religieus gevoel

Sola Scriptura

Re: religieus gevoel

Bericht door Sola Scriptura »

jup..nogmaals, wedergeboorte is je enige borg en zekerheid.
Gian

Bericht door Gian »

Jo-Ann schreef:Hoe kun je religieus gevoel onderscheiden van het werk van God?

Jonathan Edwards heeft hier een duidelijk boekje over geschreven.

'Geen geloof zonder gevoel'
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
caprice

Bericht door caprice »

Sola Scriptura schreef:jup..nogmaals, wedergeboorte is je enige borg en zekerheid.
Nee hoor. Christus.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
helma

Bericht door helma »

voorlopig genoeg boeken voor je verlanglijstje ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
Sola Scriptura schreef:jup..nogmaals, wedergeboorte is je enige borg en zekerheid.
Nee hoor. Christus.
En door Hem worden we wedergeboren. Christus is je enige borg en zekerheid... als we met Hem gestorven en opgestaan zijn. Is dat laatste niet het geval, dan is Hij ook niet je borg. Toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Wat ik zou hebben geschreven zou op hetzelfde neerkomen als de reactie van marnix.
Ik weet dat er ook wedergeboorte is de oosterse religie, maar die bedoel ik natuurlijk niet.
Heb het niet over incarnatie en het rad der wedergeboorte of een andere menselijke houding/ideologie/instelling.

Leek me duidelijk.

2 cor 5:
17 Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen. 18 En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, 19 welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd.
caprice

Bericht door caprice »

Dan moet er wel na de wedergeboorte opwas in de kennis en de genade zijn, want direct bij de wedergeboorte kent men Christus nog niet als Borg. En om in de beginselen te blijven hangen is schadelijk.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

caprice schreef:Dan moet er wel na de wedergeboorte opwas in de kennis en de genade zijn, want direct bij de wedergeboorte kent men Christus nog niet als Borg. En om in de beginselen te blijven hangen is schadelijk.
Beste Caprice, als je Christus niet kent, hoe weet je dan dat je wedergeboren bent? Onmogelijk toch? Wie in Christus is, die is een nieuw schepsel! Laten we daar alsjeblieft bij houden. Buiten Jezus is geen leven! Rusten alleen in Hem, in het weten Zijn eigendom te zijn. De enige troost in leven en sterven.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
caprice schreef:Dan moet er wel na de wedergeboorte opwas in de kennis en de genade zijn, want direct bij de wedergeboorte kent men Christus nog niet als Borg. En om in de beginselen te blijven hangen is schadelijk.
Beste Caprice, als je Christus niet kent, hoe weet je dan dat je wedergeboren bent?
Dat zegt hij toch duidelijk? Pas als je Christus kent weet je dat je wedergeboren bent. Maar dat wil nog niet zeggen, dat je het dan pas bent.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Beste Caprice, als je Christus niet kent, hoe weet je dan dat je wedergeboren bent?
Dat zegt hij toch duidelijk? Pas als je Christus kent weet je dat je wedergeboren bent. Maar dat wil nog niet zeggen, dat je het dan pas bent.
Daarom moeten we het ook maar laten rusten.
Vele theologen hebben zich over dit onbevattelijke wonder gebogen , en hoe meer uitspraken er over dit wonder der genade gedaan werden des te meer meningen kwamen er.
Dus het veiligst is dan toch maar om de wedergeboorte en de kennis van Christus niet teveel van elkaar te scheiden.

1 Joh 5 : 12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

Het heeft dus ten diepste geen nut om te veronderstellen of er leven is voor de kennis van Christus.
Daar in kan ik dus M&M en haar opmerking goed begrijpen

"Deze lezing: Door het geloof wedergeboren, afkomstig van preeklinks, gaat ook over deze zaken"

Als je geen tijd of zin hebt om de lezing te beluisteren , luister dan toch eens de laatste 10/15 minuten , zeer indrukwekkend !!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
sorry, misschien ben ik dom, maar waar zegt hij dat dan? Ik lees toch dat je niet in de wedergeboorte moet blijven 'hangen', maar verder moet naar kennis van Christus. Maar als je toch niet weet dat je wedergeboren bent -omdat je dat pas weet als je Christus kent- dan kun je daar toch niet in blijven hangen? dan is er toch niks om in te blijven 'hangen'? Of snap ik nou iets niet???
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, daarover verschillen we van mening. We kunnen twisten of we dan kunnen spreken van wedergeboorte of van weg naar wedergeboorte maar goed. Wedergeboorte is sterven en opstaan met Hem. Dan moet je Hem volgens mij dus ook kennen. En dan is er ook opwas in de kennis en de genade, anders zou er namelijk geen wedergeboorte zijn, geen opstanding in het nieuwe leven met Hem. Je wordt immers geboren en Hij geeft de groei. Toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:sorry, misschien ben ik dom, maar waar zegt hij dat dan? Ik lees toch dat je niet in de wedergeboorte moet blijven 'hangen', maar verder moet naar kennis van Christus. Maar als je toch niet weet dat je wedergeboren bent -omdat je dat pas weet als je Christus kent- dan kun je daar toch niet in blijven hangen? dan is er toch niks om in te blijven 'hangen'? Of snap ik nou iets niet???
Juist omdat je niet weet dat je wedergeboren bent, moet je ernaar jagen om Hem te leren kennen.
Daar blijkt ook altijd het verschil tussen een wedergeborene en iemand met wat algemene aandoeningen. De eerste zal altijd naar Christus vluchten, terwijl de ander kan rusten op zijn aandoeninkjes.
Marnix

Bericht door Marnix »

Weet je niet dat je opnieuw wedergeboren bent? Of begrijp ik je verkeerd?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Weet je niet dat je opnieuw wedergeboren bent? Of begrijp ik je verkeerd?
Dat begrijp je goed, ja.
(Maar deze kanttekening: Je wordt 1 keer wedergeboren, dus dat "opnieuw" kan weg.)
Plaats reactie