie. Helaas wordt dat dan weer even vergeten.Hendrikus schreef:Dat is bij ons al meerdere keren ter sprake geweest. In deze context betekent "haten" niet "brrr, wat heb ik een bloedhekel aan die vent" maar heeft het meer de betekenis van "op de tweede plaats stellen".Rens schreef:God had ook een afkeer van sommige personen....Hij "haatte" bijvoorbeeld Ezau....
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Erasmiaan schreef:Op de tweede plaats stellen bleek aantoonbaar onjuist te zijn, na een langdurige discussie. Helaas wordt dat dan weer even vergeten.Hendrikus schreef:Dat is bij ons al meerdere keren ter sprake geweest. In deze context betekent "haten" niet "brrr, wat heb ik een bloedhekel aan die vent" maar heeft het meer de betekenis van "op de tweede plaats stellen".Rens schreef:God had ook een afkeer van sommige personen....Hij "haatte" bijvoorbeeld Ezau....
Nee niet het op de tweede plaats stellen, maar de afkeer of het afkeren moet je vasthouden. Net als je je van je ouders afkeren moet als ze je geloof in de weg staan!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Dat heeft zo hier en daar iemand wel eens geroepen, ja.Hendrikus schreef:Dat is bij ons al meerdere keren ter sprake geweest. In deze context betekent "haten" niet "brrr, wat heb ik een bloedhekel aan die vent" maar heeft het meer de betekenis van "op de tweede plaats stellen".Rens schreef:God had ook een afkeer van sommige personen....Hij "haatte" bijvoorbeeld Ezau....
Maar al die keren is overtuigend aangetoond, dat het "haten van Ezau" toch echt een verwerping van eeuwigheid is; aan de hand van de Dordtse Leerregels, gebaseerd op Gods Woord.
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Hehe, je doet alsof dat de glasheldere conclusie van die discussie was, en dat was het niet. Het woord haten wordt niet altijd zo gebruikt als wij het kennen. Jezus zegt:Erasmiaan schreef:Op de tweede plaats stellen bleek aantoonbaar onjuist te zijn, na een langdurige discussie. Helaas wordt dat dan weer even vergeten.Hendrikus schreef:Dat is bij ons al meerdere keren ter sprake geweest. In deze context betekent "haten" niet "brrr, wat heb ik een bloedhekel aan die vent" maar heeft het meer de betekenis van "op de tweede plaats stellen".Rens schreef:God had ook een afkeer van sommige personen....Hij "haatte" bijvoorbeeld Ezau....
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
Dan gaat het toch echt wel om het "op de tweede plaats zetten" en niet "hevig verafschuwen". Dus blijkbaar wordt dat woord op die manier gebruikt in de Bijbel.
Wat prediker betrreft, er staat: Een tijd om lief te hebben en om te haten, een tijd van oorlog en een tijd van vrede.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Wel in de uitspraken over Ezau.Marnix schreef:[Het woord haten wordt niet altijd zo gebruikt als wij het kennen.
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Dan nu maar weer on-topic.
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Haten mag nooit (in het kader van je naaste haten).
Haat heeft altijd iets van afkeer, afschuw met een element van boosaardigheid. Haten wortelt diep in de mens zelf en gaat hem helemaal beheersen. Haten doe je niet alleen op basis van iets waar je je van afkeert, maar is altijd gecombineerd met een dieper motief óm te haten. Je kunt ook alleen maar mensen haten, die je ook lief zou kunnen hebben (omdat ze dicht bij je staan, er toe doen bij je, belangrijk zijn voor je).
Boos, kwaad of woedend zijn is een ander verhaal. Dan kan zeker gerechtvaardigd zijn; haten nooit.
Haat heeft altijd iets van afkeer, afschuw met een element van boosaardigheid. Haten wortelt diep in de mens zelf en gaat hem helemaal beheersen. Haten doe je niet alleen op basis van iets waar je je van afkeert, maar is altijd gecombineerd met een dieper motief óm te haten. Je kunt ook alleen maar mensen haten, die je ook lief zou kunnen hebben (omdat ze dicht bij je staan, er toe doen bij je, belangrijk zijn voor je).
Boos, kwaad of woedend zijn is een ander verhaal. Dan kan zeker gerechtvaardigd zijn; haten nooit.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Sowiso zou een je een ander niet kunnen haten, zelfs niet in een oorlogssituatie.
Kijk maar bijvoorbeeld naar de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan.
Samaritanen en Israëlieten waren ook elkaars vijanden, maar Jezus leert ons hier lief te hebben, zelfs voor hen dienstbaar zijn in de zin van naasteliefde.
En in dit verband: de opdracht in de Bijbel dat je je naaste lief moet hebben als jezelf. kan ik ook niet rijmen met het evt. haten van je vijanden....zij zijn toevallig zoals iedereen bekend...je naaste!
Kijk maar bijvoorbeeld naar de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan.
Samaritanen en Israëlieten waren ook elkaars vijanden, maar Jezus leert ons hier lief te hebben, zelfs voor hen dienstbaar zijn in de zin van naasteliefde.
En in dit verband: de opdracht in de Bijbel dat je je naaste lief moet hebben als jezelf. kan ik ook niet rijmen met het evt. haten van je vijanden....zij zijn toevallig zoals iedereen bekend...je naaste!
My one and only goal;
His image in my soul.
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Wij moeten onze naasten lief hebben, en God haat sommige mensen. Vooral Ezau. En sommige kinderen krijgen polio van God.Erasmiaan schreef:Op de tweede plaats stellen bleek aantoonbaar onjuist te zijn, na een langdurige discussie. Helaas wordt dat dan weer even vergeten.Hendrikus schreef:Dat is bij ons al meerdere keren ter sprake geweest. In deze context betekent "haten" niet "brrr, wat heb ik een bloedhekel aan die vent" maar heeft het meer de betekenis van "op de tweede plaats stellen".Rens schreef:God had ook een afkeer van sommige personen....Hij "haatte" bijvoorbeeld Ezau....
Bizar Godsbeeld.
Weet je waarom sommige kinderen polio krijgen? Omdat WIJ gezondigd hebben, en omdat we ze niet inenten!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Poeh zeg...gelukkig denkt God niet zo zwart wit als jij. 

Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Re: Je naaste liefhebben of toch haten?
Volgens mij begrijp je mn post nietsaphira schreef:Poeh zeg...gelukkig denkt God niet zo zwart wit als jij.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.